Warsztat - MZ TS 250/1 1981r dobór tłoka nominał (luz)
aaarekkk - 2023-12-06, 07:45 Temat postu: MZ TS 250/1 1981r dobór tłoka nominał (luz) Witam, udało mi się kupić nowy nominalny cylinder do MZ TS 250 (pięciobiegowej). Cylinder na nabite "0" co zgodnie z instrukcją napraw sugeruje że jest to nominał o średnicy 69,00 mm i tak też wychodzi w pomiarów suwmiarką. Jest zakonserwowany, ma elegancko sfazowane krawędzie okien, nie mam uwag. Szukam obecnie nominalnego tłoka, i wg instrukcji powinien mieć wymiar 68,96. Takie są dostępne np z almotu. Po poczytaniu forum biorę pod uwagę węgierska Bertę ale ten tłok ma wymiar 68,95 i ma przewidziany luz 0,05 a nie instrukcyjne 0,04mm. I tu rodzi się pytanie czy taki luz wpłynie na pracę, trwałość silnika i czy w ogóle ta 0,01mm ma jakiekolwiek znaczenie. W motocykl włożyłem dużo pracy, robię go dla siebie. Po poprzedniej naprawie u "fachowca" wypadło zabezpieczenie swożnia tłoka i pomimo że był po pierwszym szlifie nadawał się jedynie na złom. Wolę się upewnić i dmuchać na zimne niż znowu przykro się zdziwić... Cena tłoka Berta i almot owalizowanego praktycznie jest taka sama, a opinie Berta ma dobre...dotychczas forum czytałem dziś jednak zdecydowałem się napisać, doradzcie zatem Panowie jak to wynika z Waszego doświadczenia w tym temacie. Z góry dziękuję za pomoc [/code]
Wolf - 2023-12-06, 08:22
To co napisane na denkach nijak mija się z rzeczywistością. Almoty tłuką co innego na denku, co innego pod mikrometrem, tak samo z bertą. Bez zakupu kilku i pomiaru mikrometrem nie dopasujesz tak tłoka jak piszesz.
Możesz też zaryzykować jak ja dawno temu, miałem w 150tce cylinder po szlifie na almocie ale bez wiedzy i narzędzi wbiłem sworzeń, że aż zniszczyłem wargę od segera, mimo to złożyłem i było cicho ale wymieniłem tłok na nowy, taki sam opisany na denku i było słychać pierścienie. Zrobiłem na tym z 10k później po zlocie gdzie silnik nie gasł przez całą noc, kołek ustalający schował się do środka i pierścień zaczął się obracać i stanął robiąc dziurę w tłoku na pozycji luzu pierścienia. Od tamtej pory jeżdżę na bercie bo otworów pod kołki nie ma robionych na przelot.
mar09 - 2023-12-06, 09:24
Dla 5-biegowej TS 250/1 luz 0,05mm jest optymalny pod fabryczne tłoki, pod współczesne zwykle zostawiam 0,06mm i jak już to Almota sobie daruj gdyż nadal puchną i hałasują niekiedy grubo, być może taka seria. Berta w starszych maszynach sprawuje się lepiej ale w każdym przypadku oddaj garnek na pomiary i do honowania pod rzeczywisty wymiar tłoka.
|
|
|