To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Renowacja/specyfikacja modeli - Malowanie - Jak wykonać porządnie szparunki?

rastuch - 2013-05-12, 15:00

Fafik, A nie prościej a w zasadzie taniej wyjdzie kupić samemu taśmę i złotą farbę
Fafik - 2013-05-12, 15:38

Możliwe, muszę się tylko zorientować ile za setkę tej farby do szparunków. Elementy mam pomalowane w akrylu i nie będą lakierowane, więc farba do szparunków musi być wytrzymała na warunki atmosferyczne i ścieranie.
adniem21 - 2013-05-12, 18:37

tak wystarczy iść do mieszalni poprosić o 100 ml akrylu w wybranym kolorze i masz załatwiona sprawę za 25 zl + 6 zł taśma.
dugi - 2013-05-12, 21:37

A ja nie bawiłem się z żadnymi naklejkami z Allegro.
Kupiłem taśmę wielopaskową, w mieszalni zamówiłem sprey-dorobiony na oryginał kolor i wyszło super, wręcz idealnie. Na szparunki już nie nakładałem klaru, ale w oryginale też nie było i po 20 latach ścierały się i z tymi pewnie będzie podobnie że kiedyś się zetrą!!

[ Dodano: 2013-05-12, 21:40 ]
Taśma wielopaskowa to koszt jakieś 30-40pln.

rastuch - 2013-05-12, 21:58

Może być też taka
http://allegro.pl/3m-areo...3223586425.html
jest tańsza. :piwo:
Ja osobiście nie używałem jej ale czytałem na necie że ludzie sobie chwalą
Koszt to ok 10zł.

Luknij może znajdziesz jakąś w swej okolicy
http://allegro.pl/motoryzacja?string=ta%C5%9Bma+3m

dugi - 2013-05-12, 22:04

Wszystko gra-ta jest tańsza, ale żeby ją idealnie nakleić to będzie wyczyn, dlatego skorzystałem z wielopaskowej. Ale nie neguję taką też da się to zrobić!!!!
rastuch - 2013-05-12, 22:06

dugi, :piwo:
Dodam nawiasem by zamieszać w temacie, że ja z braku laku robiłem to z tasmy izolacyjnej :mrgreen:
Wyszło całkiem si :mrgreen:

dugi - 2013-05-12, 22:09

jawoll :piwo:
Jeżak - 2013-05-12, 22:52

dugi napisał/a:
ale w oryginale też nie było i po 20 latach ścierały się
Zwróc uwagę, że tamte lakiery, były trwalsze :)
rastuch - 2013-12-09, 15:43

http://www.youtube.com/watch?v=UsTIMxeO_ng i szczena opada :wink:
Paweł Trophy - 2013-12-09, 21:57

Tutaj w wykonaniu młodego chłopaka z okolic Lublina : https://www.youtube.com/watch?v=j9njwMJL2QM
Micius - 2014-01-06, 18:10

Witam,
mój ES 250/2 ma już położony lakier. Zaproponujcie proszę z własnego doświadczenia jakąś farbę i technologię na gotowy już lakier ( warstwy nawierzchniowej już nie będzie ). Szparunek ma być złoty, błotniki tył i przód pasek wokół 3-4 mm, boczki pasek środkowy 5 mm, powyżej i poniżej po jednym cieniutkim pasku 2 mm - paski poziomo. Nie wiem czy osłony na nogi też mają mieć cieniutki ( 2-3 mm ) pasek wokół. Sposób nakładania szparuneczku: pędzelek.

motomaciey - 2014-01-06, 18:24

Temat został scalony ze starszymi, przeczytaj go od początku.
Micius - 2014-02-10, 08:18

Ponieważ zacząłem dyskutować w temacie to i zakończę moja kwestię. Kupiłem farbkę szparunkową dwuskładnikową kolor złoty na allegro ( wystarczy chyba na 20 motocykli ) od kolegi z Bydoszczy, zrobiłem wyklejki przy pomocy taśmy izolacyjnej ( wymagane szerokości otrzymałem po zamocowaniu rolki taśmy w uchwycie wiertarskim + nóż tapicerski ), otrzymany wolny pasek lakieru przeznaczony do malowania zmatowiony papierkiem 1000, farbka nanoszona miękkim pędzelkiem z długim włosiem. Farbka dość szybko wysycha dlatego szablony zrywać wręcz natychmiast. Szerokości pasków: błotniki przód i tył: 5mm, osłony nóg: 3mm, boczki: 6mm i 3mm. Następnym razem zrobię to lepiej ale i tak jestem teraz z siebie dumny
eurojanek - 2014-02-10, 09:41

To ja jeszcze rzucę jedna metodę o której nie było: stosowano ją w produkcji rowerów w Englandzie: mianowicie wstawiało się w stojaczek element, wokól niego były prowadnice z pędzlem, pracownik tylko przesuwał i ciach gotowe. Nie mówię żeby od razu takie ustrojstwo tworzyć, ale przynajmniej rzeczy które są niedaleko ostrych kantów mozna łatwo zrobić:
wystarczy zrobic takie narzędzie trzymające pędzel z trzema rolkami: dwie (najlepiej wałkowate) bedą jechały po krawędzi błotnika, a trzecia po powierzchni i bedzie oprócz stabilizacji ustalała odstęp pędzla żeby grubość linii była cały czas ta sama. Sam do malowania takiej metody nie używałem, ale swego czasu musiałem brzeg wanny idealnie po łuku uciąć i wyszło jak z fabryki.

sami - 2020-06-21, 16:45

Odkop.

Czy ma ktoś zdjęcia, prospekty, itd., na których widać jak w orginale wyglądała MZ ES 250/2 1967-1969? Wersja na Polskę, bez kierunkowskazów, 2 siedzenia zamiast kanapy. Za tydzień robię malowanie i szparunki i chciałbym trzymać się orginału. Moja czerwono-czarna etka (foto) to jakiś składak, kiedyś podobno była kość słoniowa-czarny. Chciałbym w miarę możliwości trzymać się orginału, a nie jak co niektórzy naklejać napisy 'deluxe' na wersje, która nie na 100% nie jest deluxe.

W załączniku szparunki, które są dostępne do wersji nie deluxe. Któreś kupię, bo nie ma alternatywy.

Z góry dzięki.

crazymario - 2020-09-21, 00:39

Sami - znalazłeś coś ??
sami - 2020-09-21, 20:53

Szukałem na youtube, po ogłoszeniach na portalach aukcyjnych i w bazie starych zdjęć. Nie znalazłem jednoznacznej informacji jak Tropik na Polskę wyglądał wyjeżdżając z fabryki. Dodatkowo z opisu forumowiczów wynika, że w latach 67-69 zachodziły delikatne zmiany np. brak emblematu lub brak loga lub brak obwódek na błotnikach. Po długim ryciu po internetach stwierdziłem, że Tropik z poniższego linku jest w miarę zgodny z orginałem.

http://motors-creator.blo...rophy-nr-1.html

No, ale jak tak patrzę na to malowanie to stwierdzam, że jest mega biedne. Jakby czegoś brakowało. Koniec końców zrobiłem to co w linku + szparunki na osłony boczne (obwoluta+paski przez środek).

Rada dla wszystkich na koniec - nie kupujcie szparunków naklejanych. Moje były dramatycznie źle dopasowane i były wykonane na niewłaściwej folii. U mnie to był Oracal 461, czyli folia ekonomiczna, która jest za gruba i może się obkurczać pod lakierem pod wpływem słońca. Dużo lepiej byłoby zastosować Oracal 551. Logo jeszcze można by sobie nakleić, ale naklejki na osłony boczne to skandal i jeszcze sprzedający twierdził, że wszystko jest zaje.biście i mam sobie odciąć, naciągnąć, wkleić ubytek i tak też zrobiłem no, bo nic innego nie pozostało jak poprawki po partaczach. Zobaczcie sami
https://drive.google.com/drive/folders/1PRTpXGJ_r5viu_G0k1yi2JR7jgB6_Eap?usp=sharing

Myślałem, że naklejki wyjdą prościej niż malowanie. Nic bardziej mylnego. Lepiej kupić setkę farby i taśmę do szparunków. Wykleić taśmą, pomalować i będzie prościej niż te spartaczone naklejane.

crazymario - 2020-09-21, 21:37

sami - szparunki od tasiemek to prościzna na maxa - samym pyndzlem - z deka już inaczej.
Osobiście na naklejki nigdy bym się nie zdecydował. Na bank będę szparunki malował pyndzlem lub od tasiemek - tak jak w innych motocyklach, który przywracałem do życia.
Szkopuł tkwi w doborze odpowiedniej farby oraz w tym gdzie i jakie mają być - właśnie szparunki.
Swojego tropa robię w kolorystyce czerwono czarnej, wszystkie szparuny i napisy będą zatem złote.
Farba już jest - teraz tylko 100% pewność co do szparunków i jazda :]
Na twoim miejscu malował bym..



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group