|
Budowa hamowni motocyklowej z czego się da. |
Autor |
Wiadomość |
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
wojtek.mz
Ekipa PMI
Motocykl: MZ
Pomógł: 86 razy Wiek: 50 Dołączył: 14 Gru 2010 Posty: 2941 Skąd: powiat PMI
|
Wysłany: 2017-04-16, 12:49
|
|
|
elektryk111, Ja teraz widzę wszystkie. |
_________________ ES 250/2-1970r,ETZ 250-1989r MILICYJNA, ETZ 250-1981r, ETZ 250-1984r GESPANN, ETZ 250-1988r, ETZ 150-1989r teraz 125, SKORPION TOUR-1996r |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7499 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2018-01-01, 01:41
|
|
|
Szacun, że w tak krótkim czasie doprowadziłeś to do tak zaawansowanego etapu! Do testowania MZtek brakuje Ci tylko jednego - solidnej wichury na cylinder. Widziałem raz na żywo, a wiele razy na filmikach co potrafi się stać z silnikami w autach podczas pomiarów w hamowni. Momentalnie osiągają temperatury krytyczne. MZta jako chłodzona wiatrem jest na to bardzo narażona. |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2018-01-01, 09:33
|
|
|
elektryk111, w lecie chciałbym u Ciebie zmierzyć swoją 300 |
_________________
|
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2018-01-01, 11:17
|
|
|
Wygląda super. Szkoda, że tak daleko mieszkasz |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
Wysłany: 2018-01-01, 12:31
|
|
|
kosior30 napisał/a: | Szacun, że w tak krótkim czasie doprowadziłeś to do tak zaawansowanego etapu! Do testowania MZtek brakuje Ci tylko jednego - solidnej wichury na cylinder. |
Dzięki.Sama część mechaniczna to było jakieś 3 miesiące popołudniami,ale temat programu,interfejsu i oczujnikowania to jest jak trylogia,albo never ending story,bo do dzisiaj mam problemy z zakłóceniami sygnałów z czujników rolki,które pochodzą najprawdopodobniej z iskry.
Wentylatorek oczywiście mam,ale nie ma sensu go włączać jeśli cylinder jest chłodny.
Do pomiaru cylinder powinien mieć normalną temperaturę pracy czyli jeśli jest nierozgrzany to niema sensu włączać chłodzenia.
.mczmok,
Kiedy będziesz chciał to wbijaj
intr,
To co dziś wydaje się dalekie to przy okazji np.zlotu w białej może się okazać dużo bliższe |
_________________ To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5274 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2018-01-01, 12:38
|
|
|
Ekstra! Czekam na pierwsze wyniki pomiarów |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
Wysłany: 2018-02-20, 22:59
|
|
|
Hamownia wreszcie zaczęła działać.Yakupilem profesjonalny program.
Ma wyjścia sterujące PWM do sterowania hamulcem rolki,Wyjścia analogowe do sterowania jeszcze nie bardzo wiem czego,wyjście na silnik krokowy do sterowania hamulcem lub przepustnicą,czujniki wilgotności,ciśnienia i temperatury powietrza,które to automatycznie wprowadzają korekcję do wyników pomiaru i kilka innych rzeczy,które raczej nie będą używane.
Dla mnie ważne jest że aparatura wreszcie pokazuje takie kreski jakie powinna.
Poprzedni program będzie od czasu do czasu równolegle uruchomiony dla potwierdzania wyników programu głównego.
Test ETZ251
https://www.youtube.com/watch?v=EawgBSpMTec
Test rometaZ150
https://www.youtube.com/watch?v=CVrMQFNTz18
I jakiegoś skutera
https://www.youtube.com/watch?v=E80zEKmIIl0
Pomiary są robione po dwa razy,żeby sprawdzać czy wyniki się potwierdzają.
Jak będę miał chwilę czasu to wkleję tutaj zrzuty ekranowe,to będzie widać lepiej szczeguliki. |
_________________ To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY |
Ostatnio zmieniony przez elektryk111 2020-04-04, 09:38, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2018-02-21, 14:36
|
|
|
Mz'ta niewiele mocniejsza od Rometa, z czego to może wynikać ? |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
EndriuBis
Motocykl: MZ ETZ 150
Pomógł: 2 razy Wiek: 55 Dołączył: 23 Maj 2017 Posty: 197 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2018-02-21, 15:17
|
|
|
Ja fachowcem z mechaniki nie jestem, ale moim zdaniem po prostu silnik MZ swoje dobre lata ma za sobą.
Romet Z150 - fabryka podaje 10,5 KW przy 8500 obr. - pomiar pokazuje chyba zbliżone wartości.
ETZ 251 z tego co pamiętam miała około 15 KW - więc trochę brakuje. Ale moment jednak ma zdecydowanie większy. |
_________________ "Życie jest piękne, złe są tylko chwile"
ks. Jan Kaczkowski (1977 - 2016) |
|
|
|
|
dex
Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy Wiek: 39 Dołączył: 13 Cze 2008 Posty: 1053 Skąd: Wawa - Zamość
|
Wysłany: 2018-02-21, 15:50
|
|
|
Wykres momentu wskazuje, że silnik mocno słabnie powyżej 4000 obr./min. a powinien do 5000 iść równo w górę.
Można podejrzewać, że silnik już najlepsze lata ma za sobą i przydałby mu się generalny przegląd o ile nie remont.
Przydałoby się zmierzyć ze dwie inne przedstawicielki rodu 251 i obraz byłby pełniejszy.
Adax, kiedy jedziesz hamować swoją wariatkę? |
_________________ Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie... |
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2018-02-21, 17:46
|
|
|
No wszystko rozumiem, ale tam jest napisane hp a nie kw, więc jezeli wynik jest w koniach, to MZ'ta ma bardzo mało, natomiast jak pomiar jest faktycznie kw, no to by się zgadzało pi razy oko. |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2018-02-21, 17:49
|
|
|
spojrzałem na stronę rometa i podają 10,7 ale konia, no to by się pokrywało idealnie. Natomiast jak fucktycznie MZ'ta generuje 13 koni, to powinna ledwo się od ziemi odpychać a Ta nie wykazuje objawów totalnego zajechania, no ale może.
Moje pytanie wynikało z faktu, że MZ'ta ma szybki wzrost i szybki spadek, zakres obrotów jest niewielki a moment w tym czasie duży jak na klasę 250. Zatem pytanie, czy to nie ma wpływu. |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
Dodek
...
Motocykl: mz cbr
Pomógł: 88 razy Wiek: 28 Dołączył: 31 Lip 2011 Posty: 2201 Skąd: Mielec
|
Wysłany: 2018-02-21, 18:05
|
|
|
elektryk111, ładnie wszystko sie zbiera w całość.
Ale te pomiary są jeszcze nie teges. Być może w opcjach program jeśli jest z USA domyślnie mierzy WHP a nie HP. Po drugie te NM też jakoś dziwnie wychodza w przypadku skuterka.
Wykalibrować program i bedzie cacy |
_________________ Etz 250 -> Sc33 ->Dl650-> F4i +RN09->f4i->CBF liter |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
Wysłany: 2018-02-21, 18:58
|
|
|
intr napisał/a: | Mz'ta niewiele mocniejsza od Rometa, z czego to może wynikać ? |
Ten silnik od własnoręcznego remontu widział już całą chorwację,Turcjo-Grecję,dwa razy polskie morze przy okazji zlotów i dwa lata codziennego dojeżdzania do roboty 32 kilosy w obie strony+niedzielne wypady po okolicy,więc nawet nie byłem specjalnie zdziwiony pomiarem.
Bardziej byłem zdziwiony wynikiem pomiaru przy pomocy poprzedniego programu gdzie wynik wyszedł coś około 17 km.
Dex napisał/a: | Wykres momentu wskazuje, że silnik mocno słabnie powyżej 4000 obr./min. a powinien do 5000 iść równo w górę.
Można podejrzewać, że silnik już najlepsze lata ma za sobą i przydałby mu się generalny przegląd o ile nie remont. |
Remont góry na pewno.Cylinder był na czwarty szlif więc albo inny cyl albo 300.
Po remoncie zaraz zrobię pomiar i kształt wykresów będzie na pewno bardziej "zadziorny".
EndriuBis napisał/a: | Ja fachowcem z mechaniki nie jestem, ale moim zdaniem po prostu silnik MZ swoje dobre lata ma za sobą.
Romet Z150 - fabryka podaje 10,5 KW przy 8500 obr. - pomiar pokazuje chyba zbliżone wartości.
ETZ 251 z tego co pamiętam miała około 15 KW - więc trochę brakuje. Ale moment jednak ma zdecydowanie większy. |
Nie wiem czy jesteś mechanikiem ale na pewno jesteś spostrzegawczy, bo zauważyłeś pewną nieścisłość,czyli niską moc a jednocześnie wysoki moment
Przyznaje się bez bicia że z powodu późnej pory i pośpiechu omyłkowo pisałem do programu wartość przełożenia silnik/rolka hamowni (Gear Ratio)pomyłkową wartość 4,2 zamiast 5,2co jednak nie zmienia wartości mocy max ani kształtu wykresów mocy i momentu.
Sprawia jednak że wartości momentu obrotowego powiększone są o te około 22% a wyliczona wartość obrotów na osi poziomej jest o te 22% zbyt mała.
Czyli w tym przypadku moment max wynosi 23,12-22%=18,04.
Moment max.przy obr3781 +22% =4612
Kształt wykresów jest identyczny jak obecny.
Moc max bez zmian.
Ale i tak zrobię nowy pomiar i wrzucę od nowa na YT
No i przepraszam za tą pomyłkę.
Edit:
intr napisał/a: | Natomiast jak fucktycznie MZ'ta generuje 13 koni, to powinna ledwo się od ziemi odpychać a Ta nie wykazuje objawów totalnego zajechania, no ale może. |
Ogólnie w dwie osoby ciężko było się rozpędzić powyżej 90km/h.
Na kole hamowni tego nie widać/słychać bo nie ma oporu wiatru.
Dodek napisał/a: | Być może w opcjach program jeśli jest z USA domyślnie mierzy WHP a nie HP. Po drugie te NM też jakoś dziwnie wychodza w przypadku skuterka. |
Program jest z Norwegii,ale zorientuję się co oni tam mierzą.
Potrzebuję tylko dodatkowego sprzętu w postaci dwóch obrotomierzy:
-Obrotów silnika
-Obrotów rolki
Żeby ekspresowo wyliczyć Gear Ratio i wpisać ją w rubryczkę programu praktycznie w trakcie rozgrzewania się motorka przed właściwym pomiarem,bo ta wartość jest inna dla prawie każdego motocykla nawet tego samego typu z powodu różnych zębatek i różnej średnicy zewnętrznej opony z tyłu.
Pomiar momentu w skuterach nie jest możliwy z powodu przekładni pasowej która totalnie fałszuje wyniki.
Natomiast dzięki wykresowi można mieć wgląd w działanie właśnie przekładni,czyli na przykład na tym wykresie widać że wariator zbyt szybko zwiększa przełożenie,co obrazuje dołek na wykresach po początkowej górce. |
_________________ To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
Wysłany: 2018-02-21, 22:08
|
|
|
A przy okazji znalazłem w nowym,funkcję ułatwiającą ustalenie właściwego przełożenia.
EDIT:
Dopatrzyłem się przyczyny różnicy pomiarów na starym programie i na nowym,i na pewno jest nią inna wartość momentu bezwładności rolki którą kalkulator starego programu wyliczył na 14,04 kg.m^2 a nowego na 13,77 kg.m^2. i dlatego moc na starym programie wyniosła 13,9 hp a na nowym 13,37 hp i 13,23 hp.
Bezwładność rolki ma podstawowe znaczenie dla wyników,a różnice wyniknęły prawdopodobnie stąd że w starym programie oblicza się bezwładność na podstawie wielu danych dotyczących kształtu rolki,wałka,ewentualnych dodatkowych elementów wirujących razem z wałkiem a także ich masy,a w nowym tylko masy i średnicy rolki.
Będę więc musiał użyć jakiegoś niezależnego narzędzia do obliczeń inercji,aby potwierdzić który program oblicza to trafniej.
USA w swoich pomiarach podaje moc na kołach,czyli moc silnika minus straty na układzie przeniesienia napędu a Europa moc na wale silnika.
Gdyby ktoś chciał się dokładniej przyjrzeć wykresom,to jest taka opcja,że można ściągnąć demo programu do hamowni z tej strony http://yourdyno.com/downloads/
a ja wysyłam mu plik csv który można w tym programie otworzyć i użyć np.funkcji zoom dla podglądu szczegółów.
Edit nr2:
Teraz dopiero zauważyłem
intr napisał/a: | zakres obrotów jest niewielki a moment w tym czasie duży jak na klasę 250 |
Spostrzeżenie jak strzał w 10
To jest właśnie skutek wpisania błędnego Gear Ratio. |
_________________ To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
|
|
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
|
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 15 |
|
|
|