» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
regeneracja wału
Autor Wiadomość
Jacek635 

Motocykl: TS
Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 40
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-01, 09:01   regeneracja wału

Był tu taki temat ale zniknoł jak ktoś sie pytał o zakup wału do zerówki i kupił chyba od mar09. Wał trafił w końcu do mnie do regeneracji. Będę tu przedstawiał ten proces. Jest to jak zazwyczaj u mnie niestandardowy przypadek. Na początek stan wyjściowy i rozbiórka.
_________________
prototypownia-Janicki blog

MZ250TS, Jawa353, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road King, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne
 
     
Jacek635 

Motocykl: TS
Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 40
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-04, 09:09   

Kolejne zdjęcia to prostowanie korbowodu i zdjęcie czopów w zbliżeniu na tle technologii. Widać wyraźnie korozję na czopie.
_________________
prototypownia-Janicki blog

MZ250TS, Jawa353, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road King, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne
 
     
mczmok 
Na 2 kołach od 1984


Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy
Wiek: 53
Dołączył: 09 Kwi 2007
Posty: 1914
Skąd: śląskie-Radzionków
Wysłany: 2021-02-04, 10:39   

A nie lepiej kupić korbowód yoko wraz z łożyskami i sworzniami?
_________________

 
 
     
Jacek635 

Motocykl: TS
Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 40
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-04, 10:50   

Można kupić korbowód do drugiej wersji wału (bez blach), czyli do takiej, w której korbowód wygląda jak w każdej mztce i ma łożysko w koszyku. W pierwszej wersji (o której tu mowa) korbowód jest inny. Podobny jest do korbowodu DKW lub iża. Ma same rolki bez koszyka i wymiar czopa korbowego jest nietypowy, bo wynosi 28,5 mm wobec 28mm w wersji późniejszej. Dlatego musze uratować ten korbowód. Mam nadzieje, że wżery zejdą z bieżni po przeszlifowaniu na wymiar większy o jakąś dyche góra dwie.
_________________
prototypownia-Janicki blog

MZ250TS, Jawa353, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road King, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne
 
     
EndriuBis 

Motocykl: MZ ETZ 150
Pomógł: 2 razy
Wiek: 55
Dołączył: 23 Maj 2017
Posty: 197
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2021-02-04, 10:53   

Wygląda na to że kolega Jacek ma zarówno sprzęt jak i wiedzę aby taką regeneracje przeprowadzić.

Z tego co zrozumiałem z opisu ktoś tę usługę zlecił.

A o kosztach regeneracji vs. zakup nowego wału warto pewnie wspomnieć na samym końcu - tak dla potomnych pod rozwagę :lol:
_________________
"Życie jest piękne, złe są tylko chwile"

ks. Jan Kaczkowski (1977 - 2016)
 
     
Jacek635 

Motocykl: TS
Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 40
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-04, 11:02   

Z kosztami nie będzie tragedii ;) Chociaż taki wał to troche rarytas.
_________________
prototypownia-Janicki blog

MZ250TS, Jawa353, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road King, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne
 
     
mczmok 
Na 2 kołach od 1984


Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy
Wiek: 53
Dołączył: 09 Kwi 2007
Posty: 1914
Skąd: śląskie-Radzionków
Wysłany: 2021-02-04, 11:57   

Zawsze można zastosować tulejki do przeciwwag o średnicy 28. Mam złe doświadczenia z dorabianiem i szlifowaniem korbowodów i sworzni, chodzi o trwałość.
_________________

 
 
     
Jacek635 

Motocykl: TS
Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 40
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-04, 12:34   

Nie uda sie zrobić tulejki "redukcji" z fi 28,5 na fi 28, gdyż grubość ścianki takiej tulejki wynosiłaby 0,25mm a to stanowczo za mało. Nigdy nie spotkałem sie z tulejowaniem tego miejsca. Taki wał byłby za bardzo wiotki. Wał będzie miał zadowalającą trwałość przy właściwej twardości czopa, gładkości, okrągłości, luzowi montażowemu oraz przy poprawnym złożeniu i wycentrowaniu wału.
_________________
prototypownia-Janicki blog

MZ250TS, Jawa353, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road King, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne
 
     
kosior30 
Klubowicz
Łysy JWP


Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy
Wiek: 37
Dołączył: 25 Maj 2009
Posty: 7501
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2021-02-04, 19:50   

Jacek635 napisał/a:
Nie uda sie zrobić tulejki "redukcji" z fi 28,5 na fi 28, gdyż grubość ścianki takiej tulejki wynosiłaby 0,25mm a to stanowczo za mało.


Przecież można końcówki zejść na jeszcze mniejszy wymiar, zostawiając 28 na części pod łożysko, a na końcach zastosować grubsze redukcje.
_________________
Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" :) ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem"
 
 
     
Jacek635 

Motocykl: TS
Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 40
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-04, 23:02   

Wybaczcie panowie ale uważam pomysł wstawiania redukcji w to miejsce za delikatnie nietrafiony. Jeśli już to można by teoretycznie zamontować korbowód od TS, który ma 32mm średnice czopa po zeszlifowaniu/stoczeniu końców czopa na fi 28,5. Jednak wtedy pojawią sie problemy np. z wyważeniem. Zdecydowałem że oryginalny korbowód musi zostać. Zrobie niebawem zdjęcie ukazujące różnice między korbowodem od jaskółki pierwszej generacji o którym tu mowa a korbowodem drugiej generacji na którym wzorowane są dzisiejsze yoko.
_________________
prototypownia-Janicki blog

MZ250TS, Jawa353, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road King, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne
 
     
Wolf 


Motocykl: 150 301 Orzeł1
Pomógł: 14 razy
Wiek: 32
Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 756
Skąd: Ostrów Wlkp.
Wysłany: 2021-02-05, 10:39   

Coś w tym prawdy jest, w większości wałów zdarzało że były ściśniete do środka i należało rozchylać przy centrowaniu. Na takich redukcjach będzie jeszcze bardziej się poddawał i przy składaniu w silnik wystarczy nie wielki błąd i może się znowu ścisnąć.
 
     
Jacek635 

Motocykl: TS
Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 40
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-05, 12:06   

Jako ciekawostka porównanie korbowodów od pierwszej pierwszej jaskółki w stosunku do zwykłej jaskółki.
_________________
prototypownia-Janicki blog

MZ250TS, Jawa353, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road King, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne
 
     
Jacek635 

Motocykl: TS
Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 40
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-19, 10:36   

Korbowód rozszlifowany. Żeby zabielić wszystkie wżery konieczne było rozszlifowanie do wymiaru fi41, czli 0,3mm powyżej nominalnej średnicy. W tej sytuacji gdybym chciał zostawić układ rolek jak w oryginale (18 rolek o średnicy 6mm) zwiększyłby się luz pomiędzy poszczególnymi rolkami z 0,026mm (sumarycznie 0,5mm) do 0,08 (sumarycznie 1,5). Pomyślałem sobie, że może to być troche za dużo dlatego postanowiłem przeciwdziałać przez zastosowanie rolek o mniejszej średnicy. W toku projektowania wyszło, że przy zastosowaniu 29szt rolek o średnicy 4mm luz pomiędzy nimi wyniesie 0,004 (sumarycznie 0,12). Zrobiłem zatem nowy czop korbowy o odpowiedniej średnicy. Zobaczymy jak to wyjdzie.

Ten typ wału jest inny niż wszystkie. Składa sie z dwóch rzędów rolek przedzielonych pierścieniem (co jest rozwiązaniem spotykanym np w junaku) jednak na srodku korbowodu znajduje sie pierścień segera. Rolki wraz z pierścieniem nie mogą poruszać sie wzdłużnie i mogą sie tylko obracać. Korbowód natomiast ma luz wzdłużny 0,5mm, gdyż osiowo jest ustalany segerem pomiędzy rzędami rolek, który to seger jest nieco węższy od pierścienia. Korbowód nie ma podkładek bocznych stosowanych powszechnie w innych rozwiązaniach. Jego ustalenie osiowe przejmuje seger pływajacy między rzędami rolek. Między bokami korbowodu a tarczami wału sa dwie szczeliny, którymi wnika mieszanka smarująca i korbowód nie jest nacięty do smarowania jak inne.

No więc temat zakończony. Wał złożony i wycentrowany.
_________________
prototypownia-Janicki blog

MZ250TS, Jawa353, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road King, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13