» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
regeneracja wału
Autor Wiadomość
Jacek635 

Motocykl: WSK
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 27
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-01, 09:01   regeneracja wału

Był tu taki temat ale zniknoł jak ktoś sie pytał o zakup wału do zerówki i kupił chyba od mar09. Wał trafił w końcu do mnie do regeneracji. Będę tu przedstawiał ten proces. Jest to jak zazwyczaj u mnie niestandardowy przypadek. Na początek stan wyjściowy i rozbiórka.
_________________
prototypownia-Janicki blog
 
     
Jacek635 

Motocykl: WSK
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 27
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-04, 09:09   

Kolejne zdjęcia to prostowanie korbowodu i zdjęcie czopów w zbliżeniu na tle technologii. Widać wyraźnie korozję na czopie.
_________________
prototypownia-Janicki blog
 
     
mczmok 
Na 2 kołach od 1984


Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy
Wiek: 50
Dołączył: 09 Kwi 2007
Posty: 1758
Skąd: śląskie-Radzionków
Wysłany: 2021-02-04, 10:39   

A nie lepiej kupić korbowód yoko wraz z łożyskami i sworzniami?
_________________

 
 
     
Jacek635 

Motocykl: WSK
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 27
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-04, 10:50   

Można kupić korbowód do drugiej wersji wału (bez blach), czyli do takiej, w której korbowód wygląda jak w każdej mztce i ma łożysko w koszyku. W pierwszej wersji (o której tu mowa) korbowód jest inny. Podobny jest do korbowodu DKW lub iża. Ma same rolki bez koszyka i wymiar czopa korbowego jest nietypowy, bo wynosi 28,5 mm wobec 28mm w wersji późniejszej. Dlatego musze uratować ten korbowód. Mam nadzieje, że wżery zejdą z bieżni po przeszlifowaniu na wymiar większy o jakąś dyche góra dwie.
_________________
prototypownia-Janicki blog
 
     
EndriuBis 

Motocykl: MZ ETZ 150
Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 23 Maj 2017
Posty: 152
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2021-02-04, 10:53   

Wygląda na to że kolega Jacek ma zarówno sprzęt jak i wiedzę aby taką regeneracje przeprowadzić.

Z tego co zrozumiałem z opisu ktoś tę usługę zlecił.

A o kosztach regeneracji vs. zakup nowego wału warto pewnie wspomnieć na samym końcu - tak dla potomnych pod rozwagę :lol:
_________________
"Życie jest piękne, złe są tylko chwile"

ks. Jan Kaczkowski (1977 - 2016)
 
     
Jacek635 

Motocykl: WSK
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 27
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-04, 11:02   

Z kosztami nie będzie tragedii ;) Chociaż taki wał to troche rarytas.
_________________
prototypownia-Janicki blog
 
     
mczmok 
Na 2 kołach od 1984


Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy
Wiek: 50
Dołączył: 09 Kwi 2007
Posty: 1758
Skąd: śląskie-Radzionków
Wysłany: 2021-02-04, 11:57   

Zawsze można zastosować tulejki do przeciwwag o średnicy 28. Mam złe doświadczenia z dorabianiem i szlifowaniem korbowodów i sworzni, chodzi o trwałość.
_________________

 
 
     
Jacek635 

Motocykl: WSK
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 27
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-04, 12:34   

Nie uda sie zrobić tulejki "redukcji" z fi 28,5 na fi 28, gdyż grubość ścianki takiej tulejki wynosiłaby 0,25mm a to stanowczo za mało. Nigdy nie spotkałem sie z tulejowaniem tego miejsca. Taki wał byłby za bardzo wiotki. Wał będzie miał zadowalającą trwałość przy właściwej twardości czopa, gładkości, okrągłości, luzowi montażowemu oraz przy poprawnym złożeniu i wycentrowaniu wału.
_________________
prototypownia-Janicki blog
 
     
kosior30 
Klubowicz
Łysy JWP


Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 137 razy
Wiek: 34
Dołączył: 24 Maj 2009
Posty: 6799
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2021-02-04, 19:50   

Jacek635 napisał/a:
Nie uda sie zrobić tulejki "redukcji" z fi 28,5 na fi 28, gdyż grubość ścianki takiej tulejki wynosiłaby 0,25mm a to stanowczo za mało.


Przecież można końcówki zejść na jeszcze mniejszy wymiar, zostawiając 28 na części pod łożysko, a na końcach zastosować grubsze redukcje.
_________________
Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" :) ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem"
 
 
     
Jacek635 

Motocykl: WSK
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 27
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-04, 23:02   

Wybaczcie panowie ale uważam pomysł wstawiania redukcji w to miejsce za delikatnie nietrafiony. Jeśli już to można by teoretycznie zamontować korbowód od TS, który ma 32mm średnice czopa po zeszlifowaniu/stoczeniu końców czopa na fi 28,5. Jednak wtedy pojawią sie problemy np. z wyważeniem. Zdecydowałem że oryginalny korbowód musi zostać. Zrobie niebawem zdjęcie ukazujące różnice między korbowodem od jaskółki pierwszej generacji o którym tu mowa a korbowodem drugiej generacji na którym wzorowane są dzisiejsze yoko.
_________________
prototypownia-Janicki blog
 
     
Wolf 


Motocykl: 150 301
Pomógł: 11 razy
Wiek: 29
Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 420
Skąd: Ostrów Wlkp.
Wysłany: 2021-02-05, 10:39   

Coś w tym prawdy jest, w większości wałów zdarzało że były ściśniete do środka i należało rozchylać przy centrowaniu. Na takich redukcjach będzie jeszcze bardziej się poddawał i przy składaniu w silnik wystarczy nie wielki błąd i może się znowu ścisnąć.
 
     
Jacek635 

Motocykl: WSK
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 27
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-05, 12:06   

Jako ciekawostka porównanie korbowodów od pierwszej pierwszej jaskółki w stosunku do zwykłej jaskółki.
_________________
prototypownia-Janicki blog
 
     
Jacek635 

Motocykl: WSK
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 07 Gru 2014
Posty: 27
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2021-02-19, 10:36   

Korbowód rozszlifowany. Żeby zabielić wszystkie wżery konieczne było rozszlifowanie do wymiaru fi41, czli 0,3mm powyżej nominalnej średnicy. W tej sytuacji gdybym chciał zostawić układ rolek jak w oryginale (18 rolek o średnicy 6mm) zwiększyłby się luz pomiędzy poszczególnymi rolkami z 0,026mm (sumarycznie 0,5mm) do 0,08 (sumarycznie 1,5). Pomyślałem sobie, że może to być troche za dużo dlatego postanowiłem przeciwdziałać przez zastosowanie rolek o mniejszej średnicy. W toku projektowania wyszło, że przy zastosowaniu 29szt rolek o średnicy 4mm luz pomiędzy nimi wyniesie 0,004 (sumarycznie 0,12). Zrobiłem zatem nowy czop korbowy o odpowiedniej średnicy. Zobaczymy jak to wyjdzie.
_________________
prototypownia-Janicki blog
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 14