|
CDI, VAPE rozwiązanie problemu gaszenia |
Autor |
Wiadomość |
polu
Zlotowicz
Motocykl: ES250/2
Pomógł: 21 razy Dołączył: 21 Lut 2010 Posty: 264 Skąd: podkarpackie - RPZ
|
Wysłany: 2021-03-25, 18:33 CDI, VAPE rozwiązanie problemu gaszenia
|
|
|
Tytułem wstępu, identyfikacja problemu: zakładając zapłon VAPE lub typu CDI (nie wnikam w dodatkowe szczegóły i rodzaje), pojawia się dodatkowy problem związany z „gaszeniem” silnika. Wynika to z faktu, że w tych zapłonach jest to realizowane zupełnie inaczej niż w zapłonie jaki stosowany jest w MZ –kach. W zapłonach VAPE i CDI silnik gasi się poprzez połączenie specjalnego kabelka z masą motocykla.
W związku z tym można zastosować jeden z poniższych sposobów:
1) Wymienić stacyjkę na odpowiednią z jakiegoś współczesnego moto.
2) Wstawić gdzieś dodatkowy przycisk lub pstryczek czyli „gaszak” jak w dzisiejszych maszynach.
3) Zastosować dodatkowy przekaźnik, który po podaniu prądu rozłączy kabelek masowy i silnik odpali. Po zaniku napięcia, przekaźnik zwiera styki i moto zgaśnie.
Sposoby 1 i 2 były dla mnie nie o przyjęcia w Tropiku ES250/2, chciałem żeby maszyna wyglądała jak oryginał. Zastosowałem przekaźnik i wszystko było fajnie do momentu aż akumulator padł całkowicie. Oczywiście moto da się odpalić z padniętym aku ale demontaż boczka i szukanie odpowiedniego kabelka mnie wk…ło.
Przypadkowo kumpel skierował moją uwagę na stacyjkę od AVO Simsona, jest bardzo podobna a motocykl chyba ma gaszenie zwarciem do masy. Niestety takiej stacyjki nie mam ani nie miałem w ręku. Zakup też nie wchodzi w grę bo ma ona blaszki z czystego złota – no w końcu cena ok. 450zł (nówka) o czymś świadczy … Ceny używanych też potrafią wyrwać z butów…
Wpadłem na pomysła żeby zmodyfikować MZ - tową stacyjkę na wzór AVO. W tym celu zdemontowałem stacyjkę stosowaną w instalacjach 6V. Okazało się, że ma ona przewidziane miejsca na dodatkowe styki oraz blaszkę która te styki zwiera. Żeby nie było tak słodko to w innej, też 6V, już tego nie było. Podejrzewam, że ta moja przerabiana stacyjka pochodzi z pierwszych jaskółek – różni się od innych 6V ale działa tak samo. W stacyjkach od ETZ 12V na pewno przeróbka będzie trudniejsza.
Przepraszam ale kolejność zdjęć się "odwróciła"
Powodzenia |
_________________ Kiedyś byłem motocyklistą, dziś jestem jedynie posiadaczem..... |
|
|
|
|
Marcin W.
Motocykl: Mz ETZ150
Pomógł: 61 razy Wiek: 44 Dołączył: 27 Cze 2006 Posty: 1044 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2021-03-31, 16:17
|
|
|
Zastosował bym jakiś przekaźnik od 3V...12V z niezależnym zasilaniem akumulatorek AAA do 9V+jakiś moduł do jego ładowania , odrębny przycisk do gaszenia lub może pójdzie podpiąć do stacyjki DDR... |
_________________ Motto braci Koala-"Jesteśmy po to aby pomagać..."
"A przyczyną wszystkich naszych problemów jest zwykła mała niepozorna usterka..."
Szukasz wirnika do MZ ETZ 150/250/251 lub twój wirnik wymaga regeneracji sprawdź moje aukcje (oraz dział ogłoszeń forum)
http://moto.allegro.pl/sh...hp?uid=10843433 |
|
|
|
|
halcik
Motocykl: ES 250/2 i TS 250/1
Pomógł: 21 razy Wiek: 39 Dołączył: 12 Mar 2010 Posty: 597 Skąd: Kutno
|
Wysłany: 2021-03-31, 21:11
|
|
|
Prościej przekaźnik który w przypadku braku prądu jest zwarty do masy, a po przekręceniu kluczyka, gdy pojawia się napięcie rozwiera się. Brak dodatkowych elementów które wymieniasz sprawiea że jest to rozwiązanie mniej awaryjne, pewniejsze. |
_________________ Moje zabawki
MZ ES 250/2 68, MZ TS 250/1 76
OSA M50 59, OSA M52 65
WSK KOS 85 |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
ryshard
Ryshard
Motocykl: Mz Etz250 '86
Dołączył: 26 Kwi 2010 Posty: 14 Skąd: Widowo
|
Wysłany: 2021-04-06, 15:30
|
|
|
halcik napisał/a: | Prościej przekaźnik który w przypadku braku prądu jest zwarty do masy, a po przekręceniu kluczyka, gdy pojawia się napięcie rozwiera się. Brak dodatkowych elementów które wymieniasz sprawiea że jest to rozwiązanie mniej awaryjne, pewniejsze. |
Rozsądne, jak z hamulcami w Tirze, nie nabijesz układu nie ruszysz, w Mz nie naładujesz akumulatora nie odpalisz, nie masz ładowania za daleko nie pojedziesz. Takie podłączenie przekaźnika jest prawidłowe. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
|
|
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
|
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 14 |
|
|
|