Przesunięty przez: wojtek.mz 2017-12-09, 23:20 |
Obrotomierz elektroniczny ETZ301 |
Autor |
Wiadomość |
Luke Skywalker

Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023 Posty: 54 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2024-04-09, 11:35
|
|
|
TheMZman napisał/a: | Nie mam pojecia ale moge do 301 wlozyc obrotomierz z rotaxa i Ci powiem jakie jest przeklamanie. |
Jeśli to nie problem dla Ciebie, to będę wiedział coś więcej! I z góry dziękuję za chęć pomocy!
Wolf napisał/a: | Były dwa typy obrotomierzy kwadratowych. Jedne były pod fazę alternatora (PVL) , drugie natomiast pod cewkę (zwykły alternator) Ale ciężko jest mi dokładnie coś na ten temat powiedzieć bo pod zwykły jak pod DF podłączysz to też będzie działać. Co do zawyżania obrotów połowa saxonów oszukuje na oryginalnych CEV. Ty masz podjebki można poznać po normalnym ułożeniu cyferki 2 na obrotomierzu gdzie w oryginale 2 omija śrubkę cyferblatu, plus czcionka bardziej pełna np. Na napisie MZ. W podróbie z tego co pamiętam jest jakiś potencjometr ale trzeba sprawdzić, czy czasami nie jest od napięcia a nie sygnału. W oryginale nie pamiętam. |
Podpowiesz proszę, jak najłatwiej rozpoznać po instalacji, którą mam wersję?
Dziękuję Panowie!
Luke |
_________________ Jasna Strona Mocy |
|
|
|
 |
TheMZman
Motocykl: ETZ301
Pomógł: 9 razy Wiek: 37 Dołączył: 06 Wrz 2022 Posty: 324 Skąd: Bristol UK
|
Wysłany: 2024-04-09, 20:44
|
|
|
W weekend postaram sie cos ogarnac, bede rotaxa nrx rozbieral na czeaci to akurat bedzie obrotomierz do sprawdzenia. |
_________________ Na drodze:
ETZ301 x3
500R
ES125
Wrastam badz remontuje z zasady wiecej niz jedna sztuke:
Trophy
ETZ250 ‘80
ETZ251 + Saxon
ETZ301x4
TS250
Trophy
ETS250
ETS125
ETS250G
500R
SM125 x2
SX125 x2
Baghira
1000SF x2
CZ513
I wiele innych |
|
|
|
 |
Luke Skywalker

Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023 Posty: 54 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2024-04-09, 21:49
|
|
|
Wielkie dzięki!
Luke |
_________________ Jasna Strona Mocy |
|
|
|
 |
sIaj

Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2033 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2024-04-10, 13:36
|
|
|
Luke Skywalker napisał/a: | Zmierzam do tego, czy w środku jest jakaś zworka / mikroprzełącznik, który przestawia tryb pomiaru ze względu na zastosowanie obrotomierza (model silnika)? | Nie, to nie jest układ cyfrowy. Trzeba go stroić na nowo. "Oryginalne" cev są jednakowe, różnią się kilkoma pierdołami nieistotnymi i da się przeskoczyć. Natomiast są też wersje późniejsze jak i mocno późniejsze które mają środek "chiński". |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
 |
Luke Skywalker

Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023 Posty: 54 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2024-04-10, 15:53
|
|
|
Dzięki za tę informację! Tym samym nie będę demontować obrotomierza w poszukiwaniu zworki
Natomiast wczoraj znalazłem pewną zależność i być może to jest trop:
- na starym (ale działającym) prostowniku DDR-owskim obroty wskazywane na biegu jałowym miały rozsądną wartość (~1700 obr./min wg CEV)
- od "prewencyjnej" wymiany prostownika na współczesny, obroty na biegu jałowym wzrosły o około 700.
Czy fakt, że CEV bierze sygnał z fazy prostownika może mieć znaczenie dla dokładności pomiaru? Czy powodem może być np. inny rodzaj diod prostowniczych użytych we współczesnym zamienniku itp?
Dziękuję, pozdrowienia!
Luke |
_________________ Jasna Strona Mocy |
|
|
|
 |
elektryk111
agroturysta

Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 49 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 479 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
 |
sIaj

Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2033 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2024-04-13, 14:38
|
|
|
elektryk111 napisał/a: | nie znam sie na tych licznikach ale powiązał bym fakt że wskazówka obr. nie opadai jednocześnie licznik zawyża obroty z tym że może wskazówka przekręcona jest na swojej ośce? | Jeżeli nie ma tam sprężynki to po za ogranicznikiem w tarczy to nie ma to większego znaczenia bo oś nie ma ustalonego położenia bez napięcia, czasami robią dodatkowy magnes aby zatrzymywała się w jednej pozycji ale w MZ tego raczej nie ma.
Luke Skywalker napisał/a: | Czy fakt, że CEV bierze sygnał z fazy prostownika może mieć znaczenie dla dokładności pomiaru? Czy powodem może być np. inny rodzaj diod prostowniczych użytych we współczesnym zamienniku itp? | Ma znaczenie o tyle że przy braku ładowania zależnie skąd go zasilisz może pokazywać głupoty albo nic. Same diody mają o tyle znaczenie że spadek napięcia zmienia punkt startu. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
 |
kosior30
Klubowicz Łysy JWP

Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 38 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7679 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2024-04-13, 23:22
|
|
|
sIaj napisał/a: | Jeżeli nie ma tam sprężynki to po za ogranicznikiem w tarczy to nie ma to większego znaczenia bo oś nie ma ustalonego położenia bez napięcia, czasami robią dodatkowy magnes aby zatrzymywała się w jednej pozycji ale w MZ tego raczej nie ma.
|
Niemniej trzeba wstępnie to ustawić. Na obrotomierzu od Ciebie gdy spadła mi wskazówka musiałem dobrać "organoleptycznie" zczytując wskazanie gps - znając przełożenia byłem w stanie doprowadzić to do ładu. Wprawdzie widzę, że zawyża mi o jakieś 100-150 obrotów, ale nie jestem w stanie na tyle precyzyjnie wcisnąć tej wskazówki
Natomiast po zgaszeniu silnika wskazówka zatrzymuje się losowo między "0" a 2000 obr./min. Włączenie zapłonu przywołuje ją do porządku i wraca na "0" |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
 |
Luke Skywalker

Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023 Posty: 54 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2024-04-14, 17:51
|
|
|
Czyli czeka mnie rozbiórka obrotomierza…
Pozdrowienia!
Luke |
_________________ Jasna Strona Mocy |
|
|
|
 |
Luke Skywalker

Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023 Posty: 54 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2024-04-19, 09:59
|
|
|
sIaj napisał/a: | Ma znaczenie o tyle że przy braku ładowania zależnie skąd go zasilisz może pokazywać głupoty albo nic. Same diody mają o tyle znaczenie że spadek napięcia zmienia punkt startu. |
Chciałbym jakoś zamknąć ten temat i moje pytanie... @sIaj - reasumując, czy jest jakaś "cywilizowana" metoda skalibrowania obrotomierza poza przestawieniem wskazówki? Chodzi o obniżenie wskazań o jakieś 700 - 1000 obr./min.
Dzięki, zdrówka!
Luke |
_________________ Jasna Strona Mocy |
|
|
|
 |
kosior30
Klubowicz Łysy JWP

Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 38 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7679 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2024-04-19, 10:08
|
|
|
Luke Skywalker napisał/a: | czy jest jakaś "cywilizowana" metoda skalibrowania obrotomierza poza przestawieniem wskazówki? |
Wtrącę się, ale sIaj swoją drogą może odpowiedzieć jak najbardziej
Ja obrotomierz kalibruję w ten sposób, że najpierw sprawdzam w próbie drogowej dokładność wskazań prędkościomierza względem gps, ustalam sobie trzy kontrolne prędkości, np. 60, 80, 100km/h i spisuję sobie dokładność wskazań. Następnie obliczając przełożenia ustalam jakie obroty silnika powinny być przy jakiej prędkości jazdy. A na koniec próba garażowa - na stopce centralnej rozpędzam tylne koło do prędkości kontrolnych i sprawdzamy prędkości jazdy vs obroty.
Aby to zrobić "elektrycznie", to potrzebny by był chyba generator impulsów do obrotomierza - ale niech sie specjalista wykaże |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
 |
sIaj

Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2033 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2024-04-19, 12:26
|
|
|
Tutaj jakby są dwie sprawy, tj. pierwsza ustawienie wskazówki przy braku sygnału na samym zasilaniu, wtedy wskazówka musi wskazywać 0 absolutne, zazwyczaj jest to taka kreseczka na cyferblacie - nie pamiętam jak jest w tych CEV ale też będzie coś w ten deseń.
Druga: Ustawienie zgodnie częstotliwości wejściowej z tym co wskazuje wskazówka, robi się to zazwyczaj na prawie maksymalnym możliwym wskazaniu tutaj 10x1000.
W etz częstotliwość alternatora to 66,64Hz na 1000 obr., czyli przy 10 tys. masz x10.
Na płytce powinien być potencjometr którym można sobie dostroić wskazówkę z cyferblatem.
Ponieważ scalak jaki tam siedzi nie jest układem precyzyjnym na innych wartościach mogą pojawić się jakieś odchyłki od wskazań. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
 |
Luke Skywalker

Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023 Posty: 54 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2024-04-19, 21:57
|
|
|
sIaj napisał/a: | Na płytce powinien być potencjometr którym można sobie dostroić wskazówkę z cyferblatem.Ponieważ scalak jaki tam siedzi nie jest układem precyzyjnym na innych wartościach mogą pojawić się jakieś odchyłki od wskazań. |
Masz może jakieś zdjęcie wnętrza CEV-a?
@kosior30 - ja nie mam problemu z ustaleniem, ile obrotów jest przy danej prędkości na danym biegu, tylko z samym skalibrowaniem obrotomierza. Jak masz jakieś zdjęcia wnętrza CEV-a to oczywiście jestem wielkie zobowiązan! 🤩
Miłego weekendu!
Luke |
_________________ Jasna Strona Mocy |
|
|
|
 |
kosior30
Klubowicz Łysy JWP

Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 38 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7679 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2024-04-19, 22:22
|
|
|
Luke Skywalker napisał/a: | Jak masz jakieś zdjęcia wnętrza CEV-a to oczywiście jestem wielkie zobowiązan! 🤩 |
Ja mam elektroniczny w ETZcie przerobiony przez szanownego przedmówcę-eksperta
Co do kalibracji - skalibrował mi go Janek, ale spadła wskazówka i musiałem samemu ją ponownie umieścić na osi, więc powyższa metoda była mi pomocna. Jeśli Ci zaniża o tyle samo w całym zakresie obrotów możesz to rozwiązać właśnie w ten sposób. |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
 |
Luke Skywalker

Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023 Posty: 54 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2024-04-19, 22:57
|
|
|
No właśnie chciałbym uniknąć wyrywania wskazówki z ośki, skoro można kulturalnie skorygować wskazania potencjometrem…
Luke |
_________________ Jasna Strona Mocy |
|
|
|
 |
|