» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
tuleja mocowania silnika MZ ES Tropik - wybić czy wycisnąć?
Autor Wiadomość
sami 

Motocykl: MZ ES 250 Trophy
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 40
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-03-04, 17:52   tuleja mocowania silnika MZ ES Tropik - wybić czy wycisnąć?

Witam.
Powoli robię sobie narzędzia specjalne i w serwisówce nie widzę, żeby było jakieś narzędzie do wyciskania tulei przedniego mocowania silnika, a tuleja wyjść nie chce. Silnik nigdy nie był rozpoławiany, więc może dlatego. Na filmie serwisowym od ETZ na youtube gość puka dwa razy przez wybijak i tuleja wypada, a w praktyce muszą być schody :klnie: . Stukałem młotkiem przez stalowy wałek i nic, nie mocno, żeby nie zepsuć. Potem zrobiłem prowizoryczny wyciskać i tuleja nadal nie bardzo chce się ruszyć. Dzisiaj zrobiłem taki pancerny wyciskacz, ale zanim go użyję wolę zapytać jak powinno to się robić zgodnie ze sztuką, bo może jest jakiś myk.

Dodatkowe fotki w załączniku

Z góry dzięki za rady.
 
     
studefix 

Motocykl: es i ets 250 etz 301
Pomógł: 22 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sty 2009
Posty: 661
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2019-03-04, 19:09   

Zagrzej amelinium "lut lampą", pasowny wałek stalowy i młotek. Musi puścić.
_________________
http://www.polskajazda.pl...MZ/ES-250/58759
http://www.polskajazda.pl/Motocykle/CZ/350/120470
http://polskajazda.pl/Mot...77-Sport/143467
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5266
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2019-03-04, 19:50   

Albo zrób wyciskacz z gwintsztangi i tulejki większej niż średnica zewnętrzna tulejki którą wyciskacz.
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
sami 

Motocykl: MZ ES 250 Trophy
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 40
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-03-05, 18:36   

Ok. Wziąłem ten mój pancerny wyciskacz i zacząłem kręcić. Mega ciężka operacja :shock: ale powoli poszło. Pewnie drugi raz już nie będzie tak ciężko szło.

Informacja dla potomnych - wyciskacz zrobiony z:
- śruba z łbem walcowym imbus M10x90(im dłuższa tym lepsza), wysokiej wytrzymałości, z 5.8 nie ma co podchodzić
- łeb ww. śruby stoczony do średnicy tulei 14+0/-2 mm
- nakrętka przedłużana M10
- rurka lub cokolwiek o większej średnicy niż tuleja, żeby opierało się o mocowanie silnika i nakrętkę. Jak śruba krótsza niż M10x100 to kilka rurek o różnej długości
- podkładka o większej średnicy niż tuleja, żeby nie heblować po obudowie
- podkładka gruba między nakrętkę, a rurkę, żeby nakrętka miała oparcie

Foto wyciskacza w załączniku. I cyk silniczek w uchwycie :grin:

Temat jest rozwojowy. Na pewno natknę się jeszcze na niejeden problem.
 
     
GRU ETZ 125 


Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy
Wiek: 51
Dołączył: 08 Kwi 2016
Posty: 124
Skąd: Londyn/Wroclaw
Wysłany: 2019-03-05, 21:46   

Fajnie ten stojak ogarnąłeś. Masz możliwość blokowania go w wymaganej do pracy pozycji?

Wyciskacz też profeska.

Pozdrawiam.
 
     
brzankis 

Motocykl: MZ ES 250/1 (1962)
Pomógł: 6 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lip 2012
Posty: 363
Skąd: Krosno
Wysłany: 2019-03-07, 09:26   

Spoko masz ten stojaczek. Robiłem coś podobnego, może nie tak profesjonalnego ale słuzy mi bardzo dobrze. Z tym, że mój jest przystosowany praktycznie do wszystkich silników 2T, począwszy od komara a skończywszy na mz. Zmieniam tylko adaptery w zależności od silnika jaki ma być operowany :wink:


_________________
MZ ES 250/1 - (1962) 1963 - https://picasaweb.google.com/111841967715418917551/MZES25011963R#
 
     
sami 

Motocykl: MZ ES 250 Trophy
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 40
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-03-22, 20:27   

GRU ETZ 125 - mam możliwość blokowania. W tym jednym uchu z jedną śrubą są otwory i obok do profilu będzie dospawane kółko takim samym rozstawem otworów.Na tym będę blokował pozycję, tylko zabrakło mi elektrod do nierdzewki, więc nie przyspawałem jeszcze.
 
     
sami 

Motocykl: MZ ES 250 Trophy
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 40
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-03-22, 20:45   

Mam kolejny problem. Udało mi się zdobyć graty na ściskacz sprzęgła podobny jak w serwisówce. Nie rozumiem dlaczego tam część nr 6 ma mieć gwint M24, skoro gwint na sprzęgle jest M26. A może część 6 ma się oprzeć, a nie nakręcać na gwint sprzęgła? Posiada ktoś taki ściskacz? A może jest błąd w serwisówce?


Załączam zdjęcia.
 
     
mar09 


Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy
Wiek: 42
Dołączył: 01 Wrz 2012
Posty: 390
Skąd: Krasnystaw/Lublin
Wysłany: 2019-03-22, 20:52   

M24 był w 5-biegówkach a ty masz silnik 4B :wink:
_________________
Aktualna oferta części: http://sprzedajemy.pl/oferty-uzytkownika-1981282
Foto-relacje z remontów: http://www.fotosik.pl/u/marcink46/albumy
marii-tech - serwis/części/usługi
 
     
sami 

Motocykl: MZ ES 250 Trophy
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 40
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-03-23, 20:21   

Oglądam te film serwisowy z youtube i wydaje mi się, że część 6 nakręca się na gwint sprzęgła, co wskazuje na błąd w serwisówce. No to zrobię M26 zamiast M24, tj. dostosuję, bo nie mam innej możliwości jak tylko zrobić z śruby i długiej nakrętki M26x1.5.

Edit: nie zrobię, bo nie idzie kupić śruby i nakrętki M26x1,5 w normalnych pieniądzach. Będzie M24 z autorską przeróbką...
 
     
sami 

Motocykl: MZ ES 250 Trophy
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 40
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-07-27, 19:24   

Witam ponownie. Zrobiłem sobie narzędzia specjalne bazując na rysunkach z serwisówki i dzisiaj zacząłem demontaż silnika. Moto bardzo dymiło, dużo paliło, słabo ruszało i nie było frajdy z jazdy, więc zdecydowałem, że zrobię remont i zobaczę co z tego wyjdzie. Po otwarciu pokrywy od strony zapłonu widać mega syf, nie wiem skąd. Wiem już na pewno, że gaźnik wymaga regeneracji, bo iglica jest jajowata od zużycia, podobnie dysza ma za duża średnicę i pływak dziurawy, więc kupię zestaw regeneracyjny i ureguluję temat. Pomierzyłem też cylinder i tłok i wyszło 0,1mm do 0,13mm luzu, więc remont. Na tłoku i cylindrze rysy. Łożysko tłoka jest zmasakrowane, nie wiem od czego. Na dźwigni wyłączającej sprzęgła uszkodzenia. W planie mam wymienić wszystkie łożyska, simeringi, uszczelki, tłok + szlif cylindra. Zobaczę jeszcze do sprzęgła i ocenie czy tam coś trzeba wymienić. Wrzucam kilka fotek dla zainteresowanych, rady i komentarze mile widziane.
 
     
sami 

Motocykl: MZ ES 250 Trophy
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 40
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-11-24, 21:31   

Witam ponownie. Rozebrałem silnik na części pierwsze, wrzucam fotki narzędzi specjalnych i moją opinię na temat ich przydatności.

1. 02-MW 39-4 śruba ściągająca twornika - mam VAPE, więc się nie przydał, ale ściągacz do VAPE to muss, więc to narzędzie też będzie przydatne
2. 05-MW 45-3 klucz unieruchamiający koło łańcuchowe skrzyni biegów - psu na budę, zębatkę można zablokować np. kawałkiem drewna
3. 05-MV 45-3 Ściągacz do koła łańcuchowego skrzynki i koła napędzanego 68z - jako tako przydatny, ale moim zdaniem koło ściągnie się bez większych problemów i bez tego przyrządu
4. 05-MW 20-4 Ściągacz sprzęgła - absolutny muss, Kupiłem za 40zł na allegro, bo części do wykonania tego przyrządu wyszłyby drożej niż 40zł. Jakby co do MZ ES250/2 jest gwint M26x1,5
5. 05-MW 15-3 klucz unieruchamiający koło napędzane 68z - pomaga, ale nie jest konieczny. Można zablokować koło na wiele sposobów
6. 05-MV 190-3 przyrząd do wyciskania sworznia tłokowego - pomaga, ale można wycisnąć/wybić sworzeń na wiele innych sposobów
7. 05-MV 70-2 ściągacz połówki kadłuba z wkładką pierścieniową na czop wału - dla mnie absolutny muss
8. 05-MV 71-2 ściągacz do zakładania na wałek przekładniowy - dla mnie absolutny muss
9. 05-MV 69-2 przyrząd do wyciskania wału korbowego - dla mnie absolutny muss
10. 05-MW 92-4 pobijak łożyska wału korbowego 6305 - pomaga, ale można go zastąpić np. nasadką klucza lub czymś o podobnej średnicy
11. 05-MW 91-4 pobijak uszczelnienia wału korbowego - jw.
12. 05-MW 106-4 pobijak łożyska 6204 wałka przekładniowego i łożyska 6203 wałka głównego - jw
13. 02-MW 60-3 Klucz nasadowy profilowy do zmiany biegów - można sobie odpuścić
14. 05-ML 24-3 sworzeń (22 mm) i liniał do prostowania korbowodu - nie zrobiłem tych przyrządów, po prostu oddałem wał do regeneracji
15. 05-MV 49-4 tuleja prowadząca do wałka zmieniacza - nie zrobiłem tego przyrządu, za trudne do wykonania i nie widzę przydatności tego przyrządu
16. 05-MW 16-4 podstawka tłoka - psu na budę, można zablokować byle kawałkiem drewna z wcięciem w środku
17. 05-MW 141-4 szczypce do pierścieni tłokowych - kupiłem za ~20zł
18. 05-MW 147-4 oprawka ściskająca do pierścieni tłokowych 69 mm (ES 250/2) - zrobiłem i przy tym jak są skonstruowane szczypce do pierścieni to ta oprawka będzie zbyteczna
19. 05-MW 19-4 trzpień prowadzący do montażu sworznia tłokowego - pomaga, ale można wcisnąć/wbić sworzeń na wiele innych sposobów
20. 05-ML 13-4 przyrząd do mierzenia luzu wzdłużnego koła napędzającego o 28 zębach - nie zrobiłem tego przyrządu, bo jest za trudny do wykonania. Kupiłem statyw magnetyczny z czujnikiem zegarowym i robi tą samą robotę. Przy okazji zegar przydaje się do średnicówki
21. 05-MV 150-2 ściskacz sprzęgła - tu konstruktor przyrządu popłynął po całości. Zrobiłem ten przyrząd, ale zobaczyłem jego przydatność to byłem zawiedziony, że tyle roboty... a można sobie poradzić bez niego. Służy do pokonania oporu sprężyn sprzęgła do odkręcenia 6 śrubek, nie jest konieczny.
22. 05-MW 26-4 Trzpień środkujący do montażu wahaczy - raz używałem, przydatne urządzenie, stoczyłem kawałek rurki fi18 i już
23. H 8-820-3 trzpień rozprężny do łożysk kół - nie wykonałem tego przyrządu, bo nie jest mi potrzebny, póki co. Najlepiej kupić, wykonanie zbyt trudne
24. 05-MV 93-4 nakładka do zakładania uszczelniacza amortyzatora - zrobiłem, ale na razie nie ruszam amortyzatorów
25. 05-MW 82-4 Specjalny klucz do nakrętki zabezpieczającej amortyzatora - jw.

Uwagi:
-05-MW 15-3 - błąd w serwisówce, wymiar 80,0mm ma mieć 88,0mm
-05-MV 150-2 część 5,6,7 - błąd w serwisówce , gwint M24 ma być M26x1,5. Ze względu na cenę nakrętki i śruby M26x1,5 użyłem spawane ze sobą 2xM24 i stoczyłem część gwintu nakrętki od środka na 28mm i głębokość 26mm + pierścień 60x35x5(przerobiłem konstrukcję), ale zasada działania pozostała taka sama
- stojak do silnika powinien być również ujęty w narzędziach specjalnych, aż chce się robić
- trzeba mieć średnicówkę i mikrometr
- szkoda, że nie uwzględniono ściągacza łożyska ślepego 6203. Zrobiłem ściągacz (foto) i łatwo nie wyszło. Natomiast widziałem na youtube faceta jak podgrzewał połówkę silnika i stukał nią o stół tak długo, aż nie wypadło samo, gość ostatnio wrzucił kilka filmów z remontu MZ ES 250, najlepszy materiał o Tropiku jaki udało mi się znaleźć na YT i jak widać gość radzi sobie również bez przyrzadów https://www.youtube.com/c...l_jOWByg/videos

Za jakiś czas wrzucę linka do zdjęć z demontażu i dokumentacji konstrukcyjnej przyrządów.

pozdro
 
     
mar09 


Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy
Wiek: 42
Dołączył: 01 Wrz 2012
Posty: 390
Skąd: Krasnystaw/Lublin
Wysłany: 2019-11-25, 09:48   

Wykonanie ok, zapewne zajęło Ci to sporo czasu i kosztowało nieco uporu. Jedna rzecz, tak dla przykładu, tutaj się nie zgodzę:

sami napisał/a:
10. 05-MW 92-4 pobijak łożyska wału korbowego 6305 - pomaga, ale można go zastąpić np. nasadką klucza lub czymś o podobnej średnicy
11. 05-MW 91-4 pobijak uszczelnienia wału korbowego - jw.


Bez tych narzędzi lub nawet zastąpienie ich czymkolwiek jest bez sensu i nie ma poco zaczynać gdyż, gdy dochodzi co do czego to wszystko się sypie; czas leci, temperatura spada a gdzie indziej rośnie i na końcu kicha jak nic. Zastosowanie tych narzędzi daję pewność i zapas czasu, choć potrzeba nieco wprawy aby dojść do perfekcji, narzędzia same nie pracują.

Co do filmów na YT.... gość amator, choć się starał to sporo przekombinował. Pokazał za to jak należy "wkładać" skrzynię do środka, (po polskim YT krąży polecany film "jak nie należy wkładać skrzyni 4B") lecz nic w niej nie poprawił. Ciekawy patent na problem z klinowaniem skrzyni przy tulejkach, lecz i tak mu nie podeszło i w ruch poszedł młotek...

Warto przeliczyć czas jaki przemija od początku montowania simera w prawej połówce do momentu wciśnięcia łożyska na wał a wszystko stanie się jasne. Tak wyglądają współcześnie serwisowane silniki, a remont goni remont jak dawnej, ach ta niemiecka dokładność :wink:
_________________
Aktualna oferta części: http://sprzedajemy.pl/oferty-uzytkownika-1981282
Foto-relacje z remontów: http://www.fotosik.pl/u/marcink46/albumy
marii-tech - serwis/części/usługi
 
     
sami 

Motocykl: MZ ES 250 Trophy
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 40
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-11-28, 23:33   

Tu wrzuciłem fotki narzędzi, które wykonałem
https://drive.google.com/drive/folders/1H0iYuPcLdDqsw9pUH_ngdshTaLQosyHI?usp=sharing

Na wypadek gdyby oglądał to ktoś tak świeży w temacie jak jeszcze niedawno ja, dodałem narzędzia, które wg. mnie są bardzo przydatne lub po prostu niezbędne. W folderach jest moja dokumentacja Solidworks do narzędzi i obrysy dxf do wypałek z lasera. Jeżeli ktoś chce wykorzystać to trzeba zweryfikować poprawność z dokumentacją z serwisówki, bo mogą zdarzać się błędy. Odnotowałem niewłaściwy rozstaw otworów (56mm) w przyrządzie 05-MV 71-2. W 05-MW 15-3 jest błąd rozstawu 80,0mm (poprawnie 88,0mm), trzeba wcześniej sprawdzić obrys. Skończyła mi się licencja, więc nie przeglądałem plików.

Wiadomo, że wykonanie było czasochłonne. Z rok mi zajęło, żeby zrobić możliwie dużo i nie wydać za wiele. Robota idzie naprawdę miodnie jak ma się takie narzędzia. Jeszcze nie złożyłem silnika, więc być może zmienię swoją opinię nt. przydatności/niezbędności niektórych narzędzi :-)

pozdr.
 
     
sami 

Motocykl: MZ ES 250 Trophy
Dołączył: 29 Kwi 2015
Posty: 40
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-12-19, 21:11   

Zrobiłem jeszcze kilka przyrządów z serwisówki i z serwisówek od nowszych modeli:

- ML 13-4 przyrząd do mierzenia luzu wzdłużnego koła napędzającego o 28 zębach - przeanalizowałem konstrukcję tego przyrządu i zrobiłem wersję, którą można zrobić na tokarce. Rysunek w serwisówce jest niepotrzebnie skomplikowany.

-05-MW 19-4 druga wersja ze starej tulei tłoka i wiertła

A z nowszych wersji stojak na skrzynię biegów, pojemnik do ustalania poziomu paliwa w gaźniku, pałąki min-max pozycji pływaka w gaźniku. Zauważyłem, że w serwisówkach z nowszych modeli dokumentacja tych samych narzędzi jest już uproszczona i tolerancje tych samych wymiarów są duuuuużo szersze.

Wrzuciłem dokumentację na mój dysk goglowski.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 13