» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Remont sprzęgła
Autor Wiadomość
suawek 
psuj

Motocykl: etz 251 (w budowie)
Dołączył: 29 Sie 2019
Posty: 14
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-01-12, 16:28   Remont sprzęgła

Cześć,

Pracuję nad przywróceniem sprzęgła ETZ 251 do odpowiedniego stanu.

Po rozebraniu odkryłem dośc sporą korozję stożka, która miejscami przeszła na wieniec zębaty. (Nastąpiło 'mostkowanie' korozji od jednego elementu do drugiego)

Wobec tego:

1. zamówiłem nowy stożek, blaszki zabezpieczające (x12)
2. oczyściłem wieniec z rdzy (chemią, nic nie szorowałem pilnikami/papierem ściernym jako że to element toczony i pewnie to zły pomysł). Zostały czarne przebarwienia na obwodzie, które nie chcą zejść. Na zdjęciu wieniec jest od strony z przebarwieniami/osadem.

Pomierzyłem mikrometrem też tarcze i przekładki. Poza dwoma tarczami korkowymi które miejscami minimalnie wychodzą poza teoretyczną max grubość wymiary wydają się być w porządku.

Zaobserwowałem lekkie przebarwienia na metalowych tarczach w kierunku koloru niebieskiego lub szarego, zależy kto patrzy. załączam zdjęcie jednej przebarwionej tarczy

Co do reszty części elementów to wyglądają w porządku, zdemontowałem łożysko 16005 które pamięta czasy DDR i jest już głośne, w jego miejsce wleci nowe. Sprężyny też prawdopodobnie wlecą nowe.

Pomierzyłem też sprężyny i przy okazji zakupów zorganizowałem też na wszelki wypadek nowe.
Stare sprężyny nieobciążone mają obecnie wymiary:

26.81mm
27.12mm
26.97mm
27.1mm
26.9mm
27.0mm

Potrzebuję odpowiedzi na kilka pytań:

1. czy ten wieniec nadaje się już do montażu, czy może potrzebna jest dodatkowa obróbka - jakieś szlifowanie, podtoczenie itp?
2. Tarcze zostają, czy coś wymieniać? Martwią mnie trochę przebarwienia. Załaczyłem obrazek z jedną tarczą, która ma przebarwienie
3. Sprężyny zostają czy nowe montować. Nowe sprężyny powinny mieć 28.3 +- 0.6mm długości. Więc te moje troszkę uklepane już chyba są.
4. Łożysko wkładać do podgrzanej gwiazdy?
 
     
Marcin W. 


Motocykl: Mz ETZ150
Pomógł: 61 razy
Wiek: 44
Dołączył: 27 Cze 2006
Posty: 1046
Skąd: Katowice
Wysłany: 2020-01-12, 17:28   

Witaj co do sprężyn to patrz tu http://forum.mz-klub.pl/v...der=asc&start=0 "Post zawiera lokowanie produktu" :D Tarcze cierne mają mieć 3,00mm a piastę sprzęgła ( stożek) musi być z logo WK. Odpowiednie podkładki dystansowe zabieraka kupisz u mar09 na naszym forum ma też ogłoszenia na olx i sprzedajemy....Zalej "robala" olejem Belray 80W. Tyle w skrócie... :piwo:
_________________
Motto braci Koala-"Jesteśmy po to aby pomagać..."
"A przyczyną wszystkich naszych problemów jest zwykła mała niepozorna usterka..."
Szukasz wirnika do MZ ETZ 150/250/251 lub twój wirnik wymaga regeneracji sprawdź moje aukcje (oraz dział ogłoszeń forum)
http://moto.allegro.pl/sh...hp?uid=10843433
 
 
     
Seba_830 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy
Wiek: 26
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 1604
Skąd: Stanisławów
Wysłany: 2020-01-12, 19:25   

1.Wieńca nie ruszaj, nie ma takiej potrzeby, sprawdź tylko czy tarcze się przesuwają w nim bez oporów.
2. Wymiary tarcz korkowych oraz metalowych mieszczą się w granicach dopuszczalnych, takie przebarwienie jak u Ciebie, według mnie nie dyskwalifikuje ich do wymiany. Sprawdź tylko czy nie są pokrzywione i jak się przesuwają po zabieraku oraz w wieńcu.
3. Sprężyny wymień
4.Tak, do podgrzanej
 
 
     
GRU ETZ 125 


Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy
Wiek: 51
Dołączył: 08 Kwi 2016
Posty: 124
Skąd: Londyn/Wroclaw
Wysłany: 2020-01-12, 19:40   

Witam.

Jeszcze jedno. Warto dotrzeć nowy stożek do wału przy pomocy pasty ciernej do docierania zaworów.

Pozdrawiam.
_________________
ETZ125/ETZ150/ETZ301/ES250JASKÓŁKA/SAXON251/SAXON 301/SHL M-17 GAZELA/HONDA TRANSALP 600/HONDA NT700VA DEAUVILLE/MOTO GUZZI V85TT/
 
     
Seba_830 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy
Wiek: 26
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 1604
Skąd: Stanisławów
Wysłany: 2020-01-12, 20:51   

Cytat:
Jeszcze jedno. Warto dotrzeć nowy stożek do wału przy pomocy pasty ciernej do docierania zaworów.


Należy sprawdzić jak pasują do siebie powierzchnie i jeśli tego wymagają, do trzeba je dotrzeć.
 
 
     
suawek 
psuj

Motocykl: etz 251 (w budowie)
Dołączył: 29 Sie 2019
Posty: 14
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-01-12, 20:59   

Seba_830, GRU ETZ 125: sprawdze dopasowanie jak przyjdzie wał korbowy, bo też go zmieniam.
Dzięki!
 
     
Seba_830 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy
Wiek: 26
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 1604
Skąd: Stanisławów
Wysłany: 2020-01-12, 23:16   

suawek, jakiej firmy masz piastę sprzęgła? Jeśli "WK" to dopasowanie jej do wału "IFA" jest bardzo dobre, natomiast jeśli kupiłeś firmy Duells, to lepiej od razu ją oddać, w miejscu styku z wałem jest źle obroniona.
 
 
     
suawek 
psuj

Motocykl: etz 251 (w budowie)
Dołączył: 29 Sie 2019
Posty: 14
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-01-12, 23:43   

Seba_830 napisał/a:
suawek, jakiej firmy masz piastę sprzęgła? Jeśli "WK" to dopasowanie jej do wału "IFA" jest bardzo dobre, natomiast jeśli kupiłeś firmy Duells, to lepiej od razu ją oddać, w miejscu styku z wałem jest źle obroniona.


Ja kupiłem piastę MZA przy okazji zakupów paru części do karterów (kołki karbowe, tulejki ustalające itp.) za Odrą. Nie ma na niej oznaczeń w stylu logo itp. Porównując z oryginalną MZ'owską na pierwszy rzut oka nie doszukałem się znaczacych różnic, wydaje się troszkę lżejsza. Wytoczona ładnie.

No ale wiadomo, że wszystko wyjdzie "w praniu".
Jeśli będzie z nią lipa, to skorzystam z Waszych rad i zaopatrze się w WK.
 
     
Rafal1480 
Rafal


Motocykl: MZ ETZ 250e
Pomógł: 4 razy
Wiek: 42
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 230
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2020-01-13, 13:52   

Ja kupiłem od gościa z allegro "motorgar" miała być z logo WK a przyszła bez logo w opakowaniu duels. Nie wiem co z tym dalej robić, nie mogę tego jeszcze sprawdzić ( czekam na wał)
_________________
- niema takiej ruiny co odbudować by się niedało-
 
     
Seba_830 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy
Wiek: 26
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 1604
Skąd: Stanisławów
Wysłany: 2020-01-13, 16:46   

Rafal1480, kup sobie od użytkownika 4motor, on ma "WK". Duells-a miałem w rękach i odpuściłem sobie jego montaż.
 
 
     
suawek 
psuj

Motocykl: etz 251 (w budowie)
Dołączył: 29 Sie 2019
Posty: 14
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-01-19, 18:30   

Dzisiaj próbowałem złożyć sprzęgło.
Samo osadzenie zimnego łożyska w podgrzaną piastę przeszło bez zająknięcia. Łożysko dosłownie wpadło w środek, i w miare ogrzewania się unieruchomiło się poprawnie w tulei.

Piasta sprzęgła okazuje sie mieć minimalnie za mały otwór, w który wchodzi gwiazda.
Czy powiększenie otworu przez toczenie wchodzi w gre, czy od razu organizować sobie inną piastę?


Co do wału, to nabyłem wał IFA, jest już pomierzony i wygląda na to, że trafił mi się bardzo przyzwoity egzemplarz (praktycznie nie bije wg pomiaru na pryzmach i czujniku zegarowym)

sławek
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5274
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2020-01-19, 19:58   

Możesz bez obaw dać to do roztoczenia. Nie wpłynie to na wyważenie całości. Mi się również takie piasty trafiają, pierwsze co robię po odebraniu biorę docisk i to sprawdzam i jadę z tym na tokare.
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
suawek 
psuj

Motocykl: etz 251 (w budowie)
Dołączył: 29 Sie 2019
Posty: 14
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-01-19, 20:27   

Dziękuję, ETZ_PRORIDER! :piwo:

Jak piasta będzie podtoczona to wszystko złożę jeszcze raz i dam znać tutaj jak to wygląda. Sama piasta wygląda OK, troche ciężko wchodziła w wieniec zębaty, to jej troszkę pomogłem pukając lekko gumowym młotkiem na krzyż, dzięki czemu ładnie się wpasowała.
To prawdopodobnie pokłosie tego, że nie chciałem traktować wieńca zębatego pilnikami/papierem ściernym przy czyszczeniu z korozji i wewnętrzna średnica w miejscu gdzie piasta wchodzi była minimalnie grubsza w kilku punktach.

Mam już wszystkie pozostałe części do remontu silnika, więc w miarę postępów pewnie będę zakładał kolejne tematy, jak będę miał z czymś problem.

Postaram się też wrzucić co nieco do pamiętników, bo narobiłem zdjęć, to jest się czym dzielić.

sławek


Podrzucam jeszcze zdjęcie z procesu składania. Fajnie to wygląda, jak są jeszcze świeże cześci :cool:
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5274
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2020-01-19, 20:37   

Oryginalna piasta też wchodzi z lekkim oporem w wieniec i czasami trzeba jej pomóc gumką :)
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
suawek 
psuj

Motocykl: etz 251 (w budowie)
Dołączył: 29 Sie 2019
Posty: 14
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-01-19, 20:40   

No w tym przypadku to jest taki opór, jak łożysko na zimno chcesz wciskać.
Nawet jak to wcisne to nie ma siły, żeby sprężyny później podniosły docisk bo przy obecnym dopasowaniu to by zostało rozsprzęglone na amen ;) Zrobiłem próbę i minimalnie zaczałem wciskać, to ściągaczem musiałem zdejmować docisk :mrgreen:

Update: dopiero teraz doczytałem że pisałeś o dopasowaniu piasty do wieńca. W takim wypadku uspokoiłeś mnie trochę ;)
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5274
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2020-01-19, 21:16   

Hehe luzik. Właśnie wieniec miałem a myśli. Daj to do stoczenia i będzie git.
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
suawek 
psuj

Motocykl: etz 251 (w budowie)
Dołączył: 29 Sie 2019
Posty: 14
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-01-26, 00:28   

Po podtoczeniu poskładałem sprzęgło, tym razem nie było już problemu, żeby docisk zmieścił się w piaście.
Jako że silnik w cześciach jest, a do końca robót daleeeko, to sprawdzę działanie w praktyce później.

Na jednym z załączonych zdjęć pokazuję jak ściskałem sprzęgło w trakcie składania. Słyszałem o patencie z używaniem np. ścisków stolarskich, ale że miałem za mały to wypróbowałem coś takiego. Belkowy ściągacz do łożysk. Daje radę, tylko trzeba dobrze ustawić łapki, żeby się nie ześlizgiwały ;)

Dzięki za za pomoc!
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5274
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2020-01-26, 10:41   

Możesz też użyć starego łożyska 16005 nałożyć na to co masz w docisku i nakręcić ściągacz sprzęgła na piaste za pomocą czego ściśniesz co trzeba i sprawdzisz poprawność jego działania. :piwo:
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
Allu 
only 250


Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 80 razy
Wiek: 33
Dołączył: 08 Paź 2005
Posty: 2833
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2020-01-26, 10:56   

ETZ_PRORIDER napisał/a:
Możesz też użyć starego łożyska 16005 nałożyć na to co masz w docisku i nakręcić ściągacz sprzęgła na piaste za pomocą czego ściśniesz co trzeba i sprawdzisz poprawność jego działania. :piwo:


Najlepiej pasuje tutaj kawałek rurki, a idealnie dopasowany jest z lagi przedniego zawieszenia :mrgreen:
_________________
*1922-1982* 60 Jahre Motorrader Aus Zschopau*
 
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5274
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2020-01-26, 13:35   

Ale jak masz łożysko pod ręką, to chyba łatwiej sobie jego użyć niż lagi ciąć :D
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 13