Kontrolka ładowania, N i oświetlenie tarczy na zwarciu... |
Autor |
Wiadomość |
guliwer7
Motocykl: ETZ MZ 150
Wiek: 36 Dołączył: 05 Sty 2022 Posty: 21 Skąd: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 2022-01-16, 17:50 Kontrolka ładowania, N i oświetlenie tarczy na zwarciu...
|
|
|
Czesc. Chciałem zapytać tu o podłączenie budzika obrotomierza w MZ 150. Mam taki problem ze przewód koloru czarnego biegnący z poz 15/54 stacyjki przez listwę przyłączeniowa w lampie do kontrolki N i lądowania robi mi zwarcie. Niknie mi przez to prąd w motorze. O ile zapewne w przypadku kontrolki N stały plus z tego kabla idzie na oprawkę a przewód z czujnika luzu na podpórkę żarówki o tyle nie wiem jak w przypadku kontrolki ładowania? Stały plus ma iść gdzie?
A drugie pytanie. To czy przejście pradu z oprawki żarówki oświetlenia tarczy jak również podporki żarówki ma być na obudowę licznika czy nie? Domniemam że tak lecz z oprawki żarówki lecz u mnie jest i tu i tu. A żarówki świecą normalnie. No ale skoro jest to izolowane fabrycznie jak w przypadku kontrolki N i lądowania to chyba go nie powinno być? Oprawka jest sztywna nie ma luzu itp ale prąd jest w obu przypadkach spr przejścia. |
|
|
|
 |
Seba_830

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy Wiek: 27 Dołączył: 30 Lis 2011 Posty: 1607 Skąd: Stanisławów
|
Wysłany: 2022-01-16, 19:31
|
|
|
W przypadku kontrolki luzu oraz ładowania, oprawa żarówki jest odizolowana od obudowy obrotomierza. Jeżeli po podłączeniu zasilania po stacyjce masz zwarcie, to znaczy, że któraś oprawa przewodzi prąd na obudowę obrotomierza. Podłączenie przewodów nie ma znaczenia, aczkolwiek oryginalnie zasilanie po stacyjce, zarówno w kontrolce od ładowania oraz luzu, jest podłączone pod oprawę.
Żarówki od podświetlenia obrotomierza, masę biorą z obudowy do której podpięty jest przewód masowy idący do punktu masowego w przedniej lampie. Zasilanie ma być podpięte pod żarówki.
Przejrzyj dokładnie schemat, wszystko na nim widać. |
|
|
|
 |
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 172 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5413 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2022-01-16, 19:37
|
|
|
Obrotomierz oryginalny? |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
 |
Wolf

Motocykl: 150 301 2xOrzeł1
Pomógł: 14 razy Wiek: 33 Dołączył: 16 Sty 2009 Posty: 809 Skąd: Ostrów Wlkp.
|
Wysłany: 2022-01-16, 21:07
|
|
|
Może to być wina samych oprawek które robią zwarcie, spotkałem się z tym w zamienniku lub w uszkodzonym oryginale. |
|
|
|
 |
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 172 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5413 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2022-01-16, 21:25
|
|
|
Wolf, Właśnie do tego zmierzam. Wiele zamienników ma właśnie nie odizolowane oprawki przez co są cyrki. |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
 |
guliwer7
Motocykl: ETZ MZ 150
Wiek: 36 Dołączył: 05 Sty 2022 Posty: 21 Skąd: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 2022-01-16, 21:56
|
|
|
Ja źle napisałem w pytaniu. Tylko kontrolka luzu i ładowania posiada izolację a oświetlenia zegara obrotomierza już nie. Sprawdziłem przejścia jeszcze raz i jest ok. Oprawki w liczniku sztywne. No nie widać po obudowie by zmieniły jakkolwiek swoje położenie od czasu fabryki. Może ja mam źle podłączony ten przewód od kontrolki z poz 61 regulatora? ja mam regulator elektroniczny.
3 piny D- 61 DF i podłączyłem go tak:
D - - podłączyłem pod punkt zbiorczy masy pod siedzenie
61 - podłączyłem tak: wyszedłem z regulatora dwoma przewodami z tego styku i jeden podałem na kontrolkę a drugi do prostownika pod poz. 61
DF - podłączyłem przy bezpiecznikach pod ten przewód co idzie z silnika o oznaczeniu DF
pozostałem dla kable zlutowałem z sobą czyli D+ z prostownika i + z AKU
nie mam wiedzy o elektryce...
Co do samego prostownika pod siedzeniem to mocowany jest on przy pomocy 4 śrub do ramy, jak zaczynałem naprawę to na jednej śrubie mocującej prostownik był owinięty jakiś kabel i pozostawiony luzem. No ja uznałem że tak nie powinno być chyba i go obecnie nie ma. Może on miał jakieś znaczenie. Może on powinien być tam ale poprawnie założony. |
|
|
|
 |
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 172 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5413 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2022-01-17, 00:46
|
|
|
Regulator masz podłączone prawidłowo, prostownik musi dolną płytą (D-) mieć kontakt z masą przez przewód i najlepiej też do ramy w miejscu mocowania, chyba, że masz plastikowy błotnik to tylko przewód. D+ ma iść przez bezpiecznik do akumulatora czyli jak pozostałe przewody połączyłeś ze sobą to jest w porządku. Co do samych kontrolek w obrotomierzu, to czarne przewody (stały plus po stacyjce) idą do oprawek wpięte w obudowę a sygnałowe czyli niebieski i zielono-czerwony do konektorów przy żarówkach. Jeśli nadal zwarcie występuje, to masz gdzieś dalej jakieś uszkodzenia w prądach.
Zostaje jeszcze kwestia podłączenia w samych kostkach w lampie przód, te kostki mają w sobie mostki i trzeba o tym pamiętać, żeby nie podłączyć przewodów masowych od np czujnika hamulca przód
On jees też sterowany tym samym obwodem co kontrolki czyli + po stacyjce. Prześledź schemat z tym co masz w lampie. |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
 |
guliwer7
Motocykl: ETZ MZ 150
Wiek: 36 Dołączył: 05 Sty 2022 Posty: 21 Skąd: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 2022-01-17, 10:57
|
|
|
Chwila chwileczkę. Ja mam tylny błotnik metalowy. A D+ z prostownika dałem przez bezpiecznik na akumulator i styk 30 stacyjki. Obecny stan jest taki że wali w bezpiecznik 16A łączący masę ramy z - z AKU. A już wszystko sprawdziłem i jest według schematu.
Nie mam czujnika luzu i nie mam odłączony ten przewód i mam odłączony klakson bo nie działa. No ale to nie ma znaczenia. Czujnik hamulca z przodu mam odłączony całkowicie. Jeszcze zauważyłem że w tylnej lampie są izolowane kable więc się tam dostanę i odizoluje to i zobaczę czy nie ma gdzieś problemu tam... Chociaż lampa tył pozycja i STOP i kierunki kiedy odlacze ten cholerny czarny kabel od kontrolek są. |
|
|
|
 |
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 172 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5413 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2022-01-17, 12:54
|
|
|
To sprawdź diody w prostowniku, głównie te na płytach d+ i d-, sprawdzisz je multimetrem. |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
 |
guliwer7
Motocykl: ETZ MZ 150
Wiek: 36 Dołączył: 05 Sty 2022 Posty: 21 Skąd: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 2022-01-17, 13:26
|
|
|
Nie wiem czy dobrze to zrobiłem. Multimetr dałem na 20k ohm.
Sprawdziłem dolna płytkę i każda dioda pokazała 9.03 w jedną stronę a w drugą 7.14. Na płytce D+ wskazania w obu kierunkach wynoszą 0.00.
Diody te 3 10A na tej pierwszej od góry płytce wskazuje równo 8.01 a w drugą stronę 8.35.
Motor wył. Odłączony minus od AKU podczas sprawdzania. |
|
|
|
 |
Wolf

Motocykl: 150 301 2xOrzeł1
Pomógł: 14 razy Wiek: 33 Dołączył: 16 Sty 2009 Posty: 809 Skąd: Ostrów Wlkp.
|
|
|
|
 |
guliwer7
Motocykl: ETZ MZ 150
Wiek: 36 Dołączył: 05 Sty 2022 Posty: 21 Skąd: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 2022-01-17, 18:20
|
|
|
Sprawdziłem. Odnosząc się do powyższego mojego posta...
Na płytce D- nic nie piszczy mi w multimetrze i pokazuje w obie strony zbliżone wartości. Na płytce D+ piszczy na każdej diodzie w obie strony i pokazuje 0.00 |
|
|
|
 |
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 172 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5413 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2022-01-17, 22:15
|
|
|
No to masz prostownik ubity. Wskazania powinny być tylko w jedną stronę i bez piszczenia.
Gdzieś mam sprawny prostownik w zapasach l jak potrzebujesz to się odezwij na pw. |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
 |
guliwer7
Motocykl: ETZ MZ 150
Wiek: 36 Dołączył: 05 Sty 2022 Posty: 21 Skąd: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 2022-01-18, 11:21
|
|
|
I dlatego jest to zwarcie? Na tym kablu od kontrolki? i wybija bezpiecznik? |
|
|
|
 |
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 172 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5413 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2022-01-18, 11:32
|
|
|
Jak odłączysz prostownik, to wszystko jest dobrze? Jeśli tak to masz odpowiedź. Choć czarny przewód z + po stacyjce zasilający kontrolki ładowania oraz luzu nie ma nic z prostownikiem. Szukaj w lampie jakiegoś złego podłączenia na listwach łączących., czy czasami gdzieś nie jest wpięta masa w ten obwód. |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
 |
guliwer7
Motocykl: ETZ MZ 150
Wiek: 36 Dołączył: 05 Sty 2022 Posty: 21 Skąd: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 2022-01-18, 19:03
|
|
|
Tak na chłopski rozum czyli mój. Kabel czarny od kontrolek łączy się z 3 innymi w mostku w lampie. Jutro wyciągnę z motoru prostownik, i podłączę sam ten przewód czarny od kontrolek odłączając pozostałe z listwy i zobaczę czy też będzie zwarcie. Jak nie będę podłączał kolejno kable w mostek i zobaczę co robi syf. A prostownik zmienię. |
|
|
|
 |
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 172 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5413 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2022-01-18, 21:45
|
|
|
Ten przewód czarny w lampie zaczyna się od stacyjki idzie do kostki a tam rozdziela się na obrotomierz i przyciski w przełączniku zespolonym do mruganie światłami i do sygnały i dźwiękowego. Często zdarzało się, że po wielu latach eksploatacji łamała się izolacja na wiązce /wiązkach tego przełącznika a przedowy dotykały do kierownicy która ma kontakt z masą i tworzyły się zwarcia.
Na sam początek odłącz ten przewód od obrotomierza ale w lampie i sprawdź co się stanie. |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
 |
guliwer7
Motocykl: ETZ MZ 150
Wiek: 36 Dołączył: 05 Sty 2022 Posty: 21 Skąd: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 2022-01-19, 06:30
|
|
|
O tym samym pomyślałem. O tej wiązce. Ta od obrotomierza musiałem zrobić całą od nowa bo była tragiczna, przetarta itd. wiązka od przełącznika wygląda z zewnątrz na całą ale nie wiadomo co wewnątrz bo np w tej od obrotomierza jak również w wielu innych miejscach kable miały potopione połamane izolacje. Dziś to sprawdzę i wyjmę prostownik i powiem co ustalilem. |
|
|
|
 |
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 172 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5413 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2022-01-19, 09:19
|
|
|
Co do przełącznika zespolonego to wystarczy odkręcić dwie śrubki, żeby go rozpołowić, wewnątrz są przewody które mogły ulec jakimś uszkodzeniom. |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
 |
guliwer7
Motocykl: ETZ MZ 150
Wiek: 36 Dołączył: 05 Sty 2022 Posty: 21 Skąd: Świętokrzyskie
|
Wysłany: 2022-01-19, 11:57
|
|
|
Więc tak. Prostownik jest ok. Nie robi mi zwarcia. Na 100% zwarcie robi mi podłączenie budzików. To znaczy. Jak wyjąłem żarówki i odłączyłem kable od oświetlenia zegarów obu. Nic nie wywala. Nie wiem jak powino być podłączone oświetlenie zegarów. Tam są tak jakby dwa gniazda do oświetlania jednego zegara. Nie umiem tego podłączyć. Wogóle tych wszystkich kontrolek nie umiem podłączyć chyba. Schemat mam nieczytelny lub taki z 251. Niby to samo a jednak musi być różnica jakaś. Jedno jest pewne. Jeżeli obudowa obrotomierza dotknie masy to rozwala bezpiecznik. Narazie wymieniam oprawki wszystkich żarówek. Jednak mają luz... |
|
|
|
 |
|