To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - ocena tłoka i cylindra

kolo83 - 2014-03-12, 21:15

grajko91 napisał/a:
Jak potraktujesz to odpowiednio papierem ściernym to powinno jeszcze polatać.

Tak też zrobiłem i poskładałem ale na dłuższą metę tak się nie da jeździć., osiągi są do dupy - v max - 90km/h.
grajko91 napisał/a:
A tak z z ciekawości to ile ma przebiegu ten tłok??

Według mojej znajomości historii tego motocykla to ~ 17tys czyli niewiele moim zdaniem.Poza tym silnik nigdy nie rozpoławiany, wszystko łącznie z tłokiem tak jak wyjechało z fabryki.Silnik był zakupiony jako nowy i miał nabijane numery.

Wietrzanin, chyba zrobię jak radzisz. Chociaż nowy tłok też będzie budził we mnie obawy.

grajko91 - 2014-03-12, 22:20

Wietrzanin napisał/a:
no chyba że lubisz jeździć z myślą taką że każdej chwili może ci silnik odmówić posłuszeństwa.
W takim wypadku uszkodzenie raczej nie wystapiło by nagle. Mocy może brakować ale jeździć by raczej jeździło.
grajko91 - 2014-03-12, 22:23

kolo83 napisał/a:
osiągi są do dupy - v max - 90km/h.
W takim razie zostaje tylko szlif.
kolo83 napisał/a:
17tys czyli niewiele moim zdaniem.
Tłok poza tymi uszkodzeniami wygląda bardzo dobrze jak na taki przebieg. Widać dużo po dupie nie dostawał.
kolo83 - 2014-03-12, 22:41

grajko91 napisał/a:
Tłok poza tymi uszkodzeniami wygląda bardzo dobrze jak na taki przebieg. Widać dużo po dupie nie dostawał.

I to mnie właśnie dobija :cry: Porządny tłok poszedł się jeb..ć.

kosior30 - 2014-03-13, 02:08

Nic się nie poszło j... Pierścienie poza jednym miejscem nie przepuszczają.

Po pierwsze sprawdź stan korbowodu. Są 2 możliwości - albo wpadło Ci zabezpieczenie iglicy z gaźnika, albo poleciało Ci dolne łożysko korbowodu, względnie przekładki korbowodowe.

Dalej - jak wygląda gładź cylindra? Czy ma rysy, jak głębokie? Czy jest jakiś wyczuwalny próg w cylindrze?

Jeśli cylinder wygląda ok, korbowód w porządku, to nic nie rozpoławiaj. Weź papier ścierny, na początek 150 i usuń delikatnie rysy na tłoku obracając papierem po obwodzie tłoka (nie góra-dół). Potem "dopieść" papierem 300. Staraj się nie robić tego punktowo, tylko w miarę równomiernie "wyjeżdżać" na boki poza przytartą powierzchnię tłoka.

Jeśli na cylindrze nie ma śladów, to składaj i zmierz ciśnienie sprężania (normalnie i próba olejowa). Gdyby różnica między normalnym sprawdzanie, a z olejem była większa niż 1-1,5 bara, to zmień pierścienie - oczywiście dopasuj jak należy.

Jeśli na cylindrze są jakieś niezbyt głębokie rysy, to potraktuj go papierem - dokładnie tak samo jak tłok. Potem nowe pierścienie i śmigaj.

Wszystko to powinno Ci pozwolić jeszcze pojeździć na tym zestawie, jeśli reszta jest ok. Remont kapitalny nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem :)

PS Popraw w profilu swoją lokalizację na dokładniejszą - czyli po prostu napisz z jakiej miejscowości jesteś.

kolo83 - 2014-03-13, 09:26

Dzięki Kosior za rzeczową wypowiedź. No więc tak:
- zabezpieczenie iglicy jest na swoim miejscu (rozumiem ,że chodzi o podwójną blaszkę ustalającą położenie iglicy)
- dolne łożysko korbowodu też raczej w porządku (luz niewyczuwalny,chodzi płynnie)
- gładź cylindra bez zarysowań, próg lekko wyczuwalny ( pomiar średnicówką wykazał 0,03mm zużycia w porównaniu z miejscem gdzie nie chodzą pierścienie, same pierścienie też nie wydają się wytarte)
Pozostaje mi więc dokładniejsza obróbka tłoka papierem ściernym. Pocieszyłeś mnie tym,że tłok nie jest jeszcze stracony bo sama myśl,że oryginał będę musiał zamienić na jakiegoś almot-a nie daje mi spać po nocach:)
Jak dojadę na tym do Białej to masz ode mnie :piwo: .

kosior30 - 2014-03-13, 12:28

Dojedziesz. Zmierz komprechę i jak coś zmień pierścionki tylko. Brak mocy może oznaczać problemy z gaźnikiem - trwałość jego wg serwisówki to 20tys. km, potem trzeba wymienić iglicę, rozpylacz i ew. dysze.
motocyklista - 2014-05-08, 10:10

Witam podłącze się pod temat, mianowicie jakie powinny być luzy na pierścieniach w etz 150? Chodzi mi o luz w rowku (góra-dół) i na zamkach ? Mam dziwny problem z pracą silnika, mianowicie nie dostaje paliwa. Na 4 biegu ciężko jej jest osiągnąć 6ty./obr i leniwie się rozpędza. Świeca nie zabarwia się w ogóle, jest sucha, bez żadnego nalotu. Po ściągnięciu kolanka tłok suchy, komora spalania też, no i mocniej się grzeje. Myślałem że to lewe powietrze, ale to jest wykluczone. Gaźnik ma wzbogaconą mieszankę ile się da jakieś pół obrotu. Z ciekawości włożyłem przez okno wydechowe szczelinomierz i zmierzyłem luz na pierścieniach (góra dół), no i listek 0,15mm wszedł z oporem. Czy ten luz jest stanowczo za duży? Zaobserwowałem, że gdy delikatnie przesuwam tłok w górę to pierwsze przesunie się tłok a później pierścienie. Dziwi mnie fakt, że wszystko w środku suche. Na tłoku delikatny nagar, a co najlepsze łączenie kolanka z cylindrem jest obrzygane i mokre to samo się tyczy końcówki tłumnika ale w mniejszym stopniu. Czyżby przez duży luz na pierścieniach paliwo zostało wypluwane przez kanał wydechowy i niedostarczane do komory spalania ?. Nie mam problemu z odpalaniem silnika, kompresji nie mam czym zmierzyć, lecz gdy się przysłucha przez ściągnięte kolanko i przesuwa się tłok w górę słychać przecieki ciśnienia, chyba spod pierścieni. Co o tym myślicie?
grajko91 - 2014-05-08, 12:48

motocyklista napisał/a:
Czy ten luz jest stanowczo za duży?
Spory, ale raczej nie powinien mieć negatywnego wpływu na pracę silnika. Ewentualnie może być je słychać.
motocyklista napisał/a:
gdy się przysłucha przez ściągnięte kolanko i przesuwa się tłok w górę słychać przecieki ciśnienia, chyba spod pierścieni. Co o tym myślicie?
Normalna sprawa :wink: Ja bym sprawdził na nowo wyprzedzenie zapłonu i całe zasilanie/wydech.
motocyklista - 2014-05-08, 13:41

Pierścienie słychać przy schodzeniu z obrotów. Zapłon przeglądnięty. Dziwi mnie to że jakiś czas temu kolor świecy był lekko brązowy i z czasem był coraz jaśniejszy. Musiałem wzbogacać mieszankę bo czuć było podczas jazdy że nie dostaje paliwa po przyciśnięciu gazu. Cylinder ma jakieś 4tys. po szlifie.
intr - 2014-05-08, 13:49

Cytat:
zmierzyłem luz na pierścieniach (góra dół), no i listek 0,15mm

Pierwszy pierścień około 0,1, drugi w granicach 0,05 mm. 0,15 jeszcze ujdzie.

motocyklista - 2014-05-08, 17:37

intr napisał/a:
drugi w granicach 0,05 mm. 0,15 jeszcze ujdzie.

No ale to jest trzykrotna różnica między 0,05 a 0,15.

Mam w domu oryginalny tłok nominalny zużyty, założyłem na niego jakieś pierścienie i włożyłem w cylinder, nie wiem czy nawet nominalny no i luz na pierścieniach wynosił jakieś 0,1mm.

grajko91 - 2014-05-08, 21:26

U mnie w oryginalnym tłoku z oryginalnymi pierścieniami wchodził listek 0,1 tylko nie pamiętam który rowek.
intr napisał/a:
Pierwszy pierścień około 0,1, drugi w granicach 0,05 mm. 0,15 jeszcze ujdzie.
To czyli rowki w tłoku mają różną szerokość, czy chodzi Ci o różnice w zużyciu?
kosior30 - 2014-05-09, 11:50

Chodzi o różnicę w rozszerzalności cieplnej. Górny się bardziej nagrzewa, więc powinien mieć luźniej.
intr - 2014-05-09, 12:30

Cytat:
No ale to jest trzykrotna różnica między 0,05 a 0,15.

No rozumiem, 0,15 ujdzie dla pierwszego. Nie doprecyzowałeś w który rowek tkałeś ten szczelinomierz a ja pomyślałem tylko o pierwszym. Chociaż chyba górna granica zużycia jest jednakowa dla wszystkich. Wynosi chyba trochę ponad 0,15 nawet.
grajko91 napisał/a:
To czyli rowki w tłoku mają różną szerokość

Tak. W oryginałach w almotach o dziwo też tak jest. Innych nie mierzyłem.

motocyklista - 2014-05-09, 12:40

Szczelinomierz wkładałem w oba pierścienie i w obydwu listek 0,15 wszedł. Kurde nie ma jak sprawdzić kompresji to by może bardziej wszystko było wiarygodne, no ale dlaczego to paliwo wywala przez wydech pod kolankiem mokro i końcówka tłumnika też a świeca koloru w ogóle nie ma. Na podjazdach pali piątkę w trasie nieco ponad 4l. Zwiększę trochę dawkę paliwa może coś się poprawi.
zwykly - 2014-05-11, 15:42

hej podepnę sie pod temat
od pewnego czasu mam pewien problem
robie remont mojej mz-ki zrobiłem szlif do tego dostałem spasowany tłok wraz z pierscieniami
ale tłok jest kiepskiej jakosci w dodatku sworzeń przepada przez tłok pomimo usilnych poszukiwań nie udało mi sie zdobyc nic konkretnego przez 7 mc
niedawno znajomy kupil mi zamiennik z niemiec problem w tym ze nie mam średnicówki ani mikrometru zeby sprawdzic wszystko, tłok ktory dostałem przy szlifie to 71,00 na pierscieniach ozn:200 a ten z niemiec to 70,95 na pierscieniach ozn:71.00 2.00 pytanie do was czy to bedzie grało :) jak należy :?: :?: :?: :?: :? :? :?

zwykly - 2014-05-11, 15:43

a i szlif robia u mnie w Rybniku :) " jak kolega chce to podeslac tłók dodaja do tego
kosior30 - 2014-05-11, 17:52

zwykly napisał/a:
od pewnego czasu mam pewien problem


Oczywiście, że masz problem - z pisownią. Zacznij używać wielkich liter i znaków przestankowych, bo będą do śmieci leciały Twe posty.

motocyklista - 2014-05-14, 11:29

Wracając do mojego luzu na pierścieniach nagrałem filmik jak to wszystko wygląda, na żywo widać wyraźniej. https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group