To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Identyfikacja części - Identyfikacja części, po czym poznać oryginał!

Reich - 2013-10-28, 16:33
Temat postu: Identyfikacja części, po czym poznać oryginał!
Z racji iż wiele osób nadal pyta o części które już łatwo zidentyfikować postanowiłem zebrać najważniejsze informacje w tym temacie. Kilka zdjęć ode mnie i proszę o dalsze dodawanie opisów oryginalnych części w podobnym do mojego schemacie. Proszę nie pytać w tym temacie czy dana część jest oryginalna, od tego jest specjalny dział!

No to zaczynamy.



Oryginalne tłoki:
Są dwa rodzaje tłoków pochodzące z dwóch fabryk. Różnią się one oznaczeniem DLG lub ML (to ten mały znaczek) oraz delikatnie czcionką opisu 69.6. Oznaczenie 69.6 jest dla silników EM250 montowanych w ETZ 250/251, dla wcześniejszych modeli jest to 69.3.







Tłoki oryginalne mają także wybity na denku napis Megu jak na zdjęciu



Sworznie tłoka
Oryginalny sworzeń można poznać po wybitym na nim znaczku IFA jak na zdjęciu.


Drugim charakterystycznym oznaczeniem jest trójkąt jak na zdjęciu poniżej.



Pierścienie tłokowe
Oryginalne pierścienie mają oznaczenia zJN lub zJD wybite na górnej części niedaleko zamka. Widoczne po powiększeniu zdjęcia




Tłumik ETZ250, ETZ251, ETZ150
Pierwsza rzecz rzucająca się w oczy to końcówka tłumika której wygląd przypomina ocynkowaną (jest to jednak chrom położony na nieprzygotowanej powierzchni).


Po prawej końcówka z pierwszych lat produkcji etz 250, po lewo z modelu 251/150 i 250 po 1988r (występowały także bez napisów).


Druga to wklęsły spaw.



Oraz trzeci najbardziej miarodajny sposób sprawdzenia to zerknięcie w tłumik od strony kolanka. Powinien ukazać się taki oto widok:



To samo od drugiej strony (po przecięciu tłumika)



Długości tłumików ETZ:
ETZ 150 - 103cm
ETZ 250 - dwie wersje 120cm oraz 116cm
ETZ 251 - 106cm
ETZ 301 - 112cm


Tłumik MZ TS250
Tłumiki TS mają stożkowe końcówki jak w ETZ, posiadają jednak śrubę widoczną na tej fotografii:

Tłumiki są proste podobnie jak w ETZ250 do 1983r. Reszta szczegółów jw.


Obręcze (felgi) kół ETZ
Oryginalne obręcze są aluminiowe wybitym napisem MZ a także rozmiarem 2.15x18 lub 1.85x18 w przypadku felg 18" oraz analogicznie w przypadku felg 16".



Oryginalne Prędkościomierze/Obrotomierze
Oryginalny prędkościomierz/obrotomierz najłatwiej poznać po znaczku umieszczonym na dole tarczy:



Różne modele w różnych latach miały zmieniane wskazówki oraz czcionki jednak to oznaczenie pozostawało bez zmian.


Jeśli wkradły się jakieś błędy to proszę o informację na PW żeby nie robić bałaganu w temacie.

rastuch - 2013-10-28, 22:11

Reich, Na pewno się przyda :piwo:
hektor - 2013-10-28, 22:29

Reich, O nie... wykorzystałeś moje zdjęcia bez zgody! :mrgreen:

A tak serio to niezły kawał roboty odwaliłeś :wink: Chwała Ci za to :ok:

czochu - 2013-10-29, 08:19

końcówka tłumika nie jest ocynkowana, jest to chrom tylko powierzchnia metalowa nie została do końca obrobiona tzn wygładzona dlatego chrom położony na chropowaty metal wygląda jak ocynk lecz jest to chrom tyczy sie to również np pprzedniej obejmy kolanko-tłumik czy tez kopniaka bądź nóżki zmiany biegów wszystko= ddr chrom :wink: :mrgreen:
motocyklista - 2013-10-31, 18:21

A te oznaczenia DLG lub ML były na każdym tłoku, niezależnie od modelu mz?
arlamir - 2013-11-02, 20:20

motocyklista napisał/a:
A te oznaczenia DLG lub ML były na każdym tłoku, niezależnie od modelu mz?


Tak niezależnie od pojemności i modelu.

motocyklista - 2013-11-02, 21:05

Aha dzięki :piwo:
jaroquest - 2013-11-03, 13:56

Reich świetne zestawienie, wielki szacun
pzet - 2013-11-03, 17:20

Dobra robota napewno wielu osobom sie przyda (mnie też) :piwo:
wojtek.mz - 2013-11-03, 22:35

Reich napisał/a:
Tłumik ETZ250, ETZ251, ETZ150
Pierwsza rzecz rzucająca się w oczy to końcówka tłumika której wygląd przypomina ocynkowaną (jest to jednak chrom położony na nieprzygotowanej powierzchni).
Etz 251 miały od początku produkcji sklepaną końcówkę oraz napisy i wydaje mi się że 150 miały też taką.
arlamir - 2013-11-04, 13:14

wojtek.mz napisał/a:
Etz 251 miały od początku produkcji sklepaną końcówkę oraz napisy i wydaje mi się że 150 miały też taką.

W mojej 150 końcówka jest płaska i są napisy u kolegi tak samo.

Tomek SR - 2013-11-04, 13:19

arlamir napisał/a:
wojtek.mz napisał/a:
Etz 251 miały od początku produkcji sklepaną końcówkę oraz napisy i wydaje mi się że 150 miały też taką.

W mojej 150 końcówka jest płaska i są napisy u kolegi tak samo.

Potwierdzam

michasg - 2013-11-04, 13:49

Ciekawe ...ciekawe...czy ktoś z Was ma tak oznaczone felgi? Mam dwie MZ TS i nigdy tego nie widziałem .... a podobno nigdy nie były rozbierane z Milicji ;)
ETZ_PRORIDER - 2013-11-04, 13:53

A w ojcowej 150-tce rocznik 87 jest końcówka matowa bez napisów i w trochę mniejszym stożku niż w pierwszych 250-tkach :piwo:
wojtek.mz - 2013-11-04, 15:41

michasg napisał/a:
Ciekawe ...ciekawe...czy ktoś z Was ma tak oznaczone felgi? Mam dwie MZ TS i nigdy tego nie widziałem .... a podobno nigdy nie były rozbierane z Milicji
Jeżeli nie masz wybite MZ i rozmiaru to znaczy że nie oryginały.
Allu - 2013-11-04, 19:33

Ja pierwszy raz zobaczyłem wybity napis na obręczach "MZ" i rozmiar w ETZ z 88 roku, w ES, TS nie widziałem żadnych napisów.
michasg - 2013-11-04, 20:36

To jak to jest w końcu z tymi TS-kami Panowie?
Adax - 2013-11-04, 22:38

Reich napisał/a:
Tłoki oryginalne mają także wybity na denku napis Meg jak na zdjęciu


Dokładnie to jest Megu po powiększeniu zdjęcia widać lepiej.

Reich - 2013-11-04, 23:26

adax-a1, faktycznie na jednym mam samo Meg a na drugim Megu.
michasg, a masz te felgi bez opon? Mają one jakieś inne oznaczenia?

Czy ma ktoś oryginalny wydech do ETZ 251/150 z końcówką stożkową bez spłaszczenia?

Czy mógłby ktoś wstawić zdjęcia i opisać oryginalny korbowód/wał?

kosior30 - 2013-11-05, 07:01

wojtek.mz napisał/a:
Etz 251 miały od początku produkcji sklepaną końcówkę oraz napisy


Z napisami to się nie do końca zgodzę :)




Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group