To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - Introwy projekt ETZ 200

Matfiej - 2016-03-17, 21:16

intr napisał/a:
Jeszcze zawstydzę niemców :twisted:


W to nie wątpię, więc po prostu czekam na efekty :mrgreen: .

kosior30 - 2016-03-19, 19:32

Offtop
Mariuszu, jeśli jesteś zainteresowany skrzynią do Trabanta, to leży u mnie. Po cenie wysyłki i jakiejś flaszki dla ojca za nieutylizowanie jej będzie Twoja :)

marek1991 - 2016-12-21, 00:48

Witam i jak dzieje się coś z projektem?????
intr - 2016-12-21, 09:18

Nic, gdyż swego czasu rozbiłem się o możliwości sprzętowe a i koncepcja zmieniła się kilka razy. Generalnie z oryginalnego silnika to tam zostało tylko kawałek sprzęgła, skrzynia i kartery. Wał muszę wykonać od podstaw nowy, gdyż jak zacząłem wchodzić w fizykę pracy układu korbowego to nie uda się uzyskać zakładanego wyważenia wału na oryginalnych przeciwwagach. Korbowód ma zupełnie inny rozkład masy. Myślałem, że to pójdzie szybciej niemniej osprzęt jest strasznie drogi a i ze zlecaniem roboty to mam chronicznego pecha. Co dam komuś zrobić to zje**abe...

Mogę tylko zapewnić, że to nie umarło i na pewno na drogi wyjedzie. Ale daty już nie zakładam. Z rodziną na utrzymaniu hobby musiało zejść na dalszy plan niestety. Smutne ale prawdziwe.

intr - 2017-02-19, 21:30

Jest mały progres ;) Zamówiłem stal na wał i zaprojektowałem nowy od podstaw. Jak będzie wykonany wkleję parę zdjęć. Większy skok i zmienione położenie kołka na wirnik alternatora, bo silnik będzie się kręcił do tyłu w związku ze zmianą łańcuszka na koła zębate.
Mario-150 - 2017-02-19, 22:25

intr napisał/a:
Jest mały progres ;) ... w związku ze zmianą łańcuszka na koła zębate.

Koła zębate wykonasz sam czy coś gotowego jest do przypasowania ?
Troszke może głupie pytanie mam , jeśli silnik będzie sie kręcił do tylu , to czy po wrzuceniu pierwszego niego nie będziesz jechał do tyłu ?

intr - 2017-02-19, 22:28

Koła wykonam sam, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego na kołach zębatych silnik musi się kręcić do tyłu, żeby jechać do przodu to musisz zobaczyć na zasadę obrotu przełożeń jak koła ciągnie łańcuch i jak jedno koło obraca drugie ;) Mineło sporo czasu od momentu jak zacząłem myśleć o tej przeróbce, gdzie zrobiłem sporo kilometrów na 175 w tym czasie i okazało się, że przy obecnych częściach, gdzie zwis łańcucha jest bliski maksymalnemu w momencie zakładania nowych kół łańcuch nie starcza na więcej jak 4 tyś km jazdy. Tak więc przy tym silniku pewnie zmieniałbym co zlot. Przy ciągłych obrotach na autostradach powyżej 6 tyś widocznie zębatki jadą w oczach, a tutaj obroty stałe będą w okolicach 7 tyś obrotów.
Mario-150 - 2017-02-19, 22:36

Zrozumialem, z takimi kołami to może być całkiem dopracowany silniczek, na pewno w razie czego na takie koła zębate do etz 150 byli by chetni
halcik - 2017-02-20, 07:11

Ale koła zębate wymuszają zmianę zapłonu lub założenia wirnika bez klina/kołka ustalającego. Jedna zmiana pociąga za sobą drugą :)
czochu - 2017-02-20, 19:31

Chyba wszyscy jesteśmy mocno podnieceni tym projektem i czekamy z niecierpliwością na więcej :mrgreen: :twisted: :piwo:
kosior30 - 2017-02-20, 21:56

czochu napisał/a:
Chyba wszyscy jesteśmy mocno podnieceni tym projektem


Najbardziej to pewnie Jarek ;)

romanETZ - 2017-02-20, 23:04

intr, Jeżeli zastępujesz łańcuszek kołami zębatymi, to czy nie byłoby dobrym rozwiązaniem koło pośrednie (propozycja Dodka- 3str.)- kierunek kręcenia byłby jak przy łańcuszku i przy zachowaniu rozstawu osi wału i kosza - koła zębate byłyby mniejsze.
intr - 2017-02-21, 00:24

Nie ma tam miejsca na taki wynalazek. Generalnie tutaj ma to na celu również zmianę przełożenia głównego. W 150'tce nic więcej jak 16 na zdawczej nie wejdzie, a więc silnik pracuje na znacznych obrotach aby cisnąć 90. Już na 175, mógłbym wcisnąć 17 z i przy dobrych wiatrach utrzymywać 120 km/h, niemniej konstrukcja karteru nie pozwala na taki zabieg, a tylna zębatka to każdy również wie jak wygląda. Przy zmianie przełożenia między wałem i sprzęgłem obroty mi spadną do akceptowalnych, ewentualnie zawszę mogę założyć np 14z zdawczą. Jak się przerabia taki silnik, to już wiele parametrów ustala sama konstrukcja. Wałki mają już swoje osie, pokrywa zmieści taką i taką średnicę i nic więcej, wiec tutaj nie ma wiele pola do manewru. Moim zadaniem jest tylko tak dobrać moduł i średnice, żeby to nie wybuchło zaraz po odpaleniu ;)

Największym problemem jest sam wał korbowy, bo to praca od samych podstaw. Nie wystarczy tylko nawytaczać krążków i poskładać wszystko do kupy. Każdy element układu korbowego jest inny, inny rozkład mas korbowodu, inny tłok, inny skok i tutaj musiałem się cofnąć do samych podstaw z zakresu fizyki tego układu. Czy się udało, to się okaże. To będzie mój pierwszy.

Hvil - 2017-02-21, 07:22

Int masz jakąś firmę co zahartuje Ci to wszystko? Bo ja od roku szukam kogoś co mi zahartuje na konkretne parametry pewne elementy i nici::(
romanETZ - 2017-02-21, 10:26

Dzięki za wyjaśnienia - będę śledził Twój projekt, jestem ciekaw jak wyjdą te koła zamiast łańcuszka :ok:
intr - 2017-02-21, 12:26

Hvil napisał/a:
nt masz jakąś firmę co zahartuje Ci to wszystko?

Znalazłem jedną narzędziownię w poznaniu, ale jak zrobią to Ci powiem czy dobrze. Generalnie na tarczę wału chce wykorzystać stal już ulepszoną do ok 30 hrc aby uniknąć obróbki cieplnej po obrobieniu otworów natomiast na czopy idzie stal do nawęglania, szlifowana po robocie, więc tutaj się akurat nie boję. Powinno styknąć. Na koła zębate też nie ma co szaleć, na początek spróbuję ze zwykłą 45, w 250 koło jest żeliwne i działa, więc tutaj myślę, że nie ma co przesadzać. Niemniej do tego jeszcze nie doszedłem.

Hvil - 2017-02-21, 14:26

Ja potrzebuję ze stali takiej jak pierścienie są w motocyklu, ale pierscień o wymiarach wewnątrz 45 mm, zewnątrz 53 mm i wycokość 85 mm. Chodzi o tuleję zamkniętą ale pracować ona będzie jak pierścienie, przód tył w oleju z dość dużą prędkością. Znajomy mi wyliczył twardości i wszystko ale nikt nie chce się podjąć zrobienia takiego pierścienia, musi być około 50 Hrc minimum. To wymyśliliśmy, że sami utoczymy ale ktoś musi to znowu utwardzić i tu jest problem....
Dodek - 2017-02-21, 21:38

W zwiazku z zmianą obr wału - małe pytanie jak zamierzasz to odpalać ? Tj planujesz może rozrusznik :idea:
intr - 2017-02-21, 22:19

Normalnie kopniakiem. Kopniak kręci koszem zgodnie z kierunkiem jazdy czy to na łańcuchu czy to na kopajce z tą różnicą, że teraz będzie wałem kręcił do tyłu. Najpierw to planuje to uruchomić ;)
wojtek.mz - 2017-02-22, 15:23

intr, A alternator może kręcić się odwrotnie ?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group