Elektryka - Rodzaje zapłonów w MZ ETZ
Allu - 2006-08-29, 19:22 Temat postu: Rodzaje zapłonów w MZ ETZ Witam , opiszę tutaj rodzaje zapłonów w MZ ETZ
1. Zapłon klasyczny - przerywacz ,krzywka i kondensator.
2. Zapłon tranzystorowo - stykowy - jak w pierwszym punkcie , przerywacz z krzywką i kondensatorem + moduł tranzystorowo stykowy. Ten zapłon nie występował fabrycznie.
3. Zapłon elektroniczny typu A - montowany od roku 88 (87?) w etz 250 , przerywacz z krzywką i kondensatorem zastąpiono hallotronem sterowanym wirującym magnesem (zespół nadajnika) + sterownik (czarna puszka koło akumulatora). Występują dwie wersje, różniące się nadajnikiem. Zamienność po między nadajnikami jest możliwa ale tylko w jedną stronę.
Spotkałem się też z dwoma typami tranzystorów mocy w module, nie różnicą się niczym szczególnie po za producentem.
4 . Zapłon elektroniczny typu B - hallotron sterowanym wirującym magnesem, wersja bez kabla prowadzącego do kostki z konektorami.
Konektory bezpośrednio na nadajniku obok czujnika halla , Sterownik (czarna puszka) pod siedzeniem. W tym typie również występują dwa rodzaje nadajników jest to jednak bardziej podyktowane pozostałością części po typie A niż zmianami konstrukcyjnymi. Nadajniki są zamienne.
Nadajniki nie są zamienne między modułami typu A i B.
5 . Zapłon elektroniczny typu C - czujnikiem jest hallotron jednak magnes nie znajduje się już na wirującym kółku tylko w pewnym odstępie od hallotronu i jest przysłaniany przez kawałek blaszki znajdującej się na aluminiowym krążku. Zarówno układ nadajnika jak i układ sterowania (tranzystor mocy) są montowane na jednym kawałku aluminium i mocowane na alternatorze, z urządzenia wychodzą tylko dwa przewody (fioletowy i żółto-czarny) do cewki zapłonowej. Producent: PVL.
6. Zapłon elektroniczny typu D - produkt firmy Vape, dostępny jako układ współpracujący z fabrycznym alternatorem lub też z w postaci nowego generatora prądotwórczego z magnesami trwałymi. W obu przypadkach jest to zapłon oparty na czujniku magneto-indukcyjnym z tym, że w drugim wypadku może działać bez akumulatora - zapłon CDI.
Montowany w późniejszych modelach Kanuni.
SofCHJanek: poprawiłem i uzupełniłem, zdjęcia zmienię za jakiś czas
tomasz102 - 2006-08-29, 20:16
fajny temacik, jezeli znajdziesz zdięcia tybu B to też wrzuć je do pierwszego postu. I powiedzcie mi gdzie i czy wogóle można dostac cześci do elektroników.
SAke - 2006-08-29, 22:03
Allu napisał/a: | zastąpiono impulsatorem z magnesem dwubiegunowym |
To juz nie czujnik halla??
Allu - 2006-08-29, 23:11
Na impulsatorze jest czujnik halla , a magnes dwubiegunowy kręci się razem z wirnikiem jak krzywka w klasycznym układzie .
Proszę o nie pisanie zbędnych postów
blue daba dee - 2006-08-30, 21:42
http://www.mz-b.de/ifo/etz-igni/eignit.htm
Dominik - 2007-02-19, 18:49
cześć mam pewien problem i zwracam się z nim do Was a wiec jak zdjąć ten impulsator który jest umieszczony na wale?sory jeżeli pomyliłem nazwy ale wiecie o co chodzi .Chce go zdjąć a nie wiem jak to zrobić.Z góry dzięki za pomoc
Allu - 2007-02-19, 20:22
Odkręcasz śrubę i wyjmujesz!
Dominik - 2007-02-19, 20:29
No to u mnie albo ciężko zchodzi albo coś jest nie tak jutro do tego jeszcze zajrze
Huberto - 2007-08-11, 12:21
Witam!
Czy zapłony elektroniczne typu B, montowano w ETZ 250? I czy impulsator B podejdzie bez przeróbek instalacji do ETZ 250e?
Allu - 2007-08-12, 12:40
Podejść podejdzie tylko do niego musisz mieć też moduł typu B. Z tego co zauważyłem to w etkach z tym typem zapłonu, klin ustalający położenie krzywki/magnesu na wirniku jest w innym miejscu niż w etkach z z klasycznym zapłonem lub elektronicznym A.
Klima - 2007-08-12, 14:38
Allu, w mojej 150 był typ B ale sie zepsuł i wstawiłem normalną krzywke, wiec chyba jest to samo
Allu - 2007-08-12, 19:55
Dziwne bo my z Hubertem B. doszliśmy do tego wniosku bo w dwóch etz 150 po wymianie na krzywke były problemy.
Klima - 2007-08-13, 11:32
ja zmieniłem bo miałem troche krzywy wał i magnes wytarł czujnik, zmieniłem na styki i było ok tylko ze przerwa na nich duża ale to daletego ze wał był krzywy
hubertbaran - 2007-08-20, 10:01
zapłon B wymaga innego wirnika niż platynki i zapłon A. jeszcze jedno... Impulsator typu A wspołpracuje z modułem typu B sprawdzałem Mz odpaliła.
Huberto - 2007-08-20, 16:58
Dzisiaj sprawdziłem moduł A z impulsatorem B na zwykłym wirniku, na którym platynki chodziły. Aku miało 10.3V napięcia, a jak odsunąłem kabel od karteru to iskra waliła na ponad centymetr, gruba i niebieska. Mam zdjęty cylinder i kręcąc powoli i patrząc na tłok i kabel WN widać, że iskra przeskakuje przed samym GMP Tak więc wydaje mi się, że moduły są zamienne. I wirnik raczej nie różni się.
FocusPocus - 2007-09-10, 15:35
Czy ETZ 250 z klasycznym zapłonem (83 rocznik) można przerobić na elektronika? Czy to ma jakiś sens (zalety?) ? Jeżeli tak to na jaki typ przerobić? Co muszę zrobić?
Śpiewak - 2007-09-10, 20:53
FocusPocus, można przerobić każdą ETZetke ktora ma oryginalny alternator jak przerabiać to na typ A bo jego jest najłatwiej dorwać,zalety? zakładasz ustawiasz zapłon i zapominasz o nim
tomasz102 - 2007-09-30, 17:59
zobaczcie to, jeżeli się nie myle to jest zbudowane na czujniku indukcyjnym, projekt banalny wręcz, w sumie to już kilka lat temu myślałem nad czymś takim, ale największym problemem była konstrukcja modułu.
http://www.dynamopower.de...4/300s1inst.htm
Allu - 2007-09-30, 21:35
Coś takiego robił mi Nostradamus do mojej 6V mz ale niestety się nie doczekałem a projekt już kończył [*]
hubertbaran - 2007-10-02, 17:26
jak zrobić najprostszy zapłon ??
Czujnik zbliżeniowy od maluszka(elegenta) do tego moduł od maluszka lub poloneza, łaczymy wszystko w kupe i mamy najprostszy zapłon elektroniczny, o miliony lat świetlnych wyprzedzajacy zapłon w MZ dlaczego??
czujnik zblizeniowy jest dokładniejszy, na dodatek szybszy, pozatym zastosowano tzw. końcówke mocy, która dodatkowo zwieksza napiecie do 200V(takie napiecie idzie na cewke), w wyniku czemu mamy duza wieksza iskre.
|
|
|