To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Elektryka/elektronika - Etz 150-kondensator ciągle się przepala, uszkadza?

lamariusz - 2018-06-23, 09:42

Dla potomnych, zdjęcia z aukcji jeżeli się zakończą w których kondensatory polecił CZAREKJ.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/eeda8a799a869cba
https://www.fotosik.pl/zdjecie/3268dc47711ca380

Na platynkach iskrzy u mnie, ale to chyba normalne w tych typach.
Zaraz podejdę i sprawdzę, czy przewód taśmowy kondensatora nie styka się z masą.

Bajbus16 - 2018-06-23, 09:49

Na platynkach nie powinno być iskrzenia. Po to właśnie jest kondensator. Jeśli iskrzy to przyjrzyj się dokładnie gdzie iskrzy.
lamariusz - 2018-06-23, 10:40

Iskrzenie mam dokładnie na platynkach pomiędzy powiedzmy młoteczkiem a kowadełkiem. Przecierałem papierem ściernym, układałem je i równiutko i ładnie do siebie dochodzą idealnie wręcz.
lamariusz - 2018-06-23, 10:49

Tak wygląda moja instalacja, kondensator w układzie zapłonowym już jest przepalony wczoraj uległ szkodzeniu podczas jazdy.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/10411dabec3354cf
https://www.fotosik.pl/zdjecie/146bfac335bd1362
https://www.fotosik.pl/zdjecie/edd43d119c17d1de
https://www.fotosik.pl/zdjecie/230c32fa2f4d9aa5
https://www.fotosik.pl/zdjecie/1c51bdf2e71a1f6c
https://www.fotosik.pl/zdjecie/51ae43968e739be2

a to są już przepalone kondensatory, jakieś dwa pozostałe już chyba wyrzuciłem.

https://www.fotosik.pl/zdjecie/40ab5ccf8f7ca04b

szlag mnie już trafia.

Marcin W. - 2018-06-23, 12:10

Możesz użyć takich kondensatorów z WSK, Fiat 125,126 czy Polonez od 0,15µF do 0,25µF itp. Będzie szło je dostać w lokalnym sklepie motoryzacyjnym (pewnie trafisz na jakiś z firmy Moretti)
Co do cewki ( tej w opakowaniu niebiesko-żółtej) to przypomniało mi się że jej odczepy trzeba przylutować do zacieków aby miały dobre połączenie elektryczne.
Obecnie to odczep jest tylko owinięty wokół zacisku co nie zapewnia dobrego połączenia.
Starcza do tego lutownica transformatorowa uważaj by nie przegrzać tych zacisków bo będzie plastik się topił. Odczepy wyczyść przed lutowaniem i owiń o zaciski następnie polutuj( użyj topnika)


W cewce Elprom te odczepy są fabrycznie polutowane o tyle ta cewka jest lepiej wykonana

lamariusz - 2018-06-23, 12:27

Zaraz tych kondensatorów poszukam w inter carsie- mam blisko. Postaram się też przylutować kable w cewce, z tym, że po zmianie kondensatora motor idzie jak szalony, więc czy przewody w cewce będą przyczyną przepalania, skoro porządnie są przykręcone?
Marcin W. - 2018-06-23, 12:35

Jak mierzyłem tą cewkę omomierzem to była jakaś dyskoteka i brak stałego wyniku i uznałem że jakaś oporność się robiłą na odczepach. Po polutowaniu za każdym razem wynik pomiaru był stały. :piwo:
Możliwe że iskrzyło ci pod zaciskiem jak nie było to polutowane... :piwo:

lamariusz - 2018-06-23, 12:49

Według opinii w tym wątku, nawiązałem kontakt z tym forumowiczem
http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=37866
Za około 2 tygodnie przygotuje mi zestaw. Może rozwiąże to mój problem. Kupę kasy już władowałem w odrestaurowanie motoru, chciałem zachować platynki ale widzę , że jednak przepalany kondensator mnie pokonał. Przylutuję przewody do cewki i na czas oczekiwania na zestaw elektroniczny kupię mniejszy kondensator. Jeżeli ma ktoś jeszcze jakieś propozycję i spotkał się z podobnym problemem chętnie zastosuję inne rozwiązania.

Marcin W. - 2018-06-23, 13:21

Współczesne przerywacze są do bani sprężynka potrafi stykać się z krzywką i tam nawet widać przeskok iskry... Nie miej lepiej sentymentu do przerywacza... a zapłon od Siaj to dobry wybór.... :piwo: Tylko polutuj te odczepy z cewki... :piwo:
lamariusz - 2018-06-23, 13:28

Marcinie dzięki za wsparcie i opinię o siaju.
lamariusz - 2018-06-23, 14:47

A może to wina mojego akumulatora, wcześniej miałem 12v 5ah, teraz od jakiegoś czasu mam 12v 7 ah? Czy aku wykluczyć.
halcik - 2018-06-23, 14:55

Fajka 1 kOmowa. Nie powinna być 5?
lamariusz - 2018-06-23, 15:05

Fajka niby dedykowana do ETZ 150.
ETZ_PRORIDER - 2018-06-23, 15:50

Z tymi dedykowanymi częściami jest różnie. Fajka musi mieć 5kOhm.
lamariusz - 2018-06-23, 16:14

Możecie polecić jakąś właściwą fajkę do tego modelu.
slawek76 - 2018-06-23, 16:21

Kondensator na 250V DC w zupełności wystarcza
Połowa Polski na nich jeździ i jest ok


A ta Twoja wsuwka od zielonego przewodu nie dotyka obudowy tego kondensatora ?
Na tym zdjęciu jest tak blisko, że prawie dotyka.

I popraw ten kapturek przy cewce jest na ukos, on tam ma swoje miejsce, przetłoczenie

I faktycznie sprawdź, czy ta sprężyna od napinania kowadełka nie dotyka krzywki.
Możesz chwilowo wywalić ten filc , jeden i drugi, żeby w ogóle coś tam widzieć
Platynki są najbezpieczniejszym rozwiązaniem, lepiej wydać 15 zł na platynki niż wymieniać cała elektronikę zapłonu.

Przerwa na platynach wiadomo, że musi być 3mm żeby zdążyło się zaindukować odpowiednie napięcie w cewce WN. Ale 3mm to nie 4mm, ani 2mm

Sprawdź najpierw te pierdoły, a dopiero później cewki, regulatory, fajki i inne
Latarka w rękę i do dzieła ....

A i na koniec koniecznie napisz co było - dla wiedzy potomnych

powodzenie :piwo:

ETZ_PRORIDER - 2018-06-23, 16:57

slawek76 napisał/a:
Przerwa na platynach wiadomo, że musi być 3mm

Przerwa ma wynosić 0.3mm +- 0.1mm.

lamariusz - 2018-06-23, 17:02

Oj przegonicie mnie dzisiaj, lecę do garażu któryś raz i sprawdzę zastrzeżenia i wskazówki slawka76, przy okazji kilka fotek podeślę. Przerwę mam 2,5 mm od górnego punktu, ale mówię , że motor chodzi jak przecinak, z tym , że po ok 20 km, siada kondensator, zatem przerwa na platynach, filc ..., dobra lecę. Nie łapię który kapturek, ale cewkę przejrzę. Zaraz się odezwę.
romanETZ - 2018-06-23, 17:59

Kondensator uważam za najmniej awaryjny element platynkowego układu zapłonowego. Sprawdzając go miernikiem uniwersalnym na max. zakresie ( u mnie 2000k.omów) na wyświetlaczu oporność max. (jak przy przerwie) , po zamianie przewodów miernika , przez chwilę coś się pojawia na mierniku ( ładowanie kondensatora z baterii miernika), po 1-2sek. znowu opór max. Gdyby kondensator był zwarty - jest połączony równolegle do platynek, więc zwierał by platynki - brak iskry, nie zapalisz motocykla. Gdyby kondensator miał przerwę (nie miał pojemności - czyli jakby go nie było) iskrzyć znacznie będą platynki i nierówna praca na wyższych obr.
Piszesz że po 20km ETZeta słabnie, wymieniasz nowy kondensator i jest OK. Spróbuj odczekać aż wystygnie, może znów będzie OK. Wtedy szukaj co powoduje zwarcie, przebicie po rozgrzaniu silnika - jak koledzy piszą ( platynki -sprężyna, przewód od kondensatora zbyt blisko masy, a może cewka wn. przebija po rozgrzaniu - ostygnie i wszystko wraca do normy).
Kondensator jest na 250V, a pracuje 12-16V, więc ,,przepalić " go raczej trudno - wysokie napięcie z cewki musiało by iść na kondensator, pewnie by się zagotował napęczniał . . . Skoncentruj uwagę na platynkach (jak pisze kolega slawek76, ). Wszystko inne podmieniałeś bez skutku. Dodam że po korekcie przerwy na platynkach (0,3mm) zmieni się punkt zapłonu trzeba ustawić na nowo (2,5-3mm). Pamiętaj że przy regulacji - ustawianiu stacyjka nie może być zbyt długo włączona ( przy zwartych platynkach - cewka wn jest cały czas zasilana - co powoduje jej rozgrzanie , po czasie uszkodzenie ).
Zanim założysz zapłon elektroniczny znajdź przyczynę niedomagań i koniecznie napisz jak się uporasz z problemem :wink: (ale się napisałem, aż palce bolą - czy sensownie ? :mrgreen:

Marcin W. - 2018-06-23, 18:06

lamariusz, Akumulatorowi daj spokój poza tym że wiadomo musi być dobrze naładowany.
U siebie fajkę mam Beru taką i nie ma żadnych problemów.


http://allegro.pl/fajka-s...7158097053.html

Fajkę możesz mieć z NGK LD05F http://allegro.pl/fajka-n...42.html#thumb/1

Opornik w fajce spełnia funkcję przeciwzakłóceniowa. W pewnym stopniu cewka zapłonowa też jest mniej obciążona... :piwo:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group