To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Elektryka/elektronika - Przerywacz kierunkowskazów - mechaniczny czy elektroniczny?

Czarnyy - 2005-03-28, 16:31
Temat postu: Przerywacz kierunkowskazów - mechaniczny czy elektroniczny?
Pytanko do tych co mieli taki sprzet: lepiej zwykly orzerywacz czy moze oplaca sie wydac pare groszy wiecej i kupic elektroniczny ?! aha i jeszcze jedno: czy tajk samo sie podlancza elektroniczny ?! i w ogole jaka jest roznica miedzy tymi zabawkami.
massey - 2005-03-28, 17:08

Bez dwóch zdań elektroniczny. Zwykły przerywacz (z 2 nóżkami) tzw. grzałka działa na zasadzie blaszki bimetalowej, dlatego aby ilość mignięć na minute była właściwa należy stosować wyłącznie żarówki 21W, nie ma mowy o np. żarówkach diodowych. Natomiast elektroniczny (3 nóżki, środkowa do masy) ma niezmienną częstotliwość migania. Z tego co wiem przy instalacji 12V można zamontować przerywacz z malucha, groszowa sprawa. Ja przy moich 6V musze troche pokombinować. :mrgreen:
Czarnyy - 2005-03-28, 17:26

Aha czyli srodkowa nozke trzeba tylko do masy podlaczyc tak ?! ja w zwyklym mialem tak ze jak dodawalem gazu to mi szybciej mrygaly kierunki i to mnie dobijalo. Dzieki za odpowiedz i pozdrawiam
massey - 2005-03-28, 17:59

Tak, środkową obowiążkowo do masy, pozostałe jak w tradycyjnym.
eMZetkowicz - 2005-03-28, 21:51

Panowie, śpiesze z wyjaśnieniem, układy przerywaczy elektronicznych są budowane w oparciu o scalony uklad specjalizowany U2043B, którego note znajdziecie tutaj. Posiada on kompensacje temperaturową i napięciową czyli częstotliwośc migania nie zależy od tych parametrów(w przeciwieństwie do zwykłego przerywacza bimetalicznego. Jełśi spali się jedna z żarówek w obwodzie to również zasygnalizuje on to podwojoną częstotliwością migania, jest ona wyliczona jak pokazano w nocie katalogowej dla mocy żarówek 2x21W+5W, w MZ miga to bardzo ładnie, natomiast przy zastosowaniu diód zamiast żarówek efekt będzie taki sam jak w zwyklym przerywaczu, wtedy już trzeba wykonać multiwibrator na układzie NE555 i będzie najprościej. Co do podłączenia to owszem jeden z przewodow idzie do masy, ja swój przerywacz maluchowy rozebrałem sprawdziłem które przewody gdzie mają iść i wlożyłem go w oryginalną obudowe z przerywacza bimetalicznego, jest nowocześnie i jak tradycja nakazuje :D W dodatku jeśli ktoś ma wątpliwości gdzie się on znajdował w oryginale i gdzie go umieścić to proponuje tak jak to robiono czyli pod półką na narzędzia, mocowanie za pomocą gumowego uchwytu pionowo-kable do dołu, podobne mocowanie jest na sterownik elektronicznego zaplonu który też jest mocowany do tej półki przed akumulatorem.
massey - 2005-03-29, 09:36

W takim wypadku jeżeli ktoś ma zamiar założyć żarówki diodowe albo żarówki o mocy innej niż 21W wystarczyłoby zmienić R3 podstawiając do wzoru R=81mV/0,7 I (prąd pobierany przez kierunkowskazy) wtedy wszystko powinno migać z założoną czestotliwością. Chyba, że się myle.
Domel - 2005-03-29, 10:56

Ja kupiłem jakiś czas temu przerywacz elektronik od malucha i jestem zadowolony
-kosztował tylko 12zł
-sporo mniejszy niż ten orginalny od MZ
-stabilne przerywanie-nie ma dużego wpływu czy dodam gazu czy nie,czy mam naładowany aku-ogólnie bardzo regularne miganie kierunków
Przymocowałem go od pokrywki od filtra powietrza(na dwie śruby)a kabelek od masy przymocowałem do śruby mocującej pokrywe filtra :)

eMZetkowicz - 2005-03-29, 11:02

massey, racja, dobry pomysł z tą zmianą rezystora, owszem powinno zadziałać nie pomyślałem o tym :P
massey - 2005-03-29, 16:50

A tak w temacie, bo kupiłem dzisiaj przerywacz mechaniczny ME-2 produkcji Prokomu i mam problem, bo nie wiem jak go podłączyć :?: przerywacz ma 3 wyjścia: + (wiadomo), P (prawe?) i L (lewe?) i powiem szczerze ze troche zbaraniałem, bo normalnie prawo/lewo wybiera sie przełącznikiem przy kierownicy, a tu prosze. Wie ktoś jak to ustrojstwo podłączyć??
eMZetkowicz - 2005-03-29, 16:55

P i L nie oznacza tego co piszesz, to poprostu obwód który ma być zamykany. Aha i w niektórych przerywaczach(tak jak w tym) zamiast minusa jest wyprowadzony plus, po rozbiórce mego stwierdziłem że też jest możliwość, zamiast podpiąc plus można alternatywnie wyprowadzić minus, ja tak zrobiłem i też będzie działać.
Czarnyy - 2005-03-29, 22:25

Kupilem i podlaczylem elektroniczny przerywacza i jedna strona mruga mi z normalna czestotliwoscia a druga zapieprza jak cholera. Czego to moze byc wina ?! Obczaje jeszcze zarowki zmienie i przod i tyl w tej stronie i zobacze czy sie cos zmieni.
massey - 2005-03-29, 22:46

Jeżeli jest to ten sam układ, o którym pisze kol. eMZetkowicz to czestotliwość jest 2 razy większa, gdy podłączone żarówki nie pobierają tyle prądu ile powinny. Czyli sprawdź, czy masz na pewno 2 x 21W i czy styk jest dobry. Pozdrawiam
eMZetkowicz - 2005-03-29, 22:58

Zgadzam się z massey, sprawdź to dobrze, to nie może być nic innego. Radze w ostateczności sprawdzić jak masz kontrolke kierunków podpiętą.. mógł ktoś coś namieszać..
Czarnyy - 2005-03-30, 07:16

Kontrolki raczej nie bo szybciej mryga tylko jedna strona wiec raczej zarowki, dzisiaj kupie i sprawdze a jak to nie to to nie mam pojecia
massey - 2005-03-30, 20:09

Chciałem jeszcze raz zapytać jak podłączyć ten trójnożkowy przerywacz EM-2, bo nie chciałbym experymentować.
eMZetkowicz - 2005-03-30, 20:19

Trudno powiedzieć gdyż mogą się róznić między sobą, napisz do czego jest w oryginale stosowany. Jeśli masz możliwość to najlepiej rozbierz go i zobacz co gdzie idzie, opisz dokładnie to ci odrazu powiem gdzie co ma być, znajdź jakiś element biegunowy(powinien być kondensator elektrolityczny) i wg niego zobaczysz gdzie powinien być biegun dodatni(czerwono-czarny w ETZ w TS zdaje sie czarny przewód wychodzący od puszki bezpieczników w TS ze stacyjki) gdzie jest minus, czyli tam podłaczysz przewód z oczkiem idący do punktu masy pod siedzeniem lub gdzieś do ramy motocykla a do ścieżki która łączy się z przekaźnikiem(tylko z nim) podlączysz ostatni trzeci przewód biegnący do przełącznika kierunków i do kontrolki, tak mam w schemacie TS narysowane. Rozumiem że masz instalacje 6V i nabyłeś przerywacz pod 6V?? Opisz jak on wygląda z zewnątrz i wewnątrz to będę pewien co zrobić.

Powodzenia!!

massey - 2005-03-30, 22:07

Tak, instalację mam 6V. Dowiedziałem się już jak ma to chodzić. + do plusa zasilania (wtyk 49), L do przełącznika kierunkowskazów(wtyk 49a), zaś P na "ewentualną kontrolkę" czyli w moim przypadku do niczego :P

[ Dodano: 2005-04-02, 23:22 ]
A propo, bo mam zamiar zmajstrować sobie przerywacz elektroniczny na 6V na bazie zestawu NE531 (cena ok 10zl). Do tego trzebaby wymienić 2 oporniki, dać 1 zwore, radiator na tranzystor i 3 kabelki z łącznikami i będzie hulać :shock: Wszystko na układzie ne555 - częstotliwość błysków niezależna od napięcia, ilości i rodzaju żarówek (mogą być diodowe), wiatru i fazy księzyca :mrgreen: Jutro bede wiedzial dokladnie co i jak...jakby ktos byl chetny to opisze krok po kroku.

fasza - 2007-03-20, 17:39

odświeżam temat bo chciałbym żeby ktoś wrzucił fotke elektronicznego przerywacza.
Ostatnio kupiłem taki i wygląda jak ten mechaniczny tylko zamiast 2 wyjść sa 3 wyjścia.
Wiem że jedno ma być od masy ale nie wiem które :lol: i jak tamte pozostałe powpinać :razz: .
z góry thanks za pomoc

Maras TAJFUN - 2007-03-24, 22:22

a prosze mi powiedziec jaki ja mam przerywacz? ma 3 nozki ale nigdy tak na srodku nie nmial podpietej i kierunki chodzily
Huberto - 2007-03-24, 22:27

Taki przerywacz montowali w maluchach, ogólnie przerywacz od samochodu. PS. ciekawie masa przy aku podpięta :lol:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group