» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: MZ Maxi Perwers
2006-10-07, 23:46
Zapłon mikroprocesorowy V1.0
Autor Wiadomość
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 37
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2023
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2014-12-21, 19:04   

Znaczy miałem na myśli mikroprocesorowe, bo ja zabieram się do tego już od 2011 :lol:
Tylko z różnych powodów nie mogę dokończyć, bo albo sezon i nie ma czasu albo coś tam innego.

Co do tematu czyli jednak będziesz "wielosygnałowo" sprawdzał sobie prędkość obrotową?
Kiedyś chciałem zrobić to na dwóch czujnikach, jeden od mierzenia obrotów drugi od położenia.
Może i do tego wrócę.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-12-21, 20:23   

Nie. Sygnał będzie jeden ale, że tak się wyrażę dłuższy. Program został napisany pod taki właśnie pomysł.
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-12-21, 21:39   

Płytkę, której zdjęcie wstawiłem wcześniej udało mi się wczoraj polutować. Dzisiaj podłączyłem ją do komputera ;) . Komputer rozpoznał procesor i mogę teraz wprowadzać zmiany w programie bez konieczności wypinania modułu z pojazdu. MZ podłączona do komputera to dopiero będzie fajny widok. Już nie mogę się doczekać!
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
kadetm-780 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 8 razy
Wiek: 27
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 369
Skąd: okolice Moniek
Wysłany: 2014-12-21, 23:40   

Do Jaw 350 też będziesz produkował takie zapłony?
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-12-22, 13:37   

Jeżeli w MZ się sprawdzi to nie ma powodów żebym odmówił. Potrzebna jest mi jednak mapa zapłonowa tego silnika oraz stojan alternatora aby zaprojektować czujnik położenia wału.
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
kadetm-780 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 8 razy
Wiek: 27
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 369
Skąd: okolice Moniek
Wysłany: 2014-12-22, 16:47   

W MZ mam już elektronika, w jawie póki co są platynki, ale przymierzam się też do elektronika, fajna sprawa mieć zapłon ze zmiennym kątem wyprzedzenia. Soveki mają zmienny kąt, ale często się ponoć psują i trzeba kombinować z cewkami zapłonowymi, bo z oryginalnymi cewkami zapłony te nie współpracują.
Byłbym zainteresowany, gdyby zapłon się sprawdził.
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 37
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2023
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2014-12-22, 17:04   

Sovek jest ciekawym układem, widziałem wnętrze. Szkoda że użyli mikro-kontroler firmy microchip.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
kadetm-780 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 8 razy
Wiek: 27
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 369
Skąd: okolice Moniek
Wysłany: 2014-12-22, 17:30   

Na razie się tylko ciekawię, czytam, słucham co ludzie mówią o różnych zapłonach. Czytałem jak wielu ludziom się psuły i w dodatku trzeba szukać cewek chyba o odpowiedniej rezystancji jak dobrze pamiętam. Prameti nikt teraz chyba nie kupuje(nawet nie wiem czy teraz nie przestano ich robić) a vape ma stały punkt i cena dość wysoka.
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-12-22, 18:10   

No tak rezystancja cewki to sprawa kluczowa. W nowoczesnych cewkach zapłonowych rezystancja uzwojenia pierwotnego jest nawet do 3-razy mniejsza niż w oryginalnej cewce MZ. Powoduje to 3-krotny wzrost natężenia prądu przepływającego przez obwód. Nic dziwnego, że moduły wysiadają jak nie są to tego przystosowane.
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 37
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2023
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2014-12-22, 18:40   

Akurat sovek jest i to bardzo. Tam problemem są inne elementy.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-12-23, 09:20   

Widziałem tylko fotki tego układu. W rękach nigdy go nie miałem. Przyznam, że wygląda interesująco.
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2018-07-27, 22:32   

Odgrzeję kotleta. Tak się składa, że działałem w temacie. Poniżej link do pierwszych testów na postoju.


Test zapłonu mikroprocesorowego

Pierwsze spostrzeżenia to:
- dużo łatwiejsze odpalanie (silnik przystępuje do pracy od najniższych obrotów),
- mam wrażenie, że bardziej dziarsko wkręca się na niskich obrotach,
- obroty silnika nie maleją po włączeniu świateł (nie wiem jak to wygląda w innych tego typu rozwiązaniach, możliwe, że to cecha tylko mojego rozwiązania).

Jutro przystąpię do testów drogowych. Mam nadzieję, że nic się nie rozleci :)

Pozdrawiam
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2018-07-27, 23:21   

Możesz przysłać mi jedną sztukę do testów na hamowni.Jeśli efekty będą zauważalne to będę pierwszym twoim klientem.A wklejone wykresy z hamowania będą najlepszym potwierdzeniem działania.
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2018-07-28, 14:23   

Dziś pierwsze jazdy próbne. MZ'ta śmiga aż miło. Czas na regulacje gaźnika oraz delikatne przyspieszenie zapłonu w celu znalezienia optimum.
Cytat:
elektryk111

Odnośnie wysyłki to urządzenie nie jest na tyle user friendly żebyś to podłączył i ustawił bez wielkiej instrukcji. Kolejnym krokiem będzie wykonanie czujnika Halla w technologii SMD.
W tej chwili jak widzicie jest na elementach przewlekanych.
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2018-07-28, 20:53   

Filmik z odcięciem zapłonu przy 6500 obr/min. Wygląda na to, że obrotomierz zaniża.

Odcięcie zapłonu
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
klima_ltd 
klima.ltd

Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 39
Dołączył: 02 Lut 2012
Posty: 43
Skąd: Polkowice
Wysłany: 2018-07-28, 21:51   

Te bajery jak moc się nie sprawdzają, zrobiłem lepszy niż kolega 3 lata temu, MEMZ który zapewne był inspiracją, od Janka z lenistwa kupiłem impulsator, miałem rejestracje bajerów nawet po rs232, temperature itp itd, jedyne co zrobiłem i co się faktycznie przydaje to odcinka a raczej przycinka bo całkowite wyłączanie i czekanie daje marne rezultaty i trwa to wieki, dałem prostego PIDa ;] aby sie silnikowi nie czkało, pomiar napięcia i wyłączenie modułu powyżej 16V oraz załączanie obwodu cewki dopiero gdy pojawią się impulsy.
Kupa czasu, testów i testów.
Na bazie mojego projektu powstał https://mhroczny.net/kategoria/etz/page/2/ i jest jego najlepszą kontynuacją. A wam Panowie polecam wykonać moda na halla i tranzystor ;) i cieszyć się jazdą, bo ja to z oscyloskopem jeździłem aby co i jak wybadać jak sobie zapłon przestawiałem, tak że spokojnie można było by świecić tłumikiem na odpowiednich nastawach.
Powodzenia, i gdzie i jakie filtry rcl stosować to właśnie tajemnica nie zawieszania się procków :razz:
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2018-07-29, 11:00   

Komuś tutaj brak pokory :D . I ta pewność, że zrobił lepszy nie wiedząc co siedzi w moim - dobre. Tak jak pisałem wcześniej była to moja praca magisterska z którą siedziałem na Polibudzie ze wsparciem doktorów mechatroniki itp. Początkowo było to stanowisko badawcze do symulowania pracy zapłonu. Kolejne 4 lata zajęło mi zaimplementowanie tego do motocykla. Takie rzeczy jak opisane poniżej:
- odłączanie prądu cewki w wyniku braku impulsów (brak obrotów wału),
- ograniczenie napięcia zasilania,
- pełna filtracja napięcia (mikroprocesor może pracować przy samej świecy i się nie zatnie),
- odcinka, która polega na odpowiednim przesunięciu punktu zapłonu a nie całkowitym odcięciu,
- praca na rozładowanym akumulatorze (moduł działa od napięcia 7V).
... są w pakiecie i się o nich nie rozpisuję, bo to rzecz jak dla mnie konieczna dla poprawnej i niezawodnej pracy urządzenia.

Nie obyło się też bez oscyloskopu i lampy stroboskopowej by udowodnić działanie na obronie ;)

Pozdrawiam
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2018-07-29, 18:12   

Coś mi się wydaje że konstruktorzy motocykli już dawno masowo montowali by takie moduły ,gdyby oczywiście były warte zachodu.
Zapłony dwusówów poszły w cdi AC i DC jako prostsze,tańsze,mniej awaryjne i łatwiejsze do diagnostyki i naprawy.
Są w wersjach ze zmiennym wyprzedzeniem,z odcinką zapłonu,i niektóre działają bez akumulatora.
Gdybyś chciał mimo wszystko zrobić coś nowego uniwersalnego czyli programowalnego(różne mapy zapłonów),to musisz wyżej podnieść poprzeczkę i wprowadzić co najmniej jeden dodatkowy parametr jakim jest obciążenie silnika wyliczane na podstawie podciśnienia panującego w króćcu i/lub położenia przepustnicy.
jest jeszcze kilka parametrów mniej istotnych:temperatura powietrza,temperatura silnika i ilość zasysanego powietrza(przepływomierz).
Sondy lambda się w 2T nie da zamontować niestety.
Dopiero po skonstruowaniu działającego urządzenia można przystąpić do wielodniowych żmudnych i nudnych testów na hamowni.
Gdy już w końcu uda się odnaleźć najlepszy,kompromisowy kształt mapy,to okaże się że nawet niewielka modyfikacja ustawień gaźnika sprawi że mapa znów będzie do modyfikacji.I tak w nieskończoność.A wszystko z powodu braku sprzężenia zwrotnego jakim jest sygnał z sondy lambda,której nie będzie. :sad:

Gdybym miał wydać pieniądze na moduł do mojej mz to chciałbym taki z wyprowadzonym potencjomerem na kablu,żebym w czasie jazdy mógł zmieniać maksymalne wyprzedzenie zapłonu i nasłuchiwać stukowego :smile:
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2018-07-29, 21:06   

elektryk111 napisał/a:
Coś mi się wydaje że konstruktorzy motocykli już dawno masowo montowali by takie moduły ,gdyby oczywiście były warte zachodu.
Zapłony dwusówów poszły w cdi AC i DC jako prostsze,tańsze,mniej awaryjne i łatwiejsze do diagnostyki i naprawy.
Są w wersjach ze zmiennym wyprzedzeniem,z odcinką zapłonu,i niektóre działają bez akumulatora.
Gdybyś chciał mimo wszystko zrobić coś nowego uniwersalnego czyli programowalnego(różne mapy zapłonów),to musisz wyżej podnieść poprzeczkę i wprowadzić co najmniej jeden dodatkowy parametr jakim jest obciążenie silnika wyliczane na podstawie podciśnienia panującego w króćcu i/lub położenia przepustnicy.
jest jeszcze kilka parametrów mniej istotnych:temperatura powietrza,temperatura silnika i ilość zasysanego powietrza(przepływomierz).
Sondy lambda się w 2T nie da zamontować niestety.
Dopiero po skonstruowaniu działającego urządzenia można przystąpić do wielodniowych żmudnych i nudnych testów na hamowni.
Gdy już w końcu uda się odnaleźć najlepszy,kompromisowy kształt mapy,to okaże się że nawet niewielka modyfikacja ustawień gaźnika sprawi że mapa znów będzie do modyfikacji.I tak w nieskończoność.A wszystko z powodu braku sprzężenia zwrotnego jakim jest sygnał z sondy lambda,której nie będzie. :sad:

Gdybym miał wydać pieniądze na moduł do mojej mz to chciałbym taki z wyprowadzonym potencjomerem na kablu,żebym w czasie jazdy mógł zmieniać maksymalne wyprzedzenie zapłonu i nasłuchiwać stukowego :smile:


Masz sporo racji ale :) .

Te wszystkie ustrojstwa, które wymieniłeś są potrzebne w przypadku gdy mamy na pokładzie wtrysk paliwa. W przypadku gaźnika są zbędne bo i tak nie zmienimy składu mieszanki w przypadku gdy jest coś nie tak. W silnikach z gaźnikiem montuje się czujnik położenia przepustnicy ew. czujnik podciśnienia. Temat mam opanowany bo obok w garażu stoi KTM SMC 660. Zapłony CDI bardzo często stosuje się żeby wyeliminować akumulator z układu (niższa masa, brak świateł a tym samym homologacji)

Potencjometr traktuję jako żart :) . Zamiast tego można zamontować czujnik spalania stukowego, podpiąć pod CPU i dodać zależność w programie. Na tą chwilę nie będę się w takie coś bawił bo szkoda zachodu. Chcę dopracować mapę i zobaczyć jaki będzie efekt na hamowni. Odczucia z jazdy są na plus w stosunku do oryginału. Liczę na 5-10% zysku jeśli chodzi o moment obrotowy. Przekonamy się ;) .
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 470
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2018-07-29, 23:34   

A ja nie żartuję z potencjometrem :razz:
Wyobraź sobie wyskalowany od minus 30 do plus 10(milisekund)potencjometr zamontowany w drugiej manetce po lewej stronie kierownicy którym możesz cały czas testować reakcję silnika na zmianę wyprzedzenia zapłonu w różnych warunkach,przyspieszania przy pełnym otwarciu przepustnicy,przy połowicznym otwarciu,przy jeździe bez przyspieszania no i oczywiście przy róznych obrotach.Po tysiącu kilometrów takich testów mógłbyś mieć w końcu jakiś zarys optymalnej mapy.
Ale czujnik położenia przepustnicy i/lub podciśnienia na wdechu byłby konieczny.
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 15