Przesunięty przez: MZ Maxi Perwers 2006-10-07, 23:46 |
Zapłon mikroprocesorowy V1.0 |
Autor |
Wiadomość |
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2014-12-21, 19:04
|
|
|
Znaczy miałem na myśli mikroprocesorowe, bo ja zabieram się do tego już od 2011
Tylko z różnych powodów nie mogę dokończyć, bo albo sezon i nie ma czasu albo coś tam innego.
Co do tematu czyli jednak będziesz "wielosygnałowo" sprawdzał sobie prędkość obrotową?
Kiedyś chciałem zrobić to na dwóch czujnikach, jeden od mierzenia obrotów drugi od położenia.
Może i do tego wrócę. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-12-21, 20:23
|
|
|
Nie. Sygnał będzie jeden ale, że tak się wyrażę dłuższy. Program został napisany pod taki właśnie pomysł. |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-12-21, 21:39
|
|
|
Płytkę, której zdjęcie wstawiłem wcześniej udało mi się wczoraj polutować. Dzisiaj podłączyłem ją do komputera . Komputer rozpoznał procesor i mogę teraz wprowadzać zmiany w programie bez konieczności wypinania modułu z pojazdu. MZ podłączona do komputera to dopiero będzie fajny widok. Już nie mogę się doczekać! |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
kadetm-780
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 8 razy Wiek: 27 Dołączył: 31 Mar 2013 Posty: 369 Skąd: okolice Moniek
|
Wysłany: 2014-12-21, 23:40
|
|
|
Do Jaw 350 też będziesz produkował takie zapłony? |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-12-22, 13:37
|
|
|
Jeżeli w MZ się sprawdzi to nie ma powodów żebym odmówił. Potrzebna jest mi jednak mapa zapłonowa tego silnika oraz stojan alternatora aby zaprojektować czujnik położenia wału. |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
kadetm-780
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 8 razy Wiek: 27 Dołączył: 31 Mar 2013 Posty: 369 Skąd: okolice Moniek
|
Wysłany: 2014-12-22, 16:47
|
|
|
W MZ mam już elektronika, w jawie póki co są platynki, ale przymierzam się też do elektronika, fajna sprawa mieć zapłon ze zmiennym kątem wyprzedzenia. Soveki mają zmienny kąt, ale często się ponoć psują i trzeba kombinować z cewkami zapłonowymi, bo z oryginalnymi cewkami zapłony te nie współpracują.
Byłbym zainteresowany, gdyby zapłon się sprawdził. |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2014-12-22, 17:04
|
|
|
Sovek jest ciekawym układem, widziałem wnętrze. Szkoda że użyli mikro-kontroler firmy microchip. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
kadetm-780
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 8 razy Wiek: 27 Dołączył: 31 Mar 2013 Posty: 369 Skąd: okolice Moniek
|
Wysłany: 2014-12-22, 17:30
|
|
|
Na razie się tylko ciekawię, czytam, słucham co ludzie mówią o różnych zapłonach. Czytałem jak wielu ludziom się psuły i w dodatku trzeba szukać cewek chyba o odpowiedniej rezystancji jak dobrze pamiętam. Prameti nikt teraz chyba nie kupuje(nawet nie wiem czy teraz nie przestano ich robić) a vape ma stały punkt i cena dość wysoka. |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-12-22, 18:10
|
|
|
No tak rezystancja cewki to sprawa kluczowa. W nowoczesnych cewkach zapłonowych rezystancja uzwojenia pierwotnego jest nawet do 3-razy mniejsza niż w oryginalnej cewce MZ. Powoduje to 3-krotny wzrost natężenia prądu przepływającego przez obwód. Nic dziwnego, że moduły wysiadają jak nie są to tego przystosowane. |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2014-12-22, 18:40
|
|
|
Akurat sovek jest i to bardzo. Tam problemem są inne elementy. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-12-23, 09:20
|
|
|
Widziałem tylko fotki tego układu. W rękach nigdy go nie miałem. Przyznam, że wygląda interesująco. |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2018-07-27, 22:32
|
|
|
Odgrzeję kotleta. Tak się składa, że działałem w temacie. Poniżej link do pierwszych testów na postoju.
Test zapłonu mikroprocesorowego
Pierwsze spostrzeżenia to:
- dużo łatwiejsze odpalanie (silnik przystępuje do pracy od najniższych obrotów),
- mam wrażenie, że bardziej dziarsko wkręca się na niskich obrotach,
- obroty silnika nie maleją po włączeniu świateł (nie wiem jak to wygląda w innych tego typu rozwiązaniach, możliwe, że to cecha tylko mojego rozwiązania).
Jutro przystąpię do testów drogowych. Mam nadzieję, że nic się nie rozleci
Pozdrawiam |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2018-07-28, 14:23
|
|
|
Dziś pierwsze jazdy próbne. MZ'ta śmiga aż miło. Czas na regulacje gaźnika oraz delikatne przyspieszenie zapłonu w celu znalezienia optimum.
Odnośnie wysyłki to urządzenie nie jest na tyle user friendly żebyś to podłączył i ustawił bez wielkiej instrukcji. Kolejnym krokiem będzie wykonanie czujnika Halla w technologii SMD.
W tej chwili jak widzicie jest na elementach przewlekanych. |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2018-07-28, 20:53
|
|
|
Filmik z odcięciem zapłonu przy 6500 obr/min. Wygląda na to, że obrotomierz zaniża.
Odcięcie zapłonu |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
klima_ltd
klima.ltd
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 39 Dołączył: 02 Lut 2012 Posty: 43 Skąd: Polkowice
|
Wysłany: 2018-07-28, 21:51
|
|
|
Te bajery jak moc się nie sprawdzają, zrobiłem lepszy niż kolega 3 lata temu, MEMZ który zapewne był inspiracją, od Janka z lenistwa kupiłem impulsator, miałem rejestracje bajerów nawet po rs232, temperature itp itd, jedyne co zrobiłem i co się faktycznie przydaje to odcinka a raczej przycinka bo całkowite wyłączanie i czekanie daje marne rezultaty i trwa to wieki, dałem prostego PIDa ;] aby sie silnikowi nie czkało, pomiar napięcia i wyłączenie modułu powyżej 16V oraz załączanie obwodu cewki dopiero gdy pojawią się impulsy.
Kupa czasu, testów i testów.
Na bazie mojego projektu powstał https://mhroczny.net/kategoria/etz/page/2/ i jest jego najlepszą kontynuacją. A wam Panowie polecam wykonać moda na halla i tranzystor i cieszyć się jazdą, bo ja to z oscyloskopem jeździłem aby co i jak wybadać jak sobie zapłon przestawiałem, tak że spokojnie można było by świecić tłumikiem na odpowiednich nastawach.
Powodzenia, i gdzie i jakie filtry rcl stosować to właśnie tajemnica nie zawieszania się procków |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2018-07-29, 11:00
|
|
|
Komuś tutaj brak pokory . I ta pewność, że zrobił lepszy nie wiedząc co siedzi w moim - dobre. Tak jak pisałem wcześniej była to moja praca magisterska z którą siedziałem na Polibudzie ze wsparciem doktorów mechatroniki itp. Początkowo było to stanowisko badawcze do symulowania pracy zapłonu. Kolejne 4 lata zajęło mi zaimplementowanie tego do motocykla. Takie rzeczy jak opisane poniżej:
- odłączanie prądu cewki w wyniku braku impulsów (brak obrotów wału),
- ograniczenie napięcia zasilania,
- pełna filtracja napięcia (mikroprocesor może pracować przy samej świecy i się nie zatnie),
- odcinka, która polega na odpowiednim przesunięciu punktu zapłonu a nie całkowitym odcięciu,
- praca na rozładowanym akumulatorze (moduł działa od napięcia 7V).
... są w pakiecie i się o nich nie rozpisuję, bo to rzecz jak dla mnie konieczna dla poprawnej i niezawodnej pracy urządzenia.
Nie obyło się też bez oscyloskopu i lampy stroboskopowej by udowodnić działanie na obronie
Pozdrawiam |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
Wysłany: 2018-07-29, 18:12
|
|
|
Coś mi się wydaje że konstruktorzy motocykli już dawno masowo montowali by takie moduły ,gdyby oczywiście były warte zachodu.
Zapłony dwusówów poszły w cdi AC i DC jako prostsze,tańsze,mniej awaryjne i łatwiejsze do diagnostyki i naprawy.
Są w wersjach ze zmiennym wyprzedzeniem,z odcinką zapłonu,i niektóre działają bez akumulatora.
Gdybyś chciał mimo wszystko zrobić coś nowego uniwersalnego czyli programowalnego(różne mapy zapłonów),to musisz wyżej podnieść poprzeczkę i wprowadzić co najmniej jeden dodatkowy parametr jakim jest obciążenie silnika wyliczane na podstawie podciśnienia panującego w króćcu i/lub położenia przepustnicy.
jest jeszcze kilka parametrów mniej istotnych:temperatura powietrza,temperatura silnika i ilość zasysanego powietrza(przepływomierz).
Sondy lambda się w 2T nie da zamontować niestety.
Dopiero po skonstruowaniu działającego urządzenia można przystąpić do wielodniowych żmudnych i nudnych testów na hamowni.
Gdy już w końcu uda się odnaleźć najlepszy,kompromisowy kształt mapy,to okaże się że nawet niewielka modyfikacja ustawień gaźnika sprawi że mapa znów będzie do modyfikacji.I tak w nieskończoność.A wszystko z powodu braku sprzężenia zwrotnego jakim jest sygnał z sondy lambda,której nie będzie.
Gdybym miał wydać pieniądze na moduł do mojej mz to chciałbym taki z wyprowadzonym potencjomerem na kablu,żebym w czasie jazdy mógł zmieniać maksymalne wyprzedzenie zapłonu i nasłuchiwać stukowego |
_________________ To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2018-07-29, 21:06
|
|
|
elektryk111 napisał/a: | Coś mi się wydaje że konstruktorzy motocykli już dawno masowo montowali by takie moduły ,gdyby oczywiście były warte zachodu.
Zapłony dwusówów poszły w cdi AC i DC jako prostsze,tańsze,mniej awaryjne i łatwiejsze do diagnostyki i naprawy.
Są w wersjach ze zmiennym wyprzedzeniem,z odcinką zapłonu,i niektóre działają bez akumulatora.
Gdybyś chciał mimo wszystko zrobić coś nowego uniwersalnego czyli programowalnego(różne mapy zapłonów),to musisz wyżej podnieść poprzeczkę i wprowadzić co najmniej jeden dodatkowy parametr jakim jest obciążenie silnika wyliczane na podstawie podciśnienia panującego w króćcu i/lub położenia przepustnicy.
jest jeszcze kilka parametrów mniej istotnych:temperatura powietrza,temperatura silnika i ilość zasysanego powietrza(przepływomierz).
Sondy lambda się w 2T nie da zamontować niestety.
Dopiero po skonstruowaniu działającego urządzenia można przystąpić do wielodniowych żmudnych i nudnych testów na hamowni.
Gdy już w końcu uda się odnaleźć najlepszy,kompromisowy kształt mapy,to okaże się że nawet niewielka modyfikacja ustawień gaźnika sprawi że mapa znów będzie do modyfikacji.I tak w nieskończoność.A wszystko z powodu braku sprzężenia zwrotnego jakim jest sygnał z sondy lambda,której nie będzie.
Gdybym miał wydać pieniądze na moduł do mojej mz to chciałbym taki z wyprowadzonym potencjomerem na kablu,żebym w czasie jazdy mógł zmieniać maksymalne wyprzedzenie zapłonu i nasłuchiwać stukowego |
Masz sporo racji ale .
Te wszystkie ustrojstwa, które wymieniłeś są potrzebne w przypadku gdy mamy na pokładzie wtrysk paliwa. W przypadku gaźnika są zbędne bo i tak nie zmienimy składu mieszanki w przypadku gdy jest coś nie tak. W silnikach z gaźnikiem montuje się czujnik położenia przepustnicy ew. czujnik podciśnienia. Temat mam opanowany bo obok w garażu stoi KTM SMC 660. Zapłony CDI bardzo często stosuje się żeby wyeliminować akumulator z układu (niższa masa, brak świateł a tym samym homologacji)
Potencjometr traktuję jako żart . Zamiast tego można zamontować czujnik spalania stukowego, podpiąć pod CPU i dodać zależność w programie. Na tą chwilę nie będę się w takie coś bawił bo szkoda zachodu. Chcę dopracować mapę i zobaczyć jaki będzie efekt na hamowni. Odczucia z jazdy są na plus w stosunku do oryginału. Liczę na 5-10% zysku jeśli chodzi o moment obrotowy. Przekonamy się . |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 470 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
Wysłany: 2018-07-29, 23:34
|
|
|
A ja nie żartuję z potencjometrem
Wyobraź sobie wyskalowany od minus 30 do plus 10(milisekund)potencjometr zamontowany w drugiej manetce po lewej stronie kierownicy którym możesz cały czas testować reakcję silnika na zmianę wyprzedzenia zapłonu w różnych warunkach,przyspieszania przy pełnym otwarciu przepustnicy,przy połowicznym otwarciu,przy jeździe bez przyspieszania no i oczywiście przy róznych obrotach.Po tysiącu kilometrów takich testów mógłbyś mieć w końcu jakiś zarys optymalnej mapy.
Ale czujnik położenia przepustnicy i/lub podciśnienia na wdechu byłby konieczny. |
_________________ To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY |
|
|
|
|
|