Przesunięty przez: MZ Maxi Perwers 2006-10-07, 23:46 |
Zapłon mikroprocesorowy V1.0 |
Autor |
Wiadomość |
MIKU
Some kind of Monster
Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 33 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 14 Skąd: Cianowice
|
Wysłany: 2006-10-07, 20:49
|
|
|
Powiedzcie mi ludzie czy to sie podlącza do przerywacza, czy mozna do MZowskiego impulsatora... Tak czy siak podejme sie zalozenia tego u siebie bo mam goscia, ktory chyba bylby w stanie mi to zrobic... |
_________________ And the road becomes my bride
I have stripped of all but pride
So in her I do confide
And she keeps me satisfied
Gives me all I need
http://www.bikepics.com/members/mikur1/
http://www.polskajazda.pl...77&opcja=detail |
|
|
|
|
hubertbaran
Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy Wiek: 35 Dołączył: 21 Sie 2005 Posty: 4458 Skąd: okolice Rzeszowa
|
Wysłany: 2006-10-08, 10:01
|
|
|
przerywazodpda jest zbyt mało dokładny, czujnik mozna zrobic samemu;) tak jest schemat tarczy czujnika i płytki. |
_________________ Sex, tanie wino i Disco polo! Szatan jest wielki YEAH !
Werpach:
"Komuna wróciła" |
|
|
|
|
MIKU
Some kind of Monster
Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 33 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 14 Skąd: Cianowice
|
|
|
|
|
eMZetkowicz
Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy Wiek: 39 Dołączył: 09 Gru 2004 Posty: 706 Skąd: Sanok
|
Wysłany: 2006-10-08, 13:42
|
|
|
Wszystko można dopasować aby podeszło ale to już leży w kwesii konstruktora, jak o to zadbał to chwałą mu, jak nie to kicha... |
_________________ eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
|
|
|
|
|
hubertbaran
Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy Wiek: 35 Dołączył: 21 Sie 2005 Posty: 4458 Skąd: okolice Rzeszowa
|
Wysłany: 2006-10-08, 17:24
|
|
|
powiem szczerze zapłon był projektowany do WSK wiecraczej nikt o to niezabał...ale mysle ze dało by sie go odpowiednio przerobic;) |
_________________ Sex, tanie wino i Disco polo! Szatan jest wielki YEAH !
Werpach:
"Komuna wróciła" |
|
|
|
|
eMZetkowicz
Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy Wiek: 39 Dołączył: 09 Gru 2004 Posty: 706 Skąd: Sanok
|
Wysłany: 2006-10-08, 17:27
|
|
|
Jeśli był dostosowany do przerywacza poląconego z masą(klaszyczna instalacja z minusem na masie) to powinien współpracować z impulsatorem typu a, czyli tym najpopularniejszym... |
_________________ eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
|
|
|
|
|
MIKU
Some kind of Monster
Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 33 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 14 Skąd: Cianowice
|
Wysłany: 2006-10-08, 17:48
|
|
|
Mam ten impulsator u siebie... eMZetkowicz, jesli mozesz to luknij na ten schemat i powiedz co i jak zebym to sobie rozkminil przed dostarczeniem schematu do typa... |
_________________ And the road becomes my bride
I have stripped of all but pride
So in her I do confide
And she keeps me satisfied
Gives me all I need
http://www.bikepics.com/members/mikur1/
http://www.polskajazda.pl...77&opcja=detail |
|
|
|
|
mariusz256
Motocykl: WSK 125
Dołączył: 15 Mar 2008 Posty: 36 Skąd: Stobierna k/Rzeszowa
|
Wysłany: 2008-03-16, 10:27
|
|
|
witam, jestem nawy na forum i zamierzam sobie taki regulator zapłonu zbudować i chce zapytać czy to już ktoś testował i jakie są efekty ? . Jeśli nie działa tak jak być powinno to się będę musiał podjąć się budowy we własnym zakresie. Jestem elektronikiem i znam "Bascom AVR" na poziomie bardzo dobrym. Zapłon będę budował z myślą o MZ ETZ 250 i WSK 125. Proszę niech ktoś się wypowie jak to działa.
pozdrawiam |
|
|
|
|
hubertbaran
Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy Wiek: 35 Dołączył: 21 Sie 2005 Posty: 4458 Skąd: okolice Rzeszowa
|
Wysłany: 2008-03-16, 11:15
|
|
|
Działa dobrze, lezy jednak narazie u mnie na półce. Stobierna hmm... blisko do mnie w razie czego pisz dam ci kontakt do twórcy zapłonu. |
_________________ Sex, tanie wino i Disco polo! Szatan jest wielki YEAH !
Werpach:
"Komuna wróciła" |
|
|
|
|
20abf
Motocykl: ts 350
Dołączył: 08 Sty 2014 Posty: 1 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2014-01-11, 22:37
|
|
|
Panowie, wiecie jak wykonać tą tarczę kodową? wiem, że co 45 stopni i dodatkowo 10 stopni po GMP. Może ktoś wykonał już ten zapłon? |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-21, 16:17
|
|
|
Witam Panowie!
Pracuję nad własną konstrukcję takiego urządzenia od prawie roku. Obecnie jestem w fazie testów i miniaturyzacji urządzenia. Stanowisko do testowania zapłonów ze zmiennym wyprzedzeniem skonstruowałem na pracę mgr , którą obroniłem w lipcu. Teraz rozwijam już tylko samo urządzenie. Zarówno moduł i impulsator wykonałem sam. Na tą chwilę nie da się jeszcze tego porządnie zamontować w motocyklu. Najważniejsze jest to, że działa i można odczytać zmienne wyprzedzenie za pomocą lampy stroboskopowej. Poniżej fotka mojego domowego stanowiska badawczego.
|
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
dex
Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy Wiek: 39 Dołączył: 13 Cze 2008 Posty: 1053 Skąd: Wawa - Zamość
|
Wysłany: 2014-11-21, 16:23
|
|
|
Qbol50, na jakiej podstawie dobierzesz wyprzedzenie do obrotów? |
_________________ Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie... |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-21, 18:26
|
|
|
dex napisał/a: | Qbol50, na jakiej podstawie dobierzesz wyprzedzenie do obrotów? |
Znając prędkość obrotową mogę obliczyć czas obrotu wału o określoną wartość stopni. Stworzyłem kilkanaście przedziałów prędkości obrotowych w których występują różne wyprzedzenia. Wyprzedzenia odczytałem z mapy zamieszczonej w temacie |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-22, 19:07
|
|
|
Fotka iskierki
|
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2014-11-22, 23:30
|
|
|
A jak rozwiązałeś problem z niejednorodnością obrotu? Gwałtownym przyśpieszaniem czy hamowaniem silnika? Wiele sygnałów czy programowo? |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-23, 00:10
|
|
|
Na obrót przypada jeden sygnał. Bardzo ważne jest precyzyjne umieszczenie czujnika zgodnie z założeniem przyjętym w programie. Bez tego wszystkie wykonane przeze mnie obliczenia i opóźnienia wprowadzone w programie stają się bezużyteczne. Duży nacisk kładę na program dlatego gotowe urządzenie można podłączyć pod komputer I wprowadzić zmiany. |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5274 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2014-11-23, 01:44
|
|
|
Cytat: | gotowe urządzenie można podłączyć pod komputer I wprowadzić zmiany. | To już duży plus, ale nie rozumiem jednego sIaj napisał/a: | problem z niejednorodnością obrotu? | możesz objaśnić? z tego co wiem obrót to 360* licząc wyprzedzenie dla silnika MZ czyli 2.6-2.8 mm przed gmp i przetwarzając na stopnie OWK jest to 21* dla silników 125 oraz 250 ccm pojemności przed GMP gdzie widzisz wpływ niejednorodności obrotu przy zapłonie elektronicznym przedstawionym przez kolegę Qbol50 czy też przy zapłonie własnej produkcji? skoro to zapłon elektroniczny z czujnikiem halla o możliwości komputerowej regulacji w to nie ma na niego wpływu nawet wyeksploatowane ułożyskowienie układu korbowego czyli tak zwane potocznie luzy na wale więc dlaczego wspominasz o niejednorodności OWK? To nie platynki gdzie znaczny wpływ miały luzy na łożyskach głównych wału korbowego gdzie iskra następowała kiedy tylko chciała bo wał gibał się na boki jak pijany kazik. Możesz jakoś objaśnić o co Tobie chodzi? |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2014-11-23, 08:56
|
|
|
Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem a mój to różnica konstrukcyjna, u mnie sygnał zapłonu jest odpowiedzią na zmianę położenia zgodną z pozycją wału bez obliczania. Tutaj masz obliczanie czasowe przyszłości - od danej pozycji liczysz wyprzedzenie na podstawie obrotów.
To nie chodzi o zużyte łożyska itd. silnik spalinowy nie kręci się jednorodnie, tzn. jakbyś podzielił obroty na porcje to w różnych porcjach masz różne przyśpieszenie wału. Różnica pomiędzy obrotem pierwszym a drugim może być znaczna, w silniku elektrycznym tego praktycznie nie ma.
Dlatego może się zdarzyć że iskra wypadnie w innym miejscu niż powinna, chociaż czasowo się wszystko zgadza. Ten problem wychodzi dopiero przy testowaniu układu na silniku. Oczywiście są to sytuacje skrajne.
Ja swojego jeszcze nie uruchomiłem, na razie nie ma czasu a zobaczymy co z tego wyjdzie. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 471 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
Qbol50
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy Wiek: 33 Dołączył: 26 Cze 2007 Posty: 137 Skąd: Poznań/Luboń
|
Wysłany: 2014-11-23, 14:02
|
|
|
W nowoczesnych silnikach wygląda to mniej więcej tak jak to opisał elektryk111. Dodatkowo stosuje się jeszcze czujnik spalania stukowego. W takim układzie nie występuje konkretna mapa zapłonowa lecz jest ona aktywna. Oznacza to, że wyprzedzenie zapłonu jest zwiększane do momentu wystąpienia zalążka spalania stukowego. Jeśli czujnik to wykryje to zapłon jest momentalnie opóźniany. Mając tak zaawansowaną aparaturę możemy odczuć wzrost mocy silnika po wlaniu benzyny o większej liczbie oktanowej, ponieważ układ sterowania sam dopasuje do niej mapę zapłonową.
Wracając do tematu: Moje urządzenie oblicza prędkość obrotową silnika gdy tłok znajduje się 45 stopni przed GMP. Przykładowo przy prędkości 1150 obr/min czas od uzyskania impulsu do momentu wystąpienia zapłonu wynosi 3,62 ms. Czy silnik jest w stanie zwiększyć znacząco swoją prędkość w tak krótkim czasie? Nawet jeśli byłaby to wartość 100-200 obr/ min (co jest niemożliwe) to nadal nie wpływa to na pracę układu.
sIaj Masz rację, że wszystko wyjdzie podczas testów na silniku. Na tą chwilę nie ma co gdybać. Jednak obliczanie prędkości chwilowej byłoby bezcelowe, ponieważ zmienia się ona w znacznym stopniu np podczas zapłonu dochodzi do nagłego przyspieszenia a przy sprężaniu do hamowania. Dlatego należy ją w pewien sposób uśrednić. Bardzo dokładne pomiary wykorzystywane są przy synchronizacji wtrysku z układem zapłonowym. Ja na szczęście nie muszę przejmować się wtryskiem . Może kiedyś się tym zajmę .Na pewno będę musiał jeszcze popracować nad programem gdy zamontuję urządzenie do motocykla. |
_________________ MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86' |
|
|
|
|
|