» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: MZ Maxi Perwers
2006-10-07, 23:46
Zapłon mikroprocesorowy V1.0
Autor Wiadomość
MIKU 
Some kind of Monster

Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 33
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 14
Skąd: Cianowice
Wysłany: 2006-10-07, 20:49   

Powiedzcie mi ludzie czy to sie podlącza do przerywacza, czy mozna do MZowskiego impulsatora... Tak czy siak podejme sie zalozenia tego u siebie bo mam goscia, ktory chyba bylby w stanie mi to zrobic...
_________________
And the road becomes my bride
I have stripped of all but pride
So in her I do confide
And she keeps me satisfied
Gives me all I need
http://www.bikepics.com/members/mikur1/
http://www.polskajazda.pl...77&opcja=detail
 
 
     
hubertbaran 


Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 4458
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2006-10-08, 10:01   

przerywazodpda jest zbyt mało dokładny, czujnik mozna zrobic samemu;) tak jest schemat tarczy czujnika i płytki.
_________________
Sex, tanie wino i Disco polo! Szatan jest wielki YEAH !

Werpach:
"Komuna wróciła"
 
 
     
MIKU 
Some kind of Monster

Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 33
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 14
Skąd: Cianowice
Wysłany: 2006-10-08, 13:11   

A do standartowego DDRowskiego Impulsatora nie podejdzie??
_________________
And the road becomes my bride
I have stripped of all but pride
So in her I do confide
And she keeps me satisfied
Gives me all I need
http://www.bikepics.com/members/mikur1/
http://www.polskajazda.pl...77&opcja=detail
 
 
     
eMZetkowicz 


Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy
Wiek: 39
Dołączył: 09 Gru 2004
Posty: 706
Skąd: Sanok
Wysłany: 2006-10-08, 13:42   

Wszystko można dopasować aby podeszło ale to już leży w kwesii konstruktora, jak o to zadbał to chwałą mu, jak nie to kicha...
_________________
eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
 
 
     
hubertbaran 


Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 4458
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2006-10-08, 17:24   

powiem szczerze zapłon był projektowany do WSK wiecraczej nikt o to niezabał...ale mysle ze dało by sie go odpowiednio przerobic;)
_________________
Sex, tanie wino i Disco polo! Szatan jest wielki YEAH !

Werpach:
"Komuna wróciła"
 
 
     
eMZetkowicz 


Motocykl: MZ ETZ 251e / 250A
Pomógł: 15 razy
Wiek: 39
Dołączył: 09 Gru 2004
Posty: 706
Skąd: Sanok
Wysłany: 2006-10-08, 17:27   

Jeśli był dostosowany do przerywacza poląconego z masą(klaszyczna instalacja z minusem na masie) to powinien współpracować z impulsatorem typu a, czyli tym najpopularniejszym...
_________________
eine Melodie auf alle Strassen: MZ!!!
MOTORRADWERK ZSCHOPAU
 
 
     
MIKU 
Some kind of Monster

Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 33
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 14
Skąd: Cianowice
Wysłany: 2006-10-08, 17:48   

Mam ten impulsator u siebie... eMZetkowicz, jesli mozesz to luknij na ten schemat i powiedz co i jak zebym to sobie rozkminil przed dostarczeniem schematu do typa...
_________________
And the road becomes my bride
I have stripped of all but pride
So in her I do confide
And she keeps me satisfied
Gives me all I need
http://www.bikepics.com/members/mikur1/
http://www.polskajazda.pl...77&opcja=detail
 
 
     
mariusz256 

Motocykl: WSK 125
Dołączył: 15 Mar 2008
Posty: 36
Skąd: Stobierna k/Rzeszowa
Wysłany: 2008-03-16, 10:27   

witam, jestem nawy na forum i zamierzam sobie taki regulator zapłonu zbudować i chce zapytać czy to już ktoś testował i jakie są efekty :?: ? :? . Jeśli nie działa tak jak być powinno to się będę musiał podjąć się budowy we własnym zakresie. Jestem elektronikiem i znam "Bascom AVR" na poziomie bardzo dobrym. Zapłon będę budował z myślą o MZ ETZ 250 i WSK 125. Proszę niech ktoś się wypowie jak to działa.



pozdrawiam
 
 
     
hubertbaran 


Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 4458
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2008-03-16, 11:15   

Działa dobrze, lezy jednak narazie u mnie na półce. Stobierna hmm... blisko do mnie w razie czego pisz dam ci kontakt do twórcy zapłonu.
_________________
Sex, tanie wino i Disco polo! Szatan jest wielki YEAH !

Werpach:
"Komuna wróciła"
 
 
     
20abf 

Motocykl: ts 350
Dołączył: 08 Sty 2014
Posty: 1
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2014-01-11, 22:37   

Panowie, wiecie jak wykonać tą tarczę kodową? wiem, że co 45 stopni i dodatkowo 10 stopni po GMP. Może ktoś wykonał już ten zapłon?
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-21, 16:17   

Witam Panowie!

Pracuję nad własną konstrukcję takiego urządzenia od prawie roku. Obecnie jestem w fazie testów i miniaturyzacji urządzenia. Stanowisko do testowania zapłonów ze zmiennym wyprzedzeniem skonstruowałem na pracę mgr , którą obroniłem w lipcu. Teraz rozwijam już tylko samo urządzenie. Zarówno moduł i impulsator wykonałem sam. Na tą chwilę nie da się jeszcze tego porządnie zamontować w motocyklu. Najważniejsze jest to, że działa i można odczytać zmienne wyprzedzenie za pomocą lampy stroboskopowej. Poniżej fotka mojego domowego stanowiska badawczego.

_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
dex 


Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy
Wiek: 39
Dołączył: 13 Cze 2008
Posty: 1053
Skąd: Wawa - Zamość
Wysłany: 2014-11-21, 16:23   

Qbol50, na jakiej podstawie dobierzesz wyprzedzenie do obrotów?
_________________
Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie...
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-21, 18:26   

dex napisał/a:
Qbol50, na jakiej podstawie dobierzesz wyprzedzenie do obrotów?


Znając prędkość obrotową mogę obliczyć czas obrotu wału o określoną wartość stopni. Stworzyłem kilkanaście przedziałów prędkości obrotowych w których występują różne wyprzedzenia. Wyprzedzenia odczytałem z mapy zamieszczonej w temacie ;)
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-22, 19:07   

Fotka iskierki ;)
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 37
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2023
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2014-11-22, 23:30   

A jak rozwiązałeś problem z niejednorodnością obrotu? Gwałtownym przyśpieszaniem czy hamowaniem silnika? Wiele sygnałów czy programowo?
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-23, 00:10   

Na obrót przypada jeden sygnał. Bardzo ważne jest precyzyjne umieszczenie czujnika zgodnie z założeniem przyjętym w programie. Bez tego wszystkie wykonane przeze mnie obliczenia i opóźnienia wprowadzone w programie stają się bezużyteczne. Duży nacisk kładę na program dlatego gotowe urządzenie można podłączyć pod komputer I wprowadzić zmiany.
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5274
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2014-11-23, 01:44   

Cytat:
gotowe urządzenie można podłączyć pod komputer I wprowadzić zmiany.
To już duży plus, ale nie rozumiem jednego
sIaj napisał/a:
problem z niejednorodnością obrotu?
możesz objaśnić? z tego co wiem obrót to 360* licząc wyprzedzenie dla silnika MZ czyli 2.6-2.8 mm przed gmp i przetwarzając na stopnie OWK jest to 21* dla silników 125 oraz 250 ccm pojemności przed GMP gdzie widzisz wpływ niejednorodności obrotu przy zapłonie elektronicznym przedstawionym przez kolegę Qbol50 czy też przy zapłonie własnej produkcji? skoro to zapłon elektroniczny z czujnikiem halla o możliwości komputerowej regulacji w to nie ma na niego wpływu nawet wyeksploatowane ułożyskowienie układu korbowego czyli tak zwane potocznie luzy na wale więc dlaczego wspominasz o niejednorodności OWK? To nie platynki gdzie znaczny wpływ miały luzy na łożyskach głównych wału korbowego gdzie iskra następowała kiedy tylko chciała bo wał gibał się na boki jak pijany kazik. Możesz jakoś objaśnić o co Tobie chodzi?
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 37
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2023
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2014-11-23, 08:56   

Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem a mój to różnica konstrukcyjna, u mnie sygnał zapłonu jest odpowiedzią na zmianę położenia zgodną z pozycją wału bez obliczania. Tutaj masz obliczanie czasowe przyszłości - od danej pozycji liczysz wyprzedzenie na podstawie obrotów.
To nie chodzi o zużyte łożyska itd. silnik spalinowy nie kręci się jednorodnie, tzn. jakbyś podzielił obroty na porcje to w różnych porcjach masz różne przyśpieszenie wału. Różnica pomiędzy obrotem pierwszym a drugim może być znaczna, w silniku elektrycznym tego praktycznie nie ma.
Dlatego może się zdarzyć że iskra wypadnie w innym miejscu niż powinna, chociaż czasowo się wszystko zgadza. Ten problem wychodzi dopiero przy testowaniu układu na silniku. Oczywiście są to sytuacje skrajne.
Ja swojego jeszcze nie uruchomiłem, na razie nie ma czasu a zobaczymy co z tego wyjdzie.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
elektryk111 
agroturysta


Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy
Wiek: 48
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 471
Skąd: żarnowiec n/pilicą
Wysłany: 2014-11-23, 09:20   

Cytuję z książki"Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych".


-Prędkość obrotowa ipunkt odniesienia(położenie wału korbowego)są najważniejszymi informacjami dla urządzenia sterującego.


A obok narysowane jest koło zębate(na wale korbowym)z kilkudziesięcioma ząbkami i czujnikiem magnetycznym.
Temat jest ekstremalnie skomplikowany a w przypadku jednocylindrowca bez czujnika na wale,czujnika podciśnienia i mapy stworzonej specjalnie dla konkretnego typu mz niema szans ,bo grożą problemy ze spalaniem stukowym.
_________________
To smutne,że głupcy są tak pewni siebie,a ludzie mądrzy są tak pełni niepewności.
Bernard Russel
http://www.youtube.com/watch?v=XPfiy1xPUzs
https://www.youtube.com/w...Q?v=oZr1cxPYP-A
http://www.youtube.com/watch?v=Ouf151l7mSs
https://www.youtube.com/watch?v=bz5UCRluJnY
 
     
Qbol50 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 3 razy
Wiek: 33
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 137
Skąd: Poznań/Luboń
Wysłany: 2014-11-23, 14:02   

W nowoczesnych silnikach wygląda to mniej więcej tak jak to opisał elektryk111. Dodatkowo stosuje się jeszcze czujnik spalania stukowego. W takim układzie nie występuje konkretna mapa zapłonowa lecz jest ona aktywna. Oznacza to, że wyprzedzenie zapłonu jest zwiększane do momentu wystąpienia zalążka spalania stukowego. Jeśli czujnik to wykryje to zapłon jest momentalnie opóźniany. Mając tak zaawansowaną aparaturę możemy odczuć wzrost mocy silnika po wlaniu benzyny o większej liczbie oktanowej, ponieważ układ sterowania sam dopasuje do niej mapę zapłonową.

Wracając do tematu: Moje urządzenie oblicza prędkość obrotową silnika gdy tłok znajduje się 45 stopni przed GMP. Przykładowo przy prędkości 1150 obr/min czas od uzyskania impulsu do momentu wystąpienia zapłonu wynosi 3,62 ms. Czy silnik jest w stanie zwiększyć znacząco swoją prędkość w tak krótkim czasie? Nawet jeśli byłaby to wartość 100-200 obr/ min (co jest niemożliwe) to nadal nie wpływa to na pracę układu.

sIaj Masz rację, że wszystko wyjdzie podczas testów na silniku. Na tą chwilę nie ma co gdybać. Jednak obliczanie prędkości chwilowej byłoby bezcelowe, ponieważ zmienia się ona w znacznym stopniu np podczas zapłonu dochodzi do nagłego przyspieszenia a przy sprężaniu do hamowania. Dlatego należy ją w pewien sposób uśrednić. Bardzo dokładne pomiary wykorzystywane są przy synchronizacji wtrysku z układem zapłonowym. Ja na szczęście nie muszę przejmować się wtryskiem :D . Może kiedyś się tym zajmę :P .Na pewno będę musiał jeszcze popracować nad programem gdy zamontuję urządzenie do motocykla.
_________________
MZ ETZ 250 84'
KTM LC4 660 SMC 04'
ROMET Ogar 205 86'
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 14