» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: sIaj
2010-11-04, 14:37
uklad stykowo-tranzystorowy duuuuzy problem
Autor Wiadomość
tomasz102 
V.I.P.


Motocykl: MZ ETZ 298e
Pomógł: 11 razy
Wiek: 35
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 1540
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2006-11-30, 23:27   

Qba napisał/a:
zamontowałbym to ale mam elektronika


hehe kuba, ten moduł to taka "biedna wersja elektronika" więc się ciesz ze masz e, ale ja to zrobiłem bo dojźe że dałem tyle za to co za nowy kondesator to jeszcze super działa.
_________________
w garażu: MZ ETZ 250 , Kawasaki 440 LTD, Renault 19. "Życie się kręci powyżej czterech tysięcy."
Tomek, stopka!
 
 
     
intr 


Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy
Wiek: 40
Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 2022
Skąd: Międzychód
Wysłany: 2006-12-08, 13:00   

Ja powiem tak, to że etka tak świetnie pracuje to zasługa precyzji w ustawieniu zapłonu a nie samego modułu... Układzik pomaga jedynie w osiągnięciu idealnych warunków pracy (precyzji w ustawieniu) i troszeczkę poprawia pracę na wolnych obrotach... Tomasz, zobaczysz na trasie... Maszyna dostanie nowego ducha... :)
_________________
Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr)
 
     
szatri 


Motocykl: etz 251
Pomógł: 2 razy
Wiek: 37
Dołączył: 28 Lut 2007
Posty: 138
Skąd: ZAMOŚĆ
Wysłany: 2007-05-07, 20:12   

Ja mam troszkę inny układ, jeszcze do nie przetestowałem bo nie mam na czym chwilowo. Wiem że jest to typowy samochodowy ale w mz też powinien dać radę.
Daję opis i schemat dla zainteresowanych:


Tradycyjny układ zapłonowy z przerywaczem mechanicznym ma liczne wady: styki ulegaja wypaleniu, konieczne jest okresowe ustawianie ich odstępu, energia iskry zmienia się z prędkością obrotową silnika. Zainstalowanie elektronicznego modułu zapłonowego nie tylko zapobiegnie powyższym mankamentom, ale również ułatwi rozruch zimnego silnika i poprawi spalanie dzięki stałości parametrów iskry w dużym zakresie obrotów.

Jak widać rolę klucza załączającego pierwotne uzwojenie cewki spełnia tranzystor T2, zabezpieczony przed napieciem samoindukcji przez diody ZD1, ZD2 i kondensator C1. Sterowanie T2 zapewnia inwerter zrealizowany na T1. Impulsy wejściowe pobierane są z istniejącego przerywacza mechanicznego, ale pracuje on w bardzo komfortowych warunkach - przełącza mały prąd płynący przez R1, co owocuje brakiem jakichkolwiek przepięć wypalających styki.
------ Montaż zaczynamy od wyboru, czy układ będziemy montować w "pająku", czy zaprojektujemy płytkę drukowaną. W drugim przypadku trzeba wziąć pod uwagę wymiary radiatora i obudowy. Radiator może być mniejszy niż ten na zdjęciu, a problem szczelności obudowy łatwo rozwiązać zalewając gotowy układ żywicą (mój działa bezawaryjnie od trzech lat, i dobrze, bo rozebranie było by dość trudne). Na radiatorze mocujemy tranzystor T2, ale również oporniki R1 i R2, bo jak nietrudno obliczyć wydzieli się na nich sporo ciepła. Uwaga: należy albo izolować elektrycznie T2 od radiatora (łatwiej), albo cały radiator od masy samochodu (trochę trudniej). Wszelkie połączenia lutowane muszą być wykonane starannie - zimne luty bardzo lubią o sobie przypominać np. na 10 stopniowym mrozie. Podłączenie modułu nie nastręcza trudności:
- punkt "+12V" dołączamy do "gorącego" zacisku cewki zapłonowej, gdzie napięcie pojawia się po przekręceniu kluczyka,
- punkt "cewka" dołączamy do drugiego zacisku cewki zapłonowej, który dotychczas połączony był z przerywaczem,
- punkt "przerywacz" łączymy z kabelkiem idącym do aparatu zapłonowego, który odłączyliśmy piętro wyżej,
- punkt "masa" łączymy.........wiadomo gdzie :-)
------ Jeszcze raz sprawdzamy połączenia i odpalamy silnik. Jeżeli się udało, to zasłużyliśmy na sławę po wsze czasy, a jeśli nie, zabieramy się do sprawdzenia wszystkiego raz jeszcze. Na koniec dodam tylko, że po założeniu modułu przestawiłem zapłon na wcześniejszy, zresztą silnik zachowuje się stabilnie w dużym zakresie zmienności kąta wyprzedzenia zapłonu, ale z drugiej strony ustawienie przy pomocy lampy stroboskopowej, a tym bardziej przy użyciu miernika kąta rozwarcia styków będzie obarczone błędem.
------ W niektórych samochodach w szereg z cewką zapłonową włączony jest rezystor, punkt "+12V" modułu należy podłączyć przed nim (od strony stacyjki). Na schemacie instalacji Fiesty mk1 istnieje taki rezystor, ale w moim samochodzie go nie ma.

T1 - BC 337-25 (2N2219)
T2 - TIP 162 (BUX 30)
D1..D4 - 1N4005
ZD1,ZD2 - dioda Zenera 150V/1.3W
R1 - 220 Ohm/2W
R2 - 150 Ohm
R3 - 47 Ohm/5W
R4 - 100 Ohm
C1 - 220nF/630V
obudowa, radiator, przewody
 
 
     
michal54_87 
Zlotowicz
.....

Motocykl: cbr900,latajacamz175
Wiek: 36
Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 256
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2007-05-07, 23:59   

daje to cos ze lepiej chodzi etka??
 
 
     
tomasz102 
V.I.P.


Motocykl: MZ ETZ 298e
Pomógł: 11 razy
Wiek: 35
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 1540
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2007-05-08, 14:40   

naprawde róznica jest kolosalna (równa praca i stała iskra niezależnie od obrotów) i kolejny plus to to że nei masz kondesatora.

A cena, śmieszna jakięs 11-12zł z obudową. :grin:
_________________
w garażu: MZ ETZ 250 , Kawasaki 440 LTD, Renault 19. "Życie się kręci powyżej czterech tysięcy."
Tomek, stopka!
 
 
     
wiktor 

Motocykl: mam ich 14 :P
Wiek: 31
Dołączył: 15 Lip 2006
Posty: 45
Skąd: starachowice
Wysłany: 2007-05-08, 14:56   

macie wzór płytki do tego schematu wyżej ??
_________________
w mojej stajni :
-yamaha virago 535
-awo 425 s
-awo 425s
-awo 425 s przechodzi renowacje
-wfm m06
-wfm m06
-wsk 175
-wsk 175
-simson sr2
-komar 1
-komar 1
-simson sr1
-jawka skuter
-awo 425 s spalone :(
 
 
     
KingNothing 
V.I.P.

Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 37
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 363
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-05-08, 15:30   

Ja się wtrącę, nie wiem czy intr o tym wspomina na stronce, ale przez ten tranzystor płynie spory prąd i wydziela się na nim sporo ciepła, więc ważne jest, żeby obudowa do której pakujecie układ nie była hermetycznie zamknięta. Na tym polegał mój pierwszy błąd przy budowie tego układu ;)
_________________
http://www.bikepics.com/members/KingNothing/
 
 
     
tomasz102 
V.I.P.


Motocykl: MZ ETZ 298e
Pomógł: 11 razy
Wiek: 35
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 1540
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2007-05-08, 17:50   

to prawda, ale ja mam tak jebitny radiator że temp mi nei straszna a poza tym dałem ten moduł pod siedzeniem pod diodami i przepływ powietrza też jest.
_________________
w garażu: MZ ETZ 250 , Kawasaki 440 LTD, Renault 19. "Życie się kręci powyżej czterech tysięcy."
Tomek, stopka!
 
 
     
Ciowiec 


Motocykl: MZ TS 150 simek KR51
Pomógł: 10 razy
Wiek: 36
Dołączył: 31 Gru 2005
Posty: 275
Skąd: podkarpacie
Wysłany: 2007-05-08, 20:05   

a ja mam problem z modułem zapłonowym - zakupiłem go na allegro od kolegi [b]Robinsona[b] - wszystko cycuś glancuś, tylko gdy włączam światła, to silnik na chwilę mi gaśnie..........Tak się dzieje, gdy np. na skrzyżowaniu włączę kierunek i wcisnę sprzęgło - przy obrotach biegu jałowego i dużym obciążeniu prądem silnik w ogóle gaśnie...
wie ktoś o co w tym wszystkim chodzi? dodam tylko, że wcześniej było ok.....
dzięki
 
 
     
wojciech944 

Motocykl: ETZ 250/300
Pomógł: 35 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Sie 2005
Posty: 1491
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2007-05-08, 22:25   

na tranzystorze wydziela sie 2 - 2,5 W więc radiatorem wystarczy ze bedzie kawałek blaszki, moze tez byc przyklejony bezpośrednio do plastikowej obydowy.
 
     
szatri 


Motocykl: etz 251
Pomógł: 2 razy
Wiek: 37
Dołączył: 28 Lut 2007
Posty: 138
Skąd: ZAMOŚĆ
Wysłany: 2007-05-09, 01:10   

Moja taka mała sugestia by tranzystor wyprowadzić na kabelkach z obudowy i przykręcić go do ramy(oczywiście izolując go elektrycznie) lub do radiatora.
_________________
Fotki mojej mztki 251
 
 
     
Nostradamus 

Motocykl: kilka ich jest
Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 03 Maj 2006
Posty: 262
Skąd: Zaleszany
Wysłany: 2007-05-09, 13:07   

hmmm zabardzo nie zrobisz tak bo byś musiał dawać przekładki mikowe albo silikonowe bo - jest właśnie na ramie, a na dupie tego tranzystora jest chyba DREN jeśli dobrze pamietam
_________________
http://bikepics.com/members/nostradamus/03fazer/

http://polskajazda.pl/Mot...0%20Fazer/14596

http://www.bikepics.com/m...damus/85etz250/

http://polskajazda.pl/Motocykle/MZ/ETZ,250/13660
 
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2007-06-30, 18:03   

witam
ja dziś zrobiłem sobie taki moduł :grin: na podstawie schematu parafki, który był zamieszczony na stronie : http://hoth.amu.edu.pl/~intr/ i wszystko robiłem według zamieszczonego tam opisu (nie wiem dokładnie kogo ta strona ale wydaje mi się że Nostradamusa). w poniedziałek kupie jeszcze radiator i obudowę i zobaczymy co z tego będzie. mam dużą nadzieję że będzie wszystko ok.
pozdrawiam
PS. 11 kwietnia miałem mały krasz zdjęcia tutaj: http://www.kppsp.zwolen.pl/ w dziale "Akcje ratownicze" ale moja kochana mz etz 150 już odbudowana :mrgreen:
 
     
tomasz102 
V.I.P.


Motocykl: MZ ETZ 298e
Pomógł: 11 razy
Wiek: 35
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 1540
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2007-06-30, 22:08   

to jest strona intr'a.

Co do modułu to naprawde warto to robić, ja narazie odpuszcze sobie bo i tak przerobie na elektronika.
_________________
w garażu: MZ ETZ 250 , Kawasaki 440 LTD, Renault 19. "Życie się kręci powyżej czterech tysięcy."
Tomek, stopka!
 
 
     
Huberto 
Renegat


Motocykl: Made in DDR
Pomógł: 46 razy
Wiek: 34
Dołączył: 21 Lut 2006
Posty: 1614
Skąd: Szczytno
Wysłany: 2007-06-30, 22:42   

:spam: motomw, ładnie przydzwoniłeś w tego audika :| chyba Ci pajac wymusił? :???:
_________________
TS 250 1973r. była piękna ETZ 250e...

"Ssanie.... bez ssania...."
 
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2007-07-01, 00:00   

dzięki za poprawę tomasz102 i od razu zwracam honor intra- fajna stronka.
ja na razie robię ten tranzystorowy a jeżeli nie wypali to poszukam oryginalnego elektronicznego do MZ.
a co do tego wypadku tak, to było wymuszenie. chłopaczek 18 lat -dostał autko od tatusia na urodziny. mam nadzieję że nikogo nie zabije :!:
pozdrawiam posiadaczów MZ. MZ IS BACK!!!
 
     
SAke 
Pogromca Mitów! :)


Motocykl: VFR 800Fi
Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Mar 2005
Posty: 1019
Skąd: Żyraków / Dębica
Wysłany: 2007-07-01, 10:12   

motomw, Dostałes jakies odszkodowanie?;>
_________________
http://www.polskajazda.pl...600,WSK,125/394
 
 
     
motomw 
The Best Of MZ


Motocykl: XJ 900 S Diversion
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 42
Skąd: Zwoleń
Wysłany: 2007-07-01, 11:47   

Z odszkodowaniem to nie taka łatwa sprawa SAke, 14 kwietnia był rzeczoznawca z PZU, zrobił fotki i pojechał. jakiś tydzień temu dostałem zawiadomienie z policji kto jest sprawcą(3 miesiące im to zajęło!!) i czekam nadal na decyzję ubezpieczyciela, który nie kwapi się z wydaniem orzeczenia. przy etce miałem kufer centralny, dość drogi, unikalną owiewkę przednią której 2 lata szukałem i w końcu z Niemiec ją ściągnąłem za 50 euro, a na głowie kask Uwex Boss - 600PLN -który się rozpadł, nie wiem co na to PZU. jak nie będą chcieli dać takiej sumy która pokryje remont + dodatki do moto, to zostaje jedynie droga sądowa.
 
     
Poszy150 


Motocykl: MZ ETZ 150x
Pomógł: 17 razy
Wiek: 34
Dołączył: 19 Cze 2007
Posty: 711
Skąd: Łodygowice
Wysłany: 2007-07-01, 22:31   

z ubezpieczycielami to już tak jest... Ty im kasę płać a oni Ci najlepiej nic... jja coprawda nie miałem wypadku na motocyklu, ale w zeszłe wakacje też mialłem mały wypadek, urwał mi się łańcuch od piły mechanicznej, jak ciąłem drzewo oczywiście. uszkodziło mi wszystkie 5 palców w lewej ręce (poprzecinało nerwy i ścięgna. rechabilitacja trwała do maja tego roku, a ubezpieczyciel dał mi 650 zł, ponieważ "uszczerbek na zdrowiu nie był aż tak znaczący". Więc też z ubezpieczycielami mam małe doświadczenie...
 
 
     
michal54_87 
Zlotowicz
.....

Motocykl: cbr900,latajacamz175
Wiek: 36
Dołączył: 28 Lut 2006
Posty: 256
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2007-07-01, 23:14   

to nie wiem co to byl za kask za 600 zl jak sie rozpadl chyba ze tylko sie troszke uszkodzil
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 14