Przekaźniki w MZ - usprawnienie działania oswietlenia |
Autor |
Wiadomość |
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2011-10-28, 13:03
|
|
|
Mam taki pomysł żeby zamiast tych przekaźników zastosować wysoko-prądowe tranzystory MOSFET, mają one rezystancje rzędu 4m Om i przez to moc strat na nich jest bardzo mała, zwłaszcza przy prądach rzędu 10A a przecież światła MZ nie pociągną więcej niż 5A na jedno włókno. Jakie z tego korzyści? Przede wszystkim wszystko będzie wielkości jednego przekaźnika, nie ma żadnej mechaniki, można też łatwo zamontować automat do świateł mijania. Koszty wykonania będą pewnie trochę większe niż w przypadku przekaźników, bo tranzystory kosztują kilka razy więcej ale nie są to pieniądze aż tak ogromne żeby nie można było sobie na to pozwolić.
Co Wy na to? |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
ETZPOWER94
ETKOWICZ
Motocykl: 7x MZ, cross,pony m2
Pomógł: 21 razy Wiek: 29 Dołączył: 29 Cze 2011 Posty: 895 Skąd: Okolice Lubartowa
|
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2011-10-28, 15:40
|
|
|
Da to samo co przekaźnik ale winno być mniej podatne na awarie, nie ma styków - nie ma wypalania. Może być też mniejsze przez co łatwiej będzie upchnąć w lampie. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
nicek27
Janka najmłodszy
Motocykl: Elefant 750
Pomógł: 8 razy Wiek: 33 Dołączył: 22 Wrz 2008 Posty: 336 Skąd: Frankfurt/M
|
Wysłany: 2011-11-30, 22:09
|
|
|
Zapoznałem się z całym tematem. Zaraz po nowym roku startuje.
Co wy na to, gdyby zamiast ciągnąć kabel z AQ, podłączyć się pod regler tam, gdzie wychodzi PLUS do rozrusznika? Kabel dający napięcie przekaźnikowi miałby wtedy 20-30cm.
|
_________________ Cagiva Elefant 944ie Lucky Explorer
https://picasaweb.google.com/107252283990395642670/CagivaElefant7506B
Podczas jazdy zepsuć może się tylko pogoda!
Cagiva Elefant 650 86`
Yamaha XT 600 Tenere 87`
Honda XL250S 82`
Brakuje ładnej ETZ. Najlepiej 251 na elektroniku. |
|
|
|
|
saska251
Pogromca Trabantów
Motocykl: ETZ300, Z400, CB500
Pomógł: 41 razy Wiek: 45 Dołączył: 09 Cze 2006 Posty: 2286 Skąd: Wrocław - ale sercem Warszawa
|
Wysłany: 2011-12-01, 08:30
|
|
|
Z regulatora ci wychdzi kabel do rozrusznika?? |
_________________ Zdrowaś turbino, powietrzaś pełna, gaz z Tobą.
Błogosławionaś Ty, między kolektorami i błogosławiony owoc żywota twojego - moment.
Święta turbino, matko mocy, módl się za nami wolnymi, teraz i w godzinę braku wachy. AMEN. |
|
|
|
|
nicek27
Janka najmłodszy
Motocykl: Elefant 750
Pomógł: 8 razy Wiek: 33 Dołączył: 22 Wrz 2008 Posty: 336 Skąd: Frankfurt/M
|
Wysłany: 2011-12-01, 17:33
|
|
|
saska251 napisał/a: | Z regulatora ci wychdzi kabel do rozrusznika?? |
Tak. Wiadomo jeszcze przechodzi przez ten przekaźnik. Taka przeróbka.
|
_________________ Cagiva Elefant 944ie Lucky Explorer
https://picasaweb.google.com/107252283990395642670/CagivaElefant7506B
Podczas jazdy zepsuć może się tylko pogoda!
Cagiva Elefant 650 86`
Yamaha XT 600 Tenere 87`
Honda XL250S 82`
Brakuje ładnej ETZ. Najlepiej 251 na elektroniku. |
|
|
|
|
brozek
Motocykl: GPZ 500s, ETZ 250
Pomógł: 2 razy Wiek: 31 Dołączył: 14 Lis 2010 Posty: 85 Skąd: Jarosław
|
Wysłany: 2012-03-31, 10:02
|
|
|
Mógłby ktoś jeszcze raz wrzucić schemat podłączenia tych przekaźników w MZ? bo nie mogę sobie tego wyobrazić |
_________________
|
|
|
|
|
Awers
Zlotowicz
Motocykl: MZ ETZ 251e '91
Pomógł: 10 razy Wiek: 43 Dołączył: 06 Lis 2005 Posty: 926 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2012-05-07, 19:45
|
|
|
Jak chcesz zrobić światło mijania na przekaźnik to po prostu kup przekaźnik typ 540 i na nim masz schemat podłączenia. Jak kapujesz, o co w tym chodzi i jak to działa to nie będziesz miał żadnych problemów. |
_________________ W stronę celu
http://forum.mz-klub.pl/a...php?user_id=527 |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2014-02-18, 11:01
|
|
|
Odkop, ponieważ robię układ sterowania świateł dla pewnego jego mościa to myślę nad ożywieniem pomysłu z tranzystorami zamiast przekaźników.
Założenia to:
- taka sama praca jak w przypadku przekaźników, jednak z dużo mniejszym prądem potrzebnym do sterowania. Strata na złączu podobna do przekaźnika.
- możliwość wysterowania zakresem napięcia lub sygnałem wejściowym - czyli np. włączenie świateł mijania przy napięciu powyżej 13V lub jeżeli na danym wejściu pojawi się napięcie. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
dex
Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy Wiek: 39 Dołączył: 13 Cze 2008 Posty: 1053 Skąd: Wawa - Zamość
|
Wysłany: 2014-02-18, 14:31
|
|
|
Pomysł ciekawy, ale czy dobry?
Dokładać elektronikę tam, gdzie nie jest potrzebna?
Przecież prąd cewki przekaźnika to śmieszna wartość, nawet jak dla prądnicy 6V, czyli zysk energetyczny pomijalny.
Do tego wzrost awaryjności, bo nigdy nie wiesz, jaki półprzewodnik kupisz i czy będzie odporny na zwarcie w obwodzie.
Do tego, niech Ci się z nim stanie cokolwiek w trasie.
Przekaźnik dostaniesz dużo szybciej, niż jakikolwiek półprzewodnik, że o czasie wymiany nie wspomnę.
A załączanie...
Ja w Toffiku wysterowałem przekaźnik od świateł mijania, z kontrolki ładowania.
Jak pojawia się napięcie z altka, to światło automatycznie się zapala.
Gdy ładowanie padnie, światło gaśnie.
No chyba, że zbudujesz układ impulsowy i dasz użytkownikowi możliwość ograniczenia mocy w czasie jazdy w dzień. Wtedy to będzie spora zaleta.
Moim zdaniem, jeśli układ ma działać wyłącznie dwu-stanowo, to będzie przerost formy nad treścią. |
_________________ Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie... |
|
|
|
|
benzyne daj
Motocykl: MZ ETZ250,SimsonS51
Dołączył: 27 Sie 2013 Posty: 12 Skąd: SRC
|
Wysłany: 2014-10-22, 08:42
|
|
|
Witam, mógłby ktoś wrzucić schemat jak podłączyć te dwa przekaźniki?
Pozdrawiam |
|
|
|
|
dex
Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy Wiek: 39 Dołączył: 13 Cze 2008 Posty: 1053 Skąd: Wawa - Zamość
|
Wysłany: 2014-10-22, 09:25
|
|
|
Poniżej masz schemat.
Musisz znaleźć miejsce na przekaźniki.
Jeśli się zmieszczą, to najlepiej w lampie, dlatego dobrze jest kupić przekaźniki samochodowe mikro, np. takie:
http://www.mpartner.com.p...products_id=671
Przewód z aku pociągnij nowy, o przekroju 2x4mm2 z masy prosto na kostkę żarówki i z plusa przez bezpiecznik 15A na styki 30 obu przekaźników.
Ze starej kostki H4 kable podłączasz na przekaźniki:
- masę na wyjścia nr 85 obu przekaźników
- plus drogowych na wyjście 86 jednego
- plus mijania na wyjście 86 drugiego
- wyjścia 87 na nowa kostkę H4 adekwatnie mijania/drogowe |
_________________ Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie... |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2014-10-22, 15:48
|
|
|
dex napisał/a: | o przekroju 2x4mm2 z masy prosto na kostkę żarówki i z plusa przez bezpiecznik 15A | A dlaczego taki duży przekrój? |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
dex
Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy Wiek: 39 Dołączył: 13 Cze 2008 Posty: 1053 Skąd: Wawa - Zamość
|
Wysłany: 2014-10-22, 17:02
|
|
|
Bo różnica w cenie żadna, a na 2,5mm2 będą dwa razy większe spadki napięcia.
Wiem, że to tylko 0,25V, ale jak już robić, to solidnie |
_________________ Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie... |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2014-10-22, 17:16
|
|
|
Tak, tylko że zaciśnięcie złącza na 4mm2 wymaga już konkretnej zaciskarki aby miało to jakiś sens.
Po za tym dla 2.5mm2 będzie spadek ok. 0.13V na odcinku do reflektora, na prąd 5A. Rezystywność ok. 0.008736 (130cm).
Najważniejsze to odciążenie stacyjki i przełączników bo na stykach są największe spadki.
Oczywiście każdy zrobi jak zechce. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
benzyne daj
Motocykl: MZ ETZ250,SimsonS51
Dołączył: 27 Sie 2013 Posty: 12 Skąd: SRC
|
Wysłany: 2014-10-23, 13:42
|
|
|
Kurde nie wiem jak Wam dziękować
A czy mogą mi za kable posłużyć kable głośnikowe?
PS. Z tego co rozumiem to stacyjki nie muszę ruszać? |
|
|
|
|
dex
Motocykl: Toffik, XTZ 850 ST
Pomógł: 28 razy Wiek: 39 Dołączył: 13 Cze 2008 Posty: 1053 Skąd: Wawa - Zamość
|
Wysłany: 2014-10-23, 14:49
|
|
|
sIaj, sądzisz, że benzyne daj, ma jakąkolwiek zaciskarkę do konektorów?
Ja nigdy nie miałem, a wszystkie konektory zawsze lutuję na środkowych blaszkach, a duże zaginam małymi kombinerkami.
Nigdy zaciskarki nie miałem i doszedłem do takiej wprawy, że moje konektory (poza lutowanymi) wyglądają jak maszynowe
Obciążenia zawsze liczę dla max prądów, czyli dwa włókna jednocześnie w tym przypadku, a to już blisko 0,3V wychodzi.
Żeby nie namieszać młodemu.
benzyne daj, przyznaję, że łatwiej będzie założyć kabel 2x2,5mm2 i na tym kablu też będzie dobrze wszystko śmigać.
Na 4mm2 śmigałoby lepiej, ale to różnica, którą ciężko odczuć w normalnym użytkowaniu laikowi
Którego kabla byś nie użył, to i tak różnica w porównaniu do oryginału będzie kolosalna.
Odpowiadając na Twoje pytanie, dobrze rozumiesz.
Cały zabieg ograniczy się do:
-zainstalowania przekaźników np. w lampie
-obcięcia oryginalnej kostki H4 i podłączenia kabli do przekaźników (tak jak opisałem wyżej)
-podłączenia przekaźników do nowej kostki H4
-podłączenia nowych kabli z bezpiecznikiem do aku.
-KONIEC
I od tego momentu cieszysz się jak mysz do sera za każdym razem, gdy zapada zmrok i możesz zobaczyć efekty swojej pracy.
Reflektor MZ z dobrą żarówką H4 i nową instalacją, to jeden z lepszych reflektorów, jakie miałem okazję używać w motocyklach. |
_________________ Toffik czeka na więcej uwagi, Tenera wybiera się do makijażystki, a DEXFALIA bryka i co jakiś czas nóżkę złamie... |
|
|
|
|
benzyne daj
Motocykl: MZ ETZ250,SimsonS51
Dołączył: 27 Sie 2013 Posty: 12 Skąd: SRC
|
Wysłany: 2014-10-23, 15:38
|
|
|
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź
Zrobię to starannie, żeby niczego nie popierdzielić
A propo konektorów, to też je lutuje, tak jak napisałeś wcześniej.
Jeszcze raz bardzo dziękuję |
|
|
|
|
|