To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Napęd - Sprzęgło i biegi - zasada działania - MZ 150, MZ 250

Bartas - 2006-01-12, 20:18
Temat postu: Sprzęgło i biegi - zasada działania - MZ 150, MZ 250
Moze ktos wyjasnic dokladnie, na jakiej zasadzie dziala sprzeglo i biegi? tzn uklady przeniesienia napedu z walu, mechanizm wodzikow, itp, poprostu jak to wszystko dziala??
Mistrzu999 - 2006-01-12, 21:20

yyyy jakis mądry ludz to wymyslil i chwała mu ja ne mam pojęcia ;d
hubertbaran - 2006-01-12, 21:23

wiesz... troche skomplikowane to pytanie;)

Sprzegło wielo tarczowe mokre działa dizeki sile tarcia która jest zalezna od nacisku powierzchniowego oraz od materiału z ktrego wykonane sątarcze oraz przekładki, proces rozsprzęglania ułatwia olej. Odpowiedni i równomierny nacisk wywołują spręzyny. Skrzynia biegów jest przekładnia kłową stale zazebioną. Działa na zasadzie zsprzegania odpowienich sprzegieł kłowych, sterownikiem kół zebatych jest mechanizm zmainy biegu, w MZ bebenek z wyfrezowanymi rowkami w kształcie prostokąta. Wodziki łaczą koła przesuwne z mechanizmem przenosza duże obciażenia tylko podszas zmiany biegu (dlatego powinna byc ona mozliwie jak naj krutsza). Skrzynia potrzebuje stałego smarowania. W MZ jest ono dobre.

Konstrukcja koła zębatego;


Zęby koła zębatego maja zarys ewolwentowy(tak sie to pisze jak by co to poprawiać), Najczesciej piasta koła jest wykonan z materiału plastycznego natomiast sae zęby są utwardzane powierzchniowo. Jest kilka rodzajów kół zebątych w MZ najbardziej żucaja sie w oczy.. koła o zebach skosnych... oraz koła o zębach prostych.
Koła o zębach skośnych mogą przenośić większe obciazenia...jednak są chaląśliwe.



własciwie niewiem co jeszcze napisac...

Bartas - 2006-01-12, 21:28

chodzi mi o opisanie tego w stylu- jak wcisnie sie klamke sprzegla to .... nastepnie przesuniecie dzwigni powoduje cos tam itd, tak na chlopski rozum, zeby moc pozniej komus innemu wytlumaczyc :? ale z pelnym wyjasnieniem mechanizmow :? :D

[ Dodano: 2006-01-12, 21:29 ]
pytanie skomplikowane,ale juz kiesyd sie zastanawialem jak to wszystko dokladnie dziala :D

hubertbaran - 2006-01-12, 21:40

dla ułatwieniaprzyjmijmy ze sprzęgło pracuje w 3 fazach ...
1.klamka na zwykłej pozycji.
2. klamka w połowie wciśnięta
3.klamka do oporu.

faza 1...

sprzeglo jest zacisniete sprzegło własnie jest zcisniete, może przenosić moment napedowy;)

faza2
poruszyłeś mechnaizmem docisku...który w MZ składa sie z śruby o dużym skoku oraz docisku który dopiera sie do łożyska 16005.co powoduje naprezenie spręzyn, co następnie powoduje lekkie odsuniecie sie docisku tarcz.Sprzegło moze przenosić nieznaczny moment.

faza3

sprzegło maxymalnie wysprzeglone.... śruba mechanizmu wykonała pełny skok.
spręzyny są w dużym napięciu(dlatego nie trzymasie sprzęgła bez przyczyny). docisk tarcz jest maxymalnie od suniety tarcze nie sa dociskane miedzy przekłądka a tarcza występuje nieznaczne tarcie wywołane obecnościa oleju. Przyjmuje sie ze sprzęgło nie może przenosic zadnego momentu.


p.s. skrzynie buiegów opisze może ktoś inny?

tomasz102 - 2006-01-12, 21:50

hmm faktycznie pytanie żeś dowalił :lol: to tak w sumie to hubert wszystko napisał porządnie a jeżeli ci chodzi o cykl dzilania to tak:
jak naciskasz klamke sprzęgła to tarcze sprzęgłowe zaczynają trzeć i odcinają ten wał napędzający ten drugi wałek z zębami od biegów hmm yyy i dalej, tam między zębatkami biegów są takie pierścienie co hamują kręcące sie zębatki i wałek poto by nie uszkodzić i wyrównać oborty obu mechanizmów gdy wrzucasz bieg znowu się zazębiają na inne przełożenia i yyy jedziesz dalej :mrgreen:

p.s. nie wiem czy w MZ działa to na takiej zasadzie ale to jest popularna i w miare "prosta" konstrukcja :?

chudy - 2006-01-13, 17:36

olej w sprzęgle równiez je chłodzi ponieważ sprzęgło ma to do siebie ze lubi sie dosc szybko nagrzewac teoretycznie mozliwa jest praca sprzęgła bez oleju chyba ze orginalnie jest skonstruowane do tego ( wykonane z innych materiałów )
SAke - 2006-01-13, 17:54

[quote="tomasz102"]jak naciskasz klamke sprzęgła to tarcze sprzęgłowe zaczynają trzeć[/quote]
Nie chce nic mowic ale mi sie wydaje ze jak sie sprzegło wyciscnie to tarcie maleje dzieki czemu nie przenoszona jest siła...

hubertbaran - 2006-01-13, 18:41

chudy tak masz racje;)
tomasz102 - 2006-01-13, 21:37

SAke, jak puścisz klamke to wtedy zaciskają sie tak mocno że nie trą się i jedziesz a jak naciśniesz zaczynają się ślizgać o to mi chodziło :oops: :wink: :D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group