» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: sIaj
2009-10-16, 16:07
Sprzęgło i biegi - zasada działania - MZ 150, MZ 250
Autor Wiadomość
Bartas 
Turysta

Motocykl: Jest kilka
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 08 Lis 2004
Posty: 403
Skąd: Łabiszyn
Wysłany: 2006-01-12, 20:18   Sprzęgło i biegi - zasada działania - MZ 150, MZ 250

Moze ktos wyjasnic dokladnie, na jakiej zasadzie dziala sprzeglo i biegi? tzn uklady przeniesienia napedu z walu, mechanizm wodzikow, itp, poprostu jak to wszystko dziala??
_________________
Moje maszyny:
- Daimler Steyr Puch 175 SV 1957
- NSU OSB 251 Max (Standardmax) 1954
- DKW KS 200 1936
- DKW SB 200 1937
- DKW KS 200 1936 (niekompletny)
- coś współczesnego
Ostatnio zmieniony przez MZ Maxi Perwers 2006-09-13, 09:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
Mistrzu999 
Etz

Motocykl: Mz Etz 251,2x SIMSON
Wiek: 34
Dołączył: 29 Gru 2005
Posty: 50
Skąd: Poręba Śląskie
Wysłany: 2006-01-12, 21:20   

yyyy jakis mądry ludz to wymyslil i chwała mu ja ne mam pojęcia ;d
_________________
http://www.moto-team-poreba.blog.onet.pl/
 
 
     
hubertbaran 


Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 4458
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2006-01-12, 21:23   

wiesz... troche skomplikowane to pytanie;)

Sprzegło wielo tarczowe mokre działa dizeki sile tarcia która jest zalezna od nacisku powierzchniowego oraz od materiału z ktrego wykonane sątarcze oraz przekładki, proces rozsprzęglania ułatwia olej. Odpowiedni i równomierny nacisk wywołują spręzyny. Skrzynia biegów jest przekładnia kłową stale zazebioną. Działa na zasadzie zsprzegania odpowienich sprzegieł kłowych, sterownikiem kół zebatych jest mechanizm zmainy biegu, w MZ bebenek z wyfrezowanymi rowkami w kształcie prostokąta. Wodziki łaczą koła przesuwne z mechanizmem przenosza duże obciażenia tylko podszas zmiany biegu (dlatego powinna byc ona mozliwie jak naj krutsza). Skrzynia potrzebuje stałego smarowania. W MZ jest ono dobre.

Konstrukcja koła zębatego;


Zęby koła zębatego maja zarys ewolwentowy(tak sie to pisze jak by co to poprawiać), Najczesciej piasta koła jest wykonan z materiału plastycznego natomiast sae zęby są utwardzane powierzchniowo. Jest kilka rodzajów kół zebątych w MZ najbardziej żucaja sie w oczy.. koła o zebach skosnych... oraz koła o zębach prostych.
Koła o zębach skośnych mogą przenośić większe obciazenia...jednak są chaląśliwe.



własciwie niewiem co jeszcze napisac...
 
 
     
Bartas 
Turysta

Motocykl: Jest kilka
Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 08 Lis 2004
Posty: 403
Skąd: Łabiszyn
Wysłany: 2006-01-12, 21:28   

chodzi mi o opisanie tego w stylu- jak wcisnie sie klamke sprzegla to .... nastepnie przesuniecie dzwigni powoduje cos tam itd, tak na chlopski rozum, zeby moc pozniej komus innemu wytlumaczyc :? ale z pelnym wyjasnieniem mechanizmow :? :D

[ Dodano: 2006-01-12, 21:29 ]
pytanie skomplikowane,ale juz kiesyd sie zastanawialem jak to wszystko dokladnie dziala :D
_________________
Moje maszyny:
- Daimler Steyr Puch 175 SV 1957
- NSU OSB 251 Max (Standardmax) 1954
- DKW KS 200 1936
- DKW SB 200 1937
- DKW KS 200 1936 (niekompletny)
- coś współczesnego
 
 
     
hubertbaran 


Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 4458
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2006-01-12, 21:40   

dla ułatwieniaprzyjmijmy ze sprzęgło pracuje w 3 fazach ...
1.klamka na zwykłej pozycji.
2. klamka w połowie wciśnięta
3.klamka do oporu.

faza 1...

sprzeglo jest zacisniete sprzegło własnie jest zcisniete, może przenosić moment napedowy;)

faza2
poruszyłeś mechnaizmem docisku...który w MZ składa sie z śruby o dużym skoku oraz docisku który dopiera sie do łożyska 16005.co powoduje naprezenie spręzyn, co następnie powoduje lekkie odsuniecie sie docisku tarcz.Sprzegło moze przenosić nieznaczny moment.

faza3

sprzegło maxymalnie wysprzeglone.... śruba mechanizmu wykonała pełny skok.
spręzyny są w dużym napięciu(dlatego nie trzymasie sprzęgła bez przyczyny). docisk tarcz jest maxymalnie od suniety tarcze nie sa dociskane miedzy przekłądka a tarcza występuje nieznaczne tarcie wywołane obecnościa oleju. Przyjmuje sie ze sprzęgło nie może przenosic zadnego momentu.


p.s. skrzynie buiegów opisze może ktoś inny?
 
 
     
tomasz102 
V.I.P.


Motocykl: MZ ETZ 298e
Pomógł: 11 razy
Wiek: 34
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 1540
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2006-01-12, 21:50   

hmm faktycznie pytanie żeś dowalił :lol: to tak w sumie to hubert wszystko napisał porządnie a jeżeli ci chodzi o cykl dzilania to tak:
jak naciskasz klamke sprzęgła to tarcze sprzęgłowe zaczynają trzeć i odcinają ten wał napędzający ten drugi wałek z zębami od biegów hmm yyy i dalej, tam między zębatkami biegów są takie pierścienie co hamują kręcące sie zębatki i wałek poto by nie uszkodzić i wyrównać oborty obu mechanizmów gdy wrzucasz bieg znowu się zazębiają na inne przełożenia i yyy jedziesz dalej :mrgreen:

p.s. nie wiem czy w MZ działa to na takiej zasadzie ale to jest popularna i w miare "prosta" konstrukcja :?
_________________
w garażu: MZ ETZ 250 , Kawasaki 440 LTD, Renault 19. "Życie się kręci powyżej czterech tysięcy."
Tomek, stopka!
 
 
     
chudy 
Zlotowicz


Motocykl: SUZUKI TL1000s
Wiek: 37
Dołączył: 16 Sie 2004
Posty: 250
Skąd: ozorków
Wysłany: 2006-01-13, 17:36   

olej w sprzęgle równiez je chłodzi ponieważ sprzęgło ma to do siebie ze lubi sie dosc szybko nagrzewac teoretycznie mozliwa jest praca sprzęgła bez oleju chyba ze orginalnie jest skonstruowane do tego ( wykonane z innych materiałów )
_________________
SUZUKI TL1000s loud pipes save lives
 
 
     
SAke 
Pogromca Mitów! :)


Motocykl: VFR 800Fi
Pomógł: 5 razy
Wiek: 35
Dołączył: 05 Mar 2005
Posty: 1019
Skąd: Żyraków / Dębica
Wysłany: 2006-01-13, 17:54   

[quote="tomasz102"]jak naciskasz klamke sprzęgła to tarcze sprzęgłowe zaczynają trzeć[/quote]
Nie chce nic mowic ale mi sie wydaje ze jak sie sprzegło wyciscnie to tarcie maleje dzieki czemu nie przenoszona jest siła...
_________________
http://www.polskajazda.pl...600,WSK,125/394
 
 
     
hubertbaran 


Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 4458
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2006-01-13, 18:41   

chudy tak masz racje;)
 
 
     
tomasz102 
V.I.P.


Motocykl: MZ ETZ 298e
Pomógł: 11 razy
Wiek: 34
Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 1540
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2006-01-13, 21:37   

SAke, jak puścisz klamke to wtedy zaciskają sie tak mocno że nie trą się i jedziesz a jak naciśniesz zaczynają się ślizgać o to mi chodziło :oops: :wink: :D
_________________
w garażu: MZ ETZ 250 , Kawasaki 440 LTD, Renault 19. "Życie się kręci powyżej czterech tysięcy."
Tomek, stopka!
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 15