To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - Dorabiamy sprężyny widelca teleskopów MZ ETZ 150/250/251

Marcin W. - 2014-02-14, 20:06
Temat postu: Dorabiamy sprężyny widelca teleskopów MZ ETZ 150/250/251
Witam
Bracia znów stanąłem przed dylematem czy kupić komplet sprężyn od "skośnookich" czy też wybrać inną droższą opcję...
Jako że stali towarzysze tego forum mnie znają wiedzą już w tym momencie co wybrałem... :lol:
Nie miałem pewności co do parametrów sprężyn ani użytego materiału z którego zostały wykonane, dlatego też wybrałem tą droższą ale lepszą myślę opcję...
Na te dorabiane dostałem mam nawet atest z parametrami i normami jakie posiadają i spełniają te dorabiane sprężyny. :ok2: Jak się sprawują relację zdam po ich zamontowaniu (ale to jeszcze jak to u mnie bywa jeszcze potrwa).
Na tą chwilę dorobiłem sprężyny do MZ ETZ 250.
Odbierając je dostarczyłem przy okazji jako wzór używane sprężyny do MZ ETZ 150 na które czekam aż zostaną zrobione...
Dane tych sprężyn można znaleźć w książce serwisowej MZ ETZ 150/250 i aby zaoszczędzić wam czasu na szukaniu podaje je poniżej:

Dane sprężyn teleskopów dla MZ ETZ 150

Długość - 527mm tolerancja w plusie i minusie - 4mm
średnica zewnętrzna- 25,6mm
średnica drutu- 3,6mm
ilość zwojów (razem)- 52,5
stała sprężyny - 3,12N/mm

Dane sprężyn teleskopów dla MZ ETZ 250

Długość - 527mm
średnica zewnętrzna- 26mm
średnica drutu- 4 mm z wózkiem 4,5mm
ilość zwojów (razem)- 62,5 z wózkiem 73,5
stała sprężyny - 4,06N/mm z wózkiem 5,9N/mm


Mnie zaciekawiło czy w kolejnych latach produkcji były tu jakieś zmiany w widelcu teleskopowym np. ilości zwoju sprężyny lub jej twardości... Poza tym nie wiem jak sprawa się ma na dziś pod tym względem w MZ ETZ 251 :? Gdzieś tam mam lagi z MZ ETZ 251 i chyba je rozbiorę aby się przekonać... wtedy dopiszę tutaj chyba że ktoś już zna odpowiedz niech napisze...
Wiem że MZ ETZ 250 posiadające wózek boczny miały inne sprężyny różniące się ilością zwoi właśnie...




Zapewne się domyślacie że takie dorabianie nie jest tanie... kosztowało mnie to tyle co pojemność MZ ETZ 250 :lol: teraz ma być specjalna promocja i dorabiając sprężyny do mojej MZ ETZ 175 mam również zapłacić tyle co jej pojemność :lol: :kura: ale to się okaże jak je odbiorę...

kosior30 - 2014-02-15, 01:52

Tańszą alternatywą może być regeneracja starych sprężyn - mój ojciec kiedyś takie coś robił w Escorcie. Są zakłady, które się tym zajmują. Rozhartowują sprężynę, rozciągają do nominalnej długości (lub takiej, jakiej sobie życzymy) i potem znów hartują. Sprężyna jest jak nowa, a wtedy (z 10 lat temu, może trochę więcej) kosztowało to z 80zł. Za motocyklowe pewnie byłoby odpowiednio taniej.
Marcin W. - 2014-02-15, 11:50

Tutaj bardziej na koszt wpływa fakt że muszą wytoczyć walec zgodny z średnicą i długością dorabianej sprężyny... Jeśli mieli by dwa razy przykładowo specjalnie dla mnie rozgrzewać piec hartowniczy ( raz aby odzyskać drut a potem aby zahartować sprężynę) to jeszcze musieli by dopłacić do tego interesu i wcale taniej by nie było poza tym raczej też by podziękowali... :piwo:
wadmed - 2014-02-17, 10:48

Kiedyś byłem zainteresowany takim dorabianiem w firmie http://www.rodus.pl/, ale cena na 100% nie była taka wysoka, teraz nie pamiętam ale chyba ok 100. Sprężyny miały być ściśnięte na końcach i zeszlifowane.
Nie brałem w końcu, wybrałem inną opcję.

Marcin W. - 2014-02-17, 12:23

Mam już do odbioru te sprężyny do MZ ETZ 150 ponoć nawet kurzą się już czekając na mnie od dwóch tygodni. :torba": :lol: Widział bym wcześniej to bym dziś pojechał... :piwo:
Marcin W. - 2014-03-03, 11:37
Temat postu: Sprężyny do MZ ETZ 150
Witam
Dziś odebrałem kurzące się już :torba": w zakładzie moje sprężyny teleskopów MZ ETZ 150. :piwo:




Ciemniejsze to oryginał DDR a jaśniejsze dorabiane.
W dorabianych sprężynach do MZ ETZ 150 jak i MZ ETZ 250 na pierwszy rzut oka widać że zakończenie jest lepiej zrobione tz. wyszlifowano powierzchnia przylegania i na pewno opierać się będzie w goleniach całą płaszczyzną co uznaje za atut oczywiście. :piwo:

ETZ_PRORIDER - 2014-03-03, 19:42

Ile taka przyjemność :?: :razz:
Marcin W. - 2014-03-03, 23:37

ETZ_PRORIDER, 170zł w promocji... :kura:
MZmadeinIFA - 2014-03-04, 17:05

Doliczyć 5zł na dobre piwo za spręzyny na wzór :D
kwaq - 2014-03-04, 19:13

W takim razie da się zrobić sprężyny nieco twardsze od oryginalnych i/lub nieco krótsze?

Co do twardości to można by trochę utwardzić nasze jak dla mnie zbyt miękkie ETZetki(chociaż MZ mam dopiero od kilku dni, spróbuję najpierw nalać gęstszego oleju :) )
Opcja z długością jest dobra opcja dla "tjunerów" nie tylko eMZetek.

Marcin W. - 2014-03-05, 00:15

MZmadeinIFA, Zapomniałem. :torba":
kwaq, Zrobią jakie będziesz chciał. :piwo:
Krótszych bym nie robił a szedł w odwrotnym kierunku jedynie jak ktoś chce twardsze to pewnie z grubszego drutu np. 4,5mm i np. 67 zwoi a co z tego wyniknie to trzeba wyłożyć 170zł aby się przekonać... :kura: Osobiście na razie nie planuje sprawdzać... :piwo:

Marcin29844 - 2016-05-13, 09:56

Przepraszam za odkop ale mam pytanie odnosnie sprężyn,lepiej kupić sprężyny zwykłe u 4motor do ETZ 250 bez wózka czy lepiej kupić u Betchera za 69zł z drutu 4,5mm? Chodzi mi o to że nie mam wózka i czy te od Betchera nie będą za twarde w jeździe na np polnej drodze?
Marcin W. - 2016-05-14, 08:44

Marcin29844, Kupił bym raczej te dedykowane do Mz w wersji solo zawsze możesz też spróbować wlać gęściejszy olej 20W nawet mam taki w sumie zbędny raczej jak co to pisz na PW.
U siebie lałem 15W również z Ipon.

wadmed - 2016-05-14, 09:17

Ja u siebie przy progresywnych sprężynach i oleju 20 miałem efekt "odbijania". Skracałem o 1 cm ale jeszcze odbijało przy ostrej jeździe po dołkach, teraz mam oryginały a progresywne czekają na półce. Kiedyś widziałem na forum patent z taśmą elastyczną aby nie odbijały :mrgreen:
Poszy150 - 2016-05-17, 12:30

Ja w mojej 150 mam sprężyny od 250 z wózkiem. Jeździ się bardzo przyjemnie i przód nie jest taki oklapnięty jak przy zużytych fabrycznych sprężynach.
krzysiek - 2020-05-15, 16:03

Marcin29844 napisał/a:
Przepraszam za odkop ale mam pytanie odnosnie sprężyn,lepiej kupić sprężyny zwykłe u 4motor do ETZ 250 bez wózka czy lepiej kupić u Betchera za 69zł z drutu 4,5mm? Chodzi mi o to że nie mam wózka i czy te od Betchera nie będą za twarde w jeździe na np polnej drodze?
Witam.Mam taki sam problem i chce zapytać czy ktoś kupował takie sprężyny z drutu 4,5? Musze wymienić u siebie i nie wiem jaką opcje wybrać. Poprzedni właściciel podłożył pod korki tulejki ponad 3 cm z rury ocynkowanej 3/4cala przeciętej wzdłuż żeby zmniejszyć średnice. :shock: jak je wyciągnąłem to jest luz pomiędzy korkiem a sprężyną to znaczy że sprężyny już padły, przód słabo odbija i nisko siedzi. Ktoś ma jakieś doświadczenia z obecnym'' chińskim DDR?'' Może ktoś ostatnio kupował i może polecić albo ostrzec.
wojtek.mz - 2020-05-15, 17:05

Zapytajcie Adaxa on ma założone te 4,5
Adax - 2020-05-15, 19:01

Ja mam te grubsze sprężyny od Bethera i dla mnie jest ok. z tym, że ja zwykle jeżdżę przeładowany. Przód stoi wyżej i można to porównać do ustawienia tylnych amorów na dwie osoby. Z bagażem ok. Ale solo bez dodatkowego obciążenia będzie za twardo.
funny - 2020-05-15, 20:25

Ja mam też 4,5 nie pamiętam od kogo kupiłem jeżdżę sam i dla mnie jest ok.
krzysiek - 2020-05-16, 11:34

A nie odbija Ci to zawieszenie na nierównościach czy przy ostrym dodaniu gazu? Też chyba kupie te sprężyny bo w porównaniu do innych wyglądają na solidnie wykonane tylko właśnie boje się tego że będzie odbijać.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group