To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Przedszkole - Brak mocy i duże spalanie - MZ ETZ 150

Ludwig - 2015-08-03, 22:42
Temat postu: Brak mocy i duże spalanie - MZ ETZ 150
Drodzy Forumowicze,

Jestem nowy na forum, nigdy wcześniej nie miałem MZ-tki, więc cieszę się że w końcu udało mi się zrealizować to marzenie :mrgreen: . Co prawda konto założyłem już jakiś czas temu, lecz różne obowiązki nie pozwalały zająć mi się moją ETZ. Mam z nią jednak dość poważne problemy, więc proszę Was o pomoc i porady.

1) Brak mocy, zwłaszcza na niskich obrotach. Motocykl rusza ociężale, a pod górę z wielką biedą. W miarę dynamiczna jazda jest możliwa tylko na niższych biegach (1-3). Poniżej 2 tys. obrotów silnik się "krztusi" i wydaje z siebie przerywany dźwięk. Rzadko zdarza mi się jechać na piątce, bo motor zwalnia mimo odkręconej manetki. Jeżdżę czasem na 4 biegu, ale jakakolwiek reakcja na manetkę występuje powyżej 4 tys. obrotów. Dodam, że silnik przeszedł remont i jest na dotarciu, więc nie katuję go.

Tutaj pytanie poza tematem: Do ilu obr./min. można jeździć na dotarciu?

Moje podejrzenie pada w tym momencie na gaźnik i/lub zapłon. Wydaje mi się, że silnik nie przepala podanej mieszanki. Gdy po takim "zamulaniu" na wyższych biegach zatrzymam się i wrzucę luz, to obroty utrzymują się na poziomie 2,5-3 tys.
Kolanko było w tamtym roku wymienione na nowe, a już jest "zarzygane" czarną cieczą.

2) Spalanie (o zgrozo! :cry: ) nie wiem na jakim konkretnie jest poziomie, ale miałem w zbiorniku jakieś 5l mieszanki, przejechałem góra 60 km i zostało może 1,5l.

W gaźniku były wymienione dysze. Kupiłem na allegro nowy gaźnik- zamiennik, nie oryginał- i już wiem, że to był błąd :razz: Nawet nie wlazł na tulejkę przykręconą do cylindra (nie wiem jak to się fachowo nazywa), po prostu pękł gdy próbowałem go wcisnąć na siłę. Jeżdżę więc na starym, zużytym, ale chyba fabrycznym gaźniku z wymienionymi dyszami.

Parę godzin po jeździe zajrzałem do garażu, świeca jest czarna ale sucha. Gorsze jest jednak to, że pod motorem znalazłem plamę żółtobrązowego oleju. Nie czuć w nim benzyny, ale mam nadzieję, że to tylko olej z mieszanki, który został po odparowaniu benzyny.

Tak więc mam spore utrapienie. Dodam, że to nie wszystkie problemy, ale z resztą będę się mordował później. Proszę Was więc jeszcze raz o pomoc.
Tym bardziej, że mechanik ze mnie nie najlepszy :mrgreen:

Seba_830 - 2015-08-03, 23:31

Regulacja, regulacja i jeszcze raz regulacja :mrgreen: , zacznij od zapłonu a później gaźnik. Pobaw się poziomem paliwa, objawy wskazują na zbyt bogatą mieszankę także poziom trzeba zmniejszyć. Może tak się zdażyć że twój gaźnik jest już na tyle zużyty że nic mu nie pomoże. Przyczyną może być jeszcze nieszczelność np. Simeringi lub komora korbowa, wtedy olej ze skrzyni dostaje się do komory i dzieje się tak jak piszesz.
ETek - 2015-08-04, 01:19

Zmień dyszę na oryginalne nie żadne chińskie , ustaw książkowo poziom paliwa i oczywiście zapłon. Jak docierasz to jeździj normalnie tylko uważaj by nie przegrzać.
Ludwig - 2015-08-05, 18:53

OK, wymieniłem dysze na fabryczne. Przy okazji moglibyście mi powiedzieć czy ten element na drugim zdjęciu nadaje się jeszcze do czegoś? I jak się fachowo nazywa? W środku gaźnika też są takie zarysowania. Czy to normalne ślady użytkowania czy już zużycie i konieczna jest wymiana gaźnika?

Co do regulacji, znalazłem taki temat: http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=12657
Użytkownik Marcin W. tłumaczy jak to zrobić wraz z wymiarami. Czy to dobra porada? Rozumiem, że poziom paliwa ustawia się za pomocą pływaka, tak?

Moglibyście mi wyjaśnić w końcu która śrubka w gaźniku do czego jest? Szczerze powiedziawszy pogubiłem się już :razz: Wykręciłem gaźnik, więc nie jestem na razie w stanie sprawdzić która śrubka zmienia obroty silnika.

Sory za takie głupie pytania, ale jestem nowicjuszem. Jak macie jakieś linki do ciekawych tematów nt. ustawiania gaźnika i zapłonu to możecie podrzucić, bo szukam tych tematów i ludzie różne rzeczy piszą, a chciałbym żeby to było dobrze zrobione. Dzięki z góry

Seba_830 - 2015-08-05, 19:35

Przepustnica którą widać na drugim zdjęciu jest już znacząco zużyta, może się okazać że tak bardzo i motocykl na niej nie zechce poprawnie pracować. Żeby to stwierdzić musisz spróbować gaźnik wyregulować, jak to zrobić znajdziesz w serwisówce
Ludwig - 2015-08-06, 00:08

Seba_830 napisał/a:
jak to zrobić znajdziesz w serwisówce

Nie bardzo wiem gdzie mam szukać. Znalazłem coś tutaj: http://forum.mz-klub.pl/v...s%F3wka+etz+150

Podrzucisz jakiś link?

No i dalej pozostaje pytanie: która śruba w gaźniku jest od czego?

ETek - 2015-08-06, 01:03

Śrubka NR 1 jest to śrubka "zderzaka" przepustnicy nią się reguluje wolne obroty, zaś nr 2 skład mieszanki. Sposób regulacji gaźnika znajdziesz w książce jeżdżę motocyklem MZ :smile:
Seba_830 - 2015-08-06, 09:45

Wszystko znajdziesz na chomiku użytkownika kosior30 czyli znanego moda tego forum :mrgreen:
kosior30 - 2015-08-06, 11:59

Seba_830, wizualnie tego nie ocenisz. Kiedyś intr dyskutował chyba z Dukeem o przepustnicy w Bingu, pokazywał zdjęcie tak właśnie "zjechanej" przepustnicy, a wg pomiarów była całkowicie ok. Ludwig, powinieneś pomierzyć przepustnicę mikromierzem w kilku przekrojach. Wtedy będziemy mogli ocenić jej zużycie.
Seba_830 - 2015-08-06, 14:46

A są gdzieś w ogóle podane wymiary do których przepustnica jest jeszcze ok?
krzysztof53 - 2015-08-06, 21:19

Witam Podobne objawy miałem w Mz ES250/2 Trophy 1968 rok.Co ja się nie naregulowałem gaźnika poziomu,Pływak nowy,na nowy gaźnik mnie nie stać więc adoptowałem Gaźnik od Jawy 175 dysza główna 100 i Mzetka jak nowo narodzona smignęła już 600 km i spaliła 22 litry mieszanki daję 1-40 wał po szlifie.Jak sam nie ogarniasz to znajdź kogoś kto ci pomoże,pożyczy dobry gaźnik doradzi bo się zakalapućkasz.Ile dałeś za ten gaźnik????
borgi - 2015-08-07, 10:09

Seba_830, Cichocki podaje wymiary dopuszczalnych luzów. Jest chociażby tu:

http://ataman.junak.net/naprawa/135.html

Przepustnicę i otwór tulejuje się (kto wypowie szybko kilka razy tulejuje? :wink: ) i robi to na przykład pan Michał Hetman z Puszczykowa. Co prawda nie ma części zamiennych do BVFów ale tulejowanie pewnie zrobi.

http://www.reges.pl/gazniki.htm

Ludwig - 2015-08-07, 12:46

Złożyłem gaźnik jeszcze raz. Ustawiłem poziom paliwa tak jak w temacie, do którego podałem link. Górna blaszka na iglicy jest na drugim rowku od góry, a śrubka składu jest wykręcona 1,5 obrotu od max. wkręcenia. Odpaliłem silnik i teraz tak:
Silnik pracuje dość nierówno, postanowiłem zwiększyć obroty, ale dalej nierówno, tylko nieco szybciej. Co ciekawe, jak tylko lekko ruszyłem manetką to obroty poszły w górę i dość długo utrzymywały się na wyższym poziomie. Czyżby nieprzepalone paliwo? Gdy dodam lekko gazu to obroty idą tak do 2-2,5 tys., utrzymują się kilka sekund i spadają powoli do trochę ponad tysiąca. Wszystko oczywiście dzieje się na postoju :wink:

Rozglądam się w okolicy za mikromierzem żeby od kogoś pożyczyć, ale póki co nie znalazłem, a nie wiem czy jest sens kupować. To ma być mikromierz taki do pomiaru gwintów 25-50mm?
Na razie sprawdziłem "organoleptycznie" jak zachowuje się przepustnica w gaźniku. Czuć niewielki luz gdy porusza się nią w tej komorze, w której się przesuwa. Wiem, że nie powinno się tak sprawdzać, ale "na oko" luz ma może niecałe 0,3 mm. Postaram się to dziś zmierzyć dokładnie jeśli uda mi się znaleźć ten przyrząd.

ETZ9994 - 2015-08-07, 13:18

Gaźnik na złom.Szkoda się z nim bawić,ja probowałem ze swoim bvf-em wymieniając pływak,iglicę,przepustnicę nowa ze starych zapasów ale nic to nie dało bo korpus w środku jest wyjechany i na nowej przepustnicy był wyczuwalny luz i przez to mz nie trzymała wolnych obrotów i dużo paliła.Polecam założyć gaźnik od jawy ts 350 jest przyjemny w regulacji,mz dobrze się zbiera na nim i mniej pali niż na starym ok 4l nawet mniej w trasie,pięknie trzyma obroty nie leje się z niego paliwo na silnik i taki gaźnik kupisz za grosze
Seba_830 - 2015-08-07, 13:24

Jeśli wchodzi sama na wysokie obroty i nie chce z nich też płynnie schodzić to musisz mieć gdzieś nieszczelność
krzysztof53 - 2015-08-08, 14:00

U mnie gościu brzeszczotem potraktował króciec od cylindra w miejscu przecięcie i poszedł poza miejsce styku gdzie wchodzi gaźnik.Dopiero gdy na wyjętym od cylindra króćcu włożyłem gaźnik wyszła szpara i tam zaciągało lewe powietrze.Niby nie było widać,ale przy takich sytuacjach powinno się sprawdzać każdy szczegół .
Marcin W. - 2015-08-08, 18:09



Ludwig, zamontuj taki gaźnik Dellorto PHBH28 BD koszt zakupu to około 200zł jest on do ogarnięcia... :piwo: Co i jak opisze jak będziesz tym rozwiązaniem zainteresowany inaczej szkoda mojej klawiatury... :lol:

Mycek123 - 2015-08-09, 17:01

Marcin W., napisz cos więcej, jak spalanie wolne obroty itd. Dużo zabawy z przerobka?
studefix - 2015-08-09, 17:50

Czemu proponujesz gaźnik 28mm, na miejsce fabrycznego 24? Co prawda seria PHBH nie oferuje gaźników o gardzieli 24mm, ale są dostępne 26 i ta opcja będzie odpowiedniejsza. Gaźnik 28/30mm spokojnie można zakładać do etz 250/300ccm, a nie do ety 150. U siebie w 300ccm mam phbh 30, elegancko się sprawuje, obroty trzyma jak trzeba 1200, spalanie w 2 osoby z pełnym okufrowaniem ok 5,5l, czyli tyle co etz 300 na bingu kolegi kosiora (też 2os+kufry).
Ludwig - 2015-08-13, 10:59

Marcin W., mógłbyś napisać jak sprawuje ci się ten gaźnik? Jak ci się na nim jeździ? Czy taki gaźnik będzie wgl poprawnie działał w ETZ 150? Ktoś ma taki gaźnik w 150?

Doszedłem do wniosku, że z tego BVF-a już raczej nic nie będzie, szkoda mi na niego nerwów.

EDIT: Zastanawiam się nad tym gaźnikiem Dellorto. Jak wygląda montaż? trzeba coś przerabiać, zmieniać linki itp.?

Co powiecie o tej ofercie? IFA
Ma/miał ktoś może ten gaźnik? Warto to kupić? Mógłby ktoś mi coś więcej o nim powiedzieć?

Ten sam sprzedawca sprzedaje również BING-a 53, nad którym się zastanawiam. Z tego co wyczytałem to jest ponoć najlepszy, tylko fabryczne linki od 150-tki chyba nie pasują.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group