To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Elektryka/elektronika - Regulator elektroniczny

radek94 - 2018-12-20, 11:20
Temat postu: Regulator elektroniczny
Mam mechaniczny regulator a chce go zamienić na elektroniczny i byłby ktoś tak miły i podał schemat podłączenia regulatora poniżej?
romanETZ - 2018-12-20, 12:12

radek94, Jeżeli jeszcze nie kupiłeś zwróć się do kolegi forumowego ,,SIAJ" robi bardzo dobre regulatory elektroniczne (dużo taniej). Jak już masz - wyprowadzenia opisane jak w mechanicznym (za wyjątkiem B+(na bezpiecznik + za akumulatorem), w mechanicznym to będzie 51). Schematy są w zasobach Forum.
ETZ_PRORIDER - 2018-12-20, 13:54

Jak kolega wyżej pisze. Ten co przedstawiłeś nie do końca dobrze pracuje ale ba pewno lepiej niż ten niebieski. Od siebie polecam kupić polski regulator na 3 wsówki. Pasuje od poloneza na 9 diodowy alternator.
radek94 - 2018-12-20, 20:41

Wiec sprawa Panowie wygląda tak.
Skacze mi napięcie ładowania od 8 nawet do 16v.
Po wymianie regulatora na elektryczny nie świeci się nawet kontrolka ładowania przy nie odpalonym silniku(na mechanicznym świeci.)
Wgl jakby reakcji nie było na regulator(odpaliłem bez żadnego i też skakało)
Skacze na obu lecz tylko na mechanicznym świeci kontrolka ładowania na nie odpalonym(na mech.również swieci przy odpalonym,na elektronicznym nie)

Jakieś sugestie?
Uszkodzony nowy elektroniczny?

herrq666 - 2018-12-20, 21:20

Napięcie skacze z powodu zakłóceń układu zapłonowego.
ETZ_PRORIDER - 2018-12-22, 17:07

radek94, Sprawdź poprawność połączenia. Jeśli zastosowałeś jednak ten regulator z pierwszego posta, to właśnie takie są jego objawy możliwego uszkodzenia. Mam taki na stanie z innej ETZ i ma te same objawy, ładowania na nim brak.
Sprawdź wszystko na linii regulator - wirnik. może tylko bezpiecznik nie łączy albo coś.
Poza tym skoki napięcia są spowodowane tym co pisze herrq666, ukłąd zapłonowy zakłóca pracę multimetru. Podłącz sobie akumulator do jakiegoś długiego przewodu i sprawdź ładowanie z dala od motocykla na tym przewodzie.

mczmok - 2018-12-24, 08:22

Bardzo często w w stojanie "puszcza" lutowanie (zimny lut) w miejscu gdzie odczep stojana łączy się ze złączką męską. Od drgań raz jest styk -wtedy napięcie skacze do 16 , gdy nie ma alternator działa na jedną fazę - wtedy jest 8V.
radek94 - 2018-12-24, 13:10

Dziękuje za odpowiedzi,zamówiłem regulator od użytkownika ''SIAJ''.
Sprawdzę również ''zimny lut'' i dam znać co będzie po :cool:

Luke Skywalker - 2024-04-17, 20:25

Czołem!
Dla potomnych: węgierski regulator w środku. Wykonanie dramat.
Może ktoś biegły w elektronice skomentuje tę konstrukcję?

Pozdrowienia!
Luke

EDIT:
— UWAGA — Po powiększeniu zdjęcia znalazłem usterkę w wyniku zwarcia, do którego doprowadziłem. Spaliłem ścieżkę między pinem B+ a D+ 😂
Przy okazji okazało się, że mamy de facto taki sam schemat połączenia, jak w polskim APE z 3-ma pinami, bo B+ i D+ są po prostu zwarte! 😊🤣

kosior30 - 2024-04-17, 20:42

Wygląda jakby robiony na tróję na warsztatach w technikum elektronicznym :)
Marcin W. - 2024-04-17, 21:35

Luke Skywalker, Jak to mówi moja koleżanka " To jest straszne" :mrgreen:
Jak to już jest tak podrutowane fabrycznie to jak podrutujesz te upaloną ścieżkę to nikt się nie obrazi. Polutuj przewodem czy miedzianką B+D+ omijając najlepiej te połączenie które tam jest dodając nowe. Może reanimacja pacjenta się nawet uda. :D
Posmarował bym jeszcze tam pastą termoprzewodzącą ten tranzystor pod i nad miką aby lepiej to ciepło odprowadzało. Nie wiem czy docisk jest tam wystarczający pewnie zrobił bym bezpośredni otwór pod tranzystor wstawił odpowiednią tulejkę nieprzewodzącą pod obudowę tranzystora To-220 i zakręcił śrubą. Oczywiście poprawił bym i pozycję tranzystora bo on to po trzech piwach tam jest... browarek :mrgreen:
Chyba pod względem montażu regulator Mega jest lepiej zmontowany i ma wsuwki do druku. Tutaj tego brak i polutowali co mieli pod ręką. Tam też masz że D+ i 51,B+ są mostkowane.
Jednak finalnie omijamy regulator Mega bo się pali przez zastosowany tranzystor ze zbyt małym prądem dopuszczalnym zaledwie 2A. Ja sobie wymieniłem tranzystor o większym dopuszczalnym prądzie maksymalnym.
Jednak jak zobaczyłem Jezpola to uznałem że Mega będzie się jednak kurzył dalej... :lol:


Luke Skywalker - 2024-04-17, 21:56

To prawda, pacjent jest do uratowania. Komentarz o warsztatach w technikum też jest dobry! :piwo:

Natomiast coś zmienili przez rok w tych regulatorach: ten „spalony” który widzicie, ładował 13,8V bez świateł i 13,6V na światłach. Identyczny dzisiejszy daje odpowiednio 14,1V i 13,9V (tak jak pisałem na czacie).

Zdrówka!
Luke

sIaj - 2024-04-18, 15:16

Luke Skywalker napisał/a:
Dla potomnych: węgierski regulator w środku. Wykonanie dramat.
Po za tymi konektorami to jak dla mnie jest ok. Co prawda na dłuższa metę wibracje mogą coś zrobić ale po to montuje się to na gumach aby zmniejszyć ryzyko.
Praktycznie w każdym elektroniku w MZ D+ z 51 jest połączone, wynika to z tego że mechaniczny ma ogranicznik prądowy - abyś nie sfajczył prądnicy bo ta nie ma dobrego chłodzenia a elektroniczny nie.
Dla przykładu obecnie moje są takie jak na obrazku.

Napięcie możesz sobie zmienić jak tyko zlokalizujesz dzielnik napięcia w tym układzie.

Martini55 - 2024-04-18, 15:43

sIaj, - zawsze chciałem zobaczyć jak on w środku wygląda, bo standardowo go zalewasz :) :piwo:
Mam od Ciebie dwie sztuki z czasowym wyłącznikiem cewki WN i jest bajka ale coś mi się wydaje, że i po trzeci będę musiał się zgłosić :piwo:

Luke Skywalker - 2024-04-19, 09:54

sIaj napisał/a:
Po za tymi konektorami to jak dla mnie jest ok. Co prawda na dłuższa metę wibracje mogą coś zrobić ale po to montuje się to na gumach aby zmniejszyć ryzyko.


To dobrze wiedzieć, że ktoś biegły w elektronice mówi, że w miarę się to "kupy" trzyma. Mówiąc o dramatycznym wykonaniu miałem na myśli staranność i estetykę montażu. Konektory to raz, a tranzystor mocy nie wymaga komentarza. Dawno temu jeden z moich wykładowców na Polibudzie miał teorię, że (cytuję): "jeśli konstrukcja wygląda źle, to z pewnością jest zła" :lol:

Pozdrowienia!
Luke

sIaj - 2024-04-19, 12:39

Luke Skywalker napisał/a:
tranzystor mocy nie wymaga komentarza.
Są różne systemy docisku tranzystora do podkładek, są takie twarde sprężyny które wlutowuje się w płytkę, jedynie to trudno się to rozbiera.

Martini55 napisał/a:
sIaj, - zawsze chciałem zobaczyć jak on w środku wygląda, bo standardowo go zalewasz
Mam od Ciebie dwie sztuki z czasowym wyłącznikiem cewki WN i jest bajka ale coś mi się wydaje, że i po trzeci będę musiał się zgłosić
Chyba pomieszałeś sterownik zapłonowy z regulatorem alternatora. Regulatorów nie zalewam.
Martini55 - 2024-04-19, 12:57

sIaj,
Cytat:
Regulatorów nie zalewam.
- chyba, że to klej na gorąco jest od frontu. Ale mam taką zasadę, że jak coś działa, to tego nie rozbieram. Dlatego myślałem, że całość jest zalana :torba":
Luke Skywalker - 2024-04-20, 18:26

sIaj Możesz być dumny ze starego cepra… :mrgreen:

Zdrówka!
Luke



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group