To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - Halogeny do MZ ETZ 250

MZRider - 2022-05-10, 21:38
Temat postu: Halogeny do MZ ETZ 250
Przeglądając archiwum młodego technika trafiłem na artykuł o montażu halogenów do ETZ 250.

https://mlodytechnik.pl/zrob-to-sam/archiwum/798-archiwum-dzialu-na-warsztacie-rok-1987

Numer z maja 87 roku

Może komuś się przyda :mrgreen:

EndriuBis - 2022-05-11, 07:55

Prenumerowałem kiedyś "Młodego Technika" i po tym artykule zainstalowałem takie halogeny w moje ETZ 150. Uchwyt wykonany w/g opisu z artykułu, tylko lampy okrągłe, z czarnymi kratkami :grin:
Powiem tak. Świeciło to zarąbiście. specjalnie śmigało się po nocach, aby poświecić halogenami :mrgreen:
Ale alternator w 150-tce jednak nie wydalał. Może błędnie założyłem że był taki sam jak w ETZ 250 ?

ETZ_PRORIDER - 2022-05-11, 12:10

Moc alternatora dla wszystkich ETZ jest taka sama. Bez znaczenia czy 125 czy 300ccm.
jaroquest - 2022-05-11, 23:24

Głupoty pisali w tym techniku, w ETZ alternator ma moc 180W a nie 210W.
W ogóle sam pomysł montażu halogenów o łącznej mocy 110W czyli ponad 60% wydajności alternatora jest mocno przesadzony.

ETZ_PRORIDER - 2022-05-12, 00:18

jaroquest, Różne źródła podają różne wartości. Tak ogólnie to może wytworzyć 210W.
Wolf - 2022-05-12, 07:36

Na Alternatorze PVL, jakiejś znaczącej różnicy mocowo nie ma między zwykłym, tyle że na niższych partiach obrotów zaczyna ładować. To przy konfiguracji światłami przód i tył led wraz z kierunkowskazami i kontrolkami led plus ładowanie telefonu i grzane manetki oxford to mogę spokojnie na 70% mocy manetek jechać i doładowuje, na 100% (około 60W) już sterownik manetki wyłącza bo spada napięcie na akumulatorze. Jednak po montażu z przodu zwykłej żarówki h4 55W manetki ledwie działają na 40%. Wg. mnie te halogeny usprawnić o żarówki ledowe to wyjdzie max 20W a będą działać stabilnie w etz.
EndriuBis - 2022-05-12, 10:24

Wolf napisał/a:
....... Wg. mnie te halogeny usprawnić o żarówki ledowe to wyjdzie max 20W a będą działać stabilnie w etz.


:grin: jak najbardziej zgadzam się z kolegą tylko ......... 35 lat temu nikt o żarówkach LED nie słyszał. Pamiętam że bez problemu kupiłem lampy, ale z żarówkami H1 (bo takie chyba tam wchodziły) już miałem problem. :mrgreen: takie były czasy.

A swoją drogą już wtedy zastanawiałem się jak się to miało do przepisów o ruchu drogowym ?

kosior30 - 2022-05-12, 21:43

jaroquest napisał/a:
Głupoty pisali w tym techniku, w ETZ alternator ma moc 180W a nie 210W.


To zależy jak liczysz :) Generalnie alternator w ETZ daje 15A prądu. I teraz jeśli zakładasz, że instalacja jest 12V, to 12V x 15A = 180VA (W). Natomiast jeśli zakładasz, że w warunkach, w których alternator osiąga parametry znamionowe w instalacji powinno być napięcie ~ 14V, to 14V x 15A = 210VA (W). Więc obie wartości są teoretycznie prawdziwe :)

slawek76 - 2022-05-12, 22:04

kosior30 napisał/a:


12V x 15A = 180VA (W).
Natomiast jeśli zakładasz, że w warunkach, w których alternator osiąga parametry znamionowe w instalacji powinno być napięcie ~ 14V,
14V x 15A = 210VA (W).

Takie proste obliczenie zawsze mnie przekonywały. :piwo:
Z czym tu dyskutować ?
czysta prawda :mrgreen:

ryshard - 2022-08-28, 11:48

A nie lepiej obciążyć i samemu sprawdzić? Przecież ogólnie wiadomo, że magnetyzm spada z kwadratem odległości, niby w alternatorze to mało ważne, bo podniesie natężenie na wirniku, ale sprawność elementów alternatora ma duże znaczenie. Miałem rzemieślniczy wirnik w ETZ250, który ledwo pokrywał zapotrzebowanie na przednie światła i zapłon, bo resztę miałem w led'ach. Tak więc dywagowanie czy alternator ma 180 czy 210 W to kwestia indywidualna, jak te 15A co może osiągnie tylko przy jakich obrotach, bo chyba każdy wie co się dzieje przy słabym akumulatorze na wolnych i zapalonych światłach (stąd u mnie ledy).


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group