To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
MZ KLUB POLSKA
Klub Miłośników Motocykli MZ

Usprawnienia/modyfikacje & akcesoria - Gniazdko zapalniczka w MZ

Naveintre - 2012-08-24, 11:42

U mnie chodziło o to żeby minimalnie ingerować w konstrukcje motoru. Zapalniczke da sie zdemontować w dosłownie 3minuty i nie zostaje po niej nawet ślad.
ETZ_PRORIDER - 2012-08-24, 15:22

Projekt już nie raz stosowany, sam ostatnio sobie zamontowałem ale nie mogłem dostać na miejscu zapalniczki od F125 więc użyłem plastikowej, po zdjęciu 2mm materiału na tokarce weszła z lekkim oporem, efekt końcowy identyczny, do tego gniazdka był jeszcze gumowy kapselek żeby wilgoć się nie wdarła, ogólnie to dobry patent żeby podłączyć ładowarkę, jakieś głośniki komputerowe na ognisku czy też nawigację ;)
Naveintre - 2012-08-24, 21:57

JA tez chciałem użyć plastikowej ale przypomniało mi sie ze miałem w garazu zapalniczke ze 125p bez tego wkładu do podpalania papierosów. I akurat spasowała idealnie :)
myszon74 - 2018-10-06, 15:08

Witam!
Wszystko ładnie i pięknie, tylko jak zamontowałeś zapalniczkę o średnicy 22mm w otworze o średnicy 19,5mm? Co do podłączenia prądu, to należałoby podłączyć przewód zapalniczki pod styk "15". W ten sposób po wyjęciu kluczyka zniknie napięcie z zapalniczki i nikt nie spali Tobie akumulatora.

ETZ_PRORIDER - 2018-10-06, 17:01

Czytaj ze zrozumieniem. Musiałem zdjąć trochę materiału po średnicy. Gniazdo jest podłączone przez bezpiecznik 5A do + akumulatora w skrzynce bezpieczników pod bezpiecznik główny.
Adis - 2018-10-06, 22:42

Panowie, a wychodziły modele z przełącznikami w tym miejscu? A jak tak to co to za przełączniki w tych kapkach były co tam te gniazdka wkładacie. Ja u siebie mam w tym miejscu gdzie zaślepka przełącznik jakiś.
ETZ_PRORIDER - 2018-10-07, 02:00

Nic tam fabrycznie nie było. Na przestrzeni lat widywałem tam lampki stopu (kierowcy autobusów) wyłączniki zapłonu ( przezorni użytkownicy) wyłącznik zasilania wirnika (zaawansowani elektrycy amatorzy).
lipton - 2018-10-07, 08:49

Ja mam podpieta pod światło pozycji.
Allsyner - 2018-12-06, 11:28

O świetna sprawa, takie gniazdo daje nam wbrew pozorą dużo.
evil866 - 2023-05-19, 16:28

Panowie macie jakieś sprawdzone współczesne gniazdo pasujące w główke ramy? Nigdzie nie moge dopaść gniazda z F125.
Martini55 - 2023-05-21, 10:14

Cytat:
Panowie macie jakieś sprawdzone współczesne gniazdo pasujące w główke ramy? Nigdzie nie moge dopaść gniazda z F125.


Co prawda to nie gniazdko zapalniczki, a wyjście USB razem z voltomierzem.

evil866 - 2023-05-21, 17:37

Martini55, spoko opcja, ale zależy mi żeby zakryć gniazdo korkiem jak go nie używam. Mierzyłem gniazdo zapalniczki w moim golfie i ma 22mm. Nie pozostaje mi nic jak toczyć redukcje z jakiegoś polamidu lub podobnego materiału i powinno być git.
mczmok - 2023-05-21, 21:39

Ja mam coś takiego przykręcone do lusterka
https://allegro.pl/oferta/gniazdo-zapalniczki-na-kierownice-do-motocykla-usb-13535174853
Na plus że można załączyć bez zapłonu, na postoju

jaroquest - 2023-05-22, 08:40

Ja mam zwykłe gniazdo w główce ramy jak na zdjęciu poniżej.
Trzeba tylko zeszlifować tą zapinkę na wsuwkę z boku gniazda, ale nie za dużo i w taki sposób aby jej część dotykała główki ramy żeby była masa w gniazdku.
Trzeba też trochę owinąć gniazdo izolacją żeby ciasno wchodziło w główkę ramy.
Plus mam ze stacyjki stały, ponieważ wole mieć tam prąd cały czas.

evil866 - 2023-05-22, 15:46

Dzięki Panowie za rady, coś na bank wymajstruje żeby było dobrze :piwo:
Marcin W. - 2023-08-20, 23:26

Witam mam zamiar zamontować u siebie gniazdo zapalniczki i faktycznie najlepsza opcja to wykorzystanie otworu w główce ramy. Chciałem znaleźć takie gniazdo które będzie zapewniało dobry styk bo czytając wiem że bywa z tym problem to jedno z kryterium poza tym musi być wodoodporne zwykle oznaczane jest w elektryce oznaczeniem IP od 44 do IP63.
Zatem oto takie gniazdo wykonane z mosiądzu w standardzie Din tj. CARMOTION 58137 12/24V, max 15A. Macie też je zwymiarowane. Koszt gniazda na dzień dzisiejszy to 15-18zł.
Tutaj fajnie jak ktoś ma znajomego tokarza aby mógł wam dotoczyć aby dopasować do otworu w główce ramy chyba że sami to potrafimy zrobić bo posiadamy tokarkę i wiemy jak ją obsługiwać.
Prostszy sposób to osadzenie tego gniazda na zaślepce główki ramy.
Trzeba jeszcze poprowadzić przewody albo poprzez stacyjkę nie zapominając o bezpieczniku takim na kablu. To opcja kiedy założymy że zapalniczki będziemy korzystać tylko gdy motocykla będziemy używać podczas jazdy.
Jednak chyba lepszą opcją jest poprowadzenie bezpośrednio do gniazda bezpieczników i jeśli ktoś ma gniazdo bezpieczników DDR to również pozostaje dołożenie gniada bezpiecznikowego na kablu aby było wszystko w jednym miejscu.


Osobiście mam nową typ gniazda bezpiecznikowego firmy MTA na bezpieczniki UNI ( w dziale usprawnienia opisywałem ją wam https://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=37573) uwzględniającym dodatkowe dwa obwody w tym zapalniczkę.
Ten sposób montażu tego gniazda bezpośrednio do akumulatora z pominięciem stacyjki pozwoli nam na ładowanie telefonu nawet na postoju motocykla.
Jeśli chodzi o przewody to trzeba użyć minimum 1,00mm... choć optymalne to 1,5mm a i nie zaszkodzi 2,5mm nawet. :grin: Przewody powinny być w koszulce z polwinitu. ( ta sama która jest zastosowana w instalacji MZ)
Dokupiłem widoczną na zdjęciu przejściówkę z standardu Din na bardzie popularną Euro a wtedy ma się większy wybór wśród dostępnych ładowarek.
Jeśli chodzi o standard Din/USB wśród ładowarek jest raczej mało popularny stosowany w motocyklach BMW/TRIUMPH i jak czytałem niektórych samochodach ciężarowych chyba Man.



Inna opcja montażu ładowarki to montaż na kierownicy za pomocą takiego zestawu. Są już przewody i gniazdo bezpiecznikowe.
Jest bardzo dużo typów ładowarek które tu możemy zastosować w zależności od potrzeby. Do wyboru różne rodzaje ładowarek motocyklowych jak np. USB-C PD QC3.0 3.6A Można i kupić i takie z woltomierzem lub wskaźnikiem napięcia typu LED.
Idąc z duchem czasu raczej zalecam wybieranie tych ładowarek które mają standard USB 3.0 a te w wersji 2.0 ( 2,1A) raczej sobie darujemy.
Tańsze ładowarki jeśli ktoś lubi słuchać w telefonie radia mogą wprowadzać zakłócenia z układu przetwornicy napięcia która znajduje się w tej ładowarce.
Są i takie które maja wbudowany wyłącznik choć może się okazać że wyłącza on nam tylko wyświetlacz a same gniazdo ma jakiś pobór w w mA zatem można nazwać "złodzieja prądu" który być może nie wiedząc o tym będziemy ścigać jak złodzieja :mrgreen: :baba: przekopując cała instalację w MZ. Zatem może okazać się potrzeba jakiegoś wyłącznika na czas kiedy nie będziemy używać tego gniazda gdzieś raczej tuż za tą obudową ładowarki lub w pobliżu gniazda bezpieczników.


Motocyklowe-gniazdo-mus 34 Motocyklowe gniazdo 2 x USB QC 3.0 - 36 W - MUS34

Motocyklowe gniazdo z wyświetlaczem - USB QC + PD - MUS12 z wyświetlaczem
eXtremestyle®

Motocyklowe gniazdo 2 x USB QC 3.0 36 W MUS DIN B2 z wyświetlaczem

ETZ_PRORIDER - 2023-08-21, 09:12

Jeśli chodzi o montaż w główce to w grę wchodzi tylko zwykłe gniazdo cienkościenne, plastikowe i jeszcze jest do stoczenia bądź do oszlifowania chodź z tym drugim trzeba ostrożnie, sam zniszczyłem 2 sztuki na szlifierce. Teraz mam tokarkę to zrobię to jak należy.

Ma ono kapselek gumowy, który chroni przed wodą, ładowarkę mam na gniazdo samochodowe więc robię takie gniazda w sztyce. Czasem się przydaje gniazdo np do pompowania materaca pompką :piwo:

intr - 2023-12-31, 00:44

Z perspektywy użytkownika zwykłego gniazda w główce ramy, mogę powiedzieć, że kombinacja z patentami nie jest warta świeczki. Jeździło to w każdych warunkach, podczas deszczu typu ściana wody i nic się z tym niedobrego nie działo. Działa do dzisiaj, (tj 14 lat) styk jest pewny. Ja to miałem zasilane przez przekaźnik, który brał sygnał z jakiegoś kabla, na którym pojawiało się napięcie po przekręceniu zapłonu. Styki robocze przekaźnika wprost z aku były zasilane. Typowe gniazdko jest o tyle lepsze, że jak Prorider napisał wcześniej, podłączysz do tego więcej sprzętu. Ja np, pompowałem materac, miałem ładowarkę typową do aparatu foto i ładowarkę do telefonu.
ETZ_PRORIDER - 2023-12-31, 12:56

U siebie zrobiłem bez żadnych dodatkowych przekaźników jedynie dałem bezpiecznik płytkowy 5A w razie jakichkolwiek zwarć. Wpiąłem się w + w skrzynce bezpieczników.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group