Elektroniczny Zapłon i przerywacz |
Autor |
Wiadomość |
Stunter 15
Stunter 15
Motocykl: Mz etz 150
Wiek: 29 Dołączył: 30 Lis 2010 Posty: 5 Skąd: Pożdżenice / Zelów
|
Wysłany: 2011-01-27, 18:58
|
|
|
A ze zapytam czy ktoś ma albo wie jak zrobić odcięcie w mz coś takiego jak mają ścigacze że dochodzi do pewnych obrotów i więcei niewejdzie ? |
_________________ kiedy jest ci smutno i źle,
wskocz na swój motor i przejedz się |
|
|
|
|
kubastunt
jeb z dzidy
Motocykl: Cbr F4i
Pomógł: 6 razy Dołączył: 11 Kwi 2010 Posty: 447 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2011-01-27, 19:08
|
|
|
dolej wody do paliwa....
tak na serio wieksze motocykle to 85% 4t wiec inna bajucha....ciezko bedzie w ecie to porobic |
_________________ MZeciarz Masakrator
Stunt riding isn't a crime!!
˙˙˙ ǝuɐqǝɾʎʍ ɯɐɯ |
|
|
|
|
Yasiec65
amator/hobbysta
Motocykl: MZ TS 250/1 1981r.
Pomógł: 33 razy Wiek: 58 Dołączył: 07 Kwi 2010 Posty: 170 Skąd: Grajewo
|
Wysłany: 2011-01-27, 19:39
|
|
|
Stunter 15 napisał/a: | A ze zapytam czy ktoś ma albo wie jak zrobić odcięcie w mz coś takiego jak mają ścigacze że dochodzi do pewnych obrotów i więcei niewejdzie ? |
Tak, zapłon Robinsona00 to posiada. Poza tym ma również dynamiczne wyprzedzenie zapłonu w funkcji obrotów. Wiem bo taki zapłon posiadam w Teresce.
Pozdrawiam |
_________________ Y@$&€c
Najważniejsze są drobiazgi.
Na odległość leczyć potrafił chyba tylko Kaszpirowski.
Prawidłowo użytym młotkiem i przecinakiem możemy naprawić nawet zegarek . |
|
|
|
|
kubastunt
jeb z dzidy
Motocykl: Cbr F4i
Pomógł: 6 razy Dołączył: 11 Kwi 2010 Posty: 447 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2011-01-27, 22:14
|
|
|
Yasiec65, i naprawde bylo odciecie? |
_________________ MZeciarz Masakrator
Stunt riding isn't a crime!!
˙˙˙ ǝuɐqǝɾʎʍ ɯɐɯ |
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 41 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2011-01-28, 12:51
|
|
|
Skoro zapłon jest procesorowy, to co to za problem zaprogramować układ zliczający, ze jeżeli będzie tyle i tyle obrotów, to ma wyłączyć podawanie sygnału na cewkę. w MZ jest to bajer zupełnie niepotrzebny a w wykonaniu w starych zapłonach robinsona (te które ja znam), ze ponowne załączenie iskry jest wtedy gdy obroty spadną do chyba 3 tyś jest idiotyczne i zagraża bezpieczeństwu szczególnie przy wyprzedzaniu. |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
Jaro250
Motocykl: MZ ETZ 250e '85
Pomógł: 2 razy Wiek: 33 Dołączył: 01 Maj 2009 Posty: 67 Skąd: ok. Gorlic
|
Wysłany: 2011-01-28, 13:38
|
|
|
thekubastunt, Posiadam taki moduł od robinsona ale kazałem sobie zmienić progi odcięcia i ponownego załączenia odc 8000 zał 7900 obr normalnie sprzedaje tak że odcina przy 7000 zał 5000 to dla mnie pomyłka tak jak pisał intr, napisz do mnie pw to ci wyśle filmik z odcinką mojej ETZ |
|
|
|
|
Theserek92
Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 5 Skąd: Ostrów Szlachecki
|
Wysłany: 2012-01-02, 17:55 moduł zapłonowy
|
|
|
Witam natknąłem się w internecie ostatnio na bardzo prosty moduł zapłonowy, konstrukcja oparta na dwóch tranzystorach. ostatnio zauważyłem w mojej etz dziwne zachowanie silnika, okazało sie ze styki przerywacza były całkowicie wypalone, wymieniłem przerywacz,ale nie dąło mi to spokoju postanowiłem ograniczyć prąd płynący przez niego, na początku wpadłem na pomysł zeby popełnić jakiś moduł z hallotronem ale zabrakło czasu. Wigilia Bozego narodzenia wszyscy sprzątają gotują, a ja kombinuję:D z braku częsci powstała troszkę inna konstrukcja, zamiast tranzystora 2n2222 mamy BD135 który z konfigurowany jako wtórnik emiterowy bardzo dobrze się nadał, zamiast rezystorów 450 ohm rezystancja 650 ohm, no i zamiast mosfeta irf840 dałem irf640 wylutowany z przetwornicy, do bramki tranzystora podlutowałem podkuwkę w celu ograniczenia napięcia bramki taka nieudolna regulacja iskry . wszystko zgrało sie ze sobą wyśmienicie. zamiast cewki od mz do testów podłączyłem cewkę WN od nissana sunny, efekt był piorunujący(dosłownie) iskra ok 5-6 cm filmik
przepraszam za jakość nagrania, nie miałem nic sensownego pod ręką, podłączyłem na początku na krótko do MZ musze powiedzieć że zdziwiłem się motor na zimno zapalił od strzała, szybciej wykręcał sie na obroty tak do 4k nie chciałem jej męczyć na zimno w sobotę testy z jazdy napiszę więcej.
To mój pierwszy tego typu post na tym forum,
Pozdrawiam
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us |
|
|
|
|
jack63
Motocykl: Brak
Pomógł: 7 razy Wiek: 23 Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 111 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2012-01-02, 19:08
|
|
|
Gratulacje. Jestem pełen podziwu.
Za kilka groszy i poświęcony własny czas masz dużo lepszą iskrę. Co prawda nie chce mi się wierzyć, że przebija aż 5-6cm. Chyba że były to pojedyncze "skoki" a nie powtarzalne z częstotliwością min 20 Hz - 1200RPM. Jakby to było 15-20mm to i tak wynik rewelacja. Żadną miarą nie do osiągnięcia dla tradycyjnego układu a nawet dla "elektronika". Cała tajemnica tkwi w ... cewce zapłonowej. W związku z tym mam pytania i równocześnie ostrzeżenia:
1. Jaka rezystancję ma ta cewka od Nisana?
To bardzo ważne. Podejrzewam cewkę tzw. niskorezystancyjną. Poniżej oma. "Twój" układ nie ma ograniczenia prądu cewki! Grozi to przegrzaniem cewki.
2. Tranzystor IRF640 ma napięcie źródło-dren tylko 200V. To trochę za mało. Normalnie przyjmuje się 400V. IRF840 ma 500V!
Także nie polecam wybierać się w dalszą podróż z tym układem. Natomiast jest to dobry układ na początek dobrej zabawy z układami zapłonowymi.
Mając taki moduł można się pokusić o dorobienie jakiegoś impulsatora. Np. szczelinowego Halla od jakiegoś samochodu.
Przeczytaj inny pomysł:Link |
_________________ Myślenie miało, ma i będzie miało świetlaną przyszłość. |
|
|
|
|
Theserek92
Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 5 Skąd: Ostrów Szlachecki
|
Wysłany: 2012-01-02, 19:48
|
|
|
Zmartwiłeś mnie troszkę tym napięciem,choć to tylko prototyp. jeśli będzie wszystko ok kupię irf840 i włożę go do mojego modułu zastanawia się jak ograniczyć prąd dla tej cewki, oczywiście masz rację z tym przeskokiem iskry, moduł nie był wyzwalany z żadnego generatora, poprostu zwierałem przewód od przerywacza z masą. rezystancja mojej cewki to 1.6oma, wiadomo ze liczy się również rekaktancja cewki im większa częstotliwość tym ona większa więc zachowanie cewki dla 4k obr. będzie na pewno inne niż w momencie zapalania. nad rozwijaniem projekciku będę myślał, narazie brak czasu troszkę mnie ogranicza.
20:12
nie dało mi troszkę spokoju to co napisałeś, chodziło o łuk i częstotliwość.
zrobiłem tak:
wziąłem silniczek od drukarki(silniczek prądu stałego) podłączyłem 12 volt mase zwarłem z budową silniczka tak że na osi silniczka też była masa, włączyłem mój niby generator do prądu i delikatnie przystawiłem przewód przerywacza do osi, na wyjściu cewki pokazał się piękny gruby łuk który można byłoby rozciągnąć gdybym miał jeszcze pare rąk:D filmik w bardzo złej jakości ale widać i słychać łuczek http://w329.wrzuta.pl/fil...7/modul_etz_cz2 |
|
|
|
|
jack63
Motocykl: Brak
Pomógł: 7 razy Wiek: 23 Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 111 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2012-01-02, 20:34
|
|
|
Poszukaj tranzystora w nowszych złomowych zasilaczach komputerowych lub innych impulsowych. Nie musi to być IRF. Warunki znasz. Napięcie min 400V, prąd min 8A i dioda wewnętrzna. Ogranicznik prądu w tym układzie nie będzie łatwo zrobić. Trzeba się trochę pogimnastykować.
Przydałby się jakiś kondensator aby ograniczyć efekt podskakiwania przerywacza. A najlepiej impulsator. Jedno drugiemu nie przeczy. |
_________________ Myślenie miało, ma i będzie miało świetlaną przyszłość. |
|
|
|
|
Theserek92
Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 31 Dołączył: 20 Sie 2011 Posty: 5 Skąd: Ostrów Szlachecki
|
Wysłany: 2012-01-07, 12:34
|
|
|
Witajcie,
Dzisiaj założyłem do mojej MZ moduł, nie szukałem tranzystora o większym napięciu, założyłem po drodze z modułu do cewki diodę. jeszcze myślałem nad układem gasikowym eliminującym przepięcia wynikające z samoindukcji ale nie mam oscyloskopu nie mam czym zaobserwować napięcia na drenie tranzystora,po założeniu oczywiście mz odpaliła od pierwszego kopa(nie jest to coś dziwnego, zawsze tak było) ale po przejażdżce było już całkiem inaczej, mz szybko wchodzi na obroty silnik pracuje równo szybko reaguje na gaz.
105 km/h na czwartym biegu to wielkie osiągnięcie jak dla mnie. a no i cewkę założyłem oryginalną, większa rezystancja, mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia. troszeczke zmieniłem przerwę na przerywaczu, nie wiem jaka jest teraz robiłem to na oko po 30 min jeździe z prędkościami 60-110Km/h cewka jest zimna a radiator tym bardziej dioda troszkę letnia ale ma radiatorek nic jej nie bedzie
Dziękuję za pomoc i przepraszam kolegę że bez jego wiedzy wykorzystałem i zmodernizowałem jego schemat mam nadzieje że zostanie mi odpuszczone
Pozdrawiam Damian |
|
|
|
|
saska251
Pogromca Trabantów
Motocykl: ETZ300, Z400, CB500
Pomógł: 41 razy Wiek: 46 Dołączył: 09 Cze 2006 Posty: 2286 Skąd: Wrocław - ale sercem Warszawa
|
Wysłany: 2012-02-07, 12:13
|
|
|
jack63 napisał/a: | Jakby to było 15-20mm to i tak wynik rewelacja. Żadną miarą nie do osiągnięcia dla tradycyjnego układu a nawet dla "elektronika". |
Pociągnięcie wszystkich przewodów na nowo i porzadne zarobienie/zalutowanie końcówek wzmacnia układ zapłonowy do tego stopnia, że iskierka przeskakiwała nawet na całkowicie ułamnej elektrodzie ujemnej. Dochodziła do 7mm.
Na ułamanej elektrodzie ujemnej można było normalnie uruchomić motoykl, ale działał tylko w dolnej do średniej partii obrotów.
Po takim naprawieniu elektryki już nigdy nie miałem problemów z odpaleniemi i moja ówczensa 150tka nigdy się już nie zalała. |
_________________ Zdrowaś turbino, powietrzaś pełna, gaz z Tobą.
Błogosławionaś Ty, między kolektorami i błogosławiony owoc żywota twojego - moment.
Święta turbino, matko mocy, módl się za nami wolnymi, teraz i w godzinę braku wachy. AMEN. |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5287 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2012-02-07, 12:41
|
|
|
Też wiele zależy od przewodu zapłonowego, jak wiadomo kable zapłonowe od samochodów te silikonowe nie mają przewodnictwa jak mierzy się je miernikiem, sam mając taki kabel zauważyłem spadek siły przebicia mojej iskry, gdy z powrotem założyłem kabel zapłonowy Bosch z normalnymi miedzianymi włoskami wewnątrz zauważyłem poprawę pracy silnika na wyższych partiach obrotów i spokojniejszą pracę na biegu jałowym, odpalanie zimnego silnika było nieco łatwiejsze i nie zalewało świecy |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
mirumz
Motocykl: Etz 25o sv1000
Pomógł: 1 raz Wiek: 29 Dołączył: 01 Lip 2010 Posty: 101 Skąd: Leżajsk
|
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2024 Skąd: okolice Zakopanego
|
|
|
|
|
mirumz
Motocykl: Etz 25o sv1000
Pomógł: 1 raz Wiek: 29 Dołączył: 01 Lip 2010 Posty: 101 Skąd: Leżajsk
|
|
|
|
|
Naveintre
Motocykl: MZ ETZ 150, Ogar 200
Dołączył: 30 Lip 2012 Posty: 128 Skąd: Stalowa Wola
|
Wysłany: 2012-12-29, 00:02 Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp
|
|
|
Witam. Dziś zaprezentuje jak wykonać moduł zapłonowy do motocykla/samochodu z zapłonem opartym na przerywaczu czyli tak zwanych "platynkach". Moduł ten możemy zastosować w każdym motocyklu/samochodzie z zapłonem bateryjnym. Jeśli chcemy taki moduł zamontować np w Jawie 350 potrzebne będą nam dwa takie urządzenia, po jednym na każdy przerywacz. Ja zaprezentuję jak zaadaptowałem ten moduł do mojej MZ ETZ 150.
Główne zalety tego modułu:
1. Poprawia kulturę pracy silnika i zwiększa moment obrotowy(w dolnym zakresie obrotów).
2. Poprawia rozruch.
3. Oszczędza nam przerywacz (prąd płynie tylko kilkadziesiąt mA a nie ponad 4A) No i "platynki" z elementu wykonawczego stają się tylko tak jakby "czujnikiem".
4. Poprawia ładowanie cewki (brak iskrzenia na przerywaczu), co daje nam mocniejszą iskrę.
Schemat:
Do dzieła
Potrzebne nam będą:
-Płytka laminowana miedzią(PCB)
-Dobry wodoodporny flamaster
-Kwas do wytrawiania w/w plytek
-Silikon/żywica epoksydowa do zalania układu.
-Lutownica i cyna
-Trochę oporników, kondensatorów itp(wykaz elementów niżej)
-Radiator
-Trochę kabli
-Wiertarka i małe wiertło
-Trochę cierpliwości i chęci
Najpierw rysujemy flamastrem ścieżki i rozplanowywujemy jak maja być rozmieszczone elementy.
Potem wycinamy płytkę na odpowiadający nam wymiar i wrzucamy do trawienia a na końcu wiercimy otwory.
Powstaje coś takiego:
Następnie lutujemy elementy zgodnie ze schematem:
Teraz wiercimy w radiatorze otwór do przykręcenia tranzystora T3 (IRF840):
Ja zamontowałem go na takiej podkładce:
I takiej tulejce:
Odizolowywuje to tranzystor od radiatora co zapobiega ewentualnym zwarciom z masą pojazdu. Nie musimy tego robić ale dla bezpieczeństwa nie zaszkodzi
Następnie lutujemy tranzystor do płytki:
Wkładamy płytkę między żeberka radiatora:
Powstaje taki o to gotowy moduł:
Dobrze jest przed zalaniem modułu najpierw go przetestować w naszym pojeździe, no chyba ,ze jesteśmy na 100% pewni ,że zadziała
Gdy upewniliśmy się ,że moduł działa jak powinien zalewamy go żywicą lub silikonem. Zapobiega to drganiom elementów, zawilgoceniem ich itp rzeczami które mogły by uszkodzić moduł.
-C.Z - podłączamy do masowego styku na cewce zapłonowej w naszym pojeździe.
P -to kabel idący od przerywacza(platynek)
Masa do masy pojazdu i tak samo + do +(gdzie podpiąć to już własna inicjatywa właściciela )
Po podłączeniu modułu należy pozbyć się kondensatora!!!
Po zalaniu powstaje nam takie cudo :
Mój został dopiero co zalany także nie wygląda najpiękniej
Moja MZ z testów tego modułu:
http://www.youtube.com/watch?v=SsZkl2EjM18
http://www.youtube.com/watch?v=lt01ajasQsQ
Silnik pracuje zauważalnie równiej i stabilniej a iskrzenie na przerywaczu odeszło w niepamięć.
Układ należy wykonać jak najdokładniej ,żeby nie zawiódł nas w trasie
Wykaz elementów:
Tranzystory:
BC547 (T1, T2);
IRF840 (T3);
Ø Diody:
1N4007 (D1);
Ø Kondensatory:
220nF/63V (C1);
10nF/63V (C2);
Ø Rezystory:
300 ohm/1W (R1);
1kohm/0,125W (R2, R5);
470ohm/0,5W (R3);
15kohm/0,125W (R4);
560ohm/0,25W (R6);
100ohm/0,125W (R7); |
|
|
|
|
Marcin W.
Motocykl: Mz ETZ150
Pomógł: 61 razy Wiek: 45 Dołączył: 27 Cze 2006 Posty: 1046 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2012-12-29, 00:51
|
|
|
Witam
Myślę że cieszy kreatywność młodzieży że coś robią i chcą podzielić się z innymi za to ale układ myślę że może zawieść w najmniej spodziewanej chwili z racji użycia tranzystora wykonawczego IRF840... Resztę pewnie nasz "szpec od hec" sIaj Wam dopowie...Dziękuje i Dobranoc |
_________________ Motto braci Koala-"Jesteśmy po to aby pomagać..."
"A przyczyną wszystkich naszych problemów jest zwykła mała niepozorna usterka..."
Szukasz wirnika do MZ ETZ 150/250/251 lub twój wirnik wymaga regeneracji sprawdź moje aukcje (oraz dział ogłoszeń forum)
http://moto.allegro.pl/sh...hp?uid=10843433 |
|
|
|
|
rastuch
Młody tata
Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 2669 Skąd: Poznań/Koło
|
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2024 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2012-12-29, 10:44
|
|
|
Jeżeli silikon zawierał ocet to zeżre elementy i strasznie to duże. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
|