» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Elektroniczny Zapłon i przerywacz
Autor Wiadomość
Stunter 15 
Stunter 15


Motocykl: Mz etz 150
Wiek: 29
Dołączył: 30 Lis 2010
Posty: 5
Skąd: Pożdżenice / Zelów
Wysłany: 2011-01-27, 18:58   

A ze zapytam czy ktoś ma albo wie jak zrobić odcięcie w mz coś takiego jak mają ścigacze że dochodzi do pewnych obrotów i więcei niewejdzie ?
_________________
kiedy jest ci smutno i źle,
wskocz na swój motor i przejedz się
 
 
     
kubastunt 
jeb z dzidy


Motocykl: Cbr F4i
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 11 Kwi 2010
Posty: 447
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2011-01-27, 19:08   

dolej wody do paliwa....
tak na serio wieksze motocykle to 85% 4t wiec inna bajucha....ciezko bedzie w ecie to porobic
_________________
MZeciarz Masakrator
Stunt riding isn't a crime!!
˙˙˙ ǝuɐqǝɾʎʍ ɯɐɯ
 
 
     
Yasiec65 
amator/hobbysta


Motocykl: MZ TS 250/1 1981r.
Pomógł: 33 razy
Wiek: 58
Dołączył: 07 Kwi 2010
Posty: 170
Skąd: Grajewo
Wysłany: 2011-01-27, 19:39   

Stunter 15 napisał/a:
A ze zapytam czy ktoś ma albo wie jak zrobić odcięcie w mz coś takiego jak mają ścigacze że dochodzi do pewnych obrotów i więcei niewejdzie ?


Tak, zapłon Robinsona00 to posiada. Poza tym ma również dynamiczne wyprzedzenie zapłonu w funkcji obrotów. Wiem bo taki zapłon posiadam w Teresce.
Pozdrawiam :piwo:
_________________
Y@$&€c
Najważniejsze są drobiazgi.
Na odległość leczyć potrafił chyba tylko Kaszpirowski.
Prawidłowo użytym młotkiem i przecinakiem możemy naprawić nawet zegarek ;-) .
 
 
     
kubastunt 
jeb z dzidy


Motocykl: Cbr F4i
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 11 Kwi 2010
Posty: 447
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2011-01-27, 22:14   

Yasiec65, i naprawde bylo odciecie? :shock:
_________________
MZeciarz Masakrator
Stunt riding isn't a crime!!
˙˙˙ ǝuɐqǝɾʎʍ ɯɐɯ
 
 
     
intr 


Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy
Wiek: 41
Dołączył: 01 Lut 2006
Posty: 2022
Skąd: Międzychód
Wysłany: 2011-01-28, 12:51   

Skoro zapłon jest procesorowy, to co to za problem zaprogramować układ zliczający, ze jeżeli będzie tyle i tyle obrotów, to ma wyłączyć podawanie sygnału na cewkę. w MZ jest to bajer zupełnie niepotrzebny a w wykonaniu w starych zapłonach robinsona (te które ja znam), ze ponowne załączenie iskry jest wtedy gdy obroty spadną do chyba 3 tyś jest idiotyczne i zagraża bezpieczeństwu szczególnie przy wyprzedzaniu.
_________________
Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr)
 
     
Jaro250 


Motocykl: MZ ETZ 250e '85
Pomógł: 2 razy
Wiek: 33
Dołączył: 01 Maj 2009
Posty: 67
Skąd: ok. Gorlic
Wysłany: 2011-01-28, 13:38   

thekubastunt, Posiadam taki moduł od robinsona ale kazałem sobie zmienić progi odcięcia i ponownego załączenia odc 8000 zał 7900 obr normalnie sprzedaje tak że odcina przy 7000 zał 5000 to dla mnie pomyłka tak jak pisał intr, napisz do mnie pw to ci wyśle filmik z odcinką mojej ETZ
 
 
     
Theserek92 

Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 31
Dołączył: 20 Sie 2011
Posty: 5
Skąd: Ostrów Szlachecki
Wysłany: 2012-01-02, 17:55   moduł zapłonowy

Witam natknąłem się w internecie ostatnio na bardzo prosty moduł zapłonowy, konstrukcja oparta na dwóch tranzystorach. ostatnio zauważyłem w mojej etz dziwne zachowanie silnika, okazało sie ze styki przerywacza były całkowicie wypalone, wymieniłem przerywacz,ale nie dąło mi to spokoju postanowiłem ograniczyć prąd płynący przez niego, na początku wpadłem na pomysł zeby popełnić jakiś moduł z hallotronem ale zabrakło czasu. Wigilia Bozego narodzenia wszyscy sprzątają gotują, a ja kombinuję:D z braku częsci powstała troszkę inna konstrukcja, zamiast tranzystora 2n2222 mamy BD135 który z konfigurowany jako wtórnik emiterowy bardzo dobrze się nadał, zamiast rezystorów 450 ohm rezystancja 650 ohm, no i zamiast mosfeta irf840 dałem irf640 wylutowany z przetwornicy, do bramki tranzystora podlutowałem podkuwkę w celu ograniczenia napięcia bramki taka nieudolna regulacja iskry . wszystko zgrało sie ze sobą wyśmienicie. zamiast cewki od mz do testów podłączyłem cewkę WN od nissana sunny, efekt był piorunujący(dosłownie) iskra ok 5-6 cm filmik
przepraszam za jakość nagrania, nie miałem nic sensownego pod ręką, podłączyłem na początku na krótko do MZ musze powiedzieć że zdziwiłem się motor na zimno zapalił od strzała, szybciej wykręcał sie na obroty tak do 4k nie chciałem jej męczyć na zimno w sobotę testy z jazdy napiszę więcej.
To mój pierwszy tego typu post na tym forum,
Pozdrawiam :)



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us
 
 
     
jack63 

Motocykl: Brak
Pomógł: 7 razy
Wiek: 23
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 111
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-01-02, 19:08   

Gratulacje. Jestem pełen podziwu.
Za kilka groszy i poświęcony własny czas masz dużo lepszą iskrę. Co prawda nie chce mi się wierzyć, że przebija aż 5-6cm. Chyba że były to pojedyncze "skoki" a nie powtarzalne z częstotliwością min 20 Hz - 1200RPM. Jakby to było 15-20mm to i tak wynik rewelacja. Żadną miarą nie do osiągnięcia dla tradycyjnego układu a nawet dla "elektronika". Cała tajemnica tkwi w ... cewce zapłonowej. W związku z tym mam pytania i równocześnie ostrzeżenia:
1. Jaka rezystancję ma ta cewka od Nisana?
To bardzo ważne. Podejrzewam cewkę tzw. niskorezystancyjną. Poniżej oma. "Twój" układ nie ma ograniczenia prądu cewki! Grozi to przegrzaniem cewki.
2. Tranzystor IRF640 ma napięcie źródło-dren tylko 200V. To trochę za mało. Normalnie przyjmuje się 400V. IRF840 ma 500V!

Także nie polecam wybierać się w dalszą podróż z tym układem. Natomiast jest to dobry układ na początek dobrej zabawy z układami zapłonowymi.
Mając taki moduł można się pokusić o dorobienie jakiegoś impulsatora. Np. szczelinowego Halla od jakiegoś samochodu.
Przeczytaj inny pomysł:Link
_________________
Myślenie miało, ma i będzie miało świetlaną przyszłość.
 
     
Theserek92 

Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 31
Dołączył: 20 Sie 2011
Posty: 5
Skąd: Ostrów Szlachecki
Wysłany: 2012-01-02, 19:48   

Zmartwiłeś mnie troszkę tym napięciem,choć to tylko prototyp. jeśli będzie wszystko ok kupię irf840 i włożę go do mojego modułu zastanawia się jak ograniczyć prąd dla tej cewki, oczywiście masz rację z tym przeskokiem iskry, moduł nie był wyzwalany z żadnego generatora, poprostu zwierałem przewód od przerywacza z masą. rezystancja mojej cewki to 1.6oma, wiadomo ze liczy się również rekaktancja cewki im większa częstotliwość tym ona większa więc zachowanie cewki dla 4k obr. będzie na pewno inne niż w momencie zapalania. nad rozwijaniem projekciku będę myślał, narazie brak czasu troszkę mnie ogranicza.

20:12

nie dało mi troszkę spokoju to co napisałeś, chodziło o łuk i częstotliwość.
zrobiłem tak:
wziąłem silniczek od drukarki(silniczek prądu stałego) podłączyłem 12 volt mase zwarłem z budową silniczka tak że na osi silniczka też była masa, włączyłem mój niby generator do prądu i delikatnie przystawiłem przewód przerywacza do osi, na wyjściu cewki pokazał się piękny gruby łuk który można byłoby rozciągnąć gdybym miał jeszcze pare rąk:D filmik w bardzo złej jakości ale widać i słychać łuczek :) http://w329.wrzuta.pl/fil...7/modul_etz_cz2
 
 
     
jack63 

Motocykl: Brak
Pomógł: 7 razy
Wiek: 23
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 111
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-01-02, 20:34   

Poszukaj tranzystora w nowszych złomowych zasilaczach komputerowych lub innych impulsowych. Nie musi to być IRF. Warunki znasz. Napięcie min 400V, prąd min 8A i dioda wewnętrzna. Ogranicznik prądu w tym układzie nie będzie łatwo zrobić. Trzeba się trochę pogimnastykować.
Przydałby się jakiś kondensator aby ograniczyć efekt podskakiwania przerywacza. A najlepiej impulsator. Jedno drugiemu nie przeczy.
_________________
Myślenie miało, ma i będzie miało świetlaną przyszłość.
 
     
Theserek92 

Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 31
Dołączył: 20 Sie 2011
Posty: 5
Skąd: Ostrów Szlachecki
Wysłany: 2012-01-07, 12:34   

Witajcie,

Dzisiaj założyłem do mojej MZ moduł, nie szukałem tranzystora o większym napięciu, założyłem po drodze z modułu do cewki diodę. jeszcze myślałem nad układem gasikowym eliminującym przepięcia wynikające z samoindukcji ale nie mam oscyloskopu nie mam czym zaobserwować napięcia na drenie tranzystora,po założeniu oczywiście mz odpaliła od pierwszego kopa(nie jest to coś dziwnego, zawsze tak było) ale po przejażdżce było już całkiem inaczej, mz szybko wchodzi na obroty silnik pracuje równo szybko reaguje na gaz.
105 km/h na czwartym biegu to wielkie osiągnięcie jak dla mnie. a no i cewkę założyłem oryginalną, większa rezystancja, mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia. troszeczke zmieniłem przerwę na przerywaczu, nie wiem jaka jest teraz robiłem to na oko :D po 30 min jeździe z prędkościami 60-110Km/h cewka jest zimna a radiator tym bardziej dioda troszkę letnia ale ma radiatorek nic jej nie bedzie :)

Dziękuję za pomoc i przepraszam kolegę że bez jego wiedzy wykorzystałem i zmodernizowałem jego schemat mam nadzieje że zostanie mi odpuszczone :piwo:
Pozdrawiam Damian
 
 
     
saska251 
Pogromca Trabantów


Motocykl: ETZ300, Z400, CB500
Pomógł: 41 razy
Wiek: 46
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 2286
Skąd: Wrocław - ale sercem Warszawa
Wysłany: 2012-02-07, 12:13   

jack63 napisał/a:
Jakby to było 15-20mm to i tak wynik rewelacja. Żadną miarą nie do osiągnięcia dla tradycyjnego układu a nawet dla "elektronika".


Pociągnięcie wszystkich przewodów na nowo i porzadne zarobienie/zalutowanie końcówek wzmacnia układ zapłonowy do tego stopnia, że iskierka przeskakiwała nawet na całkowicie ułamnej elektrodzie ujemnej. Dochodziła do 7mm.
Na ułamanej elektrodzie ujemnej można było normalnie uruchomić motoykl, ale działał tylko w dolnej do średniej partii obrotów.
Po takim naprawieniu elektryki już nigdy nie miałem problemów z odpaleniemi i moja ówczensa 150tka nigdy się już nie zalała.
_________________
Zdrowaś turbino, powietrzaś pełna, gaz z Tobą.
Błogosławionaś Ty, między kolektorami i błogosławiony owoc żywota twojego - moment.
Święta turbino, matko mocy, módl się za nami wolnymi, teraz i w godzinę braku wachy. AMEN.
 
 
     
ETZ_PRORIDER 
mod_team
MZ ETZ 250 GKS TEAM


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy
Wiek: 33
Dołączył: 09 Sie 2009
Posty: 5287
Skąd: Kościerzyna
Wysłany: 2012-02-07, 12:41   

Też wiele zależy od przewodu zapłonowego, jak wiadomo kable zapłonowe od samochodów te silikonowe nie mają przewodnictwa jak mierzy się je miernikiem, sam mając taki kabel zauważyłem spadek siły przebicia mojej iskry, gdy z powrotem założyłem kabel zapłonowy Bosch z normalnymi miedzianymi włoskami wewnątrz zauważyłem poprawę pracy silnika na wyższych partiach obrotów i spokojniejszą pracę na biegu jałowym, odpalanie zimnego silnika było nieco łatwiejsze i nie zalewało świecy :)
_________________
Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij ;) -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji.
 
 
     
mirumz 


Motocykl: Etz 25o sv1000
Pomógł: 1 raz
Wiek: 29
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 101
Skąd: Leżajsk
Wysłany: 2012-05-24, 12:39   

Siema sory za offtop. Mam szybkie pytanie w dobrym kierunku jest ten tranzystor bo cosik nie chula wzystkie inne opcje wykluczyłem :?:



Łączone jak na schemacie u intra

_________________
Koko dżambo i do przodu :majty:
https://picasaweb.google.com/116103942143526968573/18Kwietnia201502?authkey=Gv1sRgCL-M4fmHlvLd9gE
 
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 38
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2024
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2012-05-24, 15:01   




http://www.fairchildsemi.com/ds/PN/PN2222A.pdf

W tym przypadku emiter jest sprzęgnięty od razu do masy.
Układ wyjść zależy od producenta, jak zauważysz w tym co podałem jest sprzeczność.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
mirumz 


Motocykl: Etz 25o sv1000
Pomógł: 1 raz
Wiek: 29
Dołączył: 01 Lip 2010
Posty: 101
Skąd: Leżajsk
Wysłany: 2012-05-24, 18:10   

Nie działa nawet po wlutowaniu odwrotnie. Iskra pojawia się jedynie po zamianie kabli przerywcz-masa układ sprawdziłem pare razy wszystko jak na schemacie tylko działać nie chce :???:

UP

Wszystko hula kobieta w elektroniku machneła się z kilkoma elementami :torba":
_________________
Koko dżambo i do przodu :majty:
https://picasaweb.google.com/116103942143526968573/18Kwietnia201502?authkey=Gv1sRgCL-M4fmHlvLd9gE
 
 
     
Naveintre 


Motocykl: MZ ETZ 150, Ogar 200
Dołączył: 30 Lip 2012
Posty: 128
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2012-12-29, 00:02   Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Witam. Dziś zaprezentuje jak wykonać moduł zapłonowy do motocykla/samochodu z zapłonem opartym na przerywaczu czyli tak zwanych "platynkach". Moduł ten możemy zastosować w każdym motocyklu/samochodzie z zapłonem bateryjnym. Jeśli chcemy taki moduł zamontować np w Jawie 350 potrzebne będą nam dwa takie urządzenia, po jednym na każdy przerywacz. Ja zaprezentuję jak zaadaptowałem ten moduł do mojej MZ ETZ 150.
Główne zalety tego modułu:
1. Poprawia kulturę pracy silnika i zwiększa moment obrotowy(w dolnym zakresie obrotów).
2. Poprawia rozruch.
3. Oszczędza nam przerywacz (prąd płynie tylko kilkadziesiąt mA a nie ponad 4A) No i "platynki" z elementu wykonawczego stają się tylko tak jakby "czujnikiem".
4. Poprawia ładowanie cewki (brak iskrzenia na przerywaczu), co daje nam mocniejszą iskrę.
Schemat:

Do dzieła :)
Potrzebne nam będą:
-Płytka laminowana miedzią(PCB)
-Dobry wodoodporny flamaster
-Kwas do wytrawiania w/w plytek
-Silikon/żywica epoksydowa do zalania układu.
-Lutownica i cyna
-Trochę oporników, kondensatorów itp(wykaz elementów niżej)
-Radiator
-Trochę kabli
-Wiertarka i małe wiertło
-Trochę cierpliwości i chęci :)
Najpierw rysujemy flamastrem ścieżki i rozplanowywujemy jak maja być rozmieszczone elementy.
Potem wycinamy płytkę na odpowiadający nam wymiar i wrzucamy do trawienia a na końcu wiercimy otwory.
Powstaje coś takiego:



Następnie lutujemy elementy zgodnie ze schematem:



Teraz wiercimy w radiatorze otwór do przykręcenia tranzystora T3 (IRF840):



Ja zamontowałem go na takiej podkładce:



I takiej tulejce:



Odizolowywuje to tranzystor od radiatora co zapobiega ewentualnym zwarciom z masą pojazdu. Nie musimy tego robić ale dla bezpieczeństwa nie zaszkodzi :)
Następnie lutujemy tranzystor do płytki:



Wkładamy płytkę między żeberka radiatora:




Powstaje taki o to gotowy moduł:



Dobrze jest przed zalaniem modułu najpierw go przetestować w naszym pojeździe, no chyba ,ze jesteśmy na 100% pewni ,że zadziała ;)
Gdy upewniliśmy się ,że moduł działa jak powinien zalewamy go żywicą lub silikonem. Zapobiega to drganiom elementów, zawilgoceniem ich itp rzeczami które mogły by uszkodzić moduł.

-C.Z - podłączamy do masowego styku na cewce zapłonowej w naszym pojeździe.
P -to kabel idący od przerywacza(platynek)
Masa do masy pojazdu i tak samo + do +(gdzie podpiąć to już własna inicjatywa właściciela :) )

Po podłączeniu modułu należy pozbyć się kondensatora!!!
Po zalaniu powstaje nam takie cudo :



Mój został dopiero co zalany także nie wygląda najpiękniej ;)
Moja MZ z testów tego modułu:

http://www.youtube.com/watch?v=SsZkl2EjM18

http://www.youtube.com/watch?v=lt01ajasQsQ

Silnik pracuje zauważalnie równiej i stabilniej a iskrzenie na przerywaczu odeszło w niepamięć.
Układ należy wykonać jak najdokładniej ,żeby nie zawiódł nas w trasie :)

Wykaz elementów:
Tranzystory:

BC547 (T1, T2);

IRF840 (T3);

Ø Diody:

1N4007 (D1);

Ø Kondensatory:

220nF/63V (C1);

10nF/63V (C2);

Ø Rezystory:

300 ohm/1W (R1);

1kohm/0,125W (R2, R5);

470ohm/0,5W (R3);

15kohm/0,125W (R4);

560ohm/0,25W (R6);

100ohm/0,125W (R7);
 
 
     
Marcin W. 


Motocykl: Mz ETZ150
Pomógł: 61 razy
Wiek: 45
Dołączył: 27 Cze 2006
Posty: 1046
Skąd: Katowice
Wysłany: 2012-12-29, 00:51   

Witam
Myślę że cieszy kreatywność młodzieży że coś robią i chcą podzielić się z innymi za to :piwo: ale układ myślę że może zawieść w najmniej spodziewanej chwili z racji użycia tranzystora wykonawczego IRF840... Resztę pewnie nasz "szpec od hec" sIaj Wam dopowie...Dziękuje i Dobranoc :piwo:
_________________
Motto braci Koala-"Jesteśmy po to aby pomagać..."
"A przyczyną wszystkich naszych problemów jest zwykła mała niepozorna usterka..."
Szukasz wirnika do MZ ETZ 150/250/251 lub twój wirnik wymaga regeneracji sprawdź moje aukcje (oraz dział ogłoszeń forum)
http://moto.allegro.pl/sh...hp?uid=10843433
 
 
     
rastuch 
Młody tata


Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 2669
Skąd: Poznań/Koło
Wysłany: 2012-12-29, 10:36   

A czujnik Hella? Skąd brać to ustrojstwo?
_________________
Tropiciel w zaprzegu=> http://www.borntoride.pl/...b_l_1%20143.jpg
Część stadka => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=rastuch i tu=> http://forum.mz-klub.pl/v...ight=rastuchowa
Niunia => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=syrenki
 
     
sIaj 


Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy
Wiek: 38
Dołączył: 14 Paź 2004
Posty: 2024
Skąd: okolice Zakopanego
Wysłany: 2012-12-29, 10:44   

Jeżeli silikon zawierał ocet to zeżre elementy i strasznie to duże.
_________________
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!

SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 13