Jaki tranzystor znajduje się w regulatorze napięcia RNA-2 9d |
Autor |
Wiadomość |
t_rutana
Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 34 Dołączył: 23 Sie 2006 Posty: 23 Skąd: Binarowa
|
Wysłany: 2011-05-09, 20:20 Jaki tranzystor znajduje się w regulatorze napięcia RNA-2 9d
|
|
|
Witam!
Spalił mi się tranzystor w takim regulatorze napięcia i nie mogę odczytać jaki jest jego typ. Jedyne co jest czytelne to "BDX5", a reszta jest stopiona i znajdowała się tam cyfra 3 lub 4 i być może jeszcze jakaś litera. Przynajmniej tak wynika z mojego googlowania. Gdyby ktoś z was znał schemat tego regulatora albo mógł odkręcić Obudowę swojego i odczytać oznaczenie to byłbym wdzięczny. Producentem tego regla jest Jezpol i jest kilka tematów na forum na temat jego zastosowania w MZ. Pozdrawiam!
Edit: Jeśli ktoś wie jakie są tam zastosowane tranzystory SMD to też bym prosił o informację, bo zdaje się, że jeden jest spalony. |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2024 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2011-05-11, 11:34
|
|
|
Może to być BDX53 z tym, że on jest NPN co rzadko jest stosowane w regulatorach.
Możesz spróbować, jak nie będzie działać to daj BDX54.
Ogólnie wymagania są takie: min 60V, 6A i według mnie PNP. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
t_rutana
Motocykl: MZ ETZ 250
Wiek: 34 Dołączył: 23 Sie 2006 Posty: 23 Skąd: Binarowa
|
Wysłany: 2011-05-11, 15:30
|
|
|
Krucze. Przylutowałem BDX53c, ponieważ posiłkowałem się tym schematem: http://autofelicia.republika.pl/alternreg.html
Innego nie znalazłem. No nic, jak nie będzie działało to kupię nowy, a tamtego darlingtona wymienie i będzie na zapas. Jutro albo pojutrze założę i pomierzę to będę wiedział na 100% a w międzyczasie fajnie by było gdyby ktoś jednak odkręcił obudowę z takiego regla i sprawdził jaki ma tam tranzystor. |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2024 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2011-10-25, 22:04
|
|
|
Zajrzałem do regulatora ERNA-9d firmy Elektrometal i drogą dedukcji wywnioskowałem że jest tam tranzystor NPN jaki konkretnie to nie wiem bo symbol jest nieczytelny.
Jednak dziwne jest to że obciążenie jest na emiterze i tak mi coś tutaj nie halo jest. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
jack63
Motocykl: Brak
Pomógł: 7 razy Wiek: 23 Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 111 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2011-10-26, 15:33
|
|
|
Nie wiem skąd te wnioski, ale trzeba wiedzieć do jakiego układu połączeń alternatora była ta ERNA zastosowana aby być pewnym schematu.
Wg. mnie każdy regulator z tranzystorem darlingtona (np. BDX54) do sterowania tzw. plusem(ETZ,JAWA, Fiat125...) ma tranzystor działający jak PNP (to jak to jest zorganizowane wewnątrz jego struktury to osobny sprawa). Natomiast darlington NPN (BDX53) był stosowany w regulatorach sterujących tzw. masą. Praktycznie wszystkie nowsze regulatory alternatorów montowane na nich bezpośrednio. Inny układ jest elektronicznie i ekonomicznie bez sensu. Wpinając obciążenie w emiter tracimy całe wzmocnienie napięciowe jak w układzie wspólny kolektor i robimy sobie całe stado problemów konstrukcyjnych. A o tym aby motocykl zapalił na pych to już na 100% można zapomnieć,
Tak więc obstawiam, że tranzystorem t_rutana był BDX54C. Przydały by się zdjęcia płytki. |
_________________ Myślenie miało, ma i będzie miało świetlaną przyszłość. |
Ostatnio zmieniony przez jack63 2011-10-26, 17:41, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2024 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2011-10-26, 16:06
|
|
|
Z tego, że zajrzałem do środka i popatrzyłem jak jest wlutowany, oczywiście nie można wykluczyć innej kolejności wyprowadzeń tranzystora. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
jack63
Motocykl: Brak
Pomógł: 7 razy Wiek: 23 Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 111 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2011-10-26, 18:05
|
|
|
Najlepiej byłoby mieć sprawny regulator i przeprowadzić pomiar po delikatnym odlutowaniu bazy. Trzeba tylko pamiętać, że jest to układ darlingtona. Bardzo prawdopodobne jest "zabudowanie" w strukturze rezystorów, więc trzeba dość ostrożnie podchodzić do pomiarów.
Jednak najłatwiej jest określić co jest podłączone do emitera. Jeżeli emiter jest na sztywno połączony z masą, to jest to tranzystor NPN. Gdy jest połączony z "+" czyli 15 lub 61 lub coś innego do czego połącza się katody diod wzbudzenia i lampkę kontrolną ładowania. Kolektor tranzystora powinien być podłączony do 67 lub DF. |
_________________ Myślenie miało, ma i będzie miało świetlaną przyszłość. |
|
|
|
|
|