Sprzęgło cały czas ciągnie ETZ250 |
Autor |
Wiadomość |
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2009-10-21, 12:38
|
|
|
hubertbaran napisał/a: | Na to wychodzi, chociaz do kocna tego nie rozumiem. Na rynku musza być dostepne 2 rodzaje zamienników. |
gdy są zbyt grube tarcze to (objawia się to szczeliną zbyt dużą na rysunku ma 3.5 mm) to wtedy następuje odciągniecie aluminiowej gwiazdy w kierunku obudowy sprzęgła poprzez łączniki.
Jak zrozumiesz zasadę działania sprzęgła w MZ to w przypadku naciśnięcia klamki aluminiowa gwiazda poprzez 6 łączników naciska tym razem metalowy krzyżak - wtedy tarcze nie są ściskane razem i następuje wysprzęglenie.
W przypadku wysprzęglenia szczelina ta zwiększa się o tyle ile wysuwa się ramię docisku z oprawy sprzęgła. Jeżeli wstępnie szczelina jest zbyt duża (te 3.5 mm) to metalowy krzyżak poprzez te 6 łączników zbyt głęboko "wciąga" aluminiowy krzyżak sprzęgła powodując zmniejszenie odległości obudowy sprzęgła i aluminiowego krzyżaka, co skutkuje twardą klamką i ciągnięciem sprzęgła bo nie następuje już dalsze zwiększenie szczeliny a co za tym idzie tarcze są dalej ściśnięte.
Wyjaśniłem o co chodzi? |
_________________
|
|
|
|
|
hubertbaran
Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy Wiek: 35 Dołączył: 21 Sie 2005 Posty: 4458 Skąd: okolice Rzeszowa
|
Wysłany: 2009-10-21, 14:50
|
|
|
Wiem o co biega ale powiedz mi jak tarcze zagrube w sumie o 0,1mm moga powodować taka wielka szczeline;] Czy teraz rozumiesz o co biega ? |
_________________ Sex, tanie wino i Disco polo! Szatan jest wielki YEAH !
Werpach:
"Komuna wróciła" |
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2009-10-22, 08:33
|
|
|
miałem ostatnio też taki przypadek każda z tarcz była grubsza od oryginału o ponad 0.3 mm mnożąc to razy 6 to daje 2 mm jest mniej skoku sprzęgła i to jest problem.
musisz zebrać każdą tarczę żeby szczelina miała ok 1.5 mm i wtedy wszystko hula.
[ Dodano: 2009-10-22, 08:34 ]
zresztą zakładający temat to zrobił-pomogło! |
_________________
|
|
|
|
|
lisek508
XThunderCatX
Motocykl: WSK/ETZ/FZR/SC33
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 17 Kwi 2009 Posty: 352 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2009-10-22, 19:19
|
|
|
mczmok, Dokładnie tak jak mówiłeś, sprzęgło jest idealne! |
|
|
|
|
Reich
Jawer's back
Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 24 razy Wiek: 34 Dołączył: 27 Lip 2009 Posty: 1683 Skąd: Sieradz
|
Wysłany: 2012-06-13, 15:13
|
|
|
Odkopuję
Sprzęgło w TSce 4 biegowej. Tarcze wymienione i zeszlifowane do 3mm a "zęby" przejechane pilnikiem i gładko chodzą po zabieraku., założone nowe sprężyny. Przerwa w miejscu gdzie sprawdzamy czy tarcze są w dobrym stanie 1,5mm. Dystanse pod gwiazdę (czy jak to się tam nazywa) są założone, ich grubość to około 1,2mm.
Klamka nie jest twarda, a mimo to na postoju przy próbie wrzucenia biegu słychać zgrzytania. Na zimnym silniku jest jeszcze znośnie, ale na ciepłym już nie. Odziwo, na postoju nie ma problemu z wyrzuceniem biegu na luz.
Regulacja nic mi nie daję, jakieś pomysły? |
_________________ Wino, konserwy, muzyka bez przerwy
Strachliwi zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali eMZeciarze.
Gdzie kończy się asfalt, zaczyna się przygoda. |
|
|
|
|
hektor
Tiger Junior
Motocykl: ETZ250 SHLM17 DL1000
Pomógł: 17 razy Wiek: 31 Dołączył: 25 Sty 2011 Posty: 1572 Skąd: Miechów ok. Krakowa
|
Wysłany: 2012-06-22, 02:07
|
|
|
Zalej gęstrzyn olejem ;] |
_________________ "Z naszych danych wynika, że zdobyć serce kobiety jest stosunkowo prosto. Zaczynamy od nacięcia wzdłuż linii mostka..."
"Co tu dużo gadać mądrze, kiedy sperma kipi w jądrze"
https://picasaweb.google.com/hecktor2 |
|
|
|
|
saska251
Pogromca Trabantów
Motocykl: ETZ300, Z400, CB500
Pomógł: 41 razy Wiek: 45 Dołączył: 09 Cze 2006 Posty: 2286 Skąd: Wrocław - ale sercem Warszawa
|
Wysłany: 2012-06-22, 08:15
|
|
|
chyba żadszym, ciućku |
_________________ Zdrowaś turbino, powietrzaś pełna, gaz z Tobą.
Błogosławionaś Ty, między kolektorami i błogosławiony owoc żywota twojego - moment.
Święta turbino, matko mocy, módl się za nami wolnymi, teraz i w godzinę braku wachy. AMEN. |
|
|
|
|
hektor
Tiger Junior
Motocykl: ETZ250 SHLM17 DL1000
Pomógł: 17 razy Wiek: 31 Dołączył: 25 Sty 2011 Posty: 1572 Skąd: Miechów ok. Krakowa
|
Wysłany: 2012-06-22, 11:53
|
|
|
saska, Pijany po koronie byłem. Wybacz |
_________________ "Z naszych danych wynika, że zdobyć serce kobiety jest stosunkowo prosto. Zaczynamy od nacięcia wzdłuż linii mostka..."
"Co tu dużo gadać mądrze, kiedy sperma kipi w jądrze"
https://picasaweb.google.com/hecktor2 |
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2012-06-22, 11:55
|
|
|
Reich napisał/a: | Regulacja nic mi nie daję, jakieś pomysły? |
Zbyt mały luz zabieraka
[ Dodano: 2012-06-22, 11:58 ]
saska251 napisał/a: | chyba żadszym, ciućku |
Przy prawidłowo wyregulowanym sprzęgle niezależnie czy jeździsz na hipolu czy silnikowym sprzęgło chodzi identycznie.
Błąd w składaniu ! |
_________________
|
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7508 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2012-06-23, 02:10
|
|
|
mczmok napisał/a: | Przy prawidłowo wyregulowanym sprzęgle niezależnie czy jeździsz na hipolu czy silnikowym sprzęgło chodzi identycznie. |
Powiem więcej - niezależnie, czy olej jest w skrzyni czy go nie ma |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2012-06-24, 09:43
|
|
|
kosior30 napisał/a: | Powiem więcej - niezależnie, czy olej jest w skrzyni czy go nie ma |
A-tego to nie testowałem.... |
_________________
|
|
|
|
|
Gefrajter
NISZCZYCIEL POLDKÓW
Motocykl: ETZ 250/A military
Wiek: 57 Dołączył: 08 Lis 2010 Posty: 43 Skąd: Sławno
|
Wysłany: 2012-06-25, 07:24
|
|
|
Może masz tanią chińską linke sprzegła i wrzyna się w pancerz -nie odbija.
Mialem tak dostawałem k................. jak się zerwala założyłem awaryjnie starą orginalną i sprzęgło nagle zaczęło chodzić super. |
_________________ Moje motocykle
CZ350
Jawa 350 Delux
ETZ 250A [ niestety tylko replika ]
Kawasaki KLE 500
------------------------------------------------------
LEPIEJ SIEDEM RAZY Z KRÓLEWNĄ ŚNIEŻKĄ NIŻ RAZ Z SIEDMIOMA KRASNOLUDKAMI. |
|
|
|
|
Dodek
...
Motocykl: mz cbr
Pomógł: 88 razy Wiek: 28 Dołączył: 31 Lip 2011 Posty: 2201 Skąd: Mielec
|
Wysłany: 2012-09-27, 21:22
|
|
|
Up bawiłem sie dzis przy sprzegle i zauwazyłem ze mam wgniecenia na wiencu zebatym sprzegła (obudowa przekładek metalowych) ale znalazlem inny w idealnym stanie ,
2 sprawa zabieraka 2 niestety nie mam , a na tym co jest sa widoczne małe odgniecenia od tarcz sprzegła - pasuje to jakos wyrównać aby tarcze chodziły bez zacieć - tylko czym???
Jest jakis specjalny pilnik?
kupilem tez tajwanskie tarcze - mierzyłem zwykła suwmiarka i maja jakies 3.2 -3.4 mm grubosci - ale szczelina co u kolegi miała 3.5 mm , u mnie teraz ma ok. 2 -.2.2 mm
czy to jest dobra szczelina ????
Poprzednio na starych tarczach szczelina była ok 1mm - sprzegło ciagneło i do tego na wyzszych obrotach sie uslizgiwało.
|
_________________ Etz 250 -> Sc33 ->Dl650-> F4i +RN09->f4i->CBF liter |
|
|
|
|
mocher
Motocykl: MZ ETZ 250; SHL M11W
Wiek: 36 Dołączył: 16 Mar 2009 Posty: 37 Skąd: Komarów
|
Wysłany: 2012-09-27, 21:50
|
|
|
jak mówisz że za mały luz masz to ja bym wstawił jeszcze jedną tarcze nawet starą i powinno być OK, a co do ślizgania na większych obr może stożek ci obracało a nie tarcze się ślizgały,a co do ciągnącego sprzęgła to może miałeś źle ustawioną tzw. beczkę |
_________________ http://www.polskajazda.pl...Z/ETZ_250/45754 |
|
|
|
|
januszj23
Motocykl: 2X MZ TS 250
Pomógł: 24 razy Wiek: 64 Dołączył: 05 Wrz 2009 Posty: 499 Skąd: Ełk
|
Wysłany: 2012-09-27, 22:45
|
|
|
Dodek napisał/a: | Jest jakis specjalny pilnik? |
Specjalnego może nie ma ale możesz użyć "iglaków".
Dodek napisał/a: | u mnie teraz ma ok. 2 -.2.2 mm |
Zeszlifuj tarcze cierne do książkowego wymiaru (3mm). Luz w szczelinie musi mieć 1,5-1mm. Jeśli będzie większy to sprzęgło może ocierać o koło Z64 a jeżeli będzie mniejszy to sprzęgło nie będzie wysprzęglać (będzie ciągnąć).
mocher napisał/a: | jak mówisz że za mały luz masz to ja bym wstawił jeszcze jedną tarcze nawet starą i powinno być OK |
mocher napisał/a: | a co do ślizgania na większych obr może stożek ci obracało a nie tarcze się ślizgały |
Tu możesz mieć rację. |
_________________ Filmy instruktażowe:
https://www.youtube.com/u...&view_as=public
Materiały o MZ: https://drive.google.com/drive/folders/1aTMi2f6drgG6Ygr5vrRnphBCE0kisPA-?usp=sharing. Jeśli pomogłem-wiesz co zrobić.
Kiedy umrę pochowajcie mnie twarzą do dołu aby cały, parszywy świat mógł pocałować mnie w dupę. |
|
|
|
|
Dodek
...
Motocykl: mz cbr
Pomógł: 88 razy Wiek: 28 Dołączył: 31 Lip 2011 Posty: 2201 Skąd: Mielec
|
Wysłany: 2012-09-27, 22:53
|
|
|
wydaje mi sie ze sprzegło ciągneło - bo sie przekładki blokowały na krzywej powierzchni w obudowie sprzegła to raz , a 2 na na tym samym wypuscie w zabieraku blokowało tez tarcze i całosc nie chciało za bardzo wysprzeglic .
a ze sie slizgalo to wina moja bo zalozylem na probe stare tarcze i sprezyny na ktorych wysluzona 250 jeździla i sie nie slizgalo nic, na zdrowiuskiej 300 od zadmiaru mocy zaczeło sie lekko slizgac - ale tylko na wysokich obr rzedu 6000
jc przeszlifuje te tarcze i zaloze na próbe |
_________________ Etz 250 -> Sc33 ->Dl650-> F4i +RN09->f4i->CBF liter |
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7508 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2012-09-28, 00:21
|
|
|
Można założyć nieco grubsze tarcze cierne pod warunkiem, że przekładki są nieco cieńsze. Producent opisuje grubość przekładek jako 1,5mm z tolerancją -0,1. Tarcze cierne mają mieć 3,0mm +/- 0,1mm. U mnie np wszystkie przekładki mają 1,4mm, zaś tarcze cierne ok. 3,0mm, niektóre nawet deczko poniżej. Jak łatwo policzyć całość "pakietu" tarcz nie może przekroczyć 21,5mm. Możesz "zyskać" na cieńszych przekładkach, jak również tarczach ciernych.
Mi się też uślizgiwało sprzęgło po rozgrzaniu - pomogło założenie dwóch grubszych tarcz i - trochę prymitywne i "na krótką metę", ale musiałem mieć pewność, że spali laka u Intra - rozciągnięcie sprężynek. Oczywiście one siadły z powrotem prawie do wcześniejszego wymiaru, jednak to "prawie" oraz grubsze tarcze sprawiły, że nacisk sprężynek się zwiększył wystarczająco.
Docelowo planuję dać sprężynki do regeneracji - czyli odpuszczenie, rozciągnięcie do wymiaru nominalnego i ponowne zahartowanie. Kiedyś ojciec sprężyny zawieszenia tylnego w escorcie w ten sposób regenerował i nie było zastrzeżeń do efektów. Mam ze 3 komplety tego, więc porobię sobie zapasy |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
Dodek
...
Motocykl: mz cbr
Pomógł: 88 razy Wiek: 28 Dołączył: 31 Lip 2011 Posty: 2201 Skąd: Mielec
|
Wysłany: 2012-09-28, 00:37
|
|
|
kosior30, sprezynki kupilem nowe- wiec nie są nic wygniecione.
ps mozna by je prymitywnie zahartować np na kuchence gazowej - rozgrzewając , a potem do oleju? Ew jak robił to twój starszy ? |
_________________ Etz 250 -> Sc33 ->Dl650-> F4i +RN09->f4i->CBF liter |
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7508 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2012-09-28, 11:18
|
|
|
Nie mój ojciec to robił, tylko zakład, który się tym trudni profesjonalnie Nie wiem, czy z takimi "gówienkami" będzie im się chciało bawić, no ale zadzwonić i spytać nie zaszkodzi.
Co do kuchenki, to absolutnie nie. Sprężyna to nie wiertło, ona cały czas "pracuje" i musi przejść proces hartowania perfekcyjnie, nie "na oko" - inaczej pęknie.
Tych nowych się właśnie obawiam. Serwisówka ETZ jest na tyle dobra, że podaje dokładnie długości sprężynek, oraz długość jej pod wstępnym obciążeniem (które również jest podane). Można więc dokładnie sprawdzić efekty takiej regeneracji - również i nowe można sprawdzić, ale na tyle już przestałem ufać chinolom, że nie chcę wyrzucać pieniędzy w błoto tylko po to, żeby sobie potestować nowy wyrób... |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
Dodek
...
Motocykl: mz cbr
Pomógł: 88 razy Wiek: 28 Dołączył: 31 Lip 2011 Posty: 2201 Skąd: Mielec
|
Wysłany: 2012-09-28, 15:52
|
|
|
Przegladając katalog czesci do etz odkrrylem ze nie mam podkładki sprezystej rozmiaru 14 (TGL- 0137) która to orginalnie znajdowała sie pomiedzy łozyskiem tulei wyscikowej sprzegla a nakretką obrotomierza (na wale) - miała ona pewno niedopuszczać do przypadkowego odkrecenia sie ww. nakretki i spadniecia stożka.
Z pomocą przyszyszła hurtownia z czesciami do traktorów gdzie przegladając spisy przypadkowo natrafiłem na idealnnie pasującą podkładke falistą rozmiaru 14.
Dana podkładka jest to podkladka dżwigienki zaworowej ursus c360 i kosztuje 0.85 zł
Materiałowo jest wykonana prawie tak jak ta p. falista siedziąca pomiedzy p oporową a stozkiem. Zrobiona jest ze stali sprezynującej - w palcach nie idzie jej wygiąć.
wyglada tak :
|
_________________ Etz 250 -> Sc33 ->Dl650-> F4i +RN09->f4i->CBF liter |
|
|
|
|
|