Rożnice w budowie silnika 17,5 KM a 19 KM MZ ES 250/2 Trophy |
Autor |
Wiadomość |
rastuch
Młody tata
Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 2669 Skąd: Poznań/Koło
|
Wysłany: 2014-11-11, 22:01 Rożnice w budowie silnika 17,5 KM a 19 KM MZ ES 250/2 Trophy
|
|
|
W związku z wciąż pojawiającymi się pytaniami odnośnie różnic miedzy silnikami
MZ ES TROPHY 250/2 17,5KM
i
MZES TROPHY 250/2 19KM
oraz jedynie zdawkowymi informacjami dotyczącymi powyższego problemu postanowiłem się nad tym tematem lekko pochylić wykorzystując do tego celu informację zdobyte na forach zagranicznych, własne doświadczenia oraz zdjęcia jednego z użytkowników, który właśnie boryka się z problemem przekładki 17,5 na 19KM
Od początku produkcji modelu MZ ES 250/2 (1967r) motocykl wyposażony był w jednostkę napędową o mocy 17,5KM. Na przełomie 1969/1970roku dokonane zmiany pozwalały uzyskać moc maksymalną 19 KM.
Zmiany techniczne w silnikach dla wersji 17,5Km i 19KM opierały się na zmianach w poszczególnych podzespołach, tj
- cylinder
- głowica
- króciec
- gaźnik
- wydech
- prawdopodobnie również kartery (tego tematu jeszcze do końca nie zgłębiłem ale opisze co nieco na końcu posta)
Ponieważ ciężko jest określić konkretną datę wprowadzenia zmian konstrukcyjnych poszczególnych podzespołów (np. wydech, śruby blokowania skrzyni) nie jestem w stanie określić czy dana zmiana miała miejsce jeszcze w silniku 17,5KM czy już 19KM w związku z czym ograniczam się do opisu „we wcześniejszych modelach” i „modelach późniejszych”.
CYLINDER
Głównym elementem odróżniającym oba cylindry jest wlot do cylindra znajdujący się od strony króćca gaźnika. W cylindrze 17,5KM wlot ten ma kształt okrągły z charakterystycznym dzyndzlem wystającym od góry (tak jak jest w ludzkim gardle )
Cylinder 19KM ma wejście trapezowe bez niniejszego dzyndzla.
Tym samym rozstaw skrub mocujących króciec się różni ale o tym więcej w dalszej części (przy króćcach).
Cylindry te posiadają także inne różnice zaznaczone na zdjęciach, jednakże nie jest pewne czy różnice te są charakterystyczne dla cylindra danej mocy czy wynikają jedynie ze zmian konstrukcyjnych w etapie produkcji. Mowa tu o różnej ilości gum wyciszających (2 umieszczone w tylnej części cylindra albo 4 w każdym narożniku ) oraz naddatku materiału zaznaczonym na zdjęciach.
GŁOWICA
Tak jak w przypadku cylindrów głowice także posiadały pewne różnice.
Główną różnicą po której można rozpoznać czy dana głowica jest od wersji słabszej czy mocniejszej jest symbol „ε” umieszczony przy komorze spalania. Symbol ten oznajmiał stopień sprężania dla danej głowicy. Zgodnie z instrukcją obsługi, która rzecze, iż dla starszych modeli MZ ES 250/2 ww. stąpień wynosił 8,5:1 zaś dla nowszych 250/2 9,5-10:1
Głowice 17,5konne mają więc nabite ε=8,5 zaś 19konne ε=10.
Niestety jak widać na poniższym zdjęciu nie zawsze symbol ten jest nabity na głowicy. I co wówczas??
Proponuje ze spokojem podejść do lodówki, wziąć zimne piwko, suwmiarkę i zasiąść do mierzenia racząc się złocistym trunkiem. Ale do konkretów.
Zarówno głowica 17,5 czy też 19 konna posiada jednakowa średnice komory spalania
Gdy natomiast zmierzymy jej wysokość
okazuje się, że wysokość w głowicy od modelu 17,5KM jest równa 31mm natomiast 19KM – 26mm. Z prostej matematyki mamy tutaj 5mm różnicy.
To jest jedyny i najbardziej konkretny pomiar, dzięki któremu możemy stwierdzić z jaką głowica mamy do czynienia.
Należy tez wspomnieć o różnicach w użebrowaniu głowicy - nie zawsze są te 2 żebra równoległe w samym środku.
Zródło: Moto - Gar
Jednakże użebrowanie to nie klasyfikuje mocy głowicy.
KRÓCIEC
Króciec do MZ 17,5 konnej jest dłużyszy, posiada szerszy rozstaw na śruby którymi przykręcany jest do cylindra. Posiada także owalny otwór. Krociec 19KM widoczny na foto jest lekko ścięty od góry (strzałka) jednakże jest to Tuning, a nie posiadałem innego oryginalnego do zrobienia zdjęć. W związku z tym proszę nie zwracać uwagi na owe ścięcie.
Szczegółowe foty króćca 19KM
Zestawienie obu króćców – wymiary na kartce sa nieaktualne – dot. wcześniejszych fot.
GAŹNIK
W modelach wcześniejszych występował gaźnik BVF 28 N 1-1 natomiast w modelach późniejszych BVF 28 N 1-3. Różnice polegały głownie na zastosowaniu innego rozmiaru dyszy głównej. Więcej różnic można zauważyć weryfikując poniższa tabelę
Ze względu na różną długość króćca gaźnika osłony gaźnika (wg kolegów z Niemiec) także są inne. Prosiłbym o sprawdzenie u siebie na stanie i zwymiarowanie w celu wzbogacenia danych w niniejszym poście i unikniecie pomyłek dla przyszłych szukających – kupujących.
WYDECH
Jak widac z poniższych zdjęć tłumik we wczesnych modelach to typowe cygaro. Później stosowano tłumik ze ściętym końcem. Porównując wkłady tłumiące widac ze są one takie same. Nie wiem jednak jak wygląda sprawa wielkości dziur w tłumiku itp. Niestety nie sprawdziłem tego. Może ktoś ma taki tłumik na warsztacie i mógłby pomierzyć.
KARTERY
Podejrzewam, że w związku ze zmianą długości króćca kartery także mogą się różnic (jakies przetłoczenie albo coś przez co króciec musial być dłuższy). Jednakże nie jest to w 100% pewne.
Wiadome jest iż w starszych modelach Tropików była dodatkowa dziura – przewietrzanie prądnicy.
W starszych modelach istniało też więcej śrub od spodu silnika (chodzi o śrubę nr 3 – ograniczniki przełączania biegów)
W późniejszych modelach już tego nie było
W związku z ilością powyższych śrub walki krzywkowe także się różnią. Ten na dwie śruby (po prawej stronie zdjęcia) jest dłuższy
Inne też był odlew pod mocowaniem prądnicy.
W silnikach wcześniejszych istnieją 4 ramiona pod prądnicą. W późniejszych jest ich o wiele więcej.
W katalogu części do Tropika (rok 1970) widnieje poniższe zdjęcie na którym widac owe 4 przetloczenia.
Co ciekawe katalog dotyczy motocykli powyżej nr silnika 4644824 (czyli powyżej 1969roku produkcji). W związku z czym owe odlewy mogły wystepować w silnikach 17,5KM jak i 19KM
INNE RÓŻNICE
Jednym z elementów który także odróżnia "starszego" Tropika od "nowszego" jest podnóżek kierowcy. Starsze motocykle miały skręcany z 3 elementów,
(półokrągła rurka do której przykręcono poniższy podnóżek)
a nowsze z jednego kawałka (półokrągła rurka).
Tylny błotnik także się delikatnie różnił. Różnica ta polegała na przesunięciu dziury znajdującej się u jego boku -tej jajowatej- gdzie przepuszczano wiązkę kabli do tylnej lampy.
Błotnik starszej wersji
i nowszej (winieniem mieć zamontowany ten drugi ale z lenistwa nie chciało mi sie szlifowac tego magicznego spawu z którym on jest)
Temat jest otwarty w związku z czym jeżeli możecie uzupełniajcie go o kolejne foty spostrzeżenia itp. |
_________________ Tropiciel w zaprzegu=> http://www.borntoride.pl/...b_l_1%20143.jpg
Część stadka => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=rastuch i tu=> http://forum.mz-klub.pl/v...ight=rastuchowa
Niunia => http://forum.mz-klub.pl/v...ghlight=syrenki
|
Ostatnio zmieniony przez rastuch 2015-06-27, 11:08, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7504 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2014-11-11, 22:32
|
|
|
Świetny pomysł - szkoda, że nie mamy pochwał na forum |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
Alan74
Motocykl: Trophy 68r, Vs 1400
Wiek: 49 Dołączył: 11 Sty 2011 Posty: 177 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2014-11-11, 23:52
|
|
|
do usług zawsze gotów |
_________________ motorowery Żak i Ryś, SHL, BMW R-35, na stanie MZ ES - Trophy 68 r i VS 1400
tel. 501 - 483 - 559 |
|
|
|
|
borgi
Zlotowicz Borgi
Motocykl: ES 250/0 '59
Pomógł: 20 razy Dołączył: 13 Maj 2010 Posty: 659 Skąd: Kraków/Zabrnie
|
Wysłany: 2014-11-12, 10:13
|
|
|
rastuch, jesteś debeściak. Powinieneś dostać złoty medal za nieocenioną i bezinteresowną pomoc nie tylko w tym ale i innych tematach niniejszego zacnego forum ludzi skupiających się przy marce MZ. A przynajmniej browara od każdego kto z twoich rad skorzysta |
_________________ --
Borgi
http://www.motor.eu.org/gallery/ |
Ostatnio zmieniony przez borgi 2014-11-12, 15:52, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
starszy-mz-4
Motocykl: MZ
Pomógł: 11 razy Wiek: 65 Dołączył: 21 Kwi 2012 Posty: 325 Skąd: Poznań
|
|
|
|
|
rastuch
Młody tata
Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 2669 Skąd: Poznań/Koło
|
|
|
|
|
Adam
Motocykl: mz ts 250
Dołączył: 23 Wrz 2010 Posty: 50 Skąd: podkarpacie
|
Wysłany: 2014-12-19, 22:04
|
|
|
rastuch, mam pytanko do Ciebie i w ogóle do kolegów z forum. Czy obie wersje, tzn. 19 i 17 konna posiadają te ukształtowane żeberka przy wlocie, które służą do "dopasowania" pokrywy gaźnika?
A może ktoś wie czym różniły się cylindry z tropika 19 km od cylindra z ts 250? Spotkałem się z opinią, że wszystkie cylindry z ts 250 czterobiegowej miały u góry występ do ustalania głowicy. I tylko tym detalem różniły się od cylindra tropika 19 konnego. |
|
|
|
|
rastuch
Młody tata
Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 2669 Skąd: Poznań/Koło
|
|
|
|
|
Adam
Motocykl: mz ts 250
Dołączył: 23 Wrz 2010 Posty: 50 Skąd: podkarpacie
|
Wysłany: 2014-12-20, 21:53
|
|
|
rastuch, gdybym ja umiał pisać to byłbym księgowym w Hucie Warszawa, że też zacytuję klasyka. Przeczytałem temat i w zasadzie jestem równie mądry po jak przed. To możliwe by szkopy tak zamieszały, że tylu facetów wypowiada się w jednym temacie i do końca nie wiadomo o co chodzi? Byłem przekonany, że wszystkie cylindry do tropika mają występ przy gaźniku. Miałem też mniemanie, że cylindry do ts czterobiegowej nie mają u góry tego rantu do ustalania głowicy, wydawało mi się, że tenże rant występuje tylko w ts pięciobiegowej. Założyłem cylinder do swoje ts 5b, który nie posiadał właśnie tego występu u góry i motorek ledwo wyciągnie 105 km na godzinę. Jeden z fachowców stwierdził, że ten cylinder, skoro nie miał występu o góry, pochodzi z tropika i stąd problem. Inne fazy rozrządu. Natomiast o co biega z tymi fazami rozrządu, kompletnie nie kumam. Niby w serwisówce jest wzmianka o ustawianiu faz rozrządu ale mimo to nie mam pojęcia o co w tym wszystkim chodzi. Wiem, że jest wyszukiwarka ale czasem znaleźć to co człowiek potrzebuje, mając na głowie szkodniki, które żądają dopuszczenia ich do netu przerasta moją cierpliwość i umiejętności. |
|
|
|
|
rastuch
Młody tata
Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 2669 Skąd: Poznań/Koło
|
|
|
|
|
Allu
only 250
Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 80 razy Wiek: 33 Dołączył: 08 Paź 2005 Posty: 2833 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2015-06-29, 06:09
|
|
|
Małe pytanie do znawców tematu, wyczytałem w książce, że w ES 250/1 stopień sprężania winien wynosić 8,5 : 1, remontowałem ostatnio silnik i odstęp tłoka w GMP od głowicy wyniósł mi 1,5mm , czy to nie za dużo? W ES 250/2 TS czy ETZ powinno być od 0,9 do 1,2 a tutaj brak informacji, serwisówka jest nieco uboga o pewne miary.
Niestety nie mam na wyposażeniu manometra do pomiaru ciśnienia. |
_________________ *1922-1982* 60 Jahre Motorrader Aus Zschopau*
|
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7504 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2015-06-30, 13:49
|
|
|
Wystarczy Ci strzykawka, woda i trochę matematyki |
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
rastuch
Młody tata
Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 2669 Skąd: Poznań/Koło
|
|
|
|
|
Allu
only 250
Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 80 razy Wiek: 33 Dołączył: 08 Paź 2005 Posty: 2833 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2015-07-01, 22:39
|
|
|
rastuch napisał/a: |
A uszczelke pod cylinder/kartery dał? |
Nie rozbrajaj mnie
dzięki za tabelę |
_________________ *1922-1982* 60 Jahre Motorrader Aus Zschopau*
|
|
|
|
|
rastuch
Młody tata
Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 2669 Skąd: Poznań/Koło
|
|
|
|
|
krzysztof53
Motocykl: MZ
Dołączył: 03 Cze 2013 Posty: 54 Skąd: Piastów
|
Wysłany: 2015-07-12, 07:10 Spręzanie Mz 250 Trophy
|
|
|
Dzięki za pomoc Młody Człowieku |
|
|
|
|
rastuch
Młody tata
Motocykl: Es 250/1; Tophy+kosz
Pomógł: 58 razy Wiek: 39 Dołączył: 05 Mar 2006 Posty: 2669 Skąd: Poznań/Koło
|
|
|
|
|
matys1977
Motocykl: MZ es250/2
Wiek: 47 Dołączył: 18 Lip 2016 Posty: 4 Skąd: Cieszyn
|
Wysłany: 2018-12-02, 10:17 Ròżnice
|
|
|
Witam, a jak te 2 konie różnicy przekladaja sie na osiagi MZ ? Wieksza predkosc maksymalna, lepsze przyspieszenie? Czy czuć tą różnicę podczas jazdy? Pozdrawiam Mateusz |
|
|
|
|
herrq666
Grupa podlasie
Motocykl: MZ x4
Pomógł: 91 razy Wiek: 41 Dołączył: 23 Mar 2010 Posty: 1122 Skąd: Dudki
|
Wysłany: 2018-12-02, 10:47
|
|
|
Ja tam nie odczuwam jakichś większych różnic, może 19stka jest ciut "silniejsza". |
_________________ Roses are gay, violets are gayer.
Fuck this poem, and listen to SLAYER. |
|
|
|
|
Micius
Motocykl: MZ ES250/1, ES250/2
Pomógł: 1 raz Dołączył: 21 Gru 2013 Posty: 76 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 2020-03-14, 21:40
|
|
|
1. Rastuch: jeszcze różnice w sposobie wykonania przerywacza: wcześniejsza wersja była z ciężarkami czyli dynamiczną zmianą kąta zapłonu. Fabryka zmianę na późniejszy tłumaczyła dobrem użytkownika czyli łatwiejszą regulacją kąta zapłonu. Osobiście wolę wersje z kątem zmiennym czyli wykonanie starsze.
2. Ja odczuwam różnice pomiędzy 16KM ( jaskółka ), 17,5KM i 19KM. Ta ostatnia zapier..... najlepiej ale trzeba wprowadzić ją na obroty. Wersje z przerywaczem o zmiennym kącie zapłonu według mojego odczucia oprócz braku ryzyka "odbicia" podczas rozruchu i regulacji wolnych obrotów tak jakby "ciągnęły" bardziej od samego dołu.
3. Zmniejszanie komory spalania możliwe było min. także w wyniku dostępu na rynku do paliwa o coraz większej liczbie oktanowej. Po zastosowaniu głowicy E 8,5 ( 17,5KM ) do silnika 19KM i wyregulowaniu pracy ( gaźnik + przerwa na przerywaczu + kąt zapłonu ) nie odczuwałem różnicy pomiędzy mocami silników. |
_________________ Bo wozić się też trzeba ze smakiem |
|
|
|
|
|