Przeniesienie sprzęgła by Edd |
Autor |
Wiadomość |
Hagi
Tuning Silników 2T
Motocykl: MZ TS 250
Pomógł: 1 raz Wiek: 31 Dołączył: 06 Lip 2009 Posty: 382 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2011-04-22, 22:11 Przeniesienie sprzęgła na wałek skrzyni biegów! TUTORIAL!
|
|
|
Witam. Po długim okresie prac nad tym projektem udało mi się dokonać takiej modyfikacji.
Mały tutorial.
1.Najpierw musimy wytoczyć sobie taką tulejkę, która będzie przedłużeniem naszego wałka.
http://bikepics.com/pictures/2193473/
Tulejkę musimy wkręcić na wałek, a następnie utwierdzić. Można zrobić klin lub coś podobnego, ale ja przyspawałem przedłużenie do wałka i wszystko jest jedną całością. Spokojnie przechodzi przez łożysko, więc bez obaw o remont. Tulejka powinna wystawać poza sprzęgło abyśmy mogli przykręcić mocno sprzęgło na stożku. Stożek nie jest regułą, dla tych, którzy mają dostęp do frezarki - można zrobić wieloklin, który o niebo lepiej się sprawdzi.
2.Musimy z dwu-trybu, czyli zabieraka sprzęgła rozdzielić dwa tryby. W ten sposób przecinamy jak na załączonym obrazku. Wybijamy nity z większego trybu, po czym powiększamy otwory po nitach do M6, a następnie do połowy grubości od środka wiertłem M10, aby zrobić dołki, dzięki którym schowają się łebki śrub. Teraz musimy duże koło zębate od środka przetoczyć tak, aby zlikwidować z niego wieloklin. Teraz musimy przewiercić duże koło zębate w takich miejscach, aby przykręcić wcześniej przygotowany zabierak sprzęgła. MUSI BYĆ TO ZROBIONE DOKŁADNIE, aby nie było bicia, wszystko musi być osiowo. Mi się udało. Wymaga to ogromnej cierpliwości. Od drugiej strony dużego koła zębatego nawiercamy podobnie jak w zabieraku - Dołki wiertłem M12, do połowy głębokości. Skręcamy to ze sobą i powstaje nam zabierak złożony z trybu wchodzącego w tarcze sprzęgła oraz dużego koła zębatego. Teraz musimy wszystko założyć, aby można było zdystansować tryby od siebie w taki sposób, aby po wciśnięciu sprzęgła, sprzęgło nie tarło o duże koło zębate..
Skręcamy wszystko do kupy.
http://bikepics.com/pictures/2193475/
3.Mniejszy tryb, który został nam z rozciętego zabieraka sprzęgła będzie jak dawniej przenosił obroty wału na duże koło zębate. Jednak sam ten tryb będzie wpadał na wał, więc trzeba wytoczyć do niego tulejkę redukcyjną, która będzie powodowała bardzo ciasne wchodzenie trybu na wał. Jej wewnętrzna średnica musi być taka, aby baardzo ciasno wchodziła na wał, a zewnętrzna średnica musi bardzo ciasno wchodzić w tryb. Do tego dobrze jest wyfrezować w wale rowek na klin i sklinować to dla pewności. Tak zrobiłem ja.
4.Część "silnikowa" skończona. Teraz trzeba zająć się deklem. Odcinamy z jakiegoś starego dekla od ETZ 250 lub TS 250/1 "kółko" w które wkładamy regulację sprzęgła (to do czego przykręca się dekielek na 3 śruby M6). Wycinamy w deklu otwór większy od tego kółka, tak aby można było nim poruszać we wszystkie strony celem ustawienia go IDEALNIE OSIOWO względem wałka, na którym znajduje się sprzęgło. To trudna kwestia, ale mnie się udało. Przykleiłem to izolacją, a następnie oddałem do zespawania. Następną rzeczą jaką będziemy musieli zmodyfikować w deklu, to trzeba wyciąć całe wgłębienie przy wałku od biegów, ponieważ będzie ocierało sprzęgło. Miejsce te trzeba zaślepić. Ja wykorzystałem w tym celu kawałki żeberek od głowicy, które kiedyś ułamałem. Oddałem to wszystko do spawania i gość wiedział co robić. W środku dekla jest jeszcze parę drobiazgów, które trzeba spiłować, aby nie wadziły o sprzęgło, ale to już zależy od dekla, więc sami musicie badać co u was wadzi.
Dekiel po spawaniu prezentuje się tak:
http://bikepics.com/pictures/2193478/
http://bikepics.com/pictures/2193479/
Potem trzeba jeszcze delikatnie przerobić nóżkę od biegów, ale to już zależy jak kto sobie to pospawa.
Otwór po starym sprzęgle, też trzeba zaślepić, wiadomo, ja jeszcze do tego nie doszedłem, ale to już drobiazg .
Plusy:
+niemiłosierne wkręcanie się na obroty względem oryginału!!!!
+o wiele, wiele, wiele szybsze schodzenie z obrotów!!!
+w trakcie jazdy przyspieszenie odczuwalne momentalnie!!
+silnik osiąga wyższe obroty
+DUŻA REDUKCJA WIBRACJI!!!
Minusy:
-póki co nie ma
Podsumowując... Motor o niebo lepiej wkręca się na obroty. Przyspieszenie nie jest "lekko" odczuwalne, czuć je wyraźnie i czuć na prawdę przeogromną zmianę podczas odkręcania manetki. Nie ma już takich wibracji, to fakt. Wyżej się wkręca, co daje nam logicznie większy V-max, co dla niektórych pociesza . Schodzenie z obrotów również o niebo szybsze. Osobiście odczułem tak wielką różnicę jak bym o ładnych "kilka" ząbków na zębatkach dał na moc. Co tu dużo mówić. Katowałem to sprzęgło dziś na wszelkie sposoby, aby sprawdzić trzymanie podzespołów i trzymanie na stożku i stwierdzam, że na prawdę sprzęt ciężko będzie zajechać, ale będę jeszcze zdawał sprawozdanie.
http://bikepics.com/members/peki16/p17/
Modyfikacja przyda się na pewno wielu osobom.
Jak znajdę rysunki techniczne tej tulejki oraz redukcji, to wrzucę tu. Niebawem jak wszystko porobię (bo mam małe problemy z napędem [łańcuch]) to dam filmik z jazdy.
Dzięki i powodzenia!!
ZAPOMNIAŁEM NAPISAĆ O JEDNYM WAŻNYM SZCZEGÓLE!!
Otóż sprzęgło po dokręceniu na max NIE MOŻE dociskać dużego koła zębatego do łożyska! A czemu? Ponieważ łożysko chodzi z wałkiem, a koło ma chodzić osobno. Musi zostać troszkę luzu. |
_________________ http://bikepics.com/members/peki16/
|
Ostatnio zmieniony przez Hagi 2011-04-27, 20:13, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5280 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2011-04-22, 22:25
|
|
|
ładnie ładnie mam drugi silnik na stanie i wem co z nim zrobie rozwiert na 300 ccm, zapłon elektronik, bing no oczywiście twoje sprzęgło ale jeszcze je odchudze jak w innym poście daj filmik jak sie zbiera |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
Hagi
Tuning Silników 2T
Motocykl: MZ TS 250
Pomógł: 1 raz Wiek: 31 Dołączył: 06 Lip 2009 Posty: 382 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2011-04-22, 23:18
|
|
|
Filmik już niebawem. Przed chwilą nabyłem nowy olej do silnika, więc jutro czeka mnie kończenie tego. Może jutro coś nagram.
W mojej MZ nie ma kompresji, jest złożona tak na sztukę, a i tak mimo to zbiera się jak nie wiem co. Również czeka ją szlif na 300ccm z tym, że ja mam zapłon z jawki 50
[ Dodano: 2011-04-22, 23:19 ]
No i co do odchudzenia, to pewnie po przeniesieniu na wałek skrzyni biegów nie odczujesz jakichś zmian po odchudzeniu bo i tak już będzie super |
_________________ http://bikepics.com/members/peki16/
|
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 167 razy Wiek: 33 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5280 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2011-04-23, 10:15
|
|
|
no też możliwe ale ja chce iść na całość ;P |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
Sławuch
Sołtys
Motocykl: ETZ 250 '82
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 31 Maj 2007 Posty: 488 Skąd: Ostrołęka
|
Wysłany: 2011-04-23, 15:52
|
|
|
hmmmm a jak uruchamiasz to sprzęgło |
_________________ Zgrywam ekspert IFA dżentelmena
MZ przed klubem BELLA kask i tak jest wena
Teraz na serio mam ci coś do podwiezienia
W moim koszu i na Trophy siedzeniach |
|
|
|
|
szakul123
pogromca mitów
Motocykl: etz 250
Pomógł: 2 razy Wiek: 32 Dołączył: 21 Lis 2007 Posty: 236 Skąd: Wodzisław śl
|
Wysłany: 2011-04-23, 17:39
|
|
|
Swego czasu też miałem plan takowej przeróbki lecz sprzęgło miało być zastosowane z cz 350. No niestety skończyło się tylko na planach. Mam kilka pytań co do twojej modyfikacji:
1. Czy liczyłeś jakoś wielkość wpustu na wał czy zrobiłeś go na „oko” (pod małą zębatką)
2. Czym wycinałeś miejsce pod ten wpust
3. Jak ta mała zębatka trzymie na wale czy jest tylko wciśnięta i nic więcej
4. Czy mógłbyś zrobić fotkę tej zębatki (dużej) po obtoczeniu?? |
_________________ cross rider |
|
|
|
|
Hagi
Tuning Silników 2T
Motocykl: MZ TS 250
Pomógł: 1 raz Wiek: 31 Dołączył: 06 Lip 2009 Posty: 382 Skąd: Bolesławiec
|
|
|
|
|
CrystalDrill
remoncik...
Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 5 razy Wiek: 36 Dołączył: 15 Sty 2005 Posty: 473 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2011-04-24, 22:22
|
|
|
Dawaj więcej fotek i umawiamy się na przejażdżkę nakręcę wtedy jak to chodzi |
_________________ Back from dead |
|
|
|
|
Hagi
Tuning Silników 2T
Motocykl: MZ TS 250
Pomógł: 1 raz Wiek: 31 Dołączył: 06 Lip 2009 Posty: 382 Skąd: Bolesławiec
|
|
|
|
|
motocyklista
Motocykl: MZ ETZ 150e '90
Pomógł: 16 razy Wiek: 29 Dołączył: 19 Paź 2010 Posty: 844 Skąd: okolice Strzyżowa
|
Wysłany: 2011-04-25, 14:23
|
|
|
nawet to popierdziela a próbowałeś w terenie??? to ma oryginalne zebatki ??? |
|
|
|
|
Hagi
Tuning Silników 2T
Motocykl: MZ TS 250
Pomógł: 1 raz Wiek: 31 Dołączył: 06 Lip 2009 Posty: 382 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2011-04-25, 14:34
|
|
|
Przełożenia 13 - 57. W terenie też jeździłem
[ Dodano: 2011-04-25, 14:50 ]
W terenie daje sobie radę spokojnie na 5 biegu, z tym, że tylko raz czy dwa go na polu wrzuciłem, a tak to max 3 bieg, bo nie ma gdzie wrzucić reszty |
_________________ http://bikepics.com/members/peki16/
|
|
|
|
|
Binladen
ETZ'ciarz
Motocykl: MZ ETZ 150
Pomógł: 28 razy Wiek: 30 Dołączył: 20 Lip 2010 Posty: 788 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2011-04-26, 11:00
|
|
|
No ładny kop to ma , Pozdrawiam |
_________________
|
|
|
|
|
Ogar
Jeb z klamy!!!
Motocykl: mz etz 250
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 21 Gru 2009 Posty: 497 Skąd: Sanok RSA
|
|
|
|
|
motocyklista
Motocykl: MZ ETZ 150e '90
Pomógł: 16 razy Wiek: 29 Dołączył: 19 Paź 2010 Posty: 844 Skąd: okolice Strzyżowa
|
Wysłany: 2011-04-26, 19:51
|
|
|
Nie wiem jaki 250 ma wałek zdawczy bo do mz etz/ts 150 zębatka pasuje od wsk 125 |
|
|
|
|
Ogar
Jeb z klamy!!!
Motocykl: mz etz 250
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 21 Gru 2009 Posty: 497 Skąd: Sanok RSA
|
|
|
|
|
motocyklista
Motocykl: MZ ETZ 150e '90
Pomógł: 16 razy Wiek: 29 Dołączył: 19 Paź 2010 Posty: 844 Skąd: okolice Strzyżowa
|
Wysłany: 2011-04-26, 20:11
|
|
|
zaraz nam tu wujek hagi pojaśni od czego załozył zebatkę |
_________________
|
|
|
|
|
Ogar
Jeb z klamy!!!
Motocykl: mz etz 250
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 21 Gru 2009 Posty: 497 Skąd: Sanok RSA
|
|
|
|
|
Hagi
Tuning Silników 2T
Motocykl: MZ TS 250
Pomógł: 1 raz Wiek: 31 Dołączył: 06 Lip 2009 Posty: 382 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2011-04-26, 21:07
|
|
|
zębatka jest od WSK. Pasuje idealnie na frez, a co do tej tulejki, to wyciąłem ją ze starej zębatki i po prostu włożyłem i przycisnąłem zębatką. Ot cała filozofia
[ Dodano: 2011-04-26, 21:12 ]
misq125 napisał/a: | Hagi napisał/a: | Przełożenia 13 - 57 |
w jaki sposob zalozyles zembatke 13z? sa takie dostepne czy sam ja wykonales? |
No aż takim hardcorem to nie jestem, żeby ładnie wykonać zębatkę do motocykla |
_________________ http://bikepics.com/members/peki16/
|
|
|
|
|
Ogar
Jeb z klamy!!!
Motocykl: mz etz 250
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 21 Gru 2009 Posty: 497 Skąd: Sanok RSA
|
Wysłany: 2011-04-26, 21:36
|
|
|
no w sumie mozna bylo na to wpasc dzieki za info
[ Dodano: 2011-04-26, 21:39 ]
jeszcze jedno pytanie. przez ta dostawiana tulejke nie masz problemow z cieknacym olejem? |
_________________ Stunt riding isn't a crime!!
Baby to są ch*je, tylko motór ma p**de.
Temat o mojej ETZ 250: http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=15923
ETZ 250 Stunt 2011 'Ksiądz mu rozgrzeszenia nie da': http://www.youtube.com/wa...o&feature=share
|
|
|
|
|
Hagi
Tuning Silników 2T
Motocykl: MZ TS 250
Pomógł: 1 raz Wiek: 31 Dołączył: 06 Lip 2009 Posty: 382 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2011-04-26, 21:57
|
|
|
Nie, ponieważ ona jest tak ucięta, że wystaje poza simmering, więc działa identycznie jak byłaby oryginalnie w zębatce |
_________________ http://bikepics.com/members/peki16/
|
|
|
|
|
|