Introwy projekt ETZ 200 |
Autor |
Wiadomość |
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2015-01-28, 10:15 Introwy projekt ETZ 200
|
|
|
Trochę już skompletowałem, park maszynowy stoi więc zakładam temat, żeby sam siebie zmotywować do roboty Po moim zdaniem udanej przeróbce silnika na 175 i objechaniu go na zlotach i w oranym u Stefana zacząłem myśleć nad jeszcze większym zwiększeniem pojemności i użytecznych obrotów, gdzie tłok shl wprowadza dosyć istotne ograniczenie. Żeby nie przedłużać podam tylko założenia, wstępnie już przemyślane i które stopniowo będą wprowadzane do realizacji.
Pojemność około 200 ccm, tłok średnicy 65,55 od piaggo hexagon 180.
Cylinder z nową tuleją, 1 wydech, dwa płuczące, boost port, membrana.
Głowca ze stosunkiem powierzchni squish do właściwej komory spalania 60/40.
Wał korbowy oryginalny ale o zmienionym skoku z korbowodem od yamahy yz 250 lub suzuki rm 250 (wymusza to inny sworzeń tłokowy)
Gaźnik dellorto 28 mm.
Wydech z inną komorą rezonansową.
Sprzęgło albo inne, albo zmieniony docisk jeszcze nie zdecydowałem.
Planowany rezultat. 120 km/h na przelocie autostradą bez względu na warunki atmosferyczne z możliwością rozpędzenia się do 140 przy bezpiecznych 10 tyś obrotów. Żeby to uzyskać przy masie 150'tki trza będzie uzyskać minimum 25 km. Obroty użyteczne w zakresie 2 - 7 tyś. Reszta wyjdzie w praniu.
Jakieś pytania, wnioski sugestie - zapraszam w temacie. |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
Ostatnio zmieniony przez intr 2015-01-28, 11:13, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
motomaciey
Jestem hardcorem
Motocykl: MZ ES 275/1, DKW RT
Pomógł: 126 razy Wiek: 38 Dołączył: 08 Paź 2009 Posty: 4224 Skąd: Grudziądz, Warszawa
|
Wysłany: 2015-01-28, 10:41
|
|
|
Jak chcesz zmienić skok tłoka na oryginalnym wale? |
_________________ Jaskół Bike na PJ
|
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 37 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2023 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2015-01-28, 10:51
|
|
|
intr napisał/a: | Jakieś pytania, wnioski sugestie - zapraszam w temacie. | Co z układem zapłonowym? Fabryczny tzn. cewka nie pociągnie Ci do 10 tys.
Iskra co prawda pojawia się nawet przy 12 tys. ale energia iskry dla 10 tys. osiągnie tylko 50% przy emzetowskim elektronicznym układzie. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
Ostatnio zmieniony przez sIaj 2015-01-28, 10:57, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Mario-150
Motocykl: ETZ 150 '90 sv 650
Pomógł: 6 razy Wiek: 27 Dołączył: 26 Sie 2011 Posty: 329 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2015-01-28, 10:51
|
|
|
poprzez zmiane długości korby.
Projekt na prawde ciekawy , śledząc twoje poczynania ze 175'tka jestem pewien , że będzie to wykonane na prawde profesjonalnie i juz żadna 250 tka nie będzie miała szans
Zwiększenie pojemnosci wiec i wiekszy moment obrotowy będzie generowany , czy jakies modyfikacje łancuszka sprzęgła będziesz robił ? |
|
|
|
|
motomaciey
Jestem hardcorem
Motocykl: MZ ES 275/1, DKW RT
Pomógł: 126 razy Wiek: 38 Dołączył: 08 Paź 2009 Posty: 4224 Skąd: Grudziądz, Warszawa
|
Wysłany: 2015-01-28, 10:53
|
|
|
Przez zmianę długości korby nie zmienia się skok tłoka. |
_________________ Jaskół Bike na PJ
|
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2015-01-28, 10:58
|
|
|
Mario-150 napisał/a: | poprzez zmiane długości korby. |
motomaciey napisał/a: | Przez zmianę długości korby nie zmienia się skok tłoka. |
Dokładnie, przy innej długości zmieni się conajwyżej położenie tłoka względem cylindra
sIaj napisał/a: | Co z układem zapłonowym? Fabryczny tzn. cewka nie pociągnie Ci do 10 tys. |
Wiadomo, ale tym porozmawiamy jak już silnik odpali. Może się okazać, że nie będzie potrzeby. 120 na 16z 150'tka osiąga przy 7 tyś obrotów. Jeżeli udało by się zasadzić 17z. To nie będzie potrzeby grzebania przy cewce. Do 10 tyś obrotów silnik w założeniu ma bezpiecznie ciągnąć np na wyprzedzanie kolumny tirów na trasie na 3-4 biegu. Użytkowe nie mają być tak wysokie. W turystycznej jeździe to musi być też trwałe.
motomaciey napisał/a: | Jak chcesz zmienić skok tłoka na oryginalnym wale? |
Poprzez przeosiowanie położenia otworu. Korby od crossówek mają sworznie 24 mm., więc i tak trzeba dorobić odpowiednie tulejki, dodatkowo zmieniając położenie otworu mogę zniwelować różnicie wysokości tłoka i bardziej go przypasować do oryginalnego gara. |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
Ostatnio zmieniony przez intr 2015-01-28, 11:25, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
Mario-150
Motocykl: ETZ 150 '90 sv 650
Pomógł: 6 razy Wiek: 27 Dołączył: 26 Sie 2011 Posty: 329 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2015-01-28, 11:03
|
|
|
Przemyślałem to co napisałem i faktycznie długością korby nie zmieni sie skoku tloka , zmieni sie wtedy tylko wysokość tloka przez co trzeba bedzie podnosić lub obniżać cylek.
Chyba , że mozna inny rozmiar dolnego łożyska korbowodu zastosować , ale to taka luźna mysl tylko.
Intr był szybszy |
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2015-01-28, 11:08
|
|
|
Mario-150 napisał/a: | czy jakies modyfikacje łancuszka sprzęgła będziesz robił ? |
Nie łańcuszek ma wytrzymałość aż nadto. Taki sam masz w jawie 350. Co prawda trwałość będzie odpowiednio niższa, ale nie ma obaw, że go rozerwie. Prędzej całe sprzęgło na wałku urwie niż łańcuszek pęknie wykluczając wadę fabryczną. |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
Seba_830
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy Wiek: 26 Dołączył: 30 Lis 2011 Posty: 1604 Skąd: Stanisławów
|
Wysłany: 2015-01-28, 11:24
|
|
|
Projekt ciekawy. Nie myślałeś o sprzęgle z mz ts. Stalowy zabierak tam zastosowany na pewno więcej wytrzyma niż aluminiowy z Etz i do tego można dorobić twardsze sprężynki sprzęgła. |
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2015-01-28, 11:38
|
|
|
Nie, gdyż ciężej to przerobić na więcej tarcz. 6 tarcz nie wytrzymało już silnika 175. Zwiększenie nacisku ma swoje granice a u mnie przy zwiększonym nacisku tarcze po 3 tyś wytarły na metalowych przekładkach rowy. (co prawda jeździłem tym jak waryjot na kostkach w terenie i na autostradzie, ale...) Siłą musi być rozłożona na większą powierzchnię inaczej od momentu wysprzęglenia do uzyskania pełnej sprawności tarcie jest tak duże, że sprzęgło "schodzi w oczach". |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
Zuh
Jeżdżący na eMZecie
Motocykl: ETZ 150
Pomógł: 10 razy Wiek: 34 Dołączył: 20 Maj 2007 Posty: 885 Skąd: Łąkie (Lubuskie)
|
Wysłany: 2015-01-28, 16:23
|
|
|
Aluminiowy zabierak też będzie szybko do wymiany.Jeśli chcesz mieć kształt seryjnego z ETZ to może warto pomyśleć o dorobieniu nowego.
Chcesz tylko dołożyć więcej tarcz, czy może jeszcze masz inne pomysły na sprzęgło?
Skrzynia zostaje seryjna? |
_________________ MZ - Majstersztyk |
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2015-01-28, 21:14
|
|
|
No to jedziemy z tym koksem Będę wrzucał sporo obrazków i mało gadał, żeby było widać, co i jak jest robione po kolei. Jakby jakieś pytanie co, czemu i dlaczego to walić.
Pacjent:
Wystającą część tulei liznąłem na tokarce. Cała tuleja idzie to wytoczenia, ale wytaczanie tulei na zero zawsze wiąże się przy końcu ze złapaniem jakiegoś listka żeliwa, wyrwaniem całości i wzium po nożu/płytce.
Była tuleja:
Nie ma tulei
Następny etap to wytaczanie precyzyjne na wytaczarce z zachowaniem prostopadłości płaszczyzny styku z karterem i z zachowaniem środka otworu względem oryginalnego środka cylindra.
Cylinder wytoczyłem na wymiar tłoka z luzem parę setek, abym mógł to założyć na blok i zobaczyć bez tulei jak wychodzą czasy. Wycięcia tłoka dobrze zgrywają się z oryginalnym wyprowadzeniem kanału płuczącego.
Wewnątrz cylindra tłok wygląda tak:
Słuszny gabaryt jak na ten cylinder.
I na koniec jeszcze porównanie tłoków. Od lewej, 150'tka, hexagon. 250'tka
|
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
Ostatnio zmieniony przez intr 2015-01-29, 09:09, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
|
elektryk111
agroturysta
Motocykl: etz251
Pomógł: 9 razy Wiek: 48 Dołączył: 04 Mar 2014 Posty: 476 Skąd: żarnowiec n/pilicą
|
|
|
|
|
kwaq
Dysiek
Motocykl: MZ ETZ 150 1988r.
Pomógł: 1 raz Wiek: 28 Dołączył: 26 Lut 2014 Posty: 131 Skąd: Głuchów
|
|
|
|
|
Mario-150
Motocykl: ETZ 150 '90 sv 650
Pomógł: 6 razy Wiek: 27 Dołączył: 26 Sie 2011 Posty: 329 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2015-01-28, 21:31
|
|
|
Nie no , nie spodziewałem sie tak szybkiego działania , ledwo zobaczyłem temat , przemyślenia a tu bach juz wytaczanie tulei. Fachowe podejście do tematu
Czasy pozostawisz oryginalne czy będziesz cos kombinował ? |
|
|
|
|
mczmok
Na 2 kołach od 1984
Motocykl: etz 250
Pomógł: 15 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Kwi 2007 Posty: 1914 Skąd: śląskie-Radzionków
|
Wysłany: 2015-01-28, 21:41
|
|
|
intr,
Moim zdaniem:
1.zmiana tłok cylindra do zrobienia przy tych założeniach, korbowodu też,
2. Zmiana wydechu-też nie problem,
3. Skrzynia wytrzyma na 100%
4. Cewki zmieni się na odpowiednią o małej redukcji jak będzie problem,
Ale konstrukcja sprzęgła do całkowitej zmiany, nie tylko z powodu zwiększenia mocy. Moment i moc to zmiana w mechanizmie tarcz sprzęglowych. Ale znaczne zwiększenie obrotów przy tej konstrukcji przeniesienia mocy za pomocą lancuszka może stanowić problem-pojawiają się drgania harmoniczne, które przy tych obrotach po prostu go mogą rozerwać. Przemyśl właśnie ten aspekt. |
_________________
|
|
|
|
|
grajko91
Motocykl: MZ ETZ 251
Pomógł: 21 razy Wiek: 32 Dołączył: 29 Sie 2009 Posty: 826 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2015-01-28, 21:58
|
|
|
No pełno fotek i to mi się podoba Duże ułatwienie dla Ciebie, ze względu na to, że posiadasz urządzenia i robisz to sam.
Więc na tym etapie wytoczyłeś cylinder pod wymiar tłoka, a masz zamiar jeszcze go wytoczyć do tulejowania tak? Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale jeśli tak to czy zmieścisz się z tuleją? Bo do otworów szpilek nie wiele brakuje |
|
|
|
|
motomaciey
Jestem hardcorem
Motocykl: MZ ES 275/1, DKW RT
Pomógł: 126 razy Wiek: 38 Dołączył: 08 Paź 2009 Posty: 4224 Skąd: Grudziądz, Warszawa
|
Wysłany: 2015-01-28, 22:11
|
|
|
Chciałem poprosić intra żeby podał wymiary tłoka ale sam znalazłem:
D - 65,56
C - 30
H - 2,5
L - 64,5
Ød - 16
Cena oscyluje w granicach 270zł |
_________________ Jaskół Bike na PJ
|
|
|
|
|
intr
Motocykl: Etz 175, MZ 500 Tour
Pomógł: 53 razy Wiek: 40 Dołączył: 01 Lut 2006 Posty: 2022 Skąd: Międzychód
|
Wysłany: 2015-01-28, 22:18
|
|
|
grajko91 napisał/a: | Więc na tym etapie wytoczyłeś cylinder pod wymiar tłoka, a masz zamiar jeszcze go wytoczyć do tulejowania tak? |
Dokładnie tak. Tuleja juz czeka:D
Scianka 2 mm na gotowo. Bez przestawienia szpilek nic wiecej tam nie wejdzie. |
_________________ Kto chce - znajdzie sposób, kto nie chce - znajdzie powód.
https://intr.usermd.net/ <-- nowy adres strony Usprawnienia MZ (hoth.amu.edu.pl/~intr) |
|
|
|
|
Marcin W.
Motocykl: Mz ETZ150
Pomógł: 61 razy Wiek: 45 Dołączył: 27 Cze 2006 Posty: 1045 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2015-01-28, 22:35
|
|
|
intr, w końcu premiera na forum...
Poniżej kilka interesujących mnie zagadnień:
1.Wspominasz o membranie jak dobrze pamiętam mówiłeś mi że można zastosować ją jakiegoś cylindra 70cm?
2.Tak się zastanawiam czy dobrym rozwiązaniem jest tutaj dodatkowo w tym przypadku zastosowanie gazboxu?
3.Zastosowałeś tłok firmy Meteor czyli można sądzić że starczy taki do tuningu MZ ETZ 150 i nie koniecznie trzeba się porywać na coś lepszego i droższego? ( np.Wossner)
4. Czy lepsze rezultaty można by uzyskać stosując tłok jedno pierścieniowy lub/i wycięciami na płaszczu tłoka co pewnie poprawiło by myślę napełnianie jeśli ma się membranę? |
_________________ Motto braci Koala-"Jesteśmy po to aby pomagać..."
"A przyczyną wszystkich naszych problemów jest zwykła mała niepozorna usterka..."
Szukasz wirnika do MZ ETZ 150/250/251 lub twój wirnik wymaga regeneracji sprawdź moje aukcje (oraz dział ogłoszeń forum)
http://moto.allegro.pl/sh...hp?uid=10843433 |
|
|
|
|
|