Przesunięty przez: motomaciey 2014-01-03, 01:05 |
Dwie rury wydechowe - ES 250/1 |
Autor |
Wiadomość |
Wodzumz
Zlotowicz Dawca Ner
Motocykl: MZ ES 250/1.
Pomógł: 2 razy Wiek: 43 Dołączył: 13 Sty 2006 Posty: 96 Skąd: Płock
|
Wysłany: 2006-11-02, 18:25 Dwie rury wydechowe - ES 250/1
|
|
|
Chciałem zwrócić uwagę na to iloma elementami różniły się między sobą modele Jaskółek z pierwszych lat produkcji od tych produkowanych na początku lat 60-siątych. Ciekawostką jest to, że pierwsze Jaskółki miały dwie rury wydechowe (patrz zdjęcie). Takie rozwiązania stosowano jeszcze w MZ IFA BK, a także w prototypowych dwucylindrowych ETZ 250. Wracając do Jaskółki widocznej na zdjęciu to nie spotkałem takiego modelu w Polsce i podejrzewam, że w ojczystym kraju MZ ciężko jest spotkać taki model. |
_________________ Wodzumz |
Ostatnio zmieniony przez Huberto 2007-02-20, 14:11, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Kefirek
Old MZ never die...
Motocykl: MZ ES 250 '59
Pomógł: 6 razy Wiek: 38 Dołączył: 29 Lip 2004 Posty: 191 Skąd: z choinki :P
|
Wysłany: 2006-11-02, 19:06
|
|
|
Zgadza się Wodzu, jaskółki poprzez swój okres produkcji przeszły parę istotnych zmian.
Na prezentowanym przez Ciebie zdjęciu mamy piekny okaz MZ ES 250 z pierwszej serii produkcji (lata 1956-1957) Zauważ także ze dwuwydechowe jaskółki prócz wydechu rózniły się również kształtem przedniego błotnika i miały one także 2 chromowane listwy ozdobne pod pokrywą akumulatora i regulatora. Późniejsze wcielenie czyli jaskolki od '58 do '61/62 zostały pozbawione drugiego wydechu tej wiekszej listwy a także zmieniono kształt przedniego błotnika.
Prócz zmian zewnętrznych przejscie z dwuwydechowego modelu do jedno wydechowego pociagło za sobą także zmiany z silniku i co ciekawe nie małe, bo zmieniono kartery, wał, sprzęgło i jeszcze parę innych rzeczy których juz nie pamiętam, jesli ktoś jest ciekawy to mogę sobie poprzypominać i napisać co i jak, razem z numerami ram i silnków od których zostały wprowadzone zmiany. Ciekawą rzeczą jest także to ze przy przejsciu z "dwururki" postanowiono zmieć ramę.
A zmiany silnikowe miały na celu wzmocnienie jaskólki gdyz pierwotnie dysponowała ona mocą 12.5 KM przy 5000 obr/min a po zmianach już 14.25 - 14.5 KM (rózne źródła róznie podaja) przy takiej samej badz o 100 obrótów wiekszej prędkosci obrotowej (takze rózne źródła rózne informacje). Zmiana ta oczywiście korzystnie wpłyneła na dynamikę pojazdu, bo jak pisze magazyn "Motor" w swoim tescie takiej własnie "dwururki" MZ-tka była komfortowym motocyklem jednak jesli chodzi o własnosci ruchowe odstawała od motocykli klasy zachodniej.
Ja osobiscie także nigdzie w polsce nie widziałem dwuwydechowego modelu, wogole przeglądajac niemieckiego ebaya cięzko jest trafić na aukcje w których ktoś sprzedawałby ten model...
Na zakończenie podam linka do zdjęć muzealnej "dwururki"
http://www.ostmotorrad.de/mz/es/img/page_01.htm - miłego oglądania
a pózniej zapytam o parę rzeczy związane z 250/1 wiec Wodzu przyszykuj wiedze |
_________________ Cokolwiek sie wydarzy - CARPE DIEM |
|
|
|
|
KingNothing
V.I.P.
Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 37 Dołączył: 15 Kwi 2006 Posty: 363 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
hubertbaran
Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy Wiek: 35 Dołączył: 21 Sie 2005 Posty: 4458 Skąd: okolice Rzeszowa
|
Wysłany: 2006-11-02, 21:06
|
|
|
no na moc wpływa. Kanał robił sie dłuzy przez to MZ byla strasznie mało dynamiczna.
Ale za to duzo ładniej wyglądała;) |
_________________ Sex, tanie wino i Disco polo! Szatan jest wielki YEAH !
Werpach:
"Komuna wróciła" |
|
|
|
|
Huberto
Renegat
Motocykl: Made in DDR
Pomógł: 46 razy Wiek: 34 Dołączył: 21 Lut 2006 Posty: 1614 Skąd: Szczytno
|
Wysłany: 2006-11-02, 21:59
|
|
|
Wodzumz napisał/a: | Ciekawostką jest to, że pierwsze Jaskółki miały dwie rury wydechowe (patrz zdjęcie). Takie rozwiązania stosowano jeszcze w MZ IFA BK, a także w prototypowych dwucylindrowych ETZ 250. |
No dziwne żeby dwugarowce (ETZ 2 gary i BK 350) miały jedną rurę wydechową. Ale "dwururka" przy jednym garze była stosowana także w Panonii i IŻ-u, ale tam świeca była umieszczona po skosie (jak w ES 250/2, lub TS 250), a w IŻ-u z drugiej strony głowicy także po skosie umieszczony był odprężnik. Niektórzy (znałem takich) zakładali cewki od malucha i zamiast odprężnika, mieli drugą świecę Ale nie ma co, ta ES z dwiema rurami wygląda "de best" |
_________________ TS 250 1973r. była piękna ETZ 250e...
"Ssanie.... bez ssania...."
|
|
|
|
|
Wodzumz
Zlotowicz Dawca Ner
Motocykl: MZ ES 250/1.
Pomógł: 2 razy Wiek: 43 Dołączył: 13 Sty 2006 Posty: 96 Skąd: Płock
|
Wysłany: 2006-11-02, 22:59
|
|
|
Hubert-moto czepiasz się W samochodach i nie tylko, jakoś mimo kilku cylindrów jest jedna rura wydechowa |
_________________ Wodzumz |
|
|
|
|
mundy
siła!
Motocykl: MZ ES 250/2 ,WSK125
Pomógł: 11 razy Wiek: 37 Dołączył: 19 Mar 2006 Posty: 527 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: 2006-11-03, 22:44
|
|
|
No no rzeczywiście wodzu, teraz takiej jaskóły ze swiecą...Ma dwie rury, przeto jest cichsza kosztem mocy ( w tmatych czasach i tak był wystarczajaca...). W moim miescie tylko jedna taka jest ale juz z 59 czyli z jedna rurą... |
_________________ MZ ES 250/2>THE BEST
http://polskajazda.pl/Motocykle/MZ/ES-250/977 <-moja ES
|
|
|
|
|
|