» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: motomaciey
2014-01-03, 01:05
Dwie rury wydechowe - ES 250/1
Autor Wiadomość
Wodzumz 
Zlotowicz
Dawca Ner


Motocykl: MZ ES 250/1.
Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 96
Skąd: Płock
Wysłany: 2006-11-02, 18:25   Dwie rury wydechowe - ES 250/1

Chciałem zwrócić uwagę na to iloma elementami różniły się między sobą modele Jaskółek z pierwszych lat produkcji od tych produkowanych na początku lat 60-siątych. Ciekawostką jest to, że pierwsze Jaskółki miały dwie rury wydechowe (patrz zdjęcie). Takie rozwiązania stosowano jeszcze w MZ IFA BK, a także w prototypowych dwucylindrowych ETZ 250. Wracając do Jaskółki widocznej na zdjęciu to nie spotkałem takiego modelu w Polsce i podejrzewam, że w ojczystym kraju MZ ciężko jest spotkać taki model. :sad:
_________________
Wodzumz
Ostatnio zmieniony przez Huberto 2007-02-20, 14:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
Kefirek 
Old MZ never die...


Motocykl: MZ ES 250 '59
Pomógł: 6 razy
Wiek: 38
Dołączył: 29 Lip 2004
Posty: 191
Skąd: z choinki :P
Wysłany: 2006-11-02, 19:06   

Zgadza się Wodzu, jaskółki poprzez swój okres produkcji przeszły parę istotnych zmian.
Na prezentowanym przez Ciebie zdjęciu mamy piekny okaz MZ ES 250 z pierwszej serii produkcji (lata 1956-1957) Zauważ także ze dwuwydechowe jaskółki prócz wydechu rózniły się również kształtem przedniego błotnika i miały one także 2 chromowane listwy ozdobne pod pokrywą akumulatora i regulatora. Późniejsze wcielenie czyli jaskolki od '58 do '61/62 zostały pozbawione drugiego wydechu tej wiekszej listwy a także zmieniono kształt przedniego błotnika.
Prócz zmian zewnętrznych przejscie z dwuwydechowego modelu do jedno wydechowego pociagło za sobą także zmiany z silniku i co ciekawe nie małe, bo zmieniono kartery, wał, sprzęgło i jeszcze parę innych rzeczy których juz nie pamiętam, jesli ktoś jest ciekawy to mogę sobie poprzypominać i napisać co i jak, razem z numerami ram i silnków od których zostały wprowadzone zmiany. Ciekawą rzeczą jest także to ze przy przejsciu z "dwururki" postanowiono zmieć ramę.
A zmiany silnikowe miały na celu wzmocnienie jaskólki gdyz pierwotnie dysponowała ona mocą 12.5 KM przy 5000 obr/min a po zmianach już 14.25 - 14.5 KM (rózne źródła róznie podaja) przy takiej samej badz o 100 obrótów wiekszej prędkosci obrotowej (takze rózne źródła rózne informacje). Zmiana ta oczywiście korzystnie wpłyneła na dynamikę pojazdu, bo jak pisze magazyn "Motor" w swoim tescie takiej własnie "dwururki" MZ-tka była komfortowym motocyklem jednak jesli chodzi o własnosci ruchowe odstawała od motocykli klasy zachodniej.
Ja osobiscie także nigdzie w polsce nie widziałem dwuwydechowego modelu, wogole przeglądajac niemieckiego ebaya cięzko jest trafić na aukcje w których ktoś sprzedawałby ten model...
Na zakończenie podam linka do zdjęć muzealnej "dwururki"
http://www.ostmotorrad.de/mz/es/img/page_01.htm - miłego oglądania :smile:

a pózniej zapytam o parę rzeczy związane z 250/1 wiec Wodzu przyszykuj wiedze :wink:
_________________
Cokolwiek sie wydarzy - CARPE DIEM
 
 
     
KingNothing 
V.I.P.

Motocykl: MZ ETZ 150
Wiek: 37
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 363
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-11-02, 19:32   

Super jest :D ma dwa kanały wylotowe? Ciekawe czy ma to wpływ na moc ;) ?
_________________
http://www.bikepics.com/members/KingNothing/
 
 
     
hubertbaran 


Motocykl: TS 250/1
Pomógł: 25 razy
Wiek: 35
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 4458
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2006-11-02, 21:06   

no na moc wpływa. Kanał robił sie dłuzy przez to MZ byla strasznie mało dynamiczna.
Ale za to duzo ładniej wyglądała;)
_________________
Sex, tanie wino i Disco polo! Szatan jest wielki YEAH !

Werpach:
"Komuna wróciła"
 
 
     
Huberto 
Renegat


Motocykl: Made in DDR
Pomógł: 46 razy
Wiek: 34
Dołączył: 21 Lut 2006
Posty: 1614
Skąd: Szczytno
Wysłany: 2006-11-02, 21:59   

Wodzumz napisał/a:
Ciekawostką jest to, że pierwsze Jaskółki miały dwie rury wydechowe (patrz zdjęcie). Takie rozwiązania stosowano jeszcze w MZ IFA BK, a także w prototypowych dwucylindrowych ETZ 250.


No dziwne żeby dwugarowce (ETZ 2 gary i BK 350) miały jedną rurę wydechową. Ale "dwururka" przy jednym garze była stosowana także w Panonii i IŻ-u, ale tam świeca była umieszczona po skosie (jak w ES 250/2, lub TS 250), a w IŻ-u z drugiej strony głowicy także po skosie umieszczony był odprężnik. Niektórzy (znałem takich) zakładali cewki od malucha i zamiast odprężnika, mieli drugą świecę :razz: Ale nie ma co, ta ES z dwiema rurami wygląda "de best" :mrgreen:
_________________
TS 250 1973r. była piękna ETZ 250e...

"Ssanie.... bez ssania...."
 
 
     
Wodzumz 
Zlotowicz
Dawca Ner


Motocykl: MZ ES 250/1.
Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 96
Skąd: Płock
Wysłany: 2006-11-02, 22:59   

Hubert-moto czepiasz się :razz: W samochodach i nie tylko, jakoś mimo kilku cylindrów jest jedna rura wydechowa :mrgreen:
_________________
Wodzumz
 
 
     
mundy 
siła!


Motocykl: MZ ES 250/2 ,WSK125
Pomógł: 11 razy
Wiek: 37
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 527
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: 2006-11-03, 22:44   

No no rzeczywiście wodzu, teraz takiej jaskóły ze swiecą...Ma dwie rury, przeto jest cichsza kosztem mocy ( w tmatych czasach i tak był wystarczajaca...). W moim miescie tylko jedna taka jest ale juz z 59 czyli z jedna rurą...
_________________
MZ ES 250/2>THE BEST
http://polskajazda.pl/Motocykle/MZ/ES-250/977 <-moja ES
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 16