Przesunięty przez: motomaciey 2014-01-03, 01:00 |
Jak rozpoznać rok produkcji karterów etz?? |
Autor |
Wiadomość |
Wietrzanin
Motocykl: ....
Pomógł: 8 razy Wiek: 29 Dołączył: 02 Sty 2007 Posty: 504 Skąd: Wietrzno
|
Wysłany: 2013-12-14, 19:13 Jak rozpoznać rok produkcji karterów etz??
|
|
|
Nurtuje mnie takie stwierdzenie,czy numery bite na karterach oznaczają ,czy dają jakąkolwiek wskazówkę na to w którym roku dane kartery były wyprodukowane,dotyczy pytanie karterów etz 150 i 250/251? |
_________________ ?
Kiedyś,będą i zdjęcia:) |
|
|
|
|
czochu
typowy wariat
Motocykl: Gsxr1000 k9,etz251
Pomógł: 23 razy Wiek: 32 Dołączył: 20 Lip 2009 Posty: 2156 Skąd: Grochowa-Piaseczno
|
Wysłany: 2013-12-15, 22:40
|
|
|
Wątpie, różnice w latach produkcji poznasz jedynie po drobnych różnicach |
_________________ -Jeszcze raz byś mnie pierdolnął młotem w łep >
a bym puścił świnie ! :3
komar>wsk175>mz 250,251>sv650Nx2,1000x3>gsxr1000k6,k8 ,k9> wigry + gsxr 1000 l4> gsxr 1000L9 + mz etz 301 |
|
|
|
|
Arturo
modelarz
Motocykl: MZ ETZ 251
Pomógł: 7 razy Wiek: 44 Dołączył: 27 Lip 2008 Posty: 231 Skąd: śląsk
|
Wysłany: 2013-12-16, 09:12
|
|
|
Na karterach są odlane oznaczenia, spotkałem się z oznaczeniami od "KOK 1" do "KOK 6" może to jest jakaś wskazówka dot. roku produkcji lub partii. |
|
|
|
|
lipton
Kocham Cię życie.
Motocykl: etz 251,saxon, gsxr.
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 05 Maj 2011 Posty: 822 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2013-12-16, 09:22
|
|
|
Czyli na chłopski rozum jeśli posiadam 2 szt karterów to czy na obydwóch powinno byc oznaczenie załużmy KOK 1 ? ,
pomijam fakt że mając pare karterów o prawidłowym oznaczeniu KOK 1 itd . mogą one teoretycznie pochodzić każdy z innej wioski? |
_________________ WPI |
|
|
|
|
Reich
Jawer's back
Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 24 razy Wiek: 34 Dołączył: 27 Lip 2009 Posty: 1682 Skąd: Sieradz
|
Wysłany: 2013-12-16, 17:58
|
|
|
Arturo napisał/a: | spotkałem się z oznaczeniami od "KOK 1" do "KOK 6" |
Jest to oznaczenie kokili czyli form. Nie jest to jednak wyznacznikiem czy dane kartery są parą czy nie, bo nie chodzi tu o formę w której karter został odlany, a o to że były one obrabiane dopiero po skręceniu dzięki czemu wszystkie otwory na łożyska były osiowe. Dlatego więc śmiało mogli wziąć karter "KOK 1" skręcić z "KOK 3" i po obróbce to była para. |
_________________ Wino, konserwy, muzyka bez przerwy
Strachliwi zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali eMZeciarze.
Gdzie kończy się asfalt, zaczyna się przygoda. |
|
|
|
|
Arturo
modelarz
Motocykl: MZ ETZ 251
Pomógł: 7 razy Wiek: 44 Dołączył: 27 Lip 2008 Posty: 231 Skąd: śląsk
|
Wysłany: 2013-12-23, 14:02
|
|
|
Reich napisał/a: | Jest to oznaczenie kokili czyli form. Nie jest to jednak wyznacznikiem czy dane kartery są parą czy nie, bo nie chodzi tu o formę w której karter został odlany, a o to że były one obrabiane dopiero po skręceniu dzięki czemu wszystkie otwory na łożyska były osiowe. Dlatego więc śmiało mogli wziąć karter "KOK 1" skręcić z "KOK 3" i po obróbce to była para. |
Dobra, ale czy oznaczenie "KOK" karterów da się jakoś usadzić w osi czasu produkcji?
Przecież to oznaczenie już jest z "formy", nie wygląda na to żeby było nadawane później. Spotkałem się z silnikami wyglądającymi na fabryczne, kartery miały oznaczenia np. "KOK1" i "KOK5", pasowanie po zewnętrznych krawędziach średnie. Wg mnie kartery z niższych oznaczeń "KOK" są wykonane lepiej. Jest jeszcze oznaczenie na spodzie karterów.. spotkałem się z numerami 1 i 2, z kropkami jedną i dwoma, były też kreski (może liczby rzymskie I oraz II). |
|
|
|
|
mar09
Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Wrz 2012 Posty: 393 Skąd: Krasnystaw/Lublin
|
Wysłany: 2013-12-23, 15:27
|
|
|
Arturo napisał/a: | Dobra, ale czy oznaczenie "KOK" karterów da się jakoś usadzić w osi czasu produkcji? |
Spotkałem się z karterami "KOK1" z rocznika 90r. ...więc raczej nie. Nie ma także co patrzeć na pasowanie zewnętrznych krawędzi, jedynie miejsce gdzie należy zajrzeć to pasowanie ścianek podporowych dla tulei cylindra ....muszą przebiegać ściśle. Kartery Simsona czy WSK mają wybite zazwyczaj 3-y cyfrowe numery które pozwalają na identyfikacje, aż dziwne że w Mz tego nie ma. |
_________________ Aktualna oferta części: http://sprzedajemy.pl/oferty-uzytkownika-1981282
Foto-relacje z remontów: http://www.fotosik.pl/u/marcink46/albumy
marii-tech - serwis/części/usługi |
|
|
|
|
Reich
Jawer's back
Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 24 razy Wiek: 34 Dołączył: 27 Lip 2009 Posty: 1682 Skąd: Sieradz
|
Wysłany: 2013-12-23, 16:06
|
|
|
Arturo napisał/a: |
Dobra, ale czy oznaczenie "KOK" karterów da się jakoś usadzić w osi czasu produkcji? |
Nie, kilka form było używanych jednocześnie przez cały okres produkcji i jeśli jedna z nich się już zużyła to była zamieniana na nową o tym samym oznaczeniu więc nie da się tym sposobem określić roku produkcji. |
_________________ Wino, konserwy, muzyka bez przerwy
Strachliwi zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali eMZeciarze.
Gdzie kończy się asfalt, zaczyna się przygoda. |
|
|
|
|
Wietrzanin
Motocykl: ....
Pomógł: 8 razy Wiek: 29 Dołączył: 02 Sty 2007 Posty: 504 Skąd: Wietrzno
|
Wysłany: 2013-12-23, 16:34 karter
|
|
|
Tak wszystkie wasze odpowiedzi są zgodne oznaczenia,kreski,liczby itd też to zauważyłem tylko właśnie mnie męczy dlaczego taka firma jak "mz" nie przykładała uwagi do zewnętrznych pasowań przylg,ja mam takie kartery na 1 rzut oka każdy by stwierdził że karter lewy różni się ogromnie od prawego widać to po zewnątrz jak kolega wspomniał ,jedna krawędź wystaje od drugiej znacząco ,wiec wnioskuje iż kartery były wtedy parą gdy były złączone razem do kupy i wtedy wiercono otwory pod gwinty ,wytaczano otwory pod łożyska i na koniec planowano(oba kartery) najważniejsze miejsce na przylgnie tzn. pod cylinder ,a resztę detali jak im wyszło tak pozostawili ważne żeby osiowość i ta przylgnia była ok ,miedzy innymi uważam ze karter np lewy był z początku roku 91 a karter prawy niekoniecznie z pierwszych miesięcy produkcji mógł być np z listopada
Dodam pewna informacje dla kolegi Janka:), kartery muszą być z jednego silnika inaczej te przylgi na osadzenie cylindra będą się różniły ,otwory na śruby do skręcania itd ,to wszystko będzie wtedy jak karter jeden zamienisz z innym,myślę że wyczerpałem odpowiedz,choć chętnie bym widział odpowiedzi w tym temacie.
[ Komentarz dodany przez: kosior30: 2013-12-24, 13:49 ]
Nie pisz "cięgiem", bo nie da się tego czytać. Używaj kropek, wielkich liter. |
_________________ ?
Kiedyś,będą i zdjęcia:) |
|
|
|
|
Veteran
Motocykl: Była MZ TS 250/1
Pomógł: 3 razy Wiek: 64 Dołączył: 20 Gru 2012 Posty: 212 Skąd: IRL
|
Wysłany: 2013-12-24, 23:55
|
|
|
Podobny temat był kiedyś poruszany.
Było mnóstwo wątpliwości i niedomówień, niewłaściwych wniosków.
O ile dobrze pamiętam, jakimś naprowadzającym śladem miały być linie po maszynie szlifującej, które daje się zauważyć na łączeniach karterów (miejsce pod cylinder). Coś a' la linie papilarne.
Po złączeniu połówek, linie powinny się idealnie pokrywać i wtedy daje to jakąś gwarancję, że po złożeniu, nie będzie problemów np. ze znikaniem oleju ze skrzyni biegów (chyba najczęstszy przypadek).
Sam przerabiałem temat z "obcymi" połówkami, ale to był tylko Romet 750.
Olej mi wyciągało ze skrzyni do komory korbowej i go spalało. Ale cóż było robić, gdy na rynku "susza"? Dolewałem co jakiś czas po troszkę. Twarde były te skrzynie (dwubiegowe)... |
_________________ Zostań dawcą szpiku kostnego, to nie boli!
http://www.dkms.pl/dawca/rejestracja/index.html |
|
|
|
|
Arturo
modelarz
Motocykl: MZ ETZ 251
Pomógł: 7 razy Wiek: 44 Dołączył: 27 Lip 2008 Posty: 231 Skąd: śląsk
|
Wysłany: 2014-01-18, 21:37
|
|
|
Jest jeszcze jedna kwestia..
Nadlew na prawym karterze, |
Ostatnio zmieniony przez Arturo 2015-02-07, 13:31, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
kosior30
Klubowicz Łysy JWP
Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy Wiek: 37 Dołączył: 25 Maj 2009 Posty: 7512 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: 2014-01-19, 02:14
|
|
|
Arturo, chodzi Ci o nadlew do wejścia wężyka z dozownika oleju? Moja ETZ 250 ma ten nadlew. Oznaczenia KOK 4. Jeśli coś Ci to pomoże, to masz foto karterów od spodu
|
_________________ Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem" |
|
|
|
|
Seba_830
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy Wiek: 26 Dołączył: 30 Lis 2011 Posty: 1604 Skąd: Stanisławów
|
Wysłany: 2014-01-19, 08:27
|
|
|
Ja bym stawiał że ten nadlew pojawił się w końcowych latach produkcji etz 250 gdy zaczął być montowany dozownik. Niemcy zrobili jedną formę do karterów, i później jeśli etka miała mieć dozownik to robili tam dziurę do przykręcenia końcówki od dozownika, a jeśli miała być to wersja bez dozownika to zostawiali tak jak jest. |
|
|
|
|
mar09
Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Wrz 2012 Posty: 393 Skąd: Krasnystaw/Lublin
|
Wysłany: 2014-01-19, 10:21
|
|
|
Seba_830 napisał/a: | jeśli etka miała mieć dozownik to robili tam dziurę do przykręcenia końcówki od dozownika, a jeśli miała być to wersja bez dozownika to zostawiali tak jak jest. |
Tak właśnie było, dotyczy to także ETZ 125/150 od rocznika 1987r. |
|
|
|
|
czochu
typowy wariat
Motocykl: Gsxr1000 k9,etz251
Pomógł: 23 razy Wiek: 32 Dołączył: 20 Lip 2009 Posty: 2156 Skąd: Grochowa-Piaseczno
|
Wysłany: 2014-01-19, 11:13
|
|
|
Nic nowego, mam pare karterów od 250 jak i 251 i mają ten wypust, w poprzedniej miałem również otwór pod przejsćiówkę do węza od pompy oleju |
_________________ -Jeszcze raz byś mnie pierdolnął młotem w łep >
a bym puścił świnie ! :3
komar>wsk175>mz 250,251>sv650Nx2,1000x3>gsxr1000k6,k8 ,k9> wigry + gsxr 1000 l4> gsxr 1000L9 + mz etz 301 |
|
|
|
|
Wietrzanin
Motocykl: ....
Pomógł: 8 razy Wiek: 29 Dołączył: 02 Sty 2007 Posty: 504 Skąd: Wietrzno
|
Wysłany: 2014-01-25, 20:51 f
|
|
|
Również to potwierdzam,to już jest stosowane pod dozownik z wyprzedzeniem były odlewane takie kartery.
Dodam że najprościej rozpoznać,kartery etz 251 od 250 ,kilkoma dodatkowymi odlewami,np:karter lewy etz 251 miał pod spodem taki "cycek" który był równolegle do kapy sprzęgła etz 251 w której również występował taki nadlew od spodu kapy tylko dłuższy,następną wskazówką różniącą kartery były głębokości na śruby silnika ,tyczy się tylko strony tych śrub które były tam gdzie zębatka.
Postaram się na jutro przesłać zdjęcia tych różnic. |
_________________ ?
Kiedyś,będą i zdjęcia:) |
|
|
|
|
Seba_830
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy Wiek: 26 Dołączył: 30 Lis 2011 Posty: 1604 Skąd: Stanisławów
|
Wysłany: 2016-04-23, 17:50
|
|
|
Chciałbym podzielić się z Wami jakie oznaczenia odkryłem na swoim silniku. Mzetka jest z "najlepszego rocznika" czyli 1983 , przypuszczam, że sam początek, bo na wszystkich elementach, na których zauważyłem oznaczenia roku produkcji był rocznik 82. Przejdę jednak do sedna sprawy, otóż oprócz dwóch kresek na każdym karterze, dodatkowo na jednym z nich jest liczba 25 . Spotkał ktoś się może z takim oznaczeniem? |
|
|
|
|
|