» SZUKAJ
» FAQ
» ALBUM
» UŻYTKOWNICY
» REJESTRACJA
» REGULAMIN




Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: motomaciey
2014-01-03, 01:00
Jak rozpoznać rok produkcji karterów etz??
Autor Wiadomość
Wietrzanin 

Motocykl: ....
Pomógł: 8 razy
Wiek: 28
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 504
Skąd: Wietrzno
Wysłany: 2013-12-14, 19:13   Jak rozpoznać rok produkcji karterów etz??

Nurtuje mnie takie stwierdzenie,czy numery bite na karterach oznaczają ,czy dają jakąkolwiek wskazówkę na to w którym roku dane kartery były wyprodukowane,dotyczy pytanie karterów etz 150 i 250/251?
_________________
?

Kiedyś,będą i zdjęcia:)
 
     
czochu 
typowy wariat


Motocykl: Gsxr1000 k9,etz251
Pomógł: 23 razy
Wiek: 31
Dołączył: 20 Lip 2009
Posty: 2156
Skąd: Grochowa-Piaseczno
Wysłany: 2013-12-15, 22:40   

Wątpie, różnice w latach produkcji poznasz jedynie po drobnych różnicach
_________________
-Jeszcze raz byś mnie pierdolnął młotem w łep >
a bym puścił świnie ! :3
komar>wsk175>mz 250,251>sv650Nx2,1000x3>gsxr1000k6,k8 ,k9> wigry + gsxr 1000 l4> gsxr 1000L9 + mz etz 301
 
     
Arturo 
modelarz


Motocykl: MZ ETZ 251
Pomógł: 7 razy
Wiek: 44
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 231
Skąd: śląsk
Wysłany: 2013-12-16, 09:12   

Na karterach są odlane oznaczenia, spotkałem się z oznaczeniami od "KOK 1" do "KOK 6" może to jest jakaś wskazówka dot. roku produkcji lub partii.
 
     
lipton 
Kocham Cię życie.

Motocykl: etz 251,saxon, gsxr.
Pomógł: 5 razy
Wiek: 46
Dołączył: 05 Maj 2011
Posty: 822
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2013-12-16, 09:22   

Czyli na chłopski rozum jeśli posiadam 2 szt karterów to czy na obydwóch powinno byc oznaczenie załużmy KOK 1 ? ,
pomijam fakt że mając pare karterów o prawidłowym oznaczeniu KOK 1 itd . mogą one teoretycznie pochodzić każdy z innej wioski? :?:
_________________
WPI
 
     
Reich 
Jawer's back


Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 24 razy
Wiek: 34
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 1683
Skąd: Sieradz
Wysłany: 2013-12-16, 17:58   

Arturo napisał/a:
spotkałem się z oznaczeniami od "KOK 1" do "KOK 6"

Jest to oznaczenie kokili czyli form. Nie jest to jednak wyznacznikiem czy dane kartery są parą czy nie, bo nie chodzi tu o formę w której karter został odlany, a o to że były one obrabiane dopiero po skręceniu dzięki czemu wszystkie otwory na łożyska były osiowe. Dlatego więc śmiało mogli wziąć karter "KOK 1" skręcić z "KOK 3" i po obróbce to była para.
_________________
Wino, konserwy, muzyka bez przerwy heavy

Strachliwi zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali eMZeciarze.

Gdzie kończy się asfalt, zaczyna się przygoda.
 
 
     
Arturo 
modelarz


Motocykl: MZ ETZ 251
Pomógł: 7 razy
Wiek: 44
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 231
Skąd: śląsk
Wysłany: 2013-12-23, 14:02   

Reich napisał/a:
Jest to oznaczenie kokili czyli form. Nie jest to jednak wyznacznikiem czy dane kartery są parą czy nie, bo nie chodzi tu o formę w której karter został odlany, a o to że były one obrabiane dopiero po skręceniu dzięki czemu wszystkie otwory na łożyska były osiowe. Dlatego więc śmiało mogli wziąć karter "KOK 1" skręcić z "KOK 3" i po obróbce to była para.


Dobra, ale czy oznaczenie "KOK" karterów da się jakoś usadzić w osi czasu produkcji?
Przecież to oznaczenie już jest z "formy", nie wygląda na to żeby było nadawane później. Spotkałem się z silnikami wyglądającymi na fabryczne, kartery miały oznaczenia np. "KOK1" i "KOK5", pasowanie po zewnętrznych krawędziach średnie. Wg mnie kartery z niższych oznaczeń "KOK" są wykonane lepiej. Jest jeszcze oznaczenie na spodzie karterów.. spotkałem się z numerami 1 i 2, z kropkami jedną i dwoma, były też kreski (może liczby rzymskie I oraz II).
 
     
mar09 


Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy
Wiek: 42
Dołączył: 01 Wrz 2012
Posty: 392
Skąd: Krasnystaw/Lublin
Wysłany: 2013-12-23, 15:27   

Arturo napisał/a:
Dobra, ale czy oznaczenie "KOK" karterów da się jakoś usadzić w osi czasu produkcji?


Spotkałem się z karterami "KOK1" z rocznika 90r. ...więc raczej nie. Nie ma także co patrzeć na pasowanie zewnętrznych krawędzi, jedynie miejsce gdzie należy zajrzeć to pasowanie ścianek podporowych dla tulei cylindra ....muszą przebiegać ściśle. Kartery Simsona czy WSK mają wybite zazwyczaj 3-y cyfrowe numery które pozwalają na identyfikacje, aż dziwne że w Mz tego nie ma.
_________________
Aktualna oferta części: http://sprzedajemy.pl/oferty-uzytkownika-1981282
Foto-relacje z remontów: http://www.fotosik.pl/u/marcink46/albumy
marii-tech - serwis/części/usługi
 
     
Reich 
Jawer's back


Motocykl: ETZ 250
Pomógł: 24 razy
Wiek: 34
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 1683
Skąd: Sieradz
Wysłany: 2013-12-23, 16:06   

Arturo napisał/a:

Dobra, ale czy oznaczenie "KOK" karterów da się jakoś usadzić w osi czasu produkcji?

Nie, kilka form było używanych jednocześnie przez cały okres produkcji i jeśli jedna z nich się już zużyła to była zamieniana na nową o tym samym oznaczeniu więc nie da się tym sposobem określić roku produkcji.
_________________
Wino, konserwy, muzyka bez przerwy heavy

Strachliwi zostali w domu, słabi zginęli po drodze, przetrwali eMZeciarze.

Gdzie kończy się asfalt, zaczyna się przygoda.
 
 
     
Wietrzanin 

Motocykl: ....
Pomógł: 8 razy
Wiek: 28
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 504
Skąd: Wietrzno
Wysłany: 2013-12-23, 16:34   karter

Tak wszystkie wasze odpowiedzi są zgodne oznaczenia,kreski,liczby itd też to zauważyłem tylko właśnie mnie męczy dlaczego taka firma jak "mz" nie przykładała uwagi do zewnętrznych pasowań przylg,ja mam takie kartery na 1 rzut oka każdy by stwierdził że karter lewy różni się ogromnie od prawego widać to po zewnątrz jak kolega wspomniał ,jedna krawędź wystaje od drugiej znacząco ,wiec wnioskuje iż kartery były wtedy parą gdy były złączone razem do kupy i wtedy wiercono otwory pod gwinty ,wytaczano otwory pod łożyska i na koniec planowano(oba kartery) najważniejsze miejsce na przylgnie tzn. pod cylinder ,a resztę detali jak im wyszło tak pozostawili ważne żeby osiowość i ta przylgnia była ok ,miedzy innymi uważam ze karter np lewy był z początku roku 91 a karter prawy niekoniecznie z pierwszych miesięcy produkcji mógł być np z listopada
Dodam pewna informacje dla kolegi Janka:), kartery muszą być z jednego silnika inaczej te przylgi na osadzenie cylindra będą się różniły ,otwory na śruby do skręcania itd ,to wszystko będzie wtedy jak karter jeden zamienisz z innym,myślę że wyczerpałem odpowiedz,choć chętnie bym widział odpowiedzi w tym temacie.

[ Komentarz dodany przez: kosior30: 2013-12-24, 13:49 ]
Nie pisz "cięgiem", bo nie da się tego czytać. Używaj kropek, wielkich liter.
_________________
?

Kiedyś,będą i zdjęcia:)
 
     
Veteran 

Motocykl: Była MZ TS 250/1
Pomógł: 3 razy
Wiek: 64
Dołączył: 20 Gru 2012
Posty: 212
Skąd: IRL
Wysłany: 2013-12-24, 23:55   

Podobny temat był kiedyś poruszany.
Było mnóstwo wątpliwości i niedomówień, niewłaściwych wniosków.

O ile dobrze pamiętam, jakimś naprowadzającym śladem miały być linie po maszynie szlifującej, które daje się zauważyć na łączeniach karterów (miejsce pod cylinder). Coś a' la linie papilarne.
Po złączeniu połówek, linie powinny się idealnie pokrywać i wtedy daje to jakąś gwarancję, że po złożeniu, nie będzie problemów np. ze znikaniem oleju ze skrzyni biegów (chyba najczęstszy przypadek).

Sam przerabiałem temat z "obcymi" połówkami, ale to był tylko Romet 750. :razz:
Olej mi wyciągało ze skrzyni do komory korbowej i go spalało. Ale cóż było robić, gdy na rynku "susza"? Dolewałem co jakiś czas po troszkę. Twarde były te skrzynie (dwubiegowe)... :mrgreen:
_________________
Zostań dawcą szpiku kostnego, to nie boli!
http://www.dkms.pl/dawca/rejestracja/index.html
 
     
Arturo 
modelarz


Motocykl: MZ ETZ 251
Pomógł: 7 razy
Wiek: 44
Dołączył: 27 Lip 2008
Posty: 231
Skąd: śląsk
Wysłany: 2014-01-18, 21:37   

Jest jeszcze jedna kwestia..
Nadlew na prawym karterze,
Ostatnio zmieniony przez Arturo 2015-02-07, 13:31, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
kosior30 
Klubowicz
Łysy JWP


Motocykl: MZ ETZ 250e '87
Pomógł: 138 razy
Wiek: 37
Dołączył: 25 Maj 2009
Posty: 7504
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 2014-01-19, 02:14   

Arturo, chodzi Ci o nadlew do wejścia wężyka z dozownika oleju? Moja ETZ 250 ma ten nadlew. Oznaczenia KOK 4. Jeśli coś Ci to pomoże, to masz foto karterów od spodu

_________________
Motor to masz w pralce! ||| "Prawdziwy facet poci się olejem, jak rozdzielacz w Bizonie" :) ||| Spirit: "Jak odpalisz moją MZtę jestem twój"
"Jawa is made for repairing, MZ is made for riding"
"Smutne jest to, że wy, Polacy macie taki problem z alkoholem"
 
 
     
Seba_830 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy
Wiek: 26
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 1604
Skąd: Stanisławów
Wysłany: 2014-01-19, 08:27   

Ja bym stawiał że ten nadlew pojawił się w końcowych latach produkcji etz 250 gdy zaczął być montowany dozownik. Niemcy zrobili jedną formę do karterów, i później jeśli etka miała mieć dozownik to robili tam dziurę do przykręcenia końcówki od dozownika, a jeśli miała być to wersja bez dozownika to zostawiali tak jak jest.
 
 
     
mar09 


Motocykl: ES300/TROPHY/ETZ250
Pomógł: 23 razy
Wiek: 42
Dołączył: 01 Wrz 2012
Posty: 392
Skąd: Krasnystaw/Lublin
Wysłany: 2014-01-19, 10:21   

Seba_830 napisał/a:
jeśli etka miała mieć dozownik to robili tam dziurę do przykręcenia końcówki od dozownika, a jeśli miała być to wersja bez dozownika to zostawiali tak jak jest.


Tak właśnie było, dotyczy to także ETZ 125/150 od rocznika 1987r.
 
     
czochu 
typowy wariat


Motocykl: Gsxr1000 k9,etz251
Pomógł: 23 razy
Wiek: 31
Dołączył: 20 Lip 2009
Posty: 2156
Skąd: Grochowa-Piaseczno
Wysłany: 2014-01-19, 11:13   

Nic nowego, mam pare karterów od 250 jak i 251 i mają ten wypust, w poprzedniej miałem również otwór pod przejsćiówkę do węza od pompy oleju
_________________
-Jeszcze raz byś mnie pierdolnął młotem w łep >
a bym puścił świnie ! :3
komar>wsk175>mz 250,251>sv650Nx2,1000x3>gsxr1000k6,k8 ,k9> wigry + gsxr 1000 l4> gsxr 1000L9 + mz etz 301
 
     
Wietrzanin 

Motocykl: ....
Pomógł: 8 razy
Wiek: 28
Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 504
Skąd: Wietrzno
Wysłany: 2014-01-25, 20:51   f

Również to potwierdzam,to już jest stosowane pod dozownik z wyprzedzeniem były odlewane takie kartery.
Dodam że najprościej rozpoznać,kartery etz 251 od 250 ,kilkoma dodatkowymi odlewami,np:karter lewy etz 251 miał pod spodem taki "cycek" który był równolegle do kapy sprzęgła etz 251 w której również występował taki nadlew od spodu kapy tylko dłuższy,następną wskazówką różniącą kartery były głębokości na śruby silnika ,tyczy się tylko strony tych śrub które były tam gdzie zębatka.

Postaram się na jutro przesłać zdjęcia tych różnic.
_________________
?

Kiedyś,będą i zdjęcia:)
 
     
Seba_830 


Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 59 razy
Wiek: 26
Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 1604
Skąd: Stanisławów
Wysłany: 2016-04-23, 17:50   

Chciałbym podzielić się z Wami jakie oznaczenia odkryłem na swoim silniku. Mzetka jest z "najlepszego rocznika" czyli 1983 :twisted: , przypuszczam, że sam początek, bo na wszystkich elementach, na których zauważyłem oznaczenia roku produkcji był rocznik 82. Przejdę jednak do sedna sprawy, otóż oprócz dwóch kresek na każdym karterze, dodatkowo na jednym z nich jest liczba 25 :shock: . Spotkał ktoś się może z takim oznaczeniem?
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Copyright © 2004-2015 MZ KLUB POLSKA
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 15