Przesunięty przez: wojtek.mz 2017-12-09, 23:20 |
Obrotomierz elektroniczny ETZ301 |
Autor |
Wiadomość |
GRU ETZ 125
Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy Wiek: 52 Dołączył: 08 Kwi 2016 Posty: 124 Skąd: Londyn/Wroclaw
|
Wysłany: 2017-12-07, 10:00 Obrotomierz elektroniczny ETZ301
|
|
|
Witam wszystkich.
Niedawno odbudowałem ETZ301 z 1992 roku (wersja NRD).
Po uruchomieniu pojawił się problem z obrotomierzem. W moto jest użyty obrotomierz elektroniczny (prostokątne zegary) jak w moim oryginale, prostownik zespolony z regulatorem (chyba takie były używane pod koniec produkcji).
Jedyna zmiana od oryginału to elektroniczny przerywacz zapłonu z Węgier.
Po uruchomieniu obrotomierz działa do momentu zgaśnięcia kontrolki ładowania, potem jest martwy. Okablowanie sprawdziłem ze 3 razy z ksiązką i wygląda, że jest OK. Ładowanie jest na poziomie 14V.
Obrotek reaguje na napięcie wzbudzenia a nie liczy impulsy z cewki.
Może ktoś miał podobny problem pomóżcie.
Dołączam kilka zdjęć żeby zilustrować opis.
Pozdrawiam Grzegorz. |
|
|
|
|
Szymon__1992
Motocykl: ETZ 150
Dołączył: 28 Lis 2017 Posty: 11 Skąd: Lubuskie
|
Wysłany: 2017-12-11, 09:45
|
|
|
Z tego co piszesz wynika że obwód obrotomierza zamyka się poprzez żaróweczkę ładowania, najprościej będzie w celach testu zasymulować brak ładowania, teraz nie jestem pewien jak to było i nie wiem czy u Ciebie jest tak samo jak w innych ETZ z kontrolką ładowania, ale przewód na tą kontrolkę jeśli dobrze pamiętam wychodzi z regulatora napięcia jeśli go wypniesz kontrolka powinna się świecić cały czas i wtedy sprawdzisz czy obrotomierz na pewno działa później będzie można myśleć co dalej zrobić Najlepiej gdybyśmy mieli schemat elektryczny Twojej instalacji |
_________________ ETZ 150 86' było
Gs 500 E 96' było
Bandit 600N 99' było
SV 650S 04' było
ER6F 07' było
Z750R 14' aktualnie
ETZ 150 87' aktualnie |
|
|
|
|
romanETZ
Motocykl: ETZ150e,250, TS250/1
Pomógł: 10 razy Wiek: 58 Dołączył: 24 Cze 2016 Posty: 412 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2017-12-11, 09:53
|
|
|
Wyjmij bezpiecznik 2A (szklany- od ładowania), jeżeli obrotomierz będzie działał - znajdż przewód od obrotomierza i napisz gdzie jest podłączony ? |
_________________ Marzenia się spełniają, dzięki Forum - MZety jeżdżą i "wyglądają" (coraz lepiej). |
|
|
|
|
GRU ETZ 125
Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy Wiek: 52 Dołączył: 08 Kwi 2016 Posty: 124 Skąd: Londyn/Wroclaw
|
Wysłany: 2017-12-11, 11:59
|
|
|
Dzięki za podpowiedzi. Dzisiaj wieczorem sprawdzę i zamieszczę schemat żeby było wszystko jasne. |
_________________ ETZ125/ETZ150/ETZ301/ES250JASKÓŁKA/SAXON251/SAXON 301/SHL M-17 GAZELA/HONDA TRANSALP 600/HONDA NT700VA DEAUVILLE/MOTO GUZZI V85TT/ |
|
|
|
|
GRU ETZ 125
Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy Wiek: 52 Dołączył: 08 Kwi 2016 Posty: 124 Skąd: Londyn/Wroclaw
|
Wysłany: 2017-12-11, 22:29
|
|
|
Witam ponownie.
Wracam właśnie z garażu. Po odpięciu kontrolka ładowania gaśnie, po wyjęciu bezpiecznika ładowania nie żyje ani kontrolka ani obrotomierz.
Zamieszczam skan schematu wg którego wszystko jest połączone.
Wg mnie kontrolka ładowania zachowuje się poprawnie, gaśnie po odłączeniu, zapala się przy zwarciu odpiętego kabla do masy. |
|
|
|
|
romanETZ
Motocykl: ETZ150e,250, TS250/1
Pomógł: 10 razy Wiek: 58 Dołączył: 24 Cze 2016 Posty: 412 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2017-12-12, 09:42
|
|
|
W mojej ETZ150e 89r. jest całkiem inna instalacja. Ja mam bezpiecznik 2A w obwodzie wzbudzenia alternatora ( DF ) po jego wyjęciu świeci się kontrolka braku ładowania. Na schemacie który zamieściłeś dopatrzyłem się tylko dwóch bezpieczników - od migaczy i na plusie aku. Ale to nie o to chodzi - nie działa obrotomierz - znajdż miejsce jego podłączenia. Piszesz że obrotomierz działa gdy nie ma ładowania - więc odepnij wzbudzenie (DF), powinna się zaświecić kontrolka i wtedy zobaczysz czy będzie działał obrotomierz. |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 170 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5315 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2017-12-12, 11:43
|
|
|
romanETZ, U kolegi jest inaczej rozwiązany układ ładowania. Tam jest zamontowany układ podobny do PVL ale zamontowany pod siedzeniem. |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2032 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2017-12-12, 12:26
|
|
|
Obrotomierz nie jest sterowany ze wzbudzenia tylko z fazy alternatora. Skoro nie reaguje po pojawi się ładowania to znaczy że albo jest walnięty albo zanika gdzieś przebieg na prostowniku w co wątpię bo inaczej nie byłoby ładowania. Wystarczyłoby odpiąć przewód sygnałowy i podać na niego sygnał o jakimkolwiek kształcie i częstotliwości wynoszącej np. 66,4 Hz co odpowiada 1000 obr. Sygnał dobrze aby był symetryczny bo nie wiem z którego przebiegu jest sterowany obrotomierz. To pozwoli ustalić przyczynę. Jeżeli nie jesteś w stanie sobie z tym poradzić to wyślij to do mnie. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
romanETZ
Motocykl: ETZ150e,250, TS250/1
Pomógł: 10 razy Wiek: 58 Dołączył: 24 Cze 2016 Posty: 412 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2017-12-12, 17:52
|
|
|
ETZ_PRORIDER, Dzięki , ciągle się uczę
GRU ETZ 125, Kolega sIaj, jest specjalistą w tym temacie - pomógł wielu MZeciarzom (mnie też) . |
_________________ Marzenia się spełniają, dzięki Forum - MZety jeżdżą i "wyglądają" (coraz lepiej). |
|
|
|
|
GRU ETZ 125
Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy Wiek: 52 Dołączył: 08 Kwi 2016 Posty: 124 Skąd: Londyn/Wroclaw
|
Wysłany: 2017-12-12, 23:50
|
|
|
Witam ponownie.
Dzisiaj udało mi się ożywić obrotomierz.
Mam stary egzemplarz, który podłączyłem do mojej ETZ125, która ma zapłon PVL z dedykowanym do obrotomierza konektorem. Rzeczywiście obrotomierz jest sterowany z fazy alternatora a nie wzbudzenia jak pisałem wcześniej (dzięki sIaj).
Tak czy siak ożyło i chyba pokazuje prawdę. Cała tajemnica w tym, że zamiast napięcia z 61 powinno być podane 12V . Na schemacie wystarczy podłączyć 61 obrotomierza przed kontrolką i powinno być OK. Jutro zmienię instalację i potwierdzę. |
|
|
|
|
GRU ETZ 125
Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy Wiek: 52 Dołączył: 08 Kwi 2016 Posty: 124 Skąd: Londyn/Wroclaw
|
Wysłany: 2017-12-13, 23:50
|
|
|
Wszystko gra. Obrotomierz działa. Niniejszym mogę ogłosić zakończenie odbudowy ETZ301. Dzięki wszystkim za pomoc.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 170 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5315 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2017-12-14, 17:32
|
|
|
Co w końcu było? |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
GRU ETZ 125
Motocykl: Ciągle za mało
Pomógł: 6 razy Wiek: 52 Dołączył: 08 Kwi 2016 Posty: 124 Skąd: Londyn/Wroclaw
|
Wysłany: 2017-12-14, 22:09
|
|
|
ETZ_PRORIDER Tak jak mówiłem wcześniej, obrotomierz potrzebuje stałego napięcia 12V na zacisku 61 a nie napięcia z kontrolki, które się zmienia. Wydaje się że w schemacie jest błąd. Po podłączeniu 61 przed kontrolkę wszystko ożyło. |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 170 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5315 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2017-12-14, 22:43
|
|
|
No więc jasność taka błachostka a tyle zagadnień |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
Luke Skywalker
Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023 Posty: 37 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2023-08-04, 17:29
|
|
|
Cześć!
Z cyklu wykopalisk… Taki fenomen w moim elektronicznym obrotomierzu: jak wolne obroty spadną na tyle nisko, że zatli się lampka ładowania, obrotomierz spada na zero. Lampka gaśnie, obrotomierz wstaje. Jak rozumiem, to dokładnie opisany przypadek z zasilaniem obrotomierza z kontrolki ładowania?
I drugie pytanie z rozpędu: na tylnej (spodniej) ściance obudowy obrotomierza jest szczelina oznaczona 1 - 2 - 3 Co to za cudo??? Kalibracja obrotomierza? Zworka do różnych modeli motocykli?
Dzięki, pozdrowienia!
Luke |
_________________ Jasna Strona Mocy |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2032 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2023-08-04, 19:57
|
|
|
Luke Skywalker napisał/a: | Z cyklu wykopalisk… Taki fenomen w moim elektronicznym obrotomierzu: jak wolne obroty spadną na tyle nisko, że zatli się lampka ładowania, obrotomierz spada na zero. Lampka gaśnie, obrotomierz wstaje. Jak rozumiem, to dokładnie opisany przypadek z zasilaniem obrotomierza z kontrolki ładowania? | Rozumiem że masz obrotomierz CEV? Jeżeli tak to tak ma być, specjalnie żeby wskazówka nie szalała. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
ETZ_PRORIDER
mod_team MZ ETZ 250 GKS TEAM
Motocykl: MZ ETZ 250
Pomógł: 170 razy Wiek: 34 Dołączył: 09 Sie 2009 Posty: 5315 Skąd: Kościerzyna
|
Wysłany: 2023-08-04, 20:18
|
|
|
Obrotomierz bierze sygnał z garażu alternatora, jeśli zapalają się kontrolka ładowania to tym samym ns żadnej z faz nie masz wystarczającego potencjału, żeby obrotomierz ruszył. |
_________________ Zlutowany na kwadracie zaczynam se rozkminiać kto w MZ-tach był od zawsze, kto pod temat się podszywa MZ - recydywa znów się odzywa, znów to zrobiłem, nie potrafisz mnie zatrzymać! Historia z marką MZ luknij -> http://forum.mz-klub.pl/v...p=367810#367810 W garażu: MZ ETZ 250 89r. w eksploatacji | MZ ETZ 125 w eksploatacji | ETZ 250A 88r. w eksploatacji. |
|
|
|
|
Luke Skywalker
Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023 Posty: 37 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2023-08-04, 20:22
|
|
|
Cześć,
Tak, mam wersję z zegarami od Saxona (foto poniżej).
Wracając: tak ma być? No dobra, to nie grzebię, bo już chciałem przepiąć zasilanie pod 12V odpinając od kontrolki ładowania (jak wskazuje schemat z tego wątku).
Zdrówka!
Luke |
_________________ Jasna Strona Mocy |
|
|
|
|
sIaj
Motocykl: ES 250/2
Pomógł: 94 razy Wiek: 38 Dołączył: 14 Paź 2004 Posty: 2032 Skąd: okolice Zakopanego
|
Wysłany: 2023-08-04, 20:32
|
|
|
Jak przepniesz to też będzie działał tyko w momencie "fałszywych sygnałów" będziesz miał dziwne zachowanie obrotomierza. |
_________________ Wykonuję różną elektronikę pojazdową.Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd. Masz pytania? Pisz!
SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097 Gość zapraszam odwiedź mój kanał http://www.youtube.com/user/sofchjanek |
|
|
|
|
Luke Skywalker
Motocykl: MZ ETZ 125
Dołączył: 05 Lip 2023 Posty: 37 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2023-08-04, 20:33
|
|
|
Dziękuję, zostawiam!
Zdrówka!
Luke
PS.: A ktoś coś w sprawie tajemniczej szczeliny 1 - 2 - 3 od spodu?? |
_________________ Jasna Strona Mocy |
|
|
|
|
|